3½-åring som bajsar i blöja

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

MumA

3½-åring som bajsar i blöja

Inlägg av MumA »

HJÄLP!! Vi har hamnat i bajskriget och jag vet inte ens hur jag ska kapitulera. Det är första gången jag skriver här och jag har inte ens läst Barnaboken ;) dock har jag sett en del kloka synpunkter på det här forumet och nu behöver jag stöd.

Hur kan jag hjälpa min 3½-åring att sluta bajsa i blöja? Han blev dagtorr för över ett år sedan, det fungerar bra och gjorde redan från början. Men bajset fungerar inte alls och nu har det blivit en stor och jobbig grej för oss alla och jag känner att vi måste bryta mönstret.

Han vägrar att bajsa på toa eller potta. Oftast håller han sig hela dagen tills nattblöjan kommer på och lyckas han inte hålla sig tills dess så kommer det kluttar eller alltihop i kalsongerna. Han kan gå med på att sitta på toan, men egentligen bara när han vet att det inte kommer nåt bajs, han har full koll på det nämligen. Sen kommer bajset i alla fall i blöjan eller i kalsongerna.

Han är inte förstoppad, inga smärtor eller sånt. Det är som att han inte vill bajsa och önskar att han kunde slippa den biten helt. Han tycker också det är jobbigt att byta blöjan, gömmer sig, förnekar att han bajsat och håller för ansiktet när vi byter. Ofta blir han arg och ledsen både när han är bajsnödig och när bajset ska bytas. För hans egen del skulle ju bajsande på toa underlätta så himla mycket, men han verar inte inse det. Tyvärr har vi väl inte alltid haterat det så bra och kanske bidragit till att skapa ångest kring det.

I det hela finns också en lillasyster som är 4 månader och en ganska intensiv trotsperiod som varit jobbig för oss alla men dock börjar lugna sig. Han är verbal och nyfiken på det mesta men detta har bara blivit en stor låsning.

Så hjälp mig nu. Hoppas på bra tips och råd, kompletterar gärna med mer info om det behövs.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Här är en tråd om ett likande problem:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8920

Det finns fler om nästan samma sak om du söker. :)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och här kommer en till, med bra länk i länken, läs den, vet jag :D

Och vill du ha lite tankar kring trotsen, så läs gärna kapitlet "Jag vill, jag vill inte" i BB :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
MumA

Inlägg av MumA »

Hej!

Glömde du inte länken? :wink:
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Ewa

Inlägg av Ewa »

:oops: Tack, Piggelin :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
MumA

Nu ska ni få höra...

Inlägg av MumA »

Idag har bajset hamnat i toan!!!!! Jag pratade igår med sonen och sa att nu var det slut med blöjor till bajset, nu skulle bajset komma i toan. Jag gjorde iordning med sittring och pall framför så att han själv skulle kunna komma upp och meddelade att han själv kunde gå när han behövde bajsa. Om han ville ha hjälp kunde han säga till och jag skulle gärna följa med. Sen pratade vi inte så mkt mer om det, han bajsade inte på hela dagen och jag märkte att han höll sig. Nämnde ett par ggr vart han kunde gå om han känd sig bajsnödig, men försökte verkligen att inte tjata. Svårt för tjatat är vad jag ägnat mig mycket åt innan. Dessutom fick han följa med mig när jag bajsade, jag berättade att jag la papper i så det inte skulle plumsa för mycket och sen fick han hjälpa mig och berätta hur mkt jag skulle trycka på, han fick också titta på mitt resultat.

Så imorse klädde vi på oss för att gå ut. Jag frågade honom hur vi skulle göra om han blev bajsnödig inne, han mumlade att han då skulle bajsa på toan (fast det har han sagt förut utan att "mena" det). Vi var ute till lunch och sen åt vi, efteråt gick jag på toa och sa liksom i förbifarten att man ofta bli bajsnödig när man ätit, ville han månne gå? Efter ett tag märkte jag att han höll sig, frågade om jag skulle gå med när han bajsade. Han följde med en aning motvilligt men satt sen både läne och väl och vi läste tillsammans i en leksakskatalog. Efter ca 20 min så kom bajset utan någon större uppmärksamhet, fast jag blev ju glad och kramade och berömde lite.

