Om du inte "får till" Standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nancy

Om du inte "får till" Standardmodellen

Inlägg av Nancy »

Om du inte ”får till” Standardmodellen (och njutningen känns långt borta)

:heart: Kära nyblivna mamma/pappa. Där sitter du med ditt lilla knyte i famnen och undrar hur sjutton du skall få till det här nu då. ”Snart ger jag upp ”. ”Jag får inte SM att funka”.

Jodå, det gör du visst det. Men vi tar det back to basics.

:idea: Skala bort allt som oroar dig. Tänk inte ens påfyllning, bröst ett och två, umgänge på nåt särskilt vis eller när det nu var påfyllningsslurken skulle sättas in.

:idea: Först är man vaken och då äter man och sen sover man. Buslätt. Håll bebisen vaken 1,5-2 tim och sen lovar jag på heder och samvete att hon/han behöver sova.

:idea: Under vakentiden matar du så mycket det bara går. Umgås lite och byt någon blöja men bry dig inte om i vilken ordning.

:idea: Bebisen skall inte småslumra när den äter, då bryter du med ett ”tjoho”, slänger över axeln för en rap och ägnar er åt lite bus för att få fart på tillvaron igen.

:arrow: Mår du bättre av en lite stramare hållning och kanske begåvats med en liten tröttis: bestäm att då och då (ungefär) skall ungen ha mat nästa gång och däremellan skall den hinna äta, vara vaken och sen sova. Den här varianten kanske passar extra bra om man har äldre syskon hemma och känner stress inför att få ihop allas tillvaro. Man jämkar ihop bebisens preferenser med övriga familjens.

:thumbsup: Standardmodellen är så genialiskt enkel. Och kan ändå kännas långt ifrån självklar för den nyblivna föräldern. För barnet ”vill” ju en massa och man är så rädd att göra fel. Men barnet vill faktiskt bara äta, få torr blöja, bli gosad med och ganska snart är det sova som gäller. Efter några dagar kan du gärna läsa på igen om SM i Barnaboken eller här på forumet men allra först kanske du behöver ta dig upp ur det där missmodiga.

:roll: Njuter du då? Jaså inte. Kanske du till och med har dåligt samvete för att du inte njuter tillräckligt? Då är det dags att lägga in din egen definition av vad njutning innebär för det kan se mycket olika ut. Just nu i din förtvivlan kanske det innebär en dag då du inte känner det fullt lika hopplöst. En annan dag tacksamhet över att du inte är helt under isen utan bara halvt. En tredje dag känner du dig faktiskt ganska stolt över att du tog dig igenom dagen, en fjärde längtar du nästan tills barnet vaknar. På femte dagen börjar du ana att de där rediga mammorna på forumet som berättar om hur deras avkomma sovit över nattmål alldeles av sig själv kanske inte ljuger fullt lika mycket som du misstänkt innan... :wink:

:D Min definition av njutning har varit: ”tillvaron är ok, jag har koll på läget”. Skulle jag ex. ha lagt in krav på mig själv att dessutom vara rosenskimrande, stormande förälskad i mitt lilla nyfödda barn hade jag förlorat stort. För jag funkar inte så. Min kärlek är inledningsvis ganska pliktskyldig men jag har försonats med detta. Det tog nog 1,5 år med äldsta dottern, 1 år med mellanflickan och nu 9 månader med lillaste gullan innan den där villkorslösa, genomträngande, andlösa kärleken infunnit sig.

Vem vet, nästa gång kanske det bara tar ett halvår… :wink: :heart:

Nancy
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

=D> !

La Desperata här måste faktiskt belysa ett stycke som är Sanningen här hemma, det TROTS att jag har skjutit ett helt gäng med vargar; nämligen:
kanske det innebär en dag då du inte känner det fullt lika hopplöst. En annan dag tacksamhet över att du inte är helt under isen utan bara halvt. En tredje dag känner du dig faktiskt ganska stolt över att du tog dig igenom dagen, en fjärde längtar du nästan tills barnet vaknar
Smulans frågor har avtagit i sakta mak men ge oss en dag bara där något sätts ur spel och vi kastas rätt tillbaka till vansinnens rand där öronproppar sätts in.

