Är jag snål????

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
nilam

Är jag snål????

Inlägg av nilam »

I fm satt det en lapp på mellantjejens fack i förskolan, det var insamling till våra fantastiska fröknar.

Två föräldrar hade åtagit sig att samla in och köpa något till de 3 pedagogerna och våran fantastiske kock, lagar mat som alla barn älskar :heart:
Summan som dessa föräldrar hade bestämt var 60 kr :!: :shock:
Jag tyckte inte det var OK, är jag snål, småaktig, missunsam eller korkad :? för att jag känner såhär, ska jag bara bet och genomlida? eller ska jag strunta i att betala och vara en såndär mamma?
Överreagerar jag?

Storasyster som går på samma fsk/skola samlade in 40kr, det är okej, men 60 kr, vad blir det nästa gång?

Jag kan avvara 60 kr, det är inte där skon klämmer,
min mamma berättade när hon samlade in till min första fröken i början av 80 talet, då begärde hon 3 kr/ barn.

Synpunkter/tankar???

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag tycker 60:- är väldigt mycket! Vi samlade in 30:-/barn, det känns lagom. Har man fler barn i skolan/på dagis, så blir det mycket nu, när alla insamlingar är. Alla är inte "gjorda" av pengar....
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Vet du, även om du KAN betala så finns det många därute, speciellt nu i dessa kristider, som inte kan. För deras talan och påtala att du tycker det är för mycket. För vissa familjer är 20 kr mycket. :(

Klart man vill ge nåt fint för att visa sin uppskattning, speciellt om det är underbara människor, men jag (lärare) har då blivit lika glad för en hemmaknåpad present som en dyr köpt. Det är (verkligen) tanken som räknas, att bli uppmärksammad och ihågkommen. :heart:

Då vill jag passa på att berätta om ett mycket uppskattad variant som vi körde när Jaja fyllde år. Hela klassen var bjuden och vi såg framför oss 26 presenter inslagna i papper och snöre som skulle öppnas. Kändes inte miljövänligt eller roligt. Jaja vill använda tiden på kalas till att leka. :lol: Så vi skrev på inbjudningskortet att vi ordnade en gemensam present från hela klassen och de som ville bidra kunde lämna en guldpeng (vi hade rövartema så det passade bra). Flera föräldrar uttryckte sig positivt kring det efteråt. Win-win för alla.

Jannika
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej

Min bror och hans sambo har tre barn, dom blev så trötta på att alla pedagoger fick tarvliga ljusstakar eller blommor som vissnade på stört.
Dom övertalade andra föräldrar att istället gå ihop och bli fadder får ett barn i ett annat land som present till läraren. Det har utvecklat sig till att bli värsta häftiga grejen. Barnen ritar teckningar till fadderbarnet och har ställt upp en spargris som man under året lägger några kronor i OM man har råd, det blir liksom frökens present.

En liten tanke..... :wink: Och jag tycker det är mycket med 60 kr!
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
nilam

Inlägg av nilam »

Tack Sussi, Jannika och Sköldis för respons, har pratat med 2 andra föräldrar som också reagerade på summan, kanske inte lika mycket som jag dock.
Nästa steg :?: Tycker att den här insamlingen får bli som den blir men känner att jag vill markera och berätta vad jag tycker inför kommande insamlingar.
Ska skicka ut ett mail för vidare diskussion.

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Smart. Kram Jannika
Hege

Inlägg av Hege »

Tre padagoger och en kock, som dessutom gör mat som ungarna älskar...

Mindre än 20 kroner pr. peson i present efter ett år, nej det tycker jag inte är mycket!

Jag har varit den som har samlat in pengar i fem år för äldsta barnets fröken, och det har hela tiden legat på runt 20 kronor pr. person som ska ha presenten.

Alltid är det någon som inte betalar, och i våran klass har vi då slutet på ca. 200 kronor.

Och det är tyvärr inte stora grejen man får för 200 kronor i dag. Inte om man vill visa sin uppskattning för någon som delar så mycket tid med våra barn. Även om det är deras jobb.

Insamligt till fröken i juni bruker ju heller inte komma som någon överraskning. Har man dårligt med pengar, så kan man ju lägga av en "guldpeng" i månaden efter jul, så har man summan när juni kommer.

(Blir jag nu det ytterste tvärtimot nu??) :wink:
nilam

Inlägg av nilam »

absolut inte Hege, jag vill ha många olika vinklar, Jag känner/kände mig lite dumsnål och ville få perspektiv.

