Lite frågor om hur man inför standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Förresten, kan ju vara så att det är en ökning du märker nu :!:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej hopp!

Du vet ju hur jag är så jag måste ju bara inom och kika hur det gå för er!
Så skoj att höra att hon greppat magläget! :-D

Glöm inte att njuta av ditt underverk! De blir stora så fort och jag kan redan sakna att Hannah inte var liiiiten bara lite längre!!!!

Jag har bara två tips till dig som funkade här hos oss.
På dagarna sover man in vagnen, på nätterna i sängen. Jag kommer inte ihåg om du har henne i din säng eller ej, men eftersom Hannah sov i sin säng fann jag det lättare att ha henne i vagnen på nedanvåningen på dagarna.
Jag tror att hon även lärt sig att förknippa långsömn med sängen och kortare med vagnen, plus att det är skönt att de gillar att sova i sin vagn om man inte är hemma vid ngt sovpass med! :-D
Vet att vissa här gillar att ha dem i vagnen alltid men ja, man ska ju göra det som passar en själva!

När jag väl lärt mig var hennes skarvar i sömnen låg, drog jag ett par drag med vagnen innan hon vaknade så sov hon förbi skarven ist. Det är nog det som hjälpt oss främst kan jag säga. Nu sover hon självmant sina pass, och klockar dem själv utan mammas hjälp! :thumbsup:

kramar på er båda! :heart:

Ps.. du kan göra din egen ramsa, du behöver ju inte knycka AWs, så ta du något som känns naturligt för dig bara den inte är för kort! :-D
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Tracy

Inlägg av Tracy »

Nu är det en vecka sen jag startade tråden och vi har kämpat på med SM här hemma. Men de flesta dagar orkar Molly inte med sin vakentid....
Det första morgonpasset som startar kl 7 går bra. Då är hon pigg och vaken i ca 1,5-2 timmar. Men sen sover hon nån timme, äter, sover nån timme, äter. Hon är knappt vaken någonting, utan är jättetrött hela dagen.

Sen har hon lite kvällstrassel, men det har jag kommit på beror på att hon är övertrött, för lägger jag ner henne i vagnen somnar hon oftast direkt.

Vad ska jag göra för att få henne piggare på dagen? Svårt att få henne att sova 2 timmar oxå. Oftast vaknar hon efter 1 timme ( på dagen alltså).

På natten sover hon OK med 2 nattamningar (22-01-04-07)
Mamma till Molly 090302! Född 10 dagar för tidigt.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tracy,
om jag räknar rätt är Molly fortfarande inte ens en månad, särskilt korrigerat för att hon var för tidigt född. Så det är nog inte så konstigt om hon fortfarande är en liten tröttmössa! :D Vad fint att det funkar så bra på nätterna för er redan, det bådar gott för längre nätter när det blir dags för det.

Jag tycker inte du kan begära särskilt mycket vakentid av henne än, ni ska befinna er i full smekmånad, ju :wink: Passa på att njuta av henne så mycket du hinner och lägg oron på hyllan ett tag om du kan! Jag ångrar lite att jag med mitt andra barn började styra och ställa för tidigt. :shock: Med det första däremot upptäckte jag inte Barnaboken förrän hon var 6 veckor (7, korrigerad tid) och det var helt lagom, hon tog till sig Standardmodellen och funkade enl boken direkt. Så vänta ett tag, om du kan ge dig till tåls.

Det du sedan gör, när du känner att det är dags, är att mata henne så full det går, lägga henne, och så vagna över skarvarna så att hon sover så länge som du har tänkt. Då blir det ett eller några pass när hon är arg och hungrig, men å andra sidan hinner hon ju bli ordentligt hungrig mellan varven då, och på det viset kommer ni upp ur snutträsket där ni sitter nu. Men min åsikt är alltså att det inte behöver vara dåligt att sitta i snutträsket ett tag när man har en så pytteliten bebis.... :roll: Du får känna efter själv hur mycket du klarar!

I kompendiet, som du säkert har läst (men här är länken ändå, för säkerhets skull: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... t=8887#top) står det om vilken rytm du kan vänta dig av henne, dvs 1,5 timme vaken - under vilken hon ska äta det mesta av tiden och du kan nöja dig med att klämma in några minuters umgänge i samband med skötningen - följt av 2,5 timmar sömn. Där kan du vagna så att hon verkligen sätter sitt sovpass, om du vill, men kom ihåg att det bara är ett mål att sträva mot än så länge. Om hon fortfarande verkar ha överlevnadsångest skulle jag helt klart föredra lite snutträsk och vänta med att vagna.

Men du gör helt rätt som redan har Standardmodellen i bakhuvudet och vet vart du vill komma så småningom. =D> Stressa nu inte dit, bara, utan passa på att njuta och lära känna varandra! :idea:

Lycka till och kram från Lotta
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tracy!