Så det citerade stycket är Sanningen här hemma, att njuta för mig är att klara vardagen, resten får komma lite senare :wink:

//La Desperata (mellan varven alltså :D )
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack snälla Nancy för allt det kloka du har skrivit ovan. Jag tror att det är många (inkl. jag själv) som haft svårt för det där med njutningen i början med de små. Om jag tänkte lite mera konkret och målmedvetet, så som du skriver, så fungerade saker mycket bättre för mig.

Tack för att du så fint sätter på pränt det som jag försöker förmedla till många! :D

Kram :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
malin123

Gråt och Standardmodellen

Inlägg av malin123 »

Hej på er alla engagerade mentorer,

Träffad av rubriken på denna tråd, så kände jag att jag måste vädra min största varg, nämligen hur mycket man egentligen ska svara på alla "frågor" för att lyckas med SM.

Jag läser Nancy-tråden ”Lucine Aurora och Standardmodellen":
:arrow: Det fanns ingen som orkade springa och titta till Lussi varenda sekund. Jag har dagtid lagt henne i vagnen, dragit ut vagnen till altanen, skakat i handtaget och sen gått in och stängt dörren. Inte ägnat henne många tankar förrän det varit dags att väcka.
Då tänker jag att herreje, jag har svarat på precis varenda fråga sen lillemannen såg dagens ljus :roll: Kanske har jag gjort helt fel :(

Det låter bra, att efter två timmars ståhej-skoj-äta-mycket så sover bebisen. Men om älsklingen istället varje gång vaknar efter en halvtimme och säger gråt gråt :?: Här vagnas och buffas det friskt över alla skarvar, och många gånger frågar man sig, HUR backar man :?: :?:

Har försökt hålla mig till vagningsrådet nedan, just för att inte mysa till det alltför mycket, och ändå känns det många gånger som man fastnar vid vagnen.
TorpSara skrev:
Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
ja! och släpp!
Han frågar:
Går du nu?
ja! och släpp!
Han frågar:
Överger du mig?
Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
Är det säkert, det?
ja! och släpp!
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Stämmer det kanske att en lyckad SM-mamma måste vara ganska orädd för bebis-frågor :?: Eller finns det de som stått givakt vid vagnen i 3 månader och sen ändå hittar vägen till ROM :?:

Ännu en Desperata mellan varven (lite för ofta) :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jadå, vi är mååånga som stått givakt. Och ändå hittat vägen till Rom. :wink: Jag gjorde det, och har insett att det tog mig lång tid att lära mig vad som var vad i gråten. Jag hade nog klarat det bättre om jag lyssnat mer och vagnat mindre, men jag kunde inte det i början. Visste helt enkelt inte hur man gjorde, och jag hade inga 20 kor och 18 andra småbarn som tvingade mig att prioritera. :roll:

Min bästa lektion i den skolan fick jag när jag var på besök hos storebror. Han hade en 4-åring som suttit på pottan tills benen somnat, en 2,5-åring med bajsblöja, pannkakor på spisen och en 6-månaders som sov i sängen på övervåningen. När den yngsta då vaknade i en skarv så var han lägst prioriterad i det kaos som rådde, han led absolut minst nöd av alla, trygg i sin säng och mätt i magen. När samtliga katastrofer var uppredda sov han så snällt så igen, men hade de varit verklig kris hade han naturligtvis prioriterats upp.

Men det är så svårt, så svårt att fingera sådana situationer när man bara har en. 8-[ Men man kan ha det i åtanke i allafall. :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kalaskakan: Det är nästan som att få barn två gånger i ett. Först får man barnet och sen upptäcker man en vacker dag att man njuter av det också :wink: :heart: :lol: Skämt åsido är jag uppriktigt glad för de mammor som faktiskt njuter från första stund. Jag funderar på att prova det nästa gång :wink:

TorsMamma: Tack för respons och uppbackning :heart:
malin borin skrev:Stämmer det kanske att en lyckad SM-mamma måste vara ganska orädd för bebis-frågor :?: Eller finns det de som stått givakt vid vagnen i 3 månader och sen ändå hittar vägen till ROM :?:
:D Ja du, här har du en som gjort bådadera. Med första barnet Leia hade jag all tid i världen att stå i givakt bredvid vagnen men idag är hon den säkraste sovare jag känner. Vi bytte t.ex från 55 cm bred spjälsäng till 140 cm bred våningssäng och i nytt rum utan minsta knot.

