smulgubbe skrev:Men jag är noga med, om min son är "skyldig", att tala om att han gjort fel och att han ska säga förlåt osv.
Jag vill inte vara taskig, det hoppas jag att du vet, men min spontana tanke är :
Sluta med det!
Du pratar om "skyldig", du talar om att han gjort fel (skuld och skam) och du tvingar honom att säga ett ord han inte på långa vägar förstår innebörden av..
Jag VILL inte verka hård och elak, men jag tror du måste tänka om här!
Ett förlåt är ingenting som ger något, men att få gottgöra och ställa tillrätta känns skönt inuti oss!
Om jag råkat knuffa omkull någon så vill jag få hjälpa upp och plåstra om, om det behövs. det är en konsekvens men också något som på sikt föder empati och som faktiskt får även mig att må bra.
Låtsas istället som om det vore en olyckshändelse!
"Ojdå, nu får vi hjälpa flickan upp. Aj, nu fick hon ont på knät, kom så blåser vi. Hur ska hon bli glad igen?"
Gärna med handling från din sida. Dvs. handen om handen eller armen också krama och klappa.
Snabba ryck behövs. Stå inte och prata och älta, bara genomför, visa hur man gör, låt honom få gottgöra och sen inget mer om det!
Inget "Nästa gång vi ser henne måste du säga förlåt.."
Det finns inte i hans fattningsvärld! Han lever här och nu!
Antingen tar du det direkt på plats, eller så får du faktiskt strunta i det, och bestämma dig för att vara snabbare nästa gång.
han har fortfarande inte koll på vad som är rätt och fel, även om han kanske börjar få nåt litet hum om det. Han går inte runt och planerar att han ska knuffa ner folk från trappor. det bara blir så, en stundens ingivelse.
Man FÅR inte knuffa ner folk från trappor, men det är väldigt skillnad på att göra något beräknande och vara tre år och mest "råka" göra lite tokiga saker ibland. Då behöver man en guide som kan hänga med och visa hur man gör. Ingen som talar om att man gör fel hela tiden...
Nu ser jag under tiden att jag har skrivit att Sophie också svarat om förberedelse. Det är ett kanonråd som kan bakas in i samma sak!
Kram Blomman