Vägrar ligga vid blöjbyte!!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Malin Rosén

Vägrar ligga vid blöjbyte!!

Inlägg av Malin Rosén »

HJÄLP!! :!:
Vi vet inte vad vi ska ta oss till nu!! :(
I några dagar nu har vår dotter, 19 månader, börjat bli så fruktansvärt ledsen när vi ska byta blöja!! :( Speciellt svårt blir det när hon har bajsat! Och man kan ju inte låta henne gå med bajset utan att verkligen tvätta bort allt bajs och det finner vi helt omöjligt att genomföra ordentligt om hon inte ligger ner nånstans så att man verkligen kommer åt ordentligt och kan tvätta! Man får bli arg till slut :x och då blir hon SÅÅÅ ledsen :cry: och det är ju HEMSKT! Jag trodde att det skulle gå över om hon märkte att vi inte gav oss och att hon skulle sluta protestera, men det gör hon inte!! Det är nästan lika hemskt varje gång! Numera byter vi kissblöjan där hon står, men när hon har bajsat då måste hon ju ligga ner som sagt. De har samma problem på dagis nu också och idag fick de vara två för att hjälpas åt och hon fick stå i en tvättho!!! :roll: Det är ju inte klokt och vi kan inte ha det så här! Fattar inte varför hon har börjat krångla med detta för vi har aldrig haft problem med detta förut och inget traumatiskt har hänt på skötbordet heller, inte som vi vet om i alla fall. :?
Några tips eller tankar??? :idea: :?:
Mycket tacksam för svar!! :)
Kram,
Malin.
*** Melker 050401 - Kurad 5/12-08
* Ester 071023 - Kurad 12/9-08
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

:idea: Muta! Lite russin, en skorpa, nåt kul vid blöjbyte! Gör det till en rolig stund, låt henne ha nåt speciellt när det är dags att byta. Kanske kan ni ha en cd i närheten och spela nån glad musik :D

:idea: Eller duschen, den har jag använt när mina barn inte velat ligga ner vid blöjbyte. Snabbt och enkelt :wink: Så kan man passa på att bada lite om tiden finns :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Vi kör badkaret på våra ålar! :lol:

Stående med eventuell muta, blöjan i hundbajspåse, ev torka av det värsta med toapapper innan det blir dusch. :D Funkar utmärkt och känns fräscht när de börjar bli större och bajset "matigare".

Kram Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vilka bra tips du fått :thumbsup:

Lägger till vårt egna: ta barnet i handen, berätta lugnt att blöjan skall bytas och fråga sen omedelbart vilken "sak" barnet vill ta med sig. Välj från nån låda med småprylar som bilar, smurfar etc. Fokus hamnar då på saken istället och denna lilla möjlighet att påverka situationen har mina barn upplevt som positivt.

Vänliga hälsningar från Nancy
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här bytte farmor alltid i duchen, då blev det inget elände. Sedan var vi snabba med pottan. :wink:
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej och tack alla för bra svar!!
Idag testade jag lite russin och det gick utmärkt! :D Att jag inte tänkt på det själv innan!! :oops:
Varför är man så trög ibland? Suck. :roll:
MEN.. det enda är att hon verkar fortfarande tycka det är lite obehagligt när man måste tvätta rent runt clitoris, och det kan man ju förstå eftersom det är så himla känsligt där. Men, man vill ju få bort allt bajs som oftast trängt in lite där eller så är det lite zinksalva som inte kissats bort. Vi använder zinksalva och andra salvor ganska sparsamt, men är hon riktigt röd så hjälper det verkligen för att få ner rodnaden. Dock kan det ju vara ett elände att få bort sedan. :roll:
Duscha tycker inte vi funkar för att verkligen få bort allt bajs, plus att mina barn är torrisar så det blir VÄLDIGT mycket smörjande om hon ska duschas stup i kvarten! Jag vet att det bara blir från midjan och neråt, men det blir tillräckligt med extrajobb plus att det blir krångligt en morron när man har bråttom till förskolan och sen jobbet.. suck.. :(
Men, mest är det viktigaste för oss att vi får bort ALLT bajs och det tycker vi är omöjligt att åstadkomma på en tös om hon står upp..
Svårt det här tycker jag. :?
Men, som sagt så funkade russinen väldigt bra.. är dock rädd att det är nyhetens behag.. vi får se. Och kanske komma på nya godsaker.. plus musiken får vi testa?! :)
Sen har jag redan försökt grejen med att få ta med en rolig leksak till skötbordet.. det har inte gått så bra.
Om hon ändå ska badas så kan man ju testa dusch-sättet nån mer gång, kan ju inte skada.
Men, om jag säger såhär: en gång hade vi fått slarva och hon skulle ändå bada direkt efter. Men, trots att hon suttit i badkaret och vi tvättat henne i rumpan och underlivet när hon satt och stod i badkaret så hade hon I ALLA FALL spår av bajs kvar när hon kom upp ur badet och vi torkade henne på skötbordet. Helt otroligt!! :shock:

Tack alla!! :D
Kram, Malin.
(Mamma till två fina barn och vill nog ha en tredje, MEN det vill inte pappan.. SUCK!! :o )
*** Melker 050401 - Kurad 5/12-08
* Ester 071023 - Kurad 12/9-08
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Malin!

Det är ju lite baxigare med flickor, fler ställen för bajset att krypa in på. Med vår minsta lyfter jag ena benet medan hon står upp och håller i sig i kanten. Funkar bra för oss.

Angående klitoris använder vi våtlapp med Weledas barnolja på. Då blir det ingen friktion och skonsammare än tvål. Kan det vara nåt?

Russin är ju aldrig fel, haha! :lol:

Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"