Hur kan jag hjälpa min 3½-åring att sluta bajsa i blöja? Han blev dagtorr för över ett år sedan, det fungerar bra och gjorde redan från början. Men bajset fungerar inte alls och nu har det blivit en stor och jobbig grej för oss alla och jag känner att vi måste bryta mönstret.
Han vägrar att bajsa på toa eller potta. Oftast håller han sig hela dagen tills nattblöjan kommer på och lyckas han inte hålla sig tills dess så kommer det kluttar eller alltihop i kalsongerna. Han kan gå med på att sitta på toan, men egentligen bara när han vet att det inte kommer nåt bajs, han har full koll på det nämligen. Sen kommer bajset i alla fall i blöjan eller i kalsongerna.
Han är inte förstoppad, inga smärtor eller sånt. Det är som att han inte vill bajsa och önskar att han kunde slippa den biten helt. Han tycker också det är jobbigt att byta blöjan, gömmer sig, förnekar att han bajsat och håller för ansiktet när vi byter. Ofta blir han arg och ledsen både när han är bajsnödig och när bajset ska bytas. För hans egen del skulle ju bajsande på toa underlätta så himla mycket, men han verar inte inse det. Tyvärr har vi väl inte alltid haterat det så bra och kanske bidragit till att skapa ångest kring det.
I det hela finns också en lillasyster som är 4 månader och en ganska intensiv trotsperiod som varit jobbig för oss alla men dock börjar lugna sig. Han är verbal och nyfiken på det mesta men detta har bara blivit en stor låsning.
Så hjälp mig nu. Hoppas på bra tips och råd, kompletterar gärna med mer info om det behövs.