Även om det kanske inte kommer att fungera helt felfritt ännu så känns det som ett stoort steg att han bara vågade och lyckades. Spärren han haft har nog släppt nu. Jag känner mig helt löjligt glad :D
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

:thumbsup:

Utmärkt! För oss var första gången knäckfrågan. Därefter har inget annat än toabajsning tillämpats.

/P
MumA

:)

Inlägg av MumA »

Jag tror knappt det är sant, nu har han bajsat två gånger på toa idag. och det känns verkligen som att han tagi ett kliv framåt i utvecklingen. Plötsligt känns han mycket större :) Han var också så glad och stolt och verkar liksom lättad i kroppen av att han lyckats och vågat.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror säkert att han är mycket nöjd. :D
MumA

Lite bakslag...

Inlägg av MumA »

Tyvärr har vi haft flera bakslag i helgen. Troligtvis pga att vi varit bortresta hela helgen (något som varit planerat sen länge men som nu kom lite olägligt för toabajsandet kanske). Nu är det väl bara att ta nya tag hemma? Fast synd känns det som att vi inte kunde rida lite till på den här vågen av att ha lyckats och vågat :(

Om det går trots i bajsandet, hur hanterar man det då? Nu vet vi ju (och han också) att han kan och vet att bajset ska hamna i toan. och om han ändå bajsar på sig i kalsongerna, hur ska vi göra då?
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

visst, på med Attityden så fixar sig det mesta :lol: ! Dock lättare sagt än gjort ibland....

En fråga: hur går ett bakslag till? Bajsar han i blöja? Hur kommer den på?

Och om man bajsar i kalsongerna får man vackert ta hand om det hela. Arbetsamt och noggrannt. Inte så kul, nej, och det är poängen!

Jobba med positiv förstärkning. Raspa att "man bajsar i toan, det gör alla och räkna upp en massa viktiga (och kanske några oviktiga för humorns skull) personer som så gör". Använd inte ordet duktigt, men kanske saker som "vad bra att du bajsar i toan nu så att vi inte behöver packa blöjor" och "vad skönt att vi kan kasta blöjorna nu när du har slutat..." (gör det gärna också! Tíllsammans.) osv.

Hoppas du hittar något användbart i detta. Och glöm inte att rapportera!

/P
MumA

Jaa...

Inlägg av MumA »

Nä, någon blöja har han inte haft, utan bajset har kommit i kalsongerna. Menar du att han ska ta hand om bajskalsongerna, det har vi inte provat. Undrar just hur vi ska få honom till det.... Har du nåt konkret tips? Det skulle säkert ta skruv, han tycker ju redan att bajset är obehaglig och otrevligt. Blöja till bajset har vi som sagt slutat med, det är han med på.

Det här med Attityden är jag nyfiken på, jag har ju som sagt inte läst Barnaboken (fast den väntar på bibblan, ska hämta den imorgon). Vill du ge en kort förklaring av Attityden?
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Med Attityden menar AW att man agerar utifrån en attityd av självklarhet. Det går ut på att den vuxna tar ledningen åt barnet. Man visar, man leder, man lär och man hjälper. Det finns beksrivet så fint i många trådar, jag hinner inte söka och länka nu. Men läs gärna under "Barnafostran" så hittar du det säkert där.

Samma med att ta hand om missödena själv. Det finns också beskrivet, kanske i de länkarna (eller i deras länkar) som du fick? Jag har själv ingen erfarenhet av detta.

Hinner inte mer nu. Hojtar på någon som kan leda oss :roll: :lol: !

/P
Ewa

Inlägg av Ewa »

En tråd som kan ha ett och annat tips att erbjuda, när det gäller att städa en smula efter sig:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"