Har vaknat 2-3 ggr/natt senaste 2 veckorna nu

Skriv svar
frk Carlsson

Har vaknat 2-3 ggr/natt senaste 2 veckorna nu

Inlägg av frk Carlsson »

Vår lilla tjej (13,5 mån) kurades i januari då hon var 8 mån och allt har varit frid och fröjd sedan dess, med en del undantag förstås men inget som har förstört något på det stora hela. Men! Nu senaste 2 v så har hon blivit helt opålitligt (eller är det kanske snarare VI föräldrar som blivit det? :oops: ).

Det hela började efter att hon sovit borta i tre nätter. Nätterna i sig hade varit superbra, hon sov hos sina mor - och farföräldrar omväxlande eftersom vi var bortresta, hon hade sovit precis som vanligt hos dem både på natten och på dagen. Men iochmed att vi kom hem och hon började sova hemma igen så startade "helvetet"; nu vaknar hon som sagt 2-3 ggr/natt ca 3-4 nätter/v. Det som händer är att hon sätter sig upp och gråter förtvivlat och förvirrat. Vi har - tyvärr tyvärr :cry: svarat henne med att gå in och lägga ner henne i sovläge igen, ramsat och gått ut. Och nu känns det som att vi "vant" henne vid att vi kommer när hon ropar!

Kanske skulle vi ha nöjt oss med att stå kvar utanför dörren och bara ramsat? Vi (mest jag...tar på mig skulden som den klena mor jag är) har dock bedömt gråten/skriken som att hon inte riktigt är "kontaktbar" och därför gått in istället.

Vad tror ni - ska vi kura om henne helt och hållet?

Vi märker också att det börjar bli mer och mer omöjligt för henne att sova sin 20-minutersvila på eftermiddagen kl 16. Ska man ta bort den också, istället för att låta henne ligga och vråla i sängen, vilket ofta händer nu. I övrigt funkar schemat perfekt fortfarande- hon lägger sig 20, kliver upp 08 med plus/minus 15 min och sover lunch 1,5 timme mitt på dagen.

Tacksam för svar/en ganska så trött mamma
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag tror inte att ni behöver kura om! Hon kan ju detta egentligen. 8) Såhär skulle jag göra:

:arrow: Ta bort 20 min luren ( eftersom hon är över året nu och troligen inte behöver den längre ).

:arrow: Dra på mig en rejäl attityd av självklarhet och arbeta in ramsan. Blir hon ledsen och behöver hjälp så gå in och solfjädra men försök att verkligen jobba med ramsan.

Snart kommer hon att förstå att hon fixar att somna om själv, kanske signalerar hon just nu bara att hon har lite mycket sömn på schemat?

Detta fixar ni! :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack för svaret. Ja, det är ju så vi har tänkt själva egentligen, och nu idag när jag kom hem från jobbet så bestämde vi att nu kör vi ingen fler eftermiddagsvila. Det där med att vara säker med ramsan stämmer ju såklart, ska verkligen stå på mig :wink: . Det brukar gå lättare om min sambo gör det om nätterna dock eftersom jag har så extremt dåligt psyke då. Men det är ju för en god sak...

Ngn fler klok person :) ?
miniz

Inlägg av miniz »

Jag tycker som Bluna!

Ta bort kortluren och se om nätterna blir bättre.
Kom ihàg att det tar en till tvà veckor innan ett nytt schema sätter sig.

Berätta gärna hur det gàr.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack tack miniz och bluna :D

Ja, vi kör så nu att hon bara får sova en gång på dagen helt enkelt. Och jag ska ha förtröstan angående det där med att det måste få sätta sig. Inatt så vaknade hon bara en gång, vid midnatt,och då gick min sambo och tog det, har ej hunnit prata med honom om hur han löste det.I morse vaknade hon ca 1 timme för tidigt enl schemat och vrålade upprört när hon hörde att jag och storasyster var vakna, så jag fick typ pressa ner henne i sängen, men efter lite buffning och ganska mkt solfjäder somnade hon faktiskt om igen :)

Jag får väl höra av mig om ngr dagar och berätta hur det hela fortlöper. Tack för visat intresse, alltid skönt att veta att man kan få lite support härinne. Om ngn fler vill komma med tips el har egna erfarenheter av detta så låt mig veta!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Kan ni inte ha samma morgontid för bägge töserna :?:

Bara en fundering.

Vänliga hälsningar från Nancy
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Nancy: egentligen är det inte det som är problemet, att storasyster kommer upp ca en timme föra lillsyster ska kliva upp. Sedan vi kurade lillasyster så sover hon oftast till den tid hon "ska" enligt schemat. Det blir bara så ibland att om hon vaknar för tidigt på morgonen så kan hon höra att vi är uppe och blir arg för det :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

frk carlsson skrev: Det blir bara så ibland att om hon vaknar för tidigt på morgonen så kan hon höra att vi är uppe och blir arg för det :wink:
:wink: Det var just den här situationen jag tänkte att ni kunde undvika genom att ha samma morgontid.

Jag talar naturligtvis utifrån min egen situation men jag tycker nog att det är lite väl häftigt med en massa buffning och solfjäder på en såpass "stor" tös så sent som 07 på morgonen när storasyster redan är uppe.

:wink: Sen tycker jag själv att det är så mysigt att ha barnen samlade i soffan med vällingmys på morgonen men här är det ju mina rutiner jag utgår ifrån.

Oavsett hur du väljer att göra vill jag tipsa om hur jag använder ramsan på morgonkvisten (07.00).

:idea: Om det vaknas innan 06.30 - upplysande bastaramsa x 4. Sen inget mer.

:idea: Om det pratas efter 06.30 - tystnad. Barnen har lärt sig att tystnaden betyder: "snart är det morgon, bestäm själv hur du vill använda tiden". Ibland somnas det om och ibland liggs det och småpratas fram till God morgon :D

Vänliga hälsningar från Nancy
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Vi har nog faktiskt gjort ungefär som du beskriver faktiskt, enda skillnanden är att vi gått in och "lagt ner" istället för att bara vara tysta en del ggr - och som du säger - det känns "i värsta laget" att hålla på så med henne när hon är så stor, så det får vi ta och sluta med det helt enkelt och bara visa att nu är det upp till dig hur du tillbringar resten av tiden i sängen 8).

Det kommer bli så att bägge barnen får samma tider både för läggning och väckning från hösten då de bägge ska på fsk. I dagsläget skiljer det 30-45 min och enl mig så är inte det hela världen förutom de dagar då lillan vaknar som sagt. I morse fick hon t ex väckas (efter 12 timmars obruten sömn) 5 min efter att hennes gåupp-tid "gått ut" - så hon ÄR ju en säker sovare, det är bara det att det strular ibland och då blir jag hypernervös :oops:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"