”Lyckad” SM-mamma…(tror att du menar ordet med glimt i ögat :wink: ), ja lillaste Lani sov hel natt vid 2,5 mån ålder på eget bevåg. Utan minsta vagning, buff eller solfjäder.

Att hon redan från start hellre sov än var vaken, ja det behöver jag ju inte påpeka hela tiden för det kanske förtar lite av min förträfflighet... :wink:

Jag tvingades ”bli orädd för bebisfrågor” (för att låna ditt uttryck) då Lucine föddes. Det fanns liksom inget alternativ. Jag satt i rullstol och maken låg utslagen av körtelfeber. Jag tvingades lita på att jag tillgodosedde hennes behov och jag vill ju gärna tro att jag lyckades med detta. I alla fall upptäckte jag att om jag inte störde henne när hon skulle sova så blev stunden av eventuellt skrik mycket kort.

Det är lite svårt att berätta om detta i text för det kan nog låta som om jag lämnade henne åt sitt öde och lät henne skrika sig trött. För den som ev. tolkar det så vill jag kraftigt dementera. Den första tiden hade jag henne i vagnen nära mig och hade chans att lära mig lyssna av hennes reaktioner.

Jag märkte att de gånger jag provade att lyfta upp henne i famnen istället blev hon inte gladare för det. Jag hade nog gärna haft henne sovandes hos mig i famnen emellanåt men se det var inte alls populärt.

Om hon vaknade på tok för tidigt (ex. efter bara 45 min vilket är för kort sovpass dagtid för en liten nyfödd) skakade jag i handtaget som påminnelse. När hon blev ytterligare lite större och sov ute på altanen avvaktade jag och lät henne somna om själv. Vad jag minns var det aldrig så ledset/oroligt att hon inte snabbt fixade det på egen hand.

Sen när yngsta Lani föddes hade jag många fördelar i bagaget:

-Lucines nyföddhetsperiod i färskt minne
-mitt tredje barn på kort tid
-Leia och Lucine som naturliga bromsklossar mot överkoncentration
-att Lani tyckte om att äta på flaska så jag inte behövde fundera på matintag

Det är ju inte riktigt samma förutsättningar om man är förstagångsmamma eller har större ålderskillnad mellan sina barn.

Jag kan i efterhand se hur jag agerade med första barnet Leia och hur mycket oro/överkoncentration jag hade i onödan. Jag kunde läsa om SM tills jag blev snurrig och det var nog inte modellens tanke.

Med facit i hand ser jag hur onödigt det var att stressas över något som var avsett att vara till hjälp och stöd (SM).

Inlägget här är mitt sätt att försöka hitta ett avstamp för de mammor som känner så.

Sen kan man läsa på i Barnaboken eller det utmärkta kompendiet här på forumet och finslipa så mycket man vill och orkar men om man känner sig ”misslyckad” eller att SM skulle vara komplicerat, ja då tror jag att det är bra om man ger sig själv en liten paus där man skalar av allt förutom kärnan.

För mig är kärnan ”inget snuttätande och duttsovande” utan var sak på sin tid.

:heart: Varma hälsningar från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Underbart inlägg TorpSara :thumbsup:
miniz

Inlägg av miniz »

Underbart inlägg Nancy :thumbsup:

fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
malin123

Inlägg av malin123 »

Nancy skrev:
Det är lite svårt att berätta om detta i text för det kan nog låta som om jag lämnade henne åt sitt öde och lät henne skrika sig trött.

