Piggeman!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Vi kör olika tider vid läggning vid behov och gör ingen stor sak av det. Det funkar, tycker jag.

När lillebror slutar sova middag tänker vi inte vara så principfasta med morgontiden utan då får båda sova så länge dom bara kan. Men det kan vara nästan ett helt år dit...

Vi siktar på 11 timmar natt för Agnes och är väldigt nöjda om vi får till det. Vi har faktiskt prövat att lägga tidigare under en tvåveckorsperiod. Med resultatet att hon vaknade ännu tidigare. Huva!

/Piggelin
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Att lägga vid olika tider ser jag inte som ett problem, har alltid lagt lillebror 30 minuter tidigare än storebror. Det är väl snarare att vakna olika tider som är problemet - med tanke på väckarklockan som ringer två gånger då.

Vi har också provat att lägga tidigare, samma sak som för er - vaknar tidigare. Nu de sista dagarna har storebror varit lite sliten av en förkylning så då har det varit omöjligt att hålla vaken längre än til 19 - alltså 30 minuter före den vanliga läggningen. Runt 5.15-5.20 vaknar han då...
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen, både Lingontuva och Piggelin!

Kanske är det bästa för er båda att köra en morgonkur på de stora barnen. Och då är det bästa att sära på syskonen under den kuren för att inte oroa sig över att de ska störa och för att kunna använda sig av verktygen fullt ut.

Har ni nån möjlighet att göra det? Isåfall är prio ett att se till att de somnar om när de vaknar på morgonen, och att därefter få väcka.

Alternativet är att köra på som ni gjort, att ge förutsättningarna för sömnen, var noga med att klockan ringer in morgonen, vara noga med utevistelse, mat, skratt och social delaktighet.

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ett litet tillägg:

:idea: Nu är ju era barn så stora att det funkar jättebra med teater!

Att man "tränar" på dagen, spelar lite teater över hur man gör på morgonen. Kanske kan ni använda en docka eller nalle, bädda ner och visa barnen hur man ställer klockan. Så blir det "natt" och barnen får natta med ramsan, sen ringer klockan och ni ställer ledande frågor till barnen:
hur GÖR man på morgonen, när vaknar man??? så att de får säga att man vaknar först när klockan ringer och inte innan.

För barn lär sig otroligt mycket bättre av att samtidigt få göra, precis som vi vuxna (learning by doing :wink: ). Och att de får berätta med egna ord, inte "bara" höra av oss vuxna att gör si, gör så...

Så spela teater med kidsen, lek fram lite "morgonvett" och låt dem få tala om för ER hur det ska gå till!

Kram igen!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

tack för tispen, men jag kan säga att somna om GÖR inte Agnes. Fast hon ligger kvar. Min enda chans är att lära henne att vakna av klockan. Dessvärre har vi ont om rum för att dela på barnen, men kanskekanske kan jag få till en tvåveckorsperiod, undrar om det räcker :-k?

Teater spelar vi konstant i den här frågan. Agnes vet mycket väl vad som gäller och hon vet att man ska somna om. Hon vill ofta ha sovmorgon som storebrorsorna, men vaknar ju alltid tidigt i alla fall.

Finns det verkligen ingen själ som har haft det så här och fått bukt på det? För min del är detta med tidiga mornar inte så jobbigt (längre), men jag vill att Agnes ska sova fler timmar, hon behöver det!

/P
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Kom på en sak. Vi har även prövat att lägga Agnes senare (1930). Och det känns, härinne, såhär: :oops: . Resultatet blev ännu mindre sömn (förstås!). Hon vaknade nämligen samma tid som vanligt, så natten blev ju bara ännu kortare.

Ganska många av mina vänner tryckte på att det var dumt att lägga barnen så tidigt, då fick man stå i sitt kast. Jo, pyttsan, säger jag, då gör jag väl det då! Vill bara för ordningens skull rapportera detta. Vi stod inte ut i riktigt två veckor (möjligen något kort, men det var oliiiidligt). Nu har vi sen en längre tid återgått till kl. 19.

/P
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Tack för dina svar Mia - nästa vecka blir det teater! Nästa vecka eftersom vi åker bort nu över helgen så det får vänta lite. Innan jag läste dina svar så hade jag tänkt att vi tar tjuren vid hornen, flyttar in lillebror och kör gemensam morgonkur men det är säkert vettigare att göra som du säger. Lite svårt har vi också att lösa det med annan sovplats för lilleman men d får ordna sig på något sätt!

