Piggeman!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Lingontuva

Piggeman!

Inlägg av Lingontuva »

Har haft en tråd här tidigare om detta men hittar inte igen den så d får bli en ny.

Storebror har ju alltid varit en morgonpigg kille (i motsats till mor) och det har varit mycket morgon strul. För någon månad sedan så kortade vi luren mitt på dagen från 1.5 timme till att vila med film/cdsaga+ sova 45. Han fick oftast väckas efter 1.5 men vi tänkte att vi kortar och ser om det påverkar morgonen som alltid började 5.45-6 (morgonen är 6.30). Det gjorde det då inte men vi härdade ut och hoppades på bättre tider! De kom under julhelgerna och han började då sova till 6.15-6.30.

Men tyvärr var inte lyckan långvarig.... Sedan en vecka tillbaka är han som en väckarklocka! På klockslaget 5.20 :shock: sätter han igång för full hals "vill inte sova - sovit färdigt- vill gå neeeeeer!- vill ha välling!" osv... Vi försöker backa men det här gastandet och grinandet väcker förstås även lillebror som får 30-60 minuters kortare nattsömn och är toktrött och gnällig på dagarna. I morse slutade det med att han (storebror alltså) fick komma över till oss :oops: och slumrade då till och från till 6.30.

Vad göra? Vi kan inte gärna ta bort luren helt känns det som. Han är ju toktrött efter lunch och jättesvårväckt efter 45:an. En dag har han inte somnat alls under luren men det slutade med att han somnade med näsan i tallriken vid middagen :D Däremot märks det inte på hans humör att han vaknar tidigt, han är pigg och glad och i full fart precis som vanligt! (däremot inte föräldrarna :( )
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Åhhh, bekant! Så här har vi också haft det. En morgonpiggelina utan dess like. Och INGET, jag menar INGET, biter. Vi har prövat det mesta: lägga tidigare, lägga senare, pangramsa, musik, väckarklocka, förlänga dagslur, korta dagslur, flytta dagslur, för att till slut ta bort den. DET däremot tyckte jag hjälpte! Då var lilla damen drygt 2,5 år.

Några kontrollfrågor: kolsvart och svalt i rummet? MYCKET aktiv utevistelse? Mätt mage? Skratt till gonatt och glad morgon?

Vår loppa har en rytm på ungefär 18-6 skulle jag tro, men vi vill ha 19 och har alltid haft det. När vi tog bort luren la vi henne ofta halv sju och mornarna blev något lite bättre. Peppar, peppar är trenden åt det bättre nu med. Istället för att vakna mellan 5 och 6, vaknar hon nu mellan 6 och 7. Och det tycker man är OK i kontrastens sken :lol: .

Kanske kan någon att komma med nåt nytt? Kanske är det bara att härda ut. Agnes har ALLTID vaknat glad och ligger (fortfarande) kvar i sängen, hon sjunger, pratar och tjoar. Lillebror i samma rum, snarkar vidare. Förstår att det är jobbigt om dom väcker varandra.

/P
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lingontuva!

Mina barn har slutat sova middag mellan 2½-3 år, och kanske är det dags för Simon också nu? Alternativt dra ner middagsluren till en 20-minutare, i samband med sagan. En 20-minutare påverkar sällan nattsömnen.

Har ni nån möjlighet att sära på gossarna under några morgnar, då ni kör en "minimorgonkur" för storebror? Kanske mest för mammaattityden? Och vara STENHÅRD tre-fyra morgnar med att det inte är morgon förrän klockan ringer!

För jag tror det har blivit lite av ond cirkel här - han behöver mer sömn under dagen för att han sover dåligt på sennatten. Och i nån ände måste man ju börja, så mitt förslag är att du tar och ändrar luren till 20 minuter, kör en minikur för morgnarna och så utvärderar du efter den obligatoriska veckan :wink: :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Lingontuva!

Tycker Mias förslag är toppen. Istället för väckarklocka kör vi med ljus och timer för att markera morgonen. När ljuset är av är det natt om det är pa sa är det varsagod att stiga upp om man vill :wink: . Innan vi införde ljuset hade vi cirkus pa morgonen, men nu har det slutat. Och det är ju inget att diskutera är ljuset av sa är det av :D .

Lycka till!
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Om stenhårda linjen. Vi kör alltid på den. Tar aldrig upp före morgon. Har inga som helst attitydproblem. Men inte sover Agnes mer för det....

