Det var ett tag sedan jag var här inne men nu kände jag att jag behövde läsa på lite och få råd och tips.
Wille blir 5 år nu i juni och sedan en till två månader tillbaka har han ändrats ganska radikalt.
Han har blivit väldigt kaxig
Får han "fel" svar på en fråga han ställer så blir han fly förbannad eller gråter och försöker skrika sig till "rätt" svar.
Spelar vi spel så bryter han fullständigt ihop om han förlorar eller också är det vi som har fuskat. Det är likadant på dagis.
Idag berättade personalen att han kommit tvåa i en springtävling och då hade han blivit vansinnig och sagt att de andra tjuvstartade
Vad är detta?
Jag har letat runt i klistrade trådar och undrar därför följande:
1. Kommer trotsen bara runt sex års ålder? I så fall undrar jag vad som kan vara problemet nu när han snart bara fyller fem
2. Han är hjälpsam och vill gärna hjälpa till med att laga mat, vattna blommor, tömma kattlådan osv och det får han gärna. Vi har dock inget "arbetsschema" till honom och borde nog be honom om hjälp mer
Tyvärr blir det lite för mycket tittande på tv efter dagens vedermödor och jag tänker att det är ju här jag borde ha ett schema för honom
Går mina tankar åt rätt håll?
Kan det hjälpa hans frustrationer om vi sätter honom i arbete mer?