Schemaändring på G??

miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

En sak jag kom till att tänka pa innan schema prat ol.

Är det helt mörkt inne pa lillans rum?

Det är ett sa vanligt prolem när solen börjar titta fram tidigare att barnen ocksa vaknar tidigare. Här är en supertrad om hur man mörklägger.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19343

Nu är hon snart 9 manader (om jag räknat rätt den här gangen...) och da behöver hon 14 timmar sömn i dygnet. Gör upp ett nytt schema med 14 timmar sömn och med morgonen ni vill ha, inte när hon har för vana att vakna. Det är det hon har, en vana eller ovana :wink: att vakna för tidigt.

Sedan behöver hon er hjälp att sova till det blir morgon. Sa en liten minikur är pa sin plats.
Klipper in ett svar fran Sagalinda.
Sagalinda skrev:Första natten in och lägg tillrätta, lugna med solfjäder om det behövs, och sedan ut med ramsa. Andra natten ramsa enbart vid dörren så fort han vaknar. Tredje natten avvakta och se om han fixar det själv, gör han inte det är det ramsa utanför som gäller. Fjärde natten likadant.
När du gjort ett schema, se de tre första dagarna ocksa som en kur. Hon behöver hjälp att komma in i schemat och det far du ge henne med massa utevistelse, bus och skratt och social delaktighet. Och de timmar sömn pa dagen hon ska ha och maten sa klart. Skrattet till godnattet och attityden pa plats, sa kör du! Det tar en vecka eller tva innan schemat sitter.

Läs gärna Vardagen ur led? i tredje delen i Barnaboken.:heart: Inte för att du har vardagen ur led, men där har AW skrivit sa fint om allt detta med tredagerskurandet!

Nu vaknar lillen.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Hej miniz,

Tack för ditt svar.

Då skall jag läsa på om att minkuras, när boken kommer hem i brevlådan :D Har inte riktigt behövt den innan. Känner du till någon bra tråd om detta så jag kan läsa på och starta igång direkt? Vad det gäller massor av bus, utevistelse i det fantastiska vårvädret, skrattet före godnattet osv, så funkar det perfekt. Hon är aldrig svår att lägga eller ledsen vid sängdags (de dagar då hon inte ställt till dagen alldeles för mycket).

Vad det gäller Sagalindas råd, så är det i princip det vi gjort. Skall köra på exakt som hon skriver. Hon är mycket pigg och glad när hon vaknar och börjar bli irriterad efter ca 30-40 minuter om hon inte får komma upp och få mat. Jag skrev i mitt förr inlägg att hon är VÄLDIGT hungrig, men har funderat lite mer på det. Hon är nog mest sur och suga på bröstet är ju väldigt gott.

Mörkläggas ordentligt skall det göras ikväll, på din inrådan. Vi har nämligen lite olika uppfattningar om detta hemma, därför har det inte gjorts innan ;)

Denna gång har du räknat alldeles rätt :) hon blir 9 mån på torsdag. Nytt schema med 14h har hon redan sett till själv den senaste veckan (de dagar då schemat funkar).

Uppvak kl 6,15 till pappas klocka (sover i samma rum)
7 Amning och gröt kl 7,30
9-10,30 Vila
11 Lunch
13.45 Mellis
14-15,30 Vila (funderar på istället för att korta slutet som hon gjort, korta början mao 14,30-16 för att slippa lite gnäll på kvällen från vår lilla trötter)
17 Middag
18.45 Gröt, pyamas, saga med pappa, amning och mys med mamma sen sover hon som en stock ~19,15

Jag skall jobba lite med dina råd och se vart vi hamnar. Attityden är det inget fel på, efter att det gick så bra att ta bort nattamningen så är mammasjälvförtroendet på topp igen :)

Tusen tack för råden!! Återkommer snart igen, kanske redan imorgon med frågor, men mest hoppas jag på att mörkläggningen skall göra susen (även om jag tror att hon behöver lite mer hjälp :) )
Mamma till Majken 080731, född v38+5
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Klistrar in ett svar fran AW fran en annan trad.
annawahlgren skrev:
:D Ujuj, där satt den :shock: Ut med barnet :!: Han behöver få sova ostört. Det kan han inte inne hos er. Sorry men så är det 8)

Måste ni absolut ha honom i ert sovrum, ska han ha ett eget "rum" därinne. Det får man åstadkomma med ett heltäckande luftgenomsläppligt mörkläggningsdraperi i en skena från taket ända ner till golvet. Då kan ni ramsa honom utanför "rummet".

