Massa frågor om lilla Gretas vardag-nybörjare på SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej igen,
Åååå, det är klart att det var för lite mat när hon ville sova men vaknade upp hela tiden. Hon hade en dålig matdag och krånglade mycket vid maten så jag tänkte att hon var mätt men det var hon nog inte.

Angående vagningen: Hade så bråttom när jag skrev så det blev lite rörigt. Sorry.

Jo, jag försöker mjukvagna i 30-40 minutersskarven som hon verkar ha. Och mjukvagnar då några minuter tills hon verkar sova rofyllt igen. Är det så du menar?

Mina funderingar gäller egentligen om hon vaknar senare under tuppluren, eller om hon vaknar trots förebyggande mjukvagning. Om hon alltså vaknar brukar jag avvakta lite med vagningen för att höra om hon löser det själv. Om hon inte verkar göra det så vagnar jag tre drag, går därifrån och fixar ljud. Om hon då skriker ett tag så går jag inte dit utan låter henne vara. Om hon då somnar till och verkar sova ett par minuter och sedan börjar småskrika igen, ska jag då vagna igen? Eller "gäller" den förra vagningen fortfarande?

Jag inser att detta är detaljfrågor men det bjuder jag på :D. Jag är så tacksam för att jag får svar trots lite fåniga frågor!

Kramar
Zafon
Storasyster född januari 2009. Tvillingar födda september 2011.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jo vet du Zafon, jag vill bolla tillbaka och fråga dig: vad funkar bäst?
Du måste testa och känna av och framför allt lyssna som du redan vet :wink:
Det finns ingen regel som säger si och så många drag vid si och så många frågor. Utan din uppgift är att svara henne på ett betryggande sätt så att hon har förutsättningarna att sova- resten är upp till henne och du kan tyvärr inte sova åt henne ju :lol:
Här hemma kan det vaknas mitt i en lur och så ligger Havana och pratar lite med sig själv i några minuter för att sedan somna om. Hon har förutsättningarna! Om hon skulle tappa dem, genom att bli ledsen eller fasta i ett klagande- då anser JAG att hon behöver hjälp på det sättet jag finner lämpligt just i situationen.
Somliga är där på stört om liten vaknar under en dagslur medan andra avvaktar. Som sagt så beror det på OM liten frågar och HUR.

Är du med på hur jag tänker och hur jag menar?
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zafon

Inlägg av Zafon »

OK, bra!
Då kör jag som jag tycker. Är bra att höra mig för lite innan så att jag inte hamnar i ett nytt vagningsträsk :-).

Kram!
Zafon
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Zafon skrev:Hej, har en liten standardmodellad sötnos som nu är 4,5 månad (har haft annan tråd om sömn etc). Hon får ersättning och har senaste 2 månaderna ätit så lite (tycker mamma alltså :-) ). Schemat är:

08.00 Morgon + mat (ca 120-140 ml ersättning)
10.00-10.45 Sova
11.30 Smakportion (ca 1-2 iskuber med grönsakspuré)+70-100 ml ersättning
13.00-15.00 Sova
15.00 Mat (ca 120-180 ml ersättning)
17.00-17.45 Sova
17.45 Sempers mild havregröt ca 0,5-1 dl
19.45 Ca 150 ml ersättning
20.00 Sova
04.00 Ca 90 ml ersättning

Vi tänkte börja ta bort sista 04-målet i helgen men jag är ju såklart lite osäker om hon verkligen får i sig tillräckligt för att klara sig hela natten. När hon var 2-3 månader åt hon ca 180-200 ml varje mål.
Jag matar och trugar till hon inte vill ha mer inom en timma (hon brukar bli arg om man trugar). Det är ett himla bök att få i henne gröten och jag får fixa och trixa för att hålla henne intresserad.

