Hjälp med schema till lilla Grodan, 2 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Caramell

Hjälp med schema till lilla Grodan, 2 mån

Inlägg av Caramell »

Hej alla på detta fantastiska forum! :heart:

Min lilla Groda har precis blivit två månader och jag behöver hjälp, råd och stöd inför att upprätta ett schema. Har följt standardmodellen sedan Grodan var ungefär en månad och har kringelikrokat oss fram, med både fina framsteg och naturligtvis också baksteg. Har genom andras trådar i forumet hittat många svar på mina funderingar, men nu känner jag att jag måste starta en egen tråd för att få svar på våra specifika problempunkter och så småningom få till vårt schema på riktigt. Bra att veta kan vara att Grodan sover i vagn på mage och jag hel-ammar.

Vårt stora problem är insomningen för Grodan. Lill-killen verkar vara en riktig piggis som, om han själv fick bestämma, aldrig skulle sova mer än 45-minuters pass. Han har med andra ord väldigt tydliga skarvar, och det hjälper inte att jag förebygger med försiktig vagning innan han vaknat. Vi vagnar enligt AW’s teknik och är noga med att inte vagna till sömns och backa tidigt för att låta lill-killen klara av insomnandet själv, men ser inget ljus i tunneln.

Nattningen är allra värst :cry: och tar ofta 1-1,5 timme med skrik och upptittande huvud innan vi ens hunnit backa över tröskeln. Just när man tror att ”den här gången somnar han själv” så kommer det ledsna skriket som ett brev på posten. Har provat att plocka upp och erbjuda mer mat både i form av bröst, bröstmjölk på flaska samt ersättning (naturligtvis inte på samma gång!) men allt ratas. Är noga med SM-målen på dagtid också, där det alltid erbjuds båda brösten och med noggranna rapar mellan (som ofta inkluderar kräk). Hjälp!! Hur ska vi gå vidare?! Håller på att bli galen när han fortfarande inte kan somna själv och jag måste vagna många skarvar dagtid för att få ihop någorlunda många timmars sömn.

På grund av detta känner jag mig så klart villrådig inför spikandet av ett nytt schema. Det känns svårt att veta vilka Grodans preferenser är, eftersom han kan sova 45 minuter en dag (om jag inte lyckas vagna över skarven) och 2 timmar en annan dag (om vagningen lyckas) på samma pass. Dagarna blir alltså olika och jag vet snart varken ut eller in. Förstår att detta så klart påverkar insomningen på kvällen, men vet inte hur jag ska kunna åtgärda det hela. Hoppas det finns någon som kan hjälpa oss att lyfta blicken, för just nu känns det nästan hopplöst… Kämpar på med Attityden, men när vi kväll efter kväll får samma resultat, utan att veta var felet ligger, så tappar man modet en aning...

Kram så länge! :heart:
:heart: Sockersmulan född mars 2011. Kurstart oktober 2011
:heart: Lill-grodan född mars 2009, SS november 2009
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Caramell! :D Välkommen hit och grattis till din lilla Groda!

Rent spontant så tänker jag att han är så svår att lägga på kvällen för att han är övertrött, för att han inte sover som han ska på dagen. Så det bästa sättet att komma till rätta med det är i så fall att göra upp ett schema med rätt antal sömntimmar (16) och jobba tills det sitter.... :wink:

:idea: Jag tycker inte det gör så mycket att du inte har kunnat iaktta hans tendenser så bra, för han är fortfarande liten och växer jättefort, så du kommer att få många tillfällen att justera schemat allteftersom hans preferenser utkristalliserar sig framöver. :shock: Lägg istället ett schema som passar dig, så att ni har något att börja med.

Ni har väl börjat öva på att somna själv? Jag menar alltså helt utan vagning. Annars är det hög tid :!: Johanna w brukar råda till att ha som målsättning att han en gång om dagen ska somna själv med bara skak i handtag. Börja med det, tycker jag. Då kommer både du och han att få bättre självförtroende för läggningen och det kommer att vara till nytta även när du ska lägga honom för natten.

