Vi ska resa bort, hjälp!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
nadale

Vi ska resa bort, hjälp!!!

Inlägg av nadale »

Vi ska resa utomlands i två veckor och jag är lite orolig över hur det ska gå med kuren. Vi har kurat i 3,5 vecka nu och det sitter inte perfekt än, speciellt inte ramsan. Läggningen tar ca 10-15 min (hon får gråta en hel del här) och sen är det 1-3 uppvak per natt. Vargtimmen är tuff!
Blir oftast 10-11 timmar natt.

Flygresan ner faller sig så att vi inte behöver väcka henne tidigare på morgonen och det ska kunna gå att lägga henne vid hennes vanliga läggtid på kvällen (fast båda lurarna måste hon ta på planet å jag vet inte hur de kommer gå, kanske somnar hon i taxin på kvällen påväg till lägenhetshotellet...).

Hon kommer kunna få ett eget rum, frågan är bara hur vi inreder det?! Här behöver jag tips! Hon kommer ha en egen säng och fönstret kommer vi kunna göra helt mörkt. MEN stänger vi dörren helt till rummet så kommer det inte in någon luft alls, så det måste vara lite öppet. Vi kommer nog behöva ha luftkonditioneringen på eftersom det annars kommer bli för varmt i lägenheten även nattetid. Hur gör vi med dörrspringan? Kan man hänga upp ett mörkläggningstyg utanpå dörren så att den täcker springan? Hur har ni andra gjort? andra förslag?

Undrar också hur vi ska förhålla oss de första nätterna – det är ju ny miljö och ny säng för henne, fast kuren är ju den samma och vi vill inte att hon ska känna av för mycket ändringar i vårt sätt att kura.
Ska vi köra på den lite tuffare varianten och inte gå in alls, ramsa utanför osv (lite som vi gjort nu här hemma). Redan första natten allstå (blir nog en hel del frågande kan jag tänka mig). Eller ska vi börja lite mildare natt 1 och sen succesivt backa mer. Hur ”mild” ska vi i såfall tillåta oss att vara?

/mamma med resfeber! :-)
Tant Brun

Inlägg av Tant Brun »

Jag måste fråga. Är det tidsskillnad dit du ska resa??
:heart: Olivia 080826 :heart: Kurad 090515
nadale

Inlägg av nadale »

tidsskillnad på 1 timme.

Vi tänkte inte flytta hennes tider utan ist låta henne gå efter "sverigetid" och vi efter den vanliga tiden. Alltså är kl 12.00 för henne när kl är 13.00 för oss. Tror nog att det kan funka.

Har du någon kommentar på det andra jag skrev, mina frågor? :-)

någon annan är också givetvis välkommen att svara! ;-)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Tänk förutsättningar, ni kan inte sova åt henne på flygresan ner men ge henne förutsättningarna. Bekvämt (så mycket det går) och något som tar bort för mycket synintryck (filt eller liknande). Sover hon inte precis när hon ska eller något strular så låt det bli så den dagen. En gång ingen gång.

Rummet hon ska sova i, går det inte att öppna fönstret? Kanske kan ni klämma fast en handduk vid dörren så lite luft kan komma in? Hänga över något funkar kanske med som du var inne på, ni löser det säkert. :wink:

Låt henne vara i rummet lite innan tycker jag så hon vänjer sig och lägg sen med självklar attityd. Ni har verktygen att jobba med så kör med det som funkar tycker jag, ung som hemma. Tänk som kuren är tycker jag, behöver hon lugnas så lugnar ni och börjar om dialogen med ramsan, men inte tror jag att ni måste göra någon "mjukare" variant, förvirrar bara tror jag.

Och skulle det ändå bli knas och lite si och så på resan och ni känner att ni hamnat lite ur spår så är det ju inget som inte går att rätta till när ni kommer hem igen. :wink: (Säger hon som är minst lika orolig för lilla semesterresan i sommar trots att vi har en SS och det troligen kommer gå jättebra. Vargarna spökar lätt eller hur? :roll: )
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
nadale

Inlägg av nadale »

Man kan inte ha fönstret lite öppet tyvärr utan det måste vara stängt. Därför är det så viktigt att dörren är på glänt.
Ett mörkläggningstyg utanpå dörren, som ett draperi, funderar jag på nu. Kan nog sätta upp den i dörrposten. Någon som testat en sådan variant??

Bra idé att låta henne vara i rummet lite innan. Kanske tom lite i sängen vaken???? Det är ju en helt ny säng att vänja sig vid också (resesäng).

Ramsan har ännu inte tagit så bra, det är därför jag frågade om mjukare vs. tuffare variant under den första (å andra?) natten på nya stället. Vi går inte in till henne mer vid läggningarna hemma, utan lägger ner och går ut med ramsa och sen ramsar utanför dörren med så stora tidspauser som möjligt tills hon somnar. Går in efter 10 min å stoppar om.

Flera kommentarer någon?! :-)
catti

Re: Vi ska resa bort, hjälp!!!

Inlägg av catti »

nadale skrev:Vi ska resa utomlands i två veckor och jag är lite orolig över hur det ska gå med kuren. Vi har kurat i 3,5 vecka nu och det sitter inte perfekt än, speciellt inte ramsan. Läggningen tar ca 10-15 min (hon får gråta en hel del här) och sen är det 1-3 uppvak per natt. Vargtimmen är tuff!
Blir oftast 10-11 timmar natt.

Flygresan ner faller sig så att vi inte behöver väcka henne tidigare på morgonen och det ska kunna gå att lägga henne vid hennes vanliga läggtid på kvällen (fast båda lurarna måste hon ta på planet å jag vet inte hur de kommer gå, kanske somnar hon i taxin på kvällen påväg till lägenhetshotellet...).

Hon kommer kunna få ett eget rum, frågan är bara hur vi inreder det?! Här behöver jag tips! Hon kommer ha en egen säng och fönstret kommer vi kunna göra helt mörkt. MEN stänger vi dörren helt till rummet så kommer det inte in någon luft alls, så det måste vara lite öppet. Vi kommer nog behöva ha luftkonditioneringen på eftersom det annars kommer bli för varmt i lägenheten även nattetid. Hur gör vi med dörrspringan? Kan man hänga upp ett mörkläggningstyg utanpå dörren så att den täcker springan? Hur har ni andra gjort? andra förslag?

Undrar också hur vi ska förhålla oss de första nätterna – det är ju ny miljö och ny säng för henne, fast kuren är ju den samma och vi vill inte att hon ska känna av för mycket ändringar i vårt sätt att kura.
Ska vi köra på den lite tuffare varianten och inte gå in alls, ramsa utanför osv (lite som vi gjort nu här hemma). Redan första natten allstå (blir nog en hel del frågande kan jag tänka mig). Eller ska vi börja lite mildare natt 1 och sen succesivt backa mer. Hur ”mild” ska vi i såfall tillåta oss att vara?

/mamma med resfeber! :-)
Samma sängkläder som ni haft hemma som har använts i några dagar innan, så det blir samma lukter? Har ni säkert redan tänkt på, men iaf.
Skulle man kanske kunna ha med sig häftstift och nåla fast ett tyg utanför dörren, ovanför listen? Det borde man inte se några spår av? Och det kommer ingen städerska när man har lägenhet, va..
För att göra det litet svalare i rummet på dagen så brukar det vara bra att ha alla gardiner fördragna så det inte kommer in någon sol.. Har också hört att man kan ställa en bunke med is under en fläkt för att sprida kyla i rummet.
När jag var i Thailand hade vi på luftkonditioneringen hela natten, och vi blev dösjuka.

Såhär tycker jag.. Ang. läggning.. Gör som vanligt
och skulle ni höra att hon blir förtvivlad av allt nytt så gå in och lugna bara och ut igen.. ? Bättre att tänka säkerhet när det är nytt tänker jag.. Det kommer funka super när ni väl är där. Mamma och pappa är ju där, så vad mer behöver hon!? :D :wink:
Jag tror det är väldigt olika hur man gör. Jag hade gjort på ett sätt och ni kommer säkert göra på ett annat. Det är ju 2 veckor så ni kommer säkert märka vad som fungerar bäst.
Fröken M
Kontakt:

Nyfiken!

Inlägg av Fröken M »

Hejsan!

Vi ska på långresa nu på måndag och blev lite nyfiken, hur gick det för Er på resan?

Vänliga hälsningar Maria
Stolt mamma till Edvin sep -08 och Greta feb -10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"