Vad tror ni, ska jag räkna henne som mätt eftersom hon inte vill ha mer trots att mängden är så liten och försöka ta bort nattmålet? Eller ska jag försöka med annan mat tex välling eller nåt för att försäkra mig att hon verkligen är mätt?
Hon följer sin kurva och är normalstor.

Hälsningar
Zafon
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Jo.... :D

Jag har inte så bra koll på ersättning. Men välling däremot är jag ju van vid, och vet att den som det står 6 mån på funkar från 4 mån. Så vill du det kan du ju ta sådan till kvällslurk. Annars finns det kanske en "starkare" sorts ersättning som du kan uppgradera till?

Ang matintaget så tänker jag att det går i faser 8) och baksidan med att ge ersättning är att man lätt märker av faserna och börjar nojja. Nu är ju din bebis så stor att man börjar kunna lita på att hon har fattat hur det funkar här i världen: att man äter när man är hungrig. :lol: När du tar bort nattmålet får hon ju en måltid mindre över dygnet och kommer därför att kompensera det genom att äta mer på dan, ev med visst eftersläp. Men kör du igång med välling på kvällen så kan du ju skjuta dina egna matvargar. Och det har ett egenvärde, tycker jag! :thumbsup:

Slutsats, alltså: Ta bort nattmålet när du känner dig redo, och skriv gärna tillbaka och berätta hur det går!

Lycka till! :D

PS. Här hemma hade vi konflikter om gröten när vi började med den: Bebbo var relativt ointresserad och hans pappa tyckte att den smakade BLÄ. Den som gick ner bäst var Hipps, från 4 mån. Den fanns inte på mitt ICA (förrän jag började tjata på dem så att de tog hem den) men däremot fanns det på ICA Maxi eller Coop Forum. Sedan övergick vi snart till två mosmåltider istället, för Bebbo gillade det bättre, och nu när han är stor (8 mån) gillar han gröt.
Zafon

Inlägg av Zafon »

Ointresserad är precis det ordet som jag skulle beskriva hennes grötmåltider och smakportioner. Det är inte så att hon inte tycker om men hon är bara ointresserad.
Ja, jag kanske skulle ta och köpa lite majsvälling och köra 50/50 med ersättningen (NAN2) och se hur det går. Har för mig att majsvälling brukar vara väldigt stoppande men det kanske finns någon annan sort som är bra?

Zafon
indra

Inlägg av indra »

Jag har kört majsvälling ( är mildare för magen sa sempers för mig) på båda tidigt från ca.3,5 månader. Nu har jag gått över till havrevällingen för Isa.
Den har jag hört är ännu mera mättande. Först tog jag blanda ut det med semp 2 , sen hade jag det som kvällslurk efter någon vecka ungefär, nu kör jag morgonen oxå.
Mums säger Isa om havrevällingen :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Zafon

Inlägg av Zafon »

Tack för era svar Chokladkaninen och indra!
Jag köpte majsvälling och hipps gröt. Hon åt gröten och sedan blandade jag 50/50 med majsvälling och mjölkersättning på kvällen.
Vad bra det har gått! De två senaste kvällarna har matningen varit så mycket trevligare! Vanligtvis har hon på kvällarna verkligen varit krånglig med ersättningen men nu när jag hade hälften välling så ville hon verkligen ha och äter så lugnt. :-)
Och nattmålet då?
Fredags natt så vaknade hon till vid 6-tiden på morgonen och jag klappade (buff light) några sekunder och sedan somnade hon om och fick väcka henne vid åtta. Lördags natt somnade hon 20.00 och vi väckte henne imorse klockan 08. Inte ett uppvak på hela natten :). Nu kan det såklart komma bakslag och jag får väl backa i en annan takt eftersom det gått så bra. Helt otroligt att det gått så bra hittills!
Jag tänkte göra som du Indra, att trappa upp vällingen så länge magen mår bra.

