Min lilla Groda har precis blivit två månader och jag behöver hjälp, råd och stöd inför att upprätta ett schema. Har följt standardmodellen sedan Grodan var ungefär en månad och har kringelikrokat oss fram, med både fina framsteg och naturligtvis också baksteg. Har genom andras trådar i forumet hittat många svar på mina funderingar, men nu känner jag att jag måste starta en egen tråd för att få svar på våra specifika problempunkter och så småningom få till vårt schema på riktigt. Bra att veta kan vara att Grodan sover i vagn på mage och jag hel-ammar.
Vårt stora problem är insomningen för Grodan. Lill-killen verkar vara en riktig piggis som, om han själv fick bestämma, aldrig skulle sova mer än 45-minuters pass. Han har med andra ord väldigt tydliga skarvar, och det hjälper inte att jag förebygger med försiktig vagning innan han vaknat. Vi vagnar enligt AW’s teknik och är noga med att inte vagna till sömns och backa tidigt för att låta lill-killen klara av insomnandet själv, men ser inget ljus i tunneln.
Nattningen är allra värst
På grund av detta känner jag mig så klart villrådig inför spikandet av ett nytt schema. Det känns svårt att veta vilka Grodans preferenser är, eftersom han kan sova 45 minuter en dag (om jag inte lyckas vagna över skarven) och 2 timmar en annan dag (om vagningen lyckas) på samma pass. Dagarna blir alltså olika och jag vet snart varken ut eller in. Förstår att detta så klart påverkar insomningen på kvällen, men vet inte hur jag ska kunna åtgärda det hela. Hoppas det finns någon som kan hjälpa oss att lyfta blicken, för just nu känns det nästan hopplöst… Kämpar på med Attityden, men när vi kväll efter kväll får samma resultat, utan att veta var felet ligger, så tappar man modet en aning...
Kram så länge!