Ur Internationella Sova hela natten:

:arrow: "En liten åttamånaders pojke, som jag kurat en enda natt när han var fyra månader (föräldrarna fortsatte själva), fick sig ett 'rum' iordningsställt i vardagsrummet, där ljudnivån ibland var så hög att grannarna klagade. Föräldrarna var mycket unga. De hade massor av kompisar som gärna hängde i deras lägenhet på kvällarna och såg på teve, dansade till discomusik, pratade, skrattade, åt och drack och sjöng karaoke, inte sällan allt på en gång … Och barnet sov.

Till slut var det en av flickorna som betvivlade att det verkligen låg ett litet barn där bakom draperierna. Hur skulle en liten unge kunna sova i allt detta oväsen? Hon var tvungen att titta efter. Och släppte in ljus. Och barnet vaknade med ett ryck, satte sig famlande upp i sängen och började gråta hjärtskärande.

Den lille pojken var länge otröstlig. Man hade gjort intrång i hans rum! Man hade äventyrat hela hans säkra trygghet! Man hade sannerligen STÖRT!"
I say no more...

Jag aterkommer med en trad senare. Nu ska jag shamponera tre huvuden!
God kväll!
fem älsklingar
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Hallå igen,
Tolkar ditt inlägg från Anna att du tycker det är dags för lilltjejejn att sova i eget rum ;) Vi behöver inte göra ett eget krypin till henne i vardagsrummet, hon har faktiskt ett eget rum, även på denna fråga är vi inte helt övverens :D och medans jag ammade henne och hon sov som hon skulle (läs fram till 7 mån) så funkade det ju

Men nu är sovrummet mörklagt, jag är rustad till tänderna med attityd och verktyg, så nu skall hon sova.

Tyckte att jag skrev lite tyket att jag inte behövt BB innan, men så menade jag inte. Iom att vi har haft ett så snällt barn när det gäller sovandet och ätandet så har inte behovet funnits innan då livet inte bestod av mycket annat. Men nu när hon börjar upptäcka världen och man skall hjälpa denna lilla krabat att bli en självständig människa, då behövs stöd :) Sen så när hon strular med sömnen så blev ju behovet mer akut
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra att du beställt Barnaboken! :heart:
Den kommer du ha mycket glädje av .

Och ang. eget rum, ja! Ge henne ett eget rum, sa sover alla bättre :wink:

Jag lovade komma med en trad, har kollat runt lite med sök, skrev in minikur och säkrasovareforumet. Fick en hel del träff, men hittade ingen med sa sma barn. Men kolla du ocksa, du far lite motivation av att läsa om andras kurer.

I ditt fall är det attityden och avvaktande som är viktigast. Alltsa, pangramsa och inget mera, när hon vaknar pa morgonen.

Berätta gärna hur det gar.
Kram
fem älsklingar
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

hej,

Natten gick superbra, inget uppvak innan pappas klocka ringde. Inget behov av pangramsa eller något. :thumbsup: Hoppas detta håller i sig, får nog vara förberedd på att ramsa några nätter till.

När detta gick så bra har jag heller inga problem att få igenom att flytta lillsnörpa till eget rum ;)

Däremot verkar hon tycka att det är lite otäckt att sova i beckmörkt rum p ådagen, så jag får hitta på något som är lätt att ta upp och ned, fick en del bra tips i tråden som du bifogade innan.

Tack för all hjälp!!
miniz

Inlägg av miniz »

Super!

Mina har aldrig haft helt mörkt för dagsvilan. För da är det ju dag...
Jag passar pa att solen inte skiner rakt in, typ.
fem älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"