Kram på er och tack för hjälpen!
chokladkaninen

Hej Zafon! :D

Vad kul att höra att det går så bra! Hon var visst redo för att få sova hela natten. Vad skönt för henne! :lol: Och dig, förstås!

Har du infört ramsa? Annars rekommenderar jag verkligen att du gör det (smyg in den när du lägger henne) så har du något att backa med ifall det kommer bakslag. Slipper gå upp och buffa och vänjer lilla stjärnan vid att hon kan somna om utan att mamma kommer sättande. :roll:
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej igen!
Jag har infört ramsa men har inte "använt" den som verktyg...
Har varje gång jag lagt henne sagt ramsa (olika för daglurar och nattning) och sagt ramsan 4 gånger (på väg ut för rummet och sista utanför rummet). Men är osäker hur jag använder den som verktyg... Kan jag säga ramsan utanför hennes rum om hon vaknar i en skarv eller mitt i natten tex?

Kram
Zafon
chokladkaninen

Zafon skrev:Kan jag säga ramsan utanför hennes rum om hon vaknar i en skarv eller mitt i natten tex?
Ja, precis! :D Den blir en betingad reflex - ramsan betyder somna så då gör man det när man hör den. :shock: :heart: Plocka fram Attityden så att hon hör (eller tror :wink:) att du vet vad du gör, bara.

Vi hade ingen ramsa för Storasyster men när hon började 8-månadersångesta "bara blev" det en ramsa automatiskt - hon hade varit en Säker Sovare i flera månader och började plötsligt vakna en ohygglig massa. Så nån natt när vi var jättetrötta och sov alla i samma rum hos mina svärföräldrar sa jag bara: Sov så gott nu, Bebbo, sov så gott! (Vi kallade även henne för Bebbo när hon var i Bebbo-ålder :wink:) och märkte att hon somnade av det.

Så med Bebbo har jag varit noga med att införa ramsa (och det händer att Storasyster ramsar honom, också! :lol:) och det fina är att när den väl sitter kan man ropa den från sin egen sköna säng, och alla somnar om! Bra va! :idea:
indra

Inlägg av indra »

Vad kul att höra att det går bra :D , kram.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Zafon

Inlägg av Zafon »

Bra, då ska jag prova använda ramsan i hennes 45-minuters skarvar på dagsluren och se hur det fungerar. :-)

Kram på er!
Zafon
Zafon

Inlägg av Zafon »

Hej igen på er! Skulle gärna få lite synpunkter/råd angående morgonvaknande.
Hon har ju sovit hela natten sedan vi tog bort nattmålet, inga uppvak alls. Men den senaste veckan har hon vaknat 30-50 minuter innan det är morgon. Hon ligger och pratar, aningen missnöjt men hon varken skriker eller gråter.
Jag har inte minskat sömnen något i samband med att hon fyllt fem månader då jag tyckt att hon verkat lite trött på dagarna och kvällarna. Schemat hon har är:

08.00 Morgon + mjölk
10.00-10.45 Sova
11.30 Smakportion + mjölk
13.00-15.00 Sova
15.00 Mjölk
17.00-17.45 Sova
17.45 Gröt
19.45 Majsvälling
20.00 Sova

Som jag ser det finns det några alternativ:
- Tidigarelägga dagen, alltså bara flytta hela schemat så att dagen börjar 30-60 minuter tidigare. Kan vara bra då hon verkar rätt trött på kvällarna.
- Minska sömnen på dagen, tex korta ner sista luren.
-Mat? Kan hon vara hungrig?
-Värmen, är det för varmt så att hon vaknar på grund av det?

Vad tror ni? Några tips?

Kramar
Zafon
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vid 5+6 mån är sömnbehovet 15 timmar, så det är dags att ta bort 30 min från detta schemat skulle jag vilja påstå. Antingen från mittenluren så det blir 12+45+1,5+45 eller 12+45+2+20 välj det som passar er bäst.

Tror detta kommer att hjälpa de tidiga uppvaken. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"