Så, sammanfattningsvis: :arrow: Ta ledningen :!: Då har du något att backa från också. :lol: Jag tror att det mesta av era problem kommer att lösa sig när du gör upp ett schema och visar honom att du minsann vet hur det ska gå till. :wink:

Lycka till! :D Och kom gärna tillbaka och berätta hur det går!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack raraste chokladkaninen för ett så snabbt svar :heart: Bara vetskapen om att det finns någon som stöttar så vi kan ro detta i hamn hjälper mig massor! Attityden har fått en rejäl skjuts till idag! Kram för det! :heart: :thumbsup:

Önskeschemat fanns klart sedan tidigare. :arrow: Vill gärna ha feedback på tänket, framförallt kring matningarna som jag inte är säker på blir "rätt". Även osäker på första nattmålet som kommer lite tätt inpå nattningen :?: Av erfarenhet vet jag att han sover till 05 om han äter vid 23 och då blir morgonen inte bra eftersom han inte är så hungrig igen vid 07.
Har valt ett schema enligt 11- 1,5 - 2,5 - 45 som blir enligt följande:

07.00 Morgon. Vaken 1,5 h. Mat mellan 07-08.
08.30 Sova 1,5 h
10.00. Vaken 2 h. Mat mellan 10-11 (?)
12.00 Sova 2,5 h
14.30 Vaken 2 h. Mat mellan 14.30-15.30 (?)
16.30 Sova 45 min
17.15 Vaken 2 h 45 min. Mat 17.15-18.15 (?)
19.30 Kvällsslurk
20.00 Godnatt
22.00 Nattmål 20 min (ska arbetas bort så snart schemat funkar)
04.00 Nattmål 20 min

Vi jobbar redan på enligt schemat och inför första sovpasset i morse behövdes ingen vagning och inget skak i handtaget heller. Lyckan är total, för att inte tala om motivationen. \:D/

Detta forum är bara för fantastiskt!
Tack och kram från en mycket gladare mamma! :)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Caramell :D Välkommen och GRATTIS :heart:

Jätte fint schema du har tänkt ut :thumbsup:

Jag tänker lite tillsammans med dig :wink:

Det ska ju gärna gå 3-4 h mellan målen, så att både aptiten hinner komma och så att lilla magen får en vila emellan. Jag tänker därför att mål 2 kunde flyttas på till 10.30 så att det inte går så lång tid till 3: de målet. Samt att mål 4 flyttas till 17.30 så att det inte kommer för tätt från mål 3.

Vad tror du?

Jag skulle väcka för nattmål så att det inte blir att det kommer så nära inpå morgonen att han inte orkar frukost.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Caramell

Inlägg av Caramell »

Hej Johanna och tack fina du för respons på mitt schema. :heart: Jag tycker det låter jättebra att flytta målen så som du föreslår och inför det redan i morgon :!:

Funderar lite kring mål 4 som börjar 17.30. Andra omgången i det målet kommer ju strax före 18.30 om jag ska få i något alls, (Grodan äter sig proppmätt redan första svängen och det är inte mycket som går ner andra gången) och så kommer nattslurken redan 19.30. Det känns väldigt tätt :?: Tänker jag fel :-k :?: Kan jag förändra på nåt sätt :?: Tar gärna emot respons :!: :?

Undrar även om det är rätt tänkt att väcka redan kl 22 för första nattmålet, när vi har läggning kl 20 :?: Anlednigen till att jag vill ha det kl 22 istället för 23 är att det passar mig bättre och så tror jag att Grodan själv kan styra nattmål 2 till kl 04 så jag slipper väcka. Så har det varit tidigare i alla fall.

