1 mån ska börja på SM på ondag.. lite frågor...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

kan stolt meddela att lillfisen sovit hela 1.5h på middagsluren, precis som hon ska! :-D
Behövde knappt göra ngt alls, bara ett enkelt litet skak sen var det klart!

En annan fråga, jag lägger henne i vagnen för att sova på dagarna med filt över kuren så att hon inte kan titta ut iaf, sen ställer jag henne vid köket (har vardagsrum coh kök i öppen planlösning) sen går jag och pular med annat. Det är väl så du menar Ida, höll på att srkiva busmamman där ;-), så får hon ligga där och ha sig och när hon ber om hjälp eller kör fast så hjälper jag henne men inte förr?!

Ewa: Visst är det en underbar insikt.

De senaste dagarna har jag verkligen varit osäker, funderar på om jag ska tala med ngn om detta eller om det är en övergående fas. Det är inte lätt för Hannah när mamma vacklar, som Anna säger så har hon ju inte någon ledare då. SÅ kan vi ju inte ha det!
Så tips på hur man stärker sig själv i sin mammaroll emottages tacksamt!!!

Kram :heart:
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Miss Giggle skrev:kan stolt meddela att lillfisen sovit hela 1.5h på middagsluren, precis som hon ska! :-D
Behövde knappt göra ngt alls, bara ett enkelt litet skak sen var det klart!

En annan fråga, jag lägger henne i vagnen för att sova på dagarna med filt över kuren så att hon inte kan titta ut iaf, sen ställer jag henne vid köket (har vardagsrum coh kök i öppen planlösning) sen går jag och pular med annat. Det är väl så du menar Ida, höll på att srkiva busmamman där ;-), så får hon ligga där och ha sig och när hon ber om hjälp eller kör fast så hjälper jag henne men inte förr?!
Precis så menar jag. :thumbsup: Härligt att hon sov hela luren.

Angående att stärka sig själv så är jag ingen expert. Men jag tycker man växer när man får ordning på sömn och mat. När man ser att barnets behov tillfredställs. Att man får en dialog med barnet, att samspelet finns där. Och när jag läser om dig och Hanna så låter det som om ni är där. Sträck på dig och se vad mycket fint du gör för henne.

Hoppas någon annan kommer med några bra tips på böcker eller annat.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

JAAAAAAAAAA!!!!

Har nyss varit på BVC och vägt lillfisen!
Hon har nu gått upp till normalkurvan igen! Ett rejält språng uppåt på kurvan har hon tagit och även rejält på längden!!!!

Är bara så glad att jag måste dela med mig! :-D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, grattis! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Har fundeart lite på det hära med sömnen nu..

Dagarna strular och lillfisen sover inte som hon ska, hon börjar nästan bli lite blå under ögonen nu, def pga trötthet.

jag ger henne alla möjligheter och hjälper henne om så behövs, men det går sig inte riktigt.
Till råga på allt tar nattningen så lång tid nu att hon somnar nästan alltid 30 min efter utsatt tid...

Idag ser schemat ut så här:
7 morgon
9- sova till
1030 vakna

1230-14 sova

16-1645 sova
1900 natt. (numera 1930 :-(

12+1.5+1.5+45 = 15.45

Som det är nu så får vi ju gå upp och börja natta henne redan vi 1830 för att hon ska sova till 19.. Vilket förtar det hela lite.. Eller ska vi lägga henne typ 19 och låta det ta den tid det tar?

Idag har jag kollat av läget lite och det verkar som att hon nu vill ha mer vaken tid mellan sovpassen, hur kan jag ändra detta på ett bra sätt och ändå få ihop timmarna? Hon verkar vilja ha upp mot 2.5h mellan passen nu..

Tillråga på allt kan jag inte få henne att sova förbi skarven på första luren, oavsett när jag vagnar eller hur jag än gör.. very strange.. Vi hade dock samma problem i början när vi började SMa henne..
Så jag låter henne vara till kl 1030 fast hon protesterar, men så är det i denna världen! :-D

Hon föredrar nu, verkar det som 45+1.5+1 ?! vilket bara är 3.15 min och inte 3.30... Dvs totalt 15.15 h Vad göra?!
ev funderar jag på om jag kan tvinga in 2h på middags luren och göra sista till en 45 min.. då får jag väl ut mer sömn tänker jag, det är väl rätt klassiskt med 45-2-45?!

Blir schemat då
07-915
915-1215
1215-1415
1615-17
19 natt?!
Då får jag ju exakt 2h mellan allt nästan förutom första passet.....

tacksam för hjälp! :-D

Kram
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag förstår inte riktigt dina schemafunderingar. :-k :oops: Vad är sovpass, när ges maten?

Sitt med papper och penna och klura och bestäm dig! Inte vela. Jag vet av egen erfarenhet att det inte är någon bra idé att hatta fram och tillbaka.

Jag lägger alltid 15 min innan sovpasset ska börja. Min tjej behöver tid på sig att somna -hon får marginalkvarten, men inte mer även om det ibland kan ta ännu längre tid!

Lite tålamod får jag också be dig om. Ni har jobbat på så fint med nappborttagandet. Nu måste liten få chansen att hitta sitt eget sätt att somna. Har man fått napp hela sitta lilla liv har man ju inte fått chansen att till det tidigare. Ge henne lite tid och var inte så otålig. :wink: 8)

KRAM :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hmm Tålamod? Vart kan man skaffa det mån tro? ;-)

Jag förstår att det tar tid för henne att hitta sitt eget sätt att sova på, men jag vad jag undrar är om jag har helt fel när jag upplever det som att hon inte sover lika "djupt" utan napp som med?! 8-[
För så upplever jag det... Men då får det ju vara så ett tag eller hur!? ;-)

Har bestämt mig för att försöka hålla i vårt gamla schema ett tag till, och inte ge upp så ltt på det som är så fint inarbetat. Idag sov hon faktistk 1.5h diretk på fm och nu även på lunchen. Så nu backar jag och ser hur hon ska ha det, annars får vi styra upp det igen!

kram
Elle

Inlägg av Elle »

Miss Giggle skrev:Så nu backar jag och ser hur hon ska ha det, annars får vi styra upp det igen!
:thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"