Du har fått så fina svar men jag vill bara skriva och välkomna dig till Forumet och grattis till juvelen :heart: NJUT av varandra!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tracy

Inlägg av Tracy »

Nu har min flicka blivit 6 veckor! Och jag tycker inte att jag får nån struktur på våra dagar. Vaken passen varierar i längd och sovpassen blir nu inte längre än 45 minuter på dagen. Visst ibland kan de bli 2 timmar oxå, men inte vanligtvis.
Och det leder ju till att jag ammar i stort sett hela dagarna, eftersom hon ska ha mat direkt när hon vaknar enligt SM och sen efter en stunds vakentid ska hon ha mat igen innan hon ska sova....
Är det meningen att man ska amma så ofta.
På nätterna går det bättre, oftast 3-4 timmar emellan, men ibland 5 timmar.

Sen har Molly börjat strula med insomningen, hon accepterar nästan bara min famn.... Blir klarvaken när jag lägger henne i vagnen på dagen och vill inte somna där. Och på kvällen blir hon ledsen när jag lägger henne i sängen.
Hur ska jag komma ifrån att låta henne somna hos mig?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tracy!

Det är inte meningen att du ska amma "i stort sett hela dagarna", det mår varken dina bröst eller lillans mage bra av. Dessutom hinner hon inte få någon aptit om det är för tätt mellan målen. Det bör gå minst 3 tim mellan måltiderna. Så jag tycker att du ska försöka att styra upp lite och sikta in dig på 2 tim vaken och 2 tim sova efter det. När du väcker henne på morgonen så börjar du ett SM-mål och inom 1,5 tim ger du bröst 2, sedan så mycket umgänge som hon orkar efter det. Första passet på morgonen är vanligt att de inte orkar mer än 1-1,5 tim vakentid. När det är sovdags så lägger du lägger tillrätta på magen i vagnen, vagnar lugn, skak i handtaget och gå. Sysselsätt dig med annat och lyssna av juvelen, om hon hehöver hjälp eller om hon reder ut det själv. Vaknar hon inom en halvtimme så ta upp, tratta i lite extra mat, det kanske bara behövs ngr drag och sedan ner för att sova igen. Vaknar hon efter en halvtimme så vagna så hon får hjälp att somna om. Det tar ett par dagar innan de nya rutinerna sätter sig. Du kommer ev märka av ökningsperioden som brukar komma runt v 7-8 då det ofta krävs lite längre amningar för att juvelen ska suga fram en rikare produktion.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tracy

Inlägg av Tracy »

Men jag förstår inte hur det ska kunna gå 3 timmar mellan målen enligt SM.

Säg att hon vaknar kl 7 och äter första omgången mat. Sen är hon vaken för umgänge kanske 45 minuter innan hon äter omgång två från andra bröstet. Sen somnar hon en stund senare, kanske kl 8.30 och sover en timme. När hon sedan vaknar kl 9.30 ska hon ha mat igen enligt SM. Då har hon ätit kl 7, 8 och 9.30.

Molly är nu 7 veckor, men hon orkar inte vara vaken 2 timmar åt gången. Och hon sover inte heller 2 timmar... Hur ska man införa 2-2?
För som det är nu blir det mer 1-1 vilket blir väldigt hattigt.... med mat hela tiden.

Hur får man det att gå 3 timmar mellan målen?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Tracy :D

Det är inte smekmånad längre och därmed inte mat vid minsta pip. Däremot så kommer ( ni kanske är i den nu?) en ökningsperiod mellan 7-8v. Det är den tuffaste att ta sig igenom- oftast, men behöver absolut inte bli det! Då är det som vanligt mer mat som gäller.

Jag tycker att liten ska sova minst 1.5h som första pass. Vaknar man innan det är tänkt så får du vagna. Vaknar man efter tidigast 1.5h så är det helt ok och då får man lite umgängestid eller passiv social delaktighet innan nästa mål påbörjas. Är du med? Det är på så sätt som du får det att gå 3-4h mellan målen. rytmen 2-2 är ju en strävan men oftast så betyder det vaken 1h sova 2h, vaken kanske 1.5, sova 2.5 ,vaken 1-2h sova 45 minuter.
Nu vart det lite upprepningar, läste precis Elles svar till dig, men det tåls att sägas igen :lol: :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hejsan hoppsan Tracy!

Klart att jag följer era framsteg här också, för jag har ju fått så fin hjälp själv här av alla så jag vet att du är i goda händer :-D

Det jag ville säga var bara att Hannah orkade inte hålla 2-2 förrän hon var fram emot 10-12v! :shock: Men vi försökte nå dit hela tiden och helt plötsligt var vi där!

Kämpa på!

kram
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"