Första dagen med nya schemat har gått fantastiskt bra. Vi hade lite knorrande vid läggning kl 20 och Grodan kom inte till ro riktigt förrän det var dags för nattmål vid 22. Efteråt somnade han som en stock :sleep: utan vagning eller skak i handtaget, så jag misstänker att han inte var riktigt mätt. Ska truga i mer under morgondagen och se om jag får någon förändring.

Vill återigen säga hur glad och tacksam jag är över responsen jag får. Ni är bara för rara! O:)
Kramar så länge! :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Den sista slurken- nattslurken kan komma så tätt som en timme efter sista målet. Den är tänkt som en liten extra påfyllning alt. har man en möjlighet att ta igen det man ev. missat under dagen. Så det är liksom inget eget mål i sig.

Jag tycker du svarar dig själv så bra :wink: om liten ska äta kl. 4 (nattmål 2) så kanske det är lite sent att ha nattmål 1 kl. 23. Men 22.30? Du får helt enkelt prova dig fram, se vad som passar er.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Caramell

Inlägg av Caramell »

Efter en riktigt eländig natt med hopplösa skarvar, har vi idag fullständigt schema-haveri... :roll: Jag kämpar på med Attityden och vet att man inte bara kan göra framsteg hela tiden utan måste tillåtas köra i diket ibland. :) Glädjer mig ändå åt de fina framsteg vi gjort senaste veckan. :!:

Jag undrar nu hur jag bäst fortsätter dagen :?: :-k Ska jag köra på enligt timtänket 11-1,5-2-1,5 trots att klockslagen inte kommer stämma överens med schemat, eller är det bättre att försöka styra in Grodan på orginalschemat, trots att det kan innebära några längre vakenpass innan vi är på spåret igen :?:

Vi har reviderat schemat lite också. Grodan visade sig svara mycket bättre på tröttis-tänket :shock: trots att han är en riktig piggis. Jag har förändrat lite i schemat och vill bara stämma av så jag tänkt rätt. :-k Vi har alltså bytt från 11-1,5-2,5-45 till 11-1,5-2-1,5.

07.00 Morgon. Vaken 1,5 h. Mat 07.00
08.30 Sova 1,5 h
10.00 Vaken 2 h. Mat 10.30
12.00 Sova 2 h
14.00 Vaken 2 h. Mat 14.00
16.00 Sova 1,5 h
17.30 Vaken 2,5 h. Mat 17.30
19.30 Kvällsslurk
20.00 Godnatt!

22.30 Nattmål
04.00 Nattmål

Kram så länge! :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Caramell skrev: Jag kämpar på med Attityden och vet att man inte bara kan göra framsteg hela tiden utan måste tillåtas köra i diket ibland. :) Glädjer mig ändå åt de fina framsteg vi gjort senaste veckan. :!:
:thumbsup: =D>

Vad bra att ni har anpassat schemat så att det känns optimalt för sonen!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack Elle för fin uppmuntran! :heart:

Det nya schemat känns jättebra. Vi har även fått bättre bukt med de envisa 45-minutersskarvarna efter att ha läst här på forumet om att inte göra något åt dem alls. Det var precis vad som funkade hos oss :!: Vem hade kunnat tro det :?: :!: Inte mamma i alla fall, men skam den som ger sig. Jag är SÅ stolt över min fina Groda som klarar av att somna om själv! :heart: :heart: :heart: Även över mig själv som låter honom klara av det utan hjälp från mamma... :mrgreen: \:D/

Jag undrar däremot fortfarande hur jag ska förhålla mig till schemat de dagar då vi är ur form... :oops: Hoppas nån kan hjälpa mig.
Caramell skrev:Jag undrar nu hur jag bäst fortsätter dagen :?: :-k Ska jag köra på enligt timtänket 11-1,5-2-1,5 trots att klockslagen inte kommer stämma överens med schemat, eller är det bättre att försöka styra in Grodan på orginalschemat, trots att det kan innebära några längre vakenpass innan vi är på spåret igen :?:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

De dagar då allt blev lite snett brukade jag helt sonika räkna vakentid och se till att det blev tillräckligt mycket mat. Senare, när de sover mindre brukar man kunna trixa till det hela genom att göra nån lur kort och nån lång, men med så små skräp som ditt skulle jag bara försöka hålla 2-2 på ett ungefär (+/- 30 minuter). I slutändan brukar det bli bra ändå, även om natten infaller lite tidigare eller senare än schemat. Bara maten är tillräcklig. :D
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack TorpSara för hjälpen! :heart: Känner mig mycket säkrare på hur jag ska hantera schema-haverierna nu. Jag ser att det ändå fungerar med nattsömnen [-o< om jag bara försöker följa tim-tänket i schemat, men tillåter utrymme enligt 2-2 (+/- 30 min) . Tänkte att det kan vara bra för andra som läser i tråden.

Har däremot fått tillbaka problemen med 45-minuters skarvarna. ](*,) Under några få sovpass fungerar det fint att inte göra något alls och Grodan somnar snällt om, men på det stora hela får jag oftast vagna till och från under resterande delen av sovpasset (efter de första problemfria 45 minuterna). :roll: Det känns inte bra eftersom Grodan inte kommer ner i djupsömnen igen.

Några frågor har dykt upp:
:arrow: När Grodan vaknar i sin 45-minuters skarv och inte somnar om, hur hanterar jag det bäst då? Vagna enligt TorpSaras fin-fina vagningsråd (alltså svara på frågan i skriket och släpp x 100 i fall det krävs...) eller vagna lugn och släpp :?:

Grodan vaknar alltså ganska abrupt och blir fort arg och irriterad, vilket leder till att han blir svårare att söva om. Det känns som om jag balanserar på en tunn tråd gällande att ge honom utrymme att somna om själv, eller försöka stämma i bäcken och ge svar på tal med vagning innan han hunnit bli så arg och väcka sig själv totalt. :arrow: Kan någon tänka tillsammans med mig vad som kan bli bäst :?:

När vi har haft tjorviga skarvar och Grodan äntligen somnat om så tenderar sovpasset att bli lite längre än tänkt, och det tar emot att väcka min lilla kille som sover skönt. :arrow: Hur ska jag tänka kring detta :?: Väcka ändå och lita på att han sover igen missad tid under nästa pass :?: Låta honom sova klart sin naturliga rytm och köra vidare enligt tim-tänket från det att han vaknar :?:

Oj, det blev många frågor i ett långt inlägg. Hoppas någon har många bra tips på lager. Forumet är en guldgruva, jag har haft stor nytta av andras trådar och hoppas att min tråd kanske också kan hjälpa någon.
Kram! :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Caramell! :D
Vad kul att det verkar gå så bra för er!
Caramell skrev: :arrow: När Grodan vaknar i sin 45-minuters skarv och inte somnar om, hur hanterar jag det bäst då? Vagna enligt TorpSaras fin-fina vagningsråd (alltså svara på frågan i skriket och släpp x 100 i fall det krävs...) eller vagna lugn och släpp :?:
Om det alltid är samma skarv som strular kan du vagna över den, förebyggande, under ett par dagar och se om det ger sig. :idea: Dvs, du börjar vagna mjukt och försiktigt INNAN han vaknar, och låter vagnen rulla ett par minuter så att han inte alls vaknar till. Annars tänker jag att om man bara vagnar ibland är vagna lugn cool :thumbsup: men om man börjar närma sig vagningsträsket (och det är lätt hänt! :roll: ) är TorpSaras ord lag.