Lampa ska vi testa härnäst.

Vi tillät en 20-minutare när som helst i början när vi tog bort luren. MEN så småningom fick man förstås införa vissa regler för hur nära inpå läggningen det var OK...

Kommer följa tråden! Lycka till.

/P

Ps. Lillemannen i vår familj kör en helt annan strategi. Han sover sin 12- eller ibland 13-timmarsnatt, men kan krångla på dagsluren. En mycket behagligare variant om man själv fick välja! Ds.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Tack för alla era svar! Vi ska verkligen fundera över det här med luren. (Hur ska JAG överleva utan den?? D är ju sååå skönt!) Hemma tror jag det kan fungera, vi fixar lite strul liksom, även om jag tror att d kan vara näst intill hopplöst att få liv i honom efter 20 minuter - då det krävs en hel del cirkus och "apande" från min sida för att han ska slå upp sina blå efter 45! Funderar på hur jag ska göra på dagis...där sover ju alla barnen ute i vagn. Kanske han kan få mysa med saga i läshörnan bara? Jag får prata ihop mig med dem helt enkelt. Vet att de tyckt att det varit lite besvärligt med väckningarna de oxå, det kräver sin man eller kvinna liksom! Och de ser helst att barnen får sova tills de vaknar själva men då skulle nog Simon sova i 3 timmar :lol:

Jag har redan timer på lampan i hans rum men den är inte så exakt inställd...får nog fixa det oxå! Däremot delar han INTE rum med lillebror ännu just pga de tidiga morgnarna. De har varsitt rum, men vi har inte så stort och det är lyhört så d är nästan som att sova i samma rum ändå :wink:

Nu blir d här projektet dock uppskjutet någon dag. Hans rum har väntat ett halvår på att bli ommålat (då vi slog upp en till vägg i vårt stoooora sovrum för att få ytterligare ett rum) och nu har mannen lite lugnare på jobbfronten så det blir operation spackla och måla i helgen, han är redan igång där uppe. Alltså får storebror flytta ut ur sitt rum och in i vårt och sen när allt är klart, blir det inflyttningsfest och nya friska tag!

Våran lilleman kör oxå en annan strategi än storebror! Han sover gladeligen sina 12-timmar (om han inte blir störd) Har lite strul med dagslurarna nu, dags att minska litet sömntimmar tror jag + att han i 9 månader sovit ALLA lurar i vagnen och sedan igår kör jag långlur i spjälisen. Han måste ju vänja sig vid det nångång! Dessutom är det drygt 22 minus här nu så d kan vara skönt att ha honom inomhus då :-)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Man kan göra olika på dagis och hemma. Men det är klart om dom har problem att väcka honom är det ju lite svårt... Jag föredrar att dom sover bort en timme på dagis jag :wink: .

Personligen gillar jag när dom inte sover middag! Det blir en mycket bättre dag och i bästa fall också lite längre morgon. Förresten sitter vanan att gå ner i varv mitt på dagen i rätt så länge och hårt. En DVD-film eller CD-saga kan rädda den egna tiden och friden sådär till vardags.

Vår lillebus sover fortfarande ute i vagn. Fast det är klart, vi har inte -22!

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Jag föredrar egentligen oxå att han sover en stund där, det är ju nog så intensivt så att säga! Men hur ska jag då göra tycker du? Låta honom sova de tre dagar han är på dagis men inte när han är hemma (förutom den ev. 20:an då) ? Lite svårt att få in rutinen då kanske??

Självklart ska lillebror få fortsätta sova i vagn, men jag vill att han ska kunna sova i spjälis oxå om det behövs!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hihi, börjar med lillebror, för jag instämmer så! På nyårsafton tog våra små sovmorgon (var sjuka) och därmed krånglade dagsluren rejält. Till slut tröttnade mamman och la ungen inne i spjälan. I rena chocken och utmattningen somnade han så rart (men det först efter en rejäl diskussion om huruvida man har strumpor och byxor på sig när man sover inomhus :lol: ).

Jo, men jag tror faktiskt att han kan sova på dagis och inte hemma. Man får helt enkelt prova sig fram. Våra går på dagis fyra dagar i veckan och på lediga fredagen är dom som trasor. Då är jag klart mer generös med vilan.

Vi är inte i samma fas som ni just nu, men jag tyckte inte att tiderna och sova eller inte sova var så dramatiskt. Det är ju en stor herre vi pratar om :wink: och det är NATTrutinen som ni ska fokusera på nu.