Grejen är att det finns 24 barn i mellantjejens grupp och (trots ev några avhopp) blir det närmare 1200kr och det tycker jag är rätt mycket delat på 4 personer, hur fantastiska de än må vara.

Malin

Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Intressant diskussion tycker jag. För Emmas del har jag köpt själv till jul och sommar, ingen insamling har gjorts, jag har inte ens tänkt på det :oops: :shock:
Det har ju blivit jättedyrt, fyra fröknar som ska få något vettigt, har slutat på flera hundra kronor och då har jag bara gett dem en flaska vin och lite chokladpraliner..

Tycker ju att det absolut är värt 60 kr eftersom de tar hand om min lilla prinsessa fast å andra sidan som du skriver Malin, 1200:- till 4 personer är ju väldigt mycket. Men... Precis som Hege skriver är 60kr inte svårt att spara ihop under en längre period. Fast peståss kanske för vissa :-k

Summan av mitt inlägg är att jag är väldigt mycket för insamling märker jag nu :lol: :lol: eftersom det blir bra mycket billigare för mig och samtidigt kan fröknarna få något roligare för en liten större slant.

//Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

:shock: Vad intressant...

Jag är FÖR och EMOT och velar däremellan hela tiden, under 17 år :?

Jag har aldrig köpt något själv till Felix fröknar, "dom får ju lön" har jag försvarat mig med. Men när det har varit insamlingar har jag såklart lämnat en slant och har nog hållt i insamlingen också ibland :oops: men inte så mycket pengar faktiskt.

Så nu hade jag tänkt... att jag skulle föreslå till mina dagmammeföräldrar att vi samlar tillsammans typ 100 kr per barn och år och sen har pengarna på nåt konto så tar man ut lite vid sommar avslutningen och köper en blomma. Sen kan man spara och kanske nån gång vart 3 e år kan de få nåt mer rejält som ett resturangbesök eller så.

MEN nu var nån annan förälder snabbare än jag och vi samlar in 100 kr per barn :oops: :oops: :oops: vi har ju två dagmammor och 12 barn så det blir en sommarpresent för 600 kr åt varje, WAY för mycket tycker jag men säger ingenting utan betalar bara glatt :lol: 8)

Det är ju skönt när nån annan tar tag i saken...

Till mitt fösvar att jag generellt inte vill samla kan jag säga att jag istället köper en stor buckett t.ex tulpaner när jag vet att dagmamman har gjort ett extra bra jobb eller haft det extra jobbit privat eller på jobbet.

Så FÖR och EMOT härifrån.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag har jobbat som fritidsgårdsledare och lärare i olika område med stor "välfärdsfattigdom" så jag VET att i vissa familjer är dessa insamlingar (det är ju oftast inte bara en insamling per termin och år; fler barn, fritidsledare, arbetsplatsinsamlingar osv) en stor belastning och alltför skämmigt att påtala för dem de berör. Har man en god ekonomi kan det nog vara svårt att sätta sig in i hur det kan vara men som en solidaritetshandling tycker jag att man kan hålla nere insamlingssummorna.

Varför måste alla pedagoger få en individuell present? Arbetslaget kan väl få en blomma tillsammans? På vår förskola ordnade en mamma ett häfte med bilder på alla barnen där de fick skriva en personlig hälsning till varje fröken. Mycket uppskattat. Jag tror att det finns mycket att tjäna på att se över hur man tänker kring presenter och gåvor.

Jag fortsätter att hävda att det är tanken som räknas - inte summan. I alla fall för mig. :D

Jannika
nilam

Inlägg av nilam »

Jannika skrev:Jag fortsätter att hävda att det är tanken som räknas - inte summan. I alla fall för mig.
Eller hur :!:

Hege

Inlägg av Hege »

Jannika skrev: På vår förskola ordnade en mamma ett häfte med bilder på alla barnen där de fick skriva en personlig hälsning till varje fröken. Mycket uppskattat.
Vilken fantastisk idé!

Den idéen stjäler jag nu helt rått, och kommer använda den vid nästa års juniinsamling! (Det är ju ändå jag som håller i insamlingen... :wink: )
Jannika

Inlägg av Jannika »

Goda idéer är till för att spridas! :D Det är bara att låna på. :lol:

Kram Jannika
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D I nån av mina barns grupper gjorde barnen en gång tavlor till fröknarna, varje barn fick sätta sitt tum-avtryck :lol: på ett papper och skriva sina namn (eller nåt som föreställde deras namn :wink: , det var inte alla som lärt sig skriva än) Det blev jättefint och färg-glatt men kostade ju inte mer än ramen, och i alla fall jag skulle ha blivit glad för en sån personlig tavla.
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"