Använd marginalkvartar när sömnen blir fel. Huvudregeln är att om du bara försöker hålla 2-2-rytmen kan han få sova ifatt när han väl somnar om, men om du försöker hålla ditt schema precist bör du inte mixtra mer än med marginalkvart - om han får kompensera för förlorad sömn finns det ju ingen anledning för honom med sin än så länge rätt begränsade minne och sinne för logik att hålla sig till schemat, eller hur :?:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Caramell

Inlägg av Caramell »

Uppdatering från mig och Grodan. Vi har det fortfarande så kämpigt med den eländiga 45-minuters skarven! ](*,) Trots det fina tipset att vagna mjukt i förebyggande syfte strax innan skarven, så vaknar Grodan ändå. Har provat att vagna mjukt, mer bestämt, rytmiskt, orytmiskt och alla andra varianter ni kan tänka er, men det funkar ändå inte. :( Man kan bokstavligt ställa klockan efter lilla Grodan, utan undantag, på alla sovpass! Har provat flera gånger att låta honom klara det själv, men tyvärr gått förlorande ur striden varje gång där också. Jag lyckas ändå söva om honom, men det innebär att jag får vagna ca 30 minuter av och till från 45-skarven och då är det inte så mycket kvar av ett 1,5 h pass. Vi har också tappat mark gällande att somna själv, som om det andra inte räckte... Börjar tappa modet lite... :oops: :(

:arrow: Har ni några tips på vad vi kan prova?
:arrow: Kan det vara ett alternativ att prova 11-1,5-2-45-45 (istället för 11-1,5-2-1,5 som vi har nu) för att slippa vagna i alla fall ett pass?
:arrow: Prova att ta tidigare natt för att korta ner ett sovpass?

Nätterna går däremot som tåget [-o< och det är min tröst just nu. Grodan somnar vid 20, äter vid 22.30 och sen igen vid 04. Här uppskattar mamma punktligheten till skillnad från det punktliga uppvaknandet vid skarvarna... :)

Behöver en axel att luta mig mot, tills Attityden återvänder. Finns ni där?! :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Caramell, Den där 45 min skarven är en bråkig en rackare kan jag lova. Jag hade precis samma problem. Det jag tycker du kan börja göra nu om du vill är att köra mera 11,5+1,5+2+45+(20) för att sen vid 3 mån införa det klassiska 12+45+2+45 (med ett nattmål vid 04). Hur känns det att se fram emot? Kanske något att ha som målbild i ca 2 veckor till. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Caramell

Inlägg av Caramell »

Tack TorsMamma! :heart: Det är underligt, men jisses vilken tröst det är att veta att andra har haft samma problem, men kommit ut på andra sidan! :) Alla tips och råd du har till övers tar jag tacksamt emot.
TorsMamma skrev: Det jag tycker du kan börja göra nu om du vill är att köra mera 11,5+1,5+2+45+(20) för att sen vid 3 mån införa det klassiska 12+45+2+45 (med ett nattmål vid 04).
Du menar att jag ska köra lite nya tider nu under ca två veckor och sedan övergå till 3-månaders schema? Förvirrar jag inte Grodan med ett nytt schema under så kort tid? Vårt schema som vi har nu sitter rätt bra förutom skarvarna då. Jag ser verkligen fram emot att bara behöva vagna ett av sovpassen vid 3 månader, och hoppas att skarven kanske ger med sig så småningom?! Var det så för er?

Funderar lite på vår tillbakagång i att somna själv. :arrow: Är det katastrof? och :arrow: bör jag fokusera mer på detta än på att få schemat att sitta?
Nåt måste ha gått galet längs vägen, för från ingenstans har jag nu senaste nätterna fått mata både 22.30, vid 02.30 och 04.30 och Grodan har varit glupskt hungrig alla gångerna. Vagning har varit totalt verkningslöst! :shock: Det kan väl inte röra sig om nån försenad ökningsperiod? Vet inte hur jag ska lyckas vara nere på ett enda nattmål redan om två veckor när vi har det så här nu...
Det känns som jag jonglerar med lite för många bollar med skarven, insomnandet, schematider och nattmålen. :arrow: Vad ska jag prioritera främst?

Oj, det låter lite negativt och hopplöst när jag läser igenom vad jag skrivit, men riktigt så illa är det inte... Än... :D Kram! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"