Förstår sen inte att detta med att ta bort dagsluren inte får följdeffekter nån gång mer än att han är DYNGTRÖTT på kvällarna.... Det skulle ju visa sig på morgonen hade vi bestämt!
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

WEEEHOOOO!!!

En tuff vecka bakom oss med en riktigt eftermiddagstrött och sur storebror. Men lite resultat verkar det ha gett, två morgnar har han sovit till 6.15 och idag sov han 11 timmar (till 6.30 alltså) utan ett pip :lol:

Tråkigt är då att vi reser bort över helgen, en resa på 30 mil idag efter lunch = det kommer vara omöjligt att hålla honom vaken drygt 3 timmar i bilen :roll: Så vi är väl tillbaka på ruta ett i morgon....
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Så härligt för er!

Men [-o< vad är hemligheten :shock: ?! Berätta den för mej...

Väck honom helt brutalt i bilen. Tjugo minuter eller max fyrtiofem :wink: . Muta!

/P
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt Lingontuva, nu vet du att han kan :wink: Piggelins tips är toppen, väck med rolig muta! Och inga negativa förväntningar [-X . Hoppas ni får det riktigt trevligt!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Ja du, vad är hemligheten? Ingen aning! Antar att verkligheten (=sömnen) kom ikapp honom till slut! Resan gick bra, vi väckte efter 45, och lördag-söndag sov han till ca 6.20. Igår vände vi hemåt vid 13.30, han somnade förstås och jag oxå....vaknade efter drygt TVÅ timmar :shock: och han sov fortfarande, pappan körde i godan ro utan tankar på att väcka någon av de sovande björnarna. Men då stannade vi och väckte honom, säker på att det skulle bli en strulnatt! Han fick nattsudda en halvtimme extra och lade sig kl åtta, somnade genast och sov till 6.40 :shock: Vad är det som har hänt?

Nu är det lillebror som ska tillbaka på banan (igen...) efter en del strul, många uppvak nu under helgen som var. Ramsade igår kväll så det sjöng i huset då läggningen strulade (fast läggningarna gick bra på bortaplan :?: ). 40 minuter av ramsträning tog det innan det blev lugnt i huset och sen sov han faktiskt gott till 5 innan det obligatoriska morgonbråket började! Men det brukar inte ta många nätter att få ordning på den nattsömnen igen, det krävs bara en mamma med mål i sikte :lol:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lingontuva skrev:Men det brukar inte ta många nätter att få ordning på den nattsömnen igen, det krävs bara en mamma med mål i sikte :lol:
... och rätt attityd :wink: :thumbsup:

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

hur är läget nu då? Hos oss är det oförändrat. Agnes vaknar mellan 5 och 6 varje dag (somnar 19). Det senare är väl OK, men när hon vaknar 5 blir hon en tröttmössa hela dagen lång.

/P
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Lillebrors nätter sitter som de ska. Storebror...så gott som oförändrat. Han vaknar vid 5-6 men nu har han faktiskt kunna ligga kvar LUGNT (och nån gång till och med somnat om) tills klockan ringer 6.30!

Däremot har han börjat vakna på natten... Tror detta har med kisseriet att göra. Vi tog ju bort blöjan i januari. Nattblöjan har av ren rutin varit kvar men för det mesta varit torr. Nu är den istället oftast våt så jag TROR att han vaknar för att han är kissnödig men han säger inte att han är det, skriker bara som en blådåre. I natt när han väl lugnat sig så sa hanf aktiskt till och fick kissa på pottan. Då var blöjan torr igen...

Planen är att lillebrors fina nätter ska få sätta sig ordentligt sen förpassas han tillsammans med pappan ner i källaren och jag tar itu med storebror "på allvar".
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hehe, okej, rapportera gärna om ni får ordning på storebrors tidiga mornar....

Vi har också haft det snurrigt med natt-kissande. Har du läst Ewas råd och tips hur man kan lösa det? För oss har det pågått under en ganska lång period, men nu verkar åtminstone själva uppvaken och oron på nätterna ha gått över.

/P
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "