2-månaders pärla somnar så sent!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tesen

2-månaders pärla somnar så sent!

Inlägg av Tesen »

Hejsan alla!

Jag har fått en ny liten pärla som precis blev två månader. Hon har fått styra dagarna lite som hon själv har velat hittills, men har försökt att göra det inom standardmodellens ramar, med mat, mat och massa mat. Min prinsessa har varit jätteduktig, och har från början haft sina längsta sovpass på nätterna. Hon började sova 6-timmars natt (ca 22-04) vid en månad, som förlängdes till 7 timmar ganska snart och nu sedan några dagar tillbaka sover hon 8-9 timmar i sträck, typ 22/23-tiden till 07. Jätteduktig :-) Efter mat vid 07-tiden somnar hon om och sover gärna till 09-10 då jag ofta får väcka henne.

De gånger som hon somnar innan 22 och jag har testat att lägga henne för natten så kan jag vara säker på att hon vaknar en gång till, men har klockan hunnit bli 22 så vet jag att nu har hon "tagit natten". Det hade varit så skönt om hon kunde lära sig att "ta natten" nån timme tidigare bara, åtminstone vid 21-tiden. Någon som har något förslag på hur jag skall gå tillväga. Dagarna blir lite som de blir också, det är hon som styr, och vi följer inget schema eller så än. Om jag ger henne lite tid så kanske hon kommer att styra det mot tidigare kväll av sig själv så småningom? Bör jag avvakta lite till tycker ni?

Lite tilläggsinfo: Hon helammas och sover på mage med larm.

Tack för mig och ha en fin kväll alla. Nu skall jag försöka få liten att somna för natten! :-)
//Tesen
Mamma till Thea född December-06 och Tove född April-09
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tesen!

Vill bara smyga in en snabbis innan jag går och lägger mig - jag kommer ihåg dig, vad roligt med en till liten tös! Hoppas allt är bra med storasyrran också, och att sömnen funkar bra för er :!:

Supergrattis till lillan :heart:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej igen Mia!

Ja, så var man tillbaka här igen :-)

Det är sååå mysigt med en liten bebis igen, och härligt att kunna ge Thea ett syskon. Allt funkar jättebra med oss. Hela familjen sover helt ok, men vi fick lite trubbel efter att Thea började hoppa ur sin spjälis i julas. Vi var lite mjäkiga så vi lät henne tassa in till oss, och det gör hon fortfarande. Vi skall ta tag i det när vi flyttar in i vårt nya hus som vi håller på att bygga. Då skall vi riktig hypa hennes nya rum! Men vi får åtminstone sova gott alla fyra, och det är jag otroligt lycklig för!

Tack för dina gratulationer! :-)

Kram kram
//Tesen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Den tidigare natten kommer, var lugn för det. Annas schemaskiss för två-månaders har också natten 22, säkert av goda skäl.
Men snart nog kommer hennes natt att hamna tidigare, var lugn för det! :D
Tesen

Inlägg av Tesen »

Hej igen!

Tack för det. Tror bara att jag behövde få höra det från nån annan. Hon har ju styrt så bra själv hittills. Hon är ju så duktig och sover så långa nattpass att jag absolut inte skall klaga. :-)

En annan sak, är det vanligt att de pendlar lite på längden på nattpassen? I helgen började ju prinsessan hoppa över ett mål till på natten, så att hon fick en 9-timmarsnatt. Men inatt så vaknade hon vid 05 igen efter att ha somnat kl 23 kvällen innan. Kan det vara så att det kommer att pendla lite under en period innan den längre natten sätter sig ordentligt?

Ha en fin dag alla fina föräldrar!
//Tesen
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tesen och varmt välkommen till oss på "Späda barn och Små" :D GRATTIS till lilla juvelen :heart: Det ska bli roligt att följa er resa!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

Tesen skrev: En annan sak, är det vanligt att de pendlar lite på längden på nattpassen? I helgen började ju prinsessan hoppa över ett mål till på natten, så att hon fick en 9-timmarsnatt. Men inatt så vaknade hon vid 05 igen efter att ha somnat kl 23 kvällen innan. Kan det vara så att det kommer att pendla lite under en period innan den längre natten sätter sig ordentligt?
Visst kan det pendla. De flesta ger mat kl 04, och ställer klockan, så det blir mat samma tid varje natt. Att de flesta ger mat vid 04 är för att förebygga vargtimmesstrul. Jag skulle satsa på att börja lägga lite tidigare succesivt och på så sätt förlänga natten, och ha tiden för nattmål hyfsat konstant vare sig du väljer att ställa klockan eller ej.

KRAM :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"