Ååå, menade inget åt det hållet. Förlåt. :oops: Men att som du kunna vänta och lära sig höra vad som betyder vad, det önskar man ju att man kunde. Just för att klara själva kärnan, inget snutt och dutt. :wink:

TorpSara skrev:
har insett att det tog mig lång tid att lära mig vad som var vad i gråten. Jag hade nog klarat det bättre om jag lyssnat mer och vagnat mindre, men jag kunde inte det i början.
Och när man bara inte kan det, då är det topp att höra andra som fått rätsida på saken med samma osäkra ingång, vagnträsk, o.s.v. :heart:

Det ÄR lätt att känna sig misslyckad, och "lyckad" SM-mamma skrev jag nog tyvärr inte med alltför mycket glimt i ögat, och jag känner mig lite avundsjuk på dem som får till det. Men jag menade det inte cyniskt, utan tycker verkligen att ni är duktiga :!: :heart: :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

malin borin skrev:Ååå, menade inget åt det hållet. Förlåt. :oops: Men att som du kunna vänta och lära sig höra vad som betyder vad, det önskar man ju att man kunde. Just för att klara själva kärnan, inget snutt och dutt. :wink:
:heart: Trodde absolut inte att du menade så heller. Det var mer en "allmän dementi" riktad till den som nu mot förmodan trodde så.

Och jag tror definitivt att du kan lära dig avvakta lite. Det händer inget farligt. Du lämnar ju inte din lilla bebis åt sitt öde.

Tror inte heller att du är cynisk. Jag förstår ganska precis hur du menar för jag har ju själv varit i samma sits som du ser. Därför försöker jag skriva sådant som jag själv hade behövt läsa när jag vagnade, duttade, härjade och oroade mig som värst.

Kram på dig, du fixar det här :thumbsup:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Nancy skrev:Kalaskakan: Det är nästan som att få barn två gånger i ett. Först får man barnet och sen upptäcker man en vacker dag att man njuter av det också :wink: :heart: :lol: Skämt åsido är jag uppriktigt glad för de mammor som faktiskt njuter från första stund. Jag funderar på att prova det nästa gång :wink:
Roliga kloka du! Att du ids, aaaatt du ids :lol:

Nävars, jag minns hur det var med Klimp, hur det var den där kvällen då han flashade av sitt första flirt emot mig där han satt på sin matstol och åt middag. Det tog sina 7 månader men när min kärlek till honom äntligen kom, äntligen flödade, den vilkorslösa som aaaalla andra pratade om och som jag dittills inte hade upplevt... åh den kärleken!!

Så jag vet nu till den här gången att rätt som det är så släpper proppen och jag får uppleva det igen :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej nancy!

vilket fantastiskt fin inlägg!! :heart: så avskalat och enkelt. det är ju precis det man behöver läsa som nybliven SM- mamma. det enkla.

se bara på min trådrubrik här på sos. alltid krispåfyllning.... jag stressade upp mig enormt från start för att det inte gick enl planerna med bröst 1, rapa, påfyllning, rapa, umgänge, byte, bröst 2, rapa, påfyllning, rapa. sova. tänk att jag skulle behöva ta till krispåfyllning???!!! åhh, om jag inte läst bb så bokstavligt utan gjort precis som du beskriver så hade mina krav på mig själv och oron minskat betydligt. förmodligen hade vi fått en bättre start i livet jag och selma.

kan vi inte klistra det fina iaf första inlägget här på sos! så man kommer ihåg till nästa gång!

KRAMAR!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

lilla mia skrev: kan vi inte klistra det fina iaf första inlägget här på sos! så man kommer ihåg till nästa gång!

KRAMAR!
Hej :D

Denna ligger under "våra favoriter" och under "Nancys bästa" så det är bara att gå in där och läsa och läsa om. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
PetraL

Re: Om du inte "får till" Standardmodellen

Inlägg av PetraL »

Underbart skrivet. Tack för att du delar med dig. :heart:

Kramar Petra
:heart: Alexander :heart: född 110705
:heart: Emilia :heart: född 090204 (v.39+3) Kurad 21 juni -09
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

satt och läste nu, hade verkligen behövt detta när jag först hittade forumet. Ett fantastiskt inlägg som säkert gjort livet lättare för många mammor
För mig blev SM mycket krav, mest för att Saga hade så svårt att sova (och kanske också för att jag drog mig för att fylla på med flaskan). Nu är hon nykurad och sover fint, känner mig glad och nöjd och stolt

Tack för att ni tog er tid att skriva detta!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"