Hur besvara detta "jag vill inte" vid läggningen.

saroza
Kontakt:

Hur besvara detta "jag vill inte" vid läggningen.

Inlägg av saroza »

Hejsan,

dottern på nyss fyllda 3 år har precis blivit bästa vän med frasen "jag vill inte",
så min fråga är då helt kort: Hur besvara då hon använder sej av detta i sängen vid läggdags? Inte innan, då är det helt ok. Och inte när vi drar den sedvanliga visan och aftonbön...men sen när jag går och säger godnatt min skatt..DÅ! Jag går bara ut o säger en gång till godnatt, och besvarar kanske ytterligare nån gång på samma sätt när hon upprepar sej att hon inte vill ligga i sängen.

Är det så jag ska fortsätta?

Ska väl tillägga ännu att vissa kvällar "försöker" hon hålla sej vaken med att fortsätta gnälla och "leka" i sängen.Liksom om vartannat: gnäller emellanåt för att eventuellt få uppmärksamhet (?), vilket hon inte får då, och sitter (tyst) i sängen och leker med gosedjuret och trasan. Eftersom hon är tyst, så är det ju inte mycket man kan påminna om med en ramsa.

Ja, kan bara gratulera mej själv till att just uppnått denna "jag vill inte-period", det tog länge innan den kom på ett mera påtagligt sätt, men hej bara...här e man nu då :)
Och detta precis nu när vi äntligen skulle försöka få henne torr, då vill man inte på pottan mera.....
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
miniz

Inlägg av miniz »

Hej saroza!

Har du Barnaboken? :heart:
Om du inte har den, borde du skaffa den. :wink:
Den är värd sin vikt i guld, minst!

Läs Jag vill, jag vill inte! i Fjärde delen, som handlar precis om trots.
Där far du ocksa konkreta rad om läggningen.

Här är en trad om trotsbarn och läggningar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298

Aterkom gärna med funderingar, ocksa om du inte har boken, sa ska vi nog lösa detta.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

HAlloj,

Jep jep, har barnaboken, den är super.
Ok, ska kolla det stället. Kom inte att tänka på att det fanns ett kapitel om exakt detta, tack för det tipset. Det får bli kvällens läsning :D

Använder faktiskt barnaboken rätt mycket som uppslagsverk, konstigt att jag just nu missade detta då :oops: :oops:

Kanske beror på mammas trötta hjärna just nu :wink: den är lite "ur form" o lite vårtrött.

Ska också läsa trådlänken när tid ges ikväll.

Tckar så mycket!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Har du läst nàgot bra? :wink:

Hur gàr det för er nu?
fem älsklingar
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Halloj,
jo har öppnat trotskapitlet många gånger, men har inte kommit igenom det ordentligt, det finns liksom så många långa exempel där. ögonen e lite trötta på kvällarna :D

men det är hursomhaver ingen katastrof här, hon försöker nu mest bara..det lyckas ju trots allt med läggningen rätt bra ändå. Hon börjar ju inte skrika å ha sej iaf, så de e skönt.

Hon håller på med såntdär låtsasbölande ganska länge där i sängen om kvällarna. Alltså försöker få lite uppmärksamhet. Men sommarkvällarna e ju ljusa och fina, kanske alla är lite piggare då och man somnar inte så bums.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Lika konsekvent med läggningtid under sommaren?

Inlägg av saroza »

Hej igen!!

Egentligen har jag en helt annan fråga nu än vad rubriken lyder, men jag kör på samma tråd ändå.

Eller det är ingen fråga, vill bara ha lite feedback på hur andra gör.
Nu då det är sommar (nästan iaf), är ni ändå lika "noga" med läggningstider?
Solen strålar ju utomhus och det är varmt o skönt på kvällarna, det är ju inte så tilltalande att börja kvällsrutinerna vid 19 då man har en glad och pigg 3-åring. Vi har gjort det lite senare, ca 20-tiden i säng...men hon är nog alltid vaken till 21-tiden, ofta senare. Hon pratar o sjunger å så. Uppstigning är ändå vid samma tidpunkt, dagssömnen också.

Dessutom så är man ju mera "rörlig" på sommaren och kvällarna.

Tacksam för feedback. Vill ju inte strula till rutinerna så att det lämnar råddigt.
Och jag är annars väldigt noga med rutiner å sånt, men nu känns det lite tidigt, snart blir det ju semestertider på sommarstugan också.
:heart: :heart:

Ps. "jag vill inte" har tagit paus på kvällarna nu..har inte hört det på en tid. Lite låtsasböl kan förekomma. Mest e det bara en sprallig 3-åring som pratar och sjunger där i sängen, och det håller på lääänge :D
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
miniz

Inlägg av miniz »

Vad skönt att jag-vill-inte-damen har tagit paus.