Som tillägg kan jag säga att många hade synpunkter på vårt till synes tuffa tillvägagångssätt, dvs. när vi väckte Agnes efter 20 minuter (eller senare efter 5 minuter) och hon var HELT borta. Alla såg ju det. Förstås. Vi med. MEN den goda, långa, ostörda nattsömnen är mera värd. För alla. Inte minst för barnet.

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Jo du Piggelin, mycket åsikter är det när man väcker barnen! Man skulle kunna tro att d är straffbart att väcka ett barn som sover!

Igår skulle vi då bara ge S max 20 minuter. D gick inte alls! Han var helt väck, jag lyfte upp honom, kittlade, busade och grejjade men han var som död! Inte en tillstymmelse till att vakna. Så han fick sova längre i a f.

Idag var jag mitt uppe i att måla så pappan tog med honom ut när han egentligen har vilan (kanske blir helt galet att göra så??), och han var i full fart hela tiden! De kom in ungefär när han brukar vakna och då fick han lägga sig med film en stund men d blev inte så länge (jag har inte riktigt koll på tiden här då d var pappan som var med barnen). Sen var han förstås jätte, jättetrött vid middagen o satt och nickade, men slevade ändå i sig massor med mat (vi som har så jobbigt med maten just nu :shock: ). När jag såg att han höll på att somna mitt i maten så blev d muta! Glass - och sen var han vaken igen! Fast inte på sitt bästa humör resten av kvällen. Somnade gott och nu får vi se...

I morgon är d dagis. Tänkte att de får köra som vanligt så länge, så får vi utvärdera om ett tag...

Frågor: Är d viktigt att vilan ändå är samma tid som tidigare? Hur gör jag om han somnar redan efter 10-15 minuter med cd-saga? För det gör han ofta...
Väcker jag då efter 20 har ju vilan bara blivit en halvtimme.

D var nog allt för nu!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

:lol: Jadu, inte vet jag :lol: ! Det är inte lätt detta. Men som jag har försökt säga: vi var inte så fascistiska vad gällde tiderna i den här övergångsfasen mellan dagsvila/icke-dagsvila. Det viktiga är att det inte blir för sent på dagen, för då kan det störa kvällsläggningen och där vill vi absolut inte få strul, eller hur?

Och ja, jag hade nog väckt honom efter 20 minuter... Och kom ihåg! En fem-minutare extra är toppen, det kan man bjussa på. Ni vänjer er vid att väcka och väckas :wink: . Ge det en vecka så ska ni se att han orkar betydligt bättre.

Bra beslut om dagis.

Nu är det morgon här!

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

God morgon, här är d oxå full rulle!

Tycker nog att vi redan är vana vid väckningar, vi har ju kört med AW i två år nu! Det gör ändå inte att storebror tycker om att bli väckt :D

Morgonen blev inte mycket längre, det började skruvas på sig redan vid 5.30, men han nöjde sig så till 6, sen var d morgon! Som sagt så diskuterar vi inte så mycket just nu helelr då han sover i vårt rum under renoveringen. Lugnast så för lillebror....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Du har inte funderat på att tidigarelägga kvällen? Eller blir det för stessigt då?

Sen vill jag peppa lite för det här med att sluta sova middag, om du nu är inne på det spåret. Det TAR en vecka, minst, innan kroppen har ställt om sig. Precis som när man övergår från två till en lur.
Men jag tror att det är det som spökar för er, och det är därför han vaknar tidigt.
Jag förstår att det är svårt att se honom trött om han varit vaken sen sex på morgonen, men i nån ände måste man börja. Och de dagar han vaknar så tidigt så skulle jag göra kväll en halvtimme tidigare.

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Jo jag förstår ju att det inte gör sig över en natt! Och att han kommer vara trött på dagarna under en övergångsperiod. Men vi är inne på att ta bort luren (förutom på dagis då - än så länge).

Vi skulle kunna lägga honom redan 18.30 vid behov, lillebror läggs då....är bara orolig att han ska vakna ÄNNU tidigare då! (Vi har provat nån gång och han har aldrig sovit längre, snarare tvärtom...) Men är han riktigt trött så måste vi ju göra så i a f!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lingontuva skrev:Vi skulle kunna lägga honom redan 18.30 vid behov, lillebror läggs då
Så skulle nog jag ha gjort, under första veckan iallafall.

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "