Vaknar och busar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jenking

Vaknar och busar

Inlägg av Jenking »

Hejsan på er alla!

Nu var det ett bra tag sedan jag var inne på forumet och skrev, men jag är inne lite då och då och läser. Började nämligen jobba heltid i september förra året och Lukas går på förskolan (och trivs jättebra) så tiden bara rinner iväg... :cry:

Nu har jag dock ett problem som jag vill bolla med er. Lukas har sedan han var 3 månader varit ett SHN-barn. Det funkade/funkar jättebra och han sover nu ca 13-13,5 timmar per dygn. Sover hela natten utan att vakna (förutom om han är sjuk) och sover bra på dagarna både hemma och på förskolan. Han har även sovit i eget rum sedan han var 5 månader gammal. :D

Problemet är nu att det inte alltid finns utrymme för honom att sova i eget rum :( t ex om man åker bort eller är på landet. Förut kunde jag lägga en filt över hans säng så att han inte såg något när han vaknade, men nu är han så stor (19 månader) att han ställer sig upp och drar bort filten. Sedan blir han så uppspelt av att se att han inte är ensam i rummet och kan pga detta inte somna om. Som t ex i helgen var vi hos min syster. Hon bor i en etta. Lukas somnade som han skulle vid 19-tiden i sin resesäng. Han vaknade dock till vid 2-tiden och blev jätteglad av att se oss andra och stog och skrek "Mamma! Tittut!" i ca 2 timmar innan han tröttnade på att han inte fick någon respons (jag låtsades nämligen sova hela tiden, kände att om jag gav honom respons eller ramsade så skulle han tycka att det hela blev en lek). Först vid 4-tiden somnade han om... :x Han har alltså problem att somna om (och ibland somna på kvällen) om han inte sover i sin egen säng och sitt eget rum, men som ni förstår finns det tillfällen då detta inte fungerar. Har ni några tips? :?:

Hälsningar Jenny
Mamma till Lukas född september 2007 och bonusbarnet Linus - snart 11 år.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Jenny!

Välkommen tillbaka till forumet. :D

Kan ni inte låta honom sova i vagnen på dagvilan när ni är iväg? Kanske funkar lite lättare för honom att komma till ro. De flesta barn kan när de blir lite äldre kämpa emot sömnen mycket mer. Speciellt på dagvilan som de klarar sig utan någon gång då och då utan att det krisar totalt.

Vad det gäller nattsömnen så hade jag satt upp någor runt om sängen istället för något som han kan dra väck. Fäst ett mörkt lakan från golv till tak så att han är avskärmad och inte kan se er. Här kan han ju givetvis även sova på dagen.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Jenking

Tack för tipset

Inlägg av Jenking »

Hejsan igen!

Känns bra att ha er i formuet att bolla med igen :-).

Dagtid brukar inte vara några problem :) då han antingen sover i sitt rum, på förskolan (funkar jättebra trots madrass på golvet med andra barn), i bilen eller i vagnen.

Det är just natten som är problem :( . Ska genast sätta upp något i taket och avskärma (t ex på landet). Men hur gör jag där inte det går? T ex min syster bor i en etta och jag kan inte gärna sätta upp saker i taket på hennes hyresrätt... :-( . Ska jag göra så som jag har gjort - ignorera honom och låta honom trötta ut sig själv, eller ska jag avslöja att jag är vaken genom att ge honom en ramsa?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jenking!

Jag har precis tillbringat två nätter på sjukhus med min minsta, och vi har inte sovit i samma rum sen hon var fem månader :lol: och det var inte helt lätt, kan jag säga. När hon skulle sova låg jag i min säng bredvid, en deci från henne, och hon säger bestämt:
-GÅ UT mamma! GÅ GÅ GÅ!!!
Men jag kunde inte gå, vi låg isolerade och jag fick inte lämna rummet. Jag läste (mest på låtsas) och ramsade henne helt enkelt. Precis som om det var den mest själklara sak i världen! Och hon somnade, men under första natten vaknade hon ett par gånger och deklarerade tydligt att hon ville att jag skulle vara tyst:
-SCHHH, inte andas!!! :roll:
Men jag blundade och ramsade en omgång och hon somnade gott om.

Så jag tänker såhär: gäller det en natt då och då, så gör inte så stor affär av det. Jag förstår att du inte kan göra ingrepp i din systers lägenhet, och finns inga möjligheter så inta den själklara attityden av självklarhet. Det är ingen katastrof om han vaknar till och undrar. Du kan ramsa när du blundar om du känner att du får nog, men var noga med att ha ordenligt mörkt och svalt för att underlätta.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jenking

Tack! Tack!

Inlägg av Jenking »

Tack snälla för de kloka orden! :) Då det inte händer så ofta att vi är borta där han inte ens kan sova enskilt :D så ska jag tänka på vad jag ska göra när jag är tvungen att sova i samma rum som honom. Självklarhet är ju självklart! Men ibland blir man ju lite frustrerad på de små... om man ska vara helt ärlig... :lol: Det är ju skööönt att sova ju! Men snart är de tonåringar och inte vill gå upp - och det är ett annat problem. :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup: :sleep: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "