Är det trots? Han är 5 år om en månad.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Willes mamma

Är det trots? Han är 5 år om en månad.

Inlägg av Willes mamma »

Hej alla.
Det var ett tag sedan jag var här inne men nu kände jag att jag behövde läsa på lite och få råd och tips.
Wille blir 5 år nu i juni och sedan en till två månader tillbaka har han ändrats ganska radikalt.
Han har blivit väldigt kaxig :evil: och ifrågasättande.
Får han "fel" svar på en fråga han ställer så blir han fly förbannad eller gråter och försöker skrika sig till "rätt" svar.
Spelar vi spel så bryter han fullständigt ihop om han förlorar eller också är det vi som har fuskat. Det är likadant på dagis.
Idag berättade personalen att han kommit tvåa i en springtävling och då hade han blivit vansinnig och sagt att de andra tjuvstartade :roll:
Vad är detta?

Jag har letat runt i klistrade trådar och undrar därför följande:
1. Kommer trotsen bara runt sex års ålder? I så fall undrar jag vad som kan vara problemet nu när han snart bara fyller fem :?:

2. Han är hjälpsam och vill gärna hjälpa till med att laga mat, vattna blommor, tömma kattlådan osv och det får han gärna. Vi har dock inget "arbetsschema" till honom och borde nog be honom om hjälp mer :?: :?:

Tyvärr blir det lite för mycket tittande på tv efter dagens vedermödor och jag tänker att det är ju här jag borde ha ett schema för honom :?:
Går mina tankar åt rätt håll?
Kan det hjälpa hans frustrationer om vi sätter honom i arbete mer?
:roll: :?: :oops: :oops:
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

Hej Willes mamma!
Willes mamma skrev:Kan det hjälpa hans frustrationer om vi sätter honom i arbete mer?
JA! svarar jag!
Det kommer hjälpa väldigt mycket skulle jag nog våga mig på att säga. I vissa åldrar är man känsligare, för att man utvecklas just då och då behöver man mer bekräftelse på att man behövs, och det rent konkret, som med ett schema!
Så jag tycker du är alldeles på rätt spår!

När det gäller tävlande så tycker jag att man ska försöka sluta berömma barn i termer som handlar just om att vara duktig och att jämföra.
Håller med Mia Törnblom när hon menar att man ska säga "vad roligt" istället för "vad duktigt". Det är inte fel att kunna saker, och att anstränga sig, men det ska göras för vår egen skull, för att vi tycker att det är KUL!

Jag testade på mina barn för ett tag sen, att byta ut alla "duktigt" eller "bra" mot roligt, och det gav resultat på tre veckor!
Om en vuxen får ett nytt jobb, då säger vi sällan "vad duktig du var som fick det jobbet" utan "vad roligt.."
När ett barn lär sig cykla då berömmer vi prestationsbaserat. "vad duktig du är som kan cykla" istället för att glädjas med barnet åt att den kan!
"Vad roligt att du kan cykla"

Att han bryter ihop vid "fel" svar, handlar väl om den här osäkerheten han har just nu, och där stabilteten som basareas dels på att han behövs kommer att hjälpa.
Men vad får han för svar?
Att bli förstådd och slippa höra nej hela tiden hjälper mycket. Börja en mening med ja, är ett koncept som fungerar och gör både barn och vuxna gladare!

Här är en tråd (skapad av min mamma, får jag stolt tillägga) om just det!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13057
Här är min Ja-utmaningstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... lvk%E4nsla
och en tråd om självkänsla:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18950

Återkom gärna med mer tankar om du vill!
Kram Blomman
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Tack, då var jag inte fel ute. :)
Sitter och plitar på ett arbetsschema åt Wille.

Efter dagis på...
Måndag: Vattna blommor
Tisdag: Städa (typ sopa upp grus i hallen)
Onsdag: Ta bort ur kattlådan (DET kan jag! sa han igår kväll)
Torsdag: Laga mat
Fredag: Vattna blommor

Vad tror du? :roll:
blomman

Inlägg av blomman »

Hej igen!

Min spontana reaktion blev:
För enkelt!
Han är snart fem år, och garanterat hundra gånger mer kompetent än vi vuxna kan räkna ut :lol:
Några uppgifter kan vara så enkla som att sopa lite grus och vattna blommor, men några bör vara högre svårighetsgrad på.
Laga mat är jättebra, tvätta, moppa golv.

Det här gjorde Felix när han var 5,5-6 år. Lite äldre än din men i så mycket:

Måndag: Städa badrummet (innebär rubbet, badkar, handfat, toa, golv och byta handdukar.)
Tisdag: Tvätta av alla skåpsluckor, spis och diskmaskin
Onsdag: Laga mat med sin syster ( vilket innebär att bestämma vad som ska lagas och laga det, själva. Såklart får man hjälp om det verkligen behövs, men det är inte ofta.)
Torsdag: Tvätta, dvs sortera, sätta igång och hänga upp
Fredag. Torka golv

De KAN så mycket!
Förra veckan högtryckstvättade den numera 7-årige sonen altanen!
Börja lite smått med mindre uppgifter, men höj gärna ribban ganska snabbt, de gillar lite utmaningar! det här kan också hjälpa mot tävlingsproblemet. Det här gör man inte för att vinna något utan för att man behövs.

Jag vill gärna höra vidare rapport om shcemat om jag får :lol:
/Blomman
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Okej :roll: jag fegar kanske?
Tycker du jag ska köra "mitt" schema en vecka och sen kan jag höja ribban direkt?
I början måste man ju vara med och visa men menar du att de ska klara av detta själva sen? Hur har du gjort?
blomman

Inlägg av blomman »

Ja, börja du köra ditt schema, men ha i bakhuvudet att han KAN! Mycket mer än du tror! :lol:

Ja, jag (eller pappan) är givetvis med och visar först, men sen kan de själva!
Jag lovar att barnen är mer petiga med sorteringen av tvätten än vad jag nånsin varit! Här slinker inte med en endaste svart strumpa i vittvätten!

När Felix var fem älskade han att putsa fönstren, och han var sååå noga så. Men han var dock bara fem, så visst blev det ränder. Men vad gör det egentligen???
Vissa saker får man blunda för, så länge de FÖRSÖKER.
Så låt honom prova saker! :!:
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

blomman skrev: När Felix var fem älskade han att putsa fönstren, och han var sååå noga så. Men han var dock bara fem, så visst blev det ränder. Men vad gör det egentligen???
:oops: :cry: Usch nu fick jag ångest. Wille ville vara med och tvätta alla våra fönster nyligen. Visst fick han men jag blev så irriterad när det bara blev ränder.... :roll: Jag sa nog till honom lite bryskt!
Usch!! Bra att jag får mig en tankeställare! :!:
blomman

Inlägg av blomman »

Barn ÄR personlig utveckling!
Det är bara att tacka och ta emot möjligheten!
Jag är utan tvivel en mycket bättre människa idag än innan barnen!
Men ibland känns det så "usch.. vad gjorde jag/sa jag??" och det svider, men det är bara att göra om, göra rätt :lol: !
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Jag ville bara säga att dagen gick i en helt annan anda än vad den brukar göra.
När Wille kom hem frågade han efter sitt schema och såg att jag satt upp det på kylskåpsdörren. Det är både bilder och ord och han förstod att det var kattlådan och laga mat som stod på schemat men först ville han ha en glass :shock: :!: Jag sa att det gick bra men efter maten och så brakade det loss #-o Vad jag än sa så blev han skitförbannad, grät och gapade men hur det än var så villade jag bort honom med ett brev han fått från en kompis, ett brev med "tatueringar" i och sen var den glassen glömd. \:D/

Han var jätteduktig och rensade båda lådorna. Jag fick visa honom detaljerna men han var väldigt alert och tillmötesgående.
I bara farten frågade pappa om han inte kunde dammsuga hallen också för det var så mycket grus där.
Med full energi dammsög han hallen helt ren och även golvet runt kattlådorna fick sig en omgång.

Nu var det dags att laga mat. Jag sa att jag behövde hjälp med pastan och han bad att bara få lägga i litegrann då han visste att det var väldigt varmt vatten (kokande). Salta gjorde han också.
Efter det gick han in på sitt rum och lekte =D> Inte ett ljud om att han ville titta på TV :-s
När det var dags för falukorven sa jag bara att han fick komma och skära upp sin korv, så många han ville ha. Gick hur bra som helst.

Efter detta var klocka 18.10 så jag sa att det gick bra att titta på barnprogram fram till klockan 19.00. Snällt och fint satte han sig och tittade på Bolibompa tills det var slut.
Efter det tänkte jag skruva ihop en nyinköpt bokhylla och frågade om han inte kunde hjälpa mig.
Självklart ville han det och han skruvade, höll i bräder och satte fast ena sidorna.
Han såg tämligen nöjd ut efteråt.
Klockan 20.00 var det läggdags som vanligt med saga och sen godnatt! :sleep:

Jag kan ju säga att den här eftermiddagen och kvällen har varit väldigt trevlig. Wille har varit social och trevlig och jag skäms över att vi inte "kommit på" detta tidigare trots att jag vet att de ska vara delaktiga. Jag har ju i alla fall läst Annas barnabok men kanske missade det kapitlet :wink:
Tack för tips och pepping :thumbsup: :D Nu fortsätter vi så här. Förhoppningsvis försvinner gråten och "brytet" alldeles snart :!: :?:
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Det blev dubbelt! :oops: Kan man inte editera/radera egna inlägg?
blomman

Inlägg av blomman »

Det blir dubbelt mest hela tiden, men det är bara att hojta på nån administratör, som Torsmamma t.ex. så fixas det. Men det gör ju inte så mkt om det står dubbelt, vi kan säga att du bara ville vara lite extra tydlig!

Vad GLAD jag blir att det funkar så bra! :D
Och nu har du dessutom ett vapen om bryten eller gnället kommer smygande igen. Delaktighet botar det mesta, jag använder det på sura, ledsna, arga och frustrerade barn. Det bryter av och får dem nöjda igen!

Och vad ROLIGT för Wille att få känna sig behövd och nöjd. Han vill ju inte bråka såklart och trivs ju garanterat så mycket bättre när dagen blir så här!
Kanon! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"