Nu när det är ljust och varmt sà slappar vi lite med tiderna för de större. Lillen försöker vi fà i säng i tid, mer eller mindre.
När sommaren kommer i gàng pà riktigt har jag tänkt införa dagsvila för hela högen. 8) Men nu lever ju vi i Spanien var man äter middag vid 21-22 tiden pà sommaren. Man kan ju inte laga middag, äta och gà och lägga sig när vädret är pà sitt bästa! Upp pà morgonen màste man ocksà innan det blir för varmt.

Hur gör ni andra?
fem älsklingar
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig saroza :wink:

Jag vet att många senarelägger nattningen på sommaren, så de hinner göra mer på sommarkvällarna. Jag själv har dock alltid varit konsekvent och hållit samma tider, med den inre motiveringen att morgnarna ju är minst lika fina som kvällarna :wink:

Så det där är väl en smaksak. Men jag vore lite tveksam till att dra ner på den sammanlagda sömnen dock. Visst är det så att man är piggare på sommaren eftersom det är ljust dygnet runt här uppe i norr, men å andra sidan är man ofta ute från morgon till kväll vilket gör att man blir extra trött. Och ifall man är på villan så brukar vi ju konstatera att "skäriluften tar på" :lol: (lite dialekt mig och saroza emellan)

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Angående sovtider på sommaren så kom vi på den passande idén i vår familj att behålla vintertiden 19.15-07.15 även på sommaren. Så när klockan vreds en timme framåt i mars så fortsatte vi som vanligt med vårt inrutade schema. Vi har inte flyttat sovtiderna även om tiden ändras till sommartid. Perfekt i grilltider!

Vintertid
07.15 Morgon
11.30 Lunch
12.30 Vila 1½ h
17.30 Middag
19.15 Natti, natti

Sommartid
8.15 Morgon
12.30 Lunch
13.30 Vila 1½ h
18.30 Middag
20.15 Natti, natti

Hälsningar Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Hejsan!

Jep, tiderna är förskjutna ungefär med en kvart eller 30 minuter. Ofta även på moron. Dagsvilan numera 12.30 istället för 12. Så ganska inrutat schema är det nog ändå. Kvällarna kan förstås variera lite, men vid 20.00 senaste hon nog i säng, om vi inte undantagsvis har varit borta på kvällen då eller så. Vilket förekommer lite oftare på sommaren än på vintern.

Helt bra funkar det ju trots allt, tar lite länge innan hon sover vissa kvällar (jämfört med vintertid). Vissa mornar vaknar hon som vanligt då resten av familjen e uppe vid 7. Andra mornar e hon riktit trött, fast hon får sova längre än 7 (pga att hon legat så länge vaken i sängen på kvällen). Därav min frågeställning till senareläggning.

[/quote]
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Kör sej själv övertrött

Inlägg av saroza »

Hej igen!
Från att ha haft funderingar över trots och läggning, som jag mest velat ha feedback på, har jag nu verkligen ett problem som jag vill ha hjälp med.

Julia kör sej själv övertrött varje kväll!(har pågått senaste veckorna, men blivit bara värre just nu) Hon liksom ligger i sängen och håller på med "massa saker" för att inte somna. ( det kan vara prata, hämta nån sak (gosedjur) i rummet: tyst så att man inte hör..trots att det är mörkt där.) Allt är som tidigare här hemma, inget har ändrats, vad gäller rutiner, läggning eller så. Hon är så fasligt trött på mornarna och efter middasluren nu så det är hemskt att se. Hon brukar hoppa upp som en solstråle, nu gnäller hon bara att hon vill ligga kvar.

Ikväll var hon jättetrött (visserligen förkylning som nyss brutit ut), men fortfarande kl. 21 på kvällen ligger hon i sängen och bölar och e sååå trött. Leker inte med saker eller så, ligger och försöker sova (antar jag), men får inte tag i sömn och gnäller o gnäller)
Samma sak igårkväll.

Vad är detta? Hör detta till trotsen? vad ska jag göra?

Jag ger ju henne förutsättningar att sova vid hennes sovtider, vad mera kan jag göra?

Det känns som om hennes sömnbrist trappas upp, och hon får inte igen den, den liksom blir bara värre, och flickan blir tröttare och gnälligare och får ÄNNU svårare att somna in.

Konstigt allt detta tycker jag! Ja, vad annat ska man tycka när en strålande. pigg solstråle förvandlas till ett övertrött, bölande barn...

Kan nån ge mej råd hur jag ska göra?
Kan jag göra nåt mer än ge henne förutsättningarna till sömn inom rutinerna?
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Gokväll igen!

VAd gäller igårkväll har jag viss förståelse för att dottern hade svårt att sova, då hennes näsa var som en kran, och senare på kvällen fick hon falsk krupp och min man for med henne och tog spira för att natten skulle vara bättre.

Ok, det om det. Nu till det jag har att säga om ikväll. Bevisligen har jag sett att så fort hon håller på att somna, så gör hon något för att INTE somna. JA, jag låg bredvid hennes säng en stund, dumt, ja det var det...men jag tog till andra regler nu när hon är sjuk. JAg hörde då hon andades djupt och slulle precis somna, då började hon ju sätta sej upp m.m för att INTE somna. Jag såg även att hon höll på att somna då jag berättade en saga om en prinsessa som sov så gott om natten. Jag såg hur lugn hon blev direkt jag berättade och hon vände sej om och skulle börja sova, precis då ögonlocken blir för tunga, börjar hon göra annat. Samma märker jag ju att hon gör alla vanliga kvällar då hon pratar i sängen, hon tar bort örngott från kudden och kastar det på golvet, kastar kudden på golvet och ska inte sova med den. Ibland har hon tagit strumppor ur skåpet och sagt hon ska sova med strumpor. JA, sånt man gör för att inte somna.....

Sen säger hon att hon inte vill sova i sängen. Jag får nog och säger, lägg dej på filten på golvet då. Där la hon sej snällt, jag gick ut o sa gonatt! Gick raka vägen till datorn för att skriva detta, och under de 2-3 minuterna jag skrivit, så sover hon där på golvet!

jepp, jag vet att jag gjort nåt man inte ska göra, börja ligga där bredvid (på golvet visserligen) och berätta en saga, men nu gjorde jag det. gggrrrr.

Well, ge-upp-grejen funkade ju, jag sa fine, ligg å sov på golvet då, gick ut o sa gonatt med dej, sen va det snark.

JA..vad vill jag ha ut av dagens skriverier??

Vad gör man med dessa som gör allt för att INTE somna? Är det dagarna det är nåt fel på då?
Gjorde jag bort mej med golv-sovandet? JA, det gjorde jag säkert...
men jag lät henne iaf inte lämna rummet eller så, och det var hon aldrig på väg att göra. Inte leka, busa eller annat, men hon skulle tyligen inte ligga i sängen. (det har hon aldrig haft "problem" med tidigare. Där har hon legat tills sömnen kommit, samt väntat tills nån kommit in i rummet och "hämtat upp" henne.

Tack för mej ikväll!

Hälsar en som inte höll den strikta attityden kväll! Jep, I know!
:oops: :oops:
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
miniz

Inlägg av miniz »

Gokväll! :D

Om det var fel eller rätt spelar ingen roll, men tänk pà att barn fràgar med pàstàenden.
saroza skrev: Sen säger hon att hon inte vill sova i sängen.
Detta är precis som den lilla àlen AW skriver om i trotskapitlet.
Det är sà mycket de inte vill, din vill inte sova... Och du kan ju inte sova àt henne, du kan ge henne förutsättningarna till sömn.

Du kan bestämma dig för att hon ska ligga i sin säng och färdigt med det.
Om hon ligger och sjunger eller pillar sig mellan tàrna är upp till henne.
Men du kan se till att hon inte gàr ut ur sängen. Med andra ord inga strumpor eller nàgra andra saker att leka med.

Lägg henne gärna en halvtimme tidligare ett tag, sà fàr hon möjlighet att sova lite extra.

Vet inte om det var svar pà din fràga? Om inte, sà fàr du bara fràga en gàng till. :lol:
Och berätta gärna hur det gàr.
fem älsklingar
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Så sant så sant.
Ska läsa igenom trotskapitlet igen en gång.

Kan bli vårt att veta exakt när hon stiger upp ur sängen, för hon smyger sej verkligen, för liksom inget oväsen om det.
Inatt smög hon sej 2 gånger i vår säng, och det brukar hon inte göra. Hon sover i sin säng! Fam till förra natten då.

Tja, så får man väl bara hoppas att hon snart tröttnar på att försöka hålla sig vaken genom alla insomningsmöjligheter.

På dagarna somnar hon bra på en gång!

Dags att koppla på attitydladdaren nu!!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Måste tillägga ännu att nu då hon sku lägga sej på middasvilan, så sku hon tydligen ligga på golvet igen. Jag sa att man sover i sängen. Hon försökte ien och jag upprepade. Men likväl, när jag tittar till henne efter 5 minuter, så har hon tagit pick o pack till golvet i all tystnad och där sover hon.
Det är tydligen en hit nu att sova på ett hårt golv.

Så inte vet jag riktigt hur jag ska ta upp ledningen nu.

usch då, vi e säkert inne i en "ond cirkel" med förkylningar, trots, sömnbrist och dåligt humör.

Känns mycket svårare att styra upp då hon e riktigt trött, gnällig o till på det då sjuk också.
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"