Lite frågor om hur man inför standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tracy

Lite frågor om hur man inför standardmodellen

Inlägg av Tracy »

Jag har en liten 3-veckors tjej och jag försöker införa standardmodellen. Har hållt på ungefär en vecka med lite varierande resultat. Oftast går vakentiden med amning och unmgänge på 1,5 timme bra, men ibland orkar hon inte vara vaken så länge. Hur gör man då?

Sen ska hon ju sova i 2,5 timmar, men det blir oftast kortare. Hon vaknar efter 45 min eller 1 timme och somnar bara om ifall vagnen är i rörelse. Och det är inte alltid det går att vagna henne till sömns igen. Hur kan jag få henne att sova längre?

Ska jag redan nu kunna införa lite fasta tider för henne när hon ska sova för natten osv? Eller är det för tidigt?

Ibland när jag ammar henne (oftast på kvällen) blir hon så arg, släpper taget och skriker. Vad kan det bero på?

Kan man köra standardmodellen och få samma antal sovtimmar på natten, om barnet ligger på rygg som på mage? För hon vill inte ligga på mage, blir jättearg när jag lägger henne så. Ska jag fortsätta med ryggläge eller hur introducerar jag magläget?

Måste storskötningen med tvätt/bad förläggas till kvällen? För mig känns det naturligare att göra det på morgonen/förmiddagen vid första vakenpasset.

Hon har börjat suga på tummen lite då och då när hon är trött. Ska jag låta henne göra det? Har provat att ge napp, men den är hon inte så intresserad av.

Nattmålen med amning från båda brösten och blöjbyte tar ca en timme för oss. Hur får jag ner det till 20 min?

Många frågor, men jag hoppas på lite svar.... :lol:
Mamma till Molly 090302! Född 10 dagar för tidigt.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej och välkommen hit! Och grattis till lilla Molly :D !

Det var många frågor du hade :shock: ! Rent generellt så tycker jag att du har börjat bra - det är precis som du har börjat som man gör när man inför standardmodellen: man låter det bli lite som det blir under den första månaden, kanske under en bit in på den andra månaden (det är det Anna W kallar "smekmånaden") men man håller standardmodellen i huvudet, och försöker så smått anpassa sig efter tiderna den rekommenderar. Men den är ju just en modell och du och Molly måste göra den till er - utveckla er egen version av den - och det kan ta sin lilla tid.

Nu, när lilla Molly fortfarande är så liten, är det viktigaste att ni båda får så mycket vila det går, att ni njuter av varandra och framför allt: att Molly får mat, mera mat och ännu mera mat vid minsta pip så att hennes överlevnadsångest stillas. Inte förrän hon hajar att du kommer att se till att hon överlever kan du börja strukturera mer än så. Än så länge är hon för liten för att vänta på maten. Har du lite tur, och matar på ordentligt, så kanske hon rent av är en sådan unge som sätter nätterna av sig själv när hon är mogen för det :wink:

:idea: Checklist: mata, njut och vila :!: Det tycker jag är det viktigaste. Någon annan kanske kan hjälpa dig med de mer specifika frågorna - men allra helst skulle jag säga: lägg undan dem en vecka eller två till och hämta andan lite efter förlossningen först! Det blir tid till att sätta ordning på torpet så småningom.

kram och lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Välkommen hit Tracy! Du har fått ett fantastisk fint svar redan, så jag nöjer mig med att säga grattis till Molly! :heart: Jag hoppas vi får fortsätta att följa er resa här på forumet.

KRAM :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

...och har du lite tid över så kika gärna in bland "våra favoriter" -där finns mycket att läsa och du finner svar på många frågor! :D www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

PS: tummen är väl toppen om hon hittat! :thumbsup:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Tracy :D Välkommen hit och GRATTIS till tösen :heart:

Nu är det smekmånad som gäller och precis som chokladkaninen skrev så är det mat vid första pip som gäller.
Vad det gäller det lilla kvällstrasslet så skulle jag tippa på övertrötthet vilket de små blir på två sekunder. Försök hjälp henne i ro lämpligen med vagnen till en liten lur på 5 eller 20 minuter. Plocka upp och mata på.

Att hon vaknar efter 45-1h är inte heller så ovanligt om man är ryggsovare :wink:
Jag/vi rekommenderar magläget med LARM just av den anledning att det är sömnbefrämjande samt att det hjälper till med matsmältningen.
Det kan ta sina tre dagar innan hon köper läget- men sedan kommer hon älska det :D :!:

Att nattmålen tar lite längre tid till en början är inget ovanligt. Mata på så mycket du kan under dagen och var tråkig på natten så fattar hon vinken snart :wink:

Grattis igen njut av ditt lilla mirakel :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej vännen :heart: , så roligt att du hittade hit!

Ja, du vet ju att lilla Ebbe sover på mage. Vi införde det efter 1 vecka, första veckan sov han på sidan, vilket funkad bra då han kräktes MYCKET fostervatten. Men efter att vi infört magläge kan jag säga att det är det bästa jag gjort för mitt (mina, Arvid fick sova så vid 3 månader). Det är SÅ stor skillnad på magsovare och ryggsovare! Jag tror att lilla Molly känner av att du tvekar. När du köper larm lägger henne på magen och bestämmer att nu ger vi det här en vecka (viktigt att ge det en vecka tycker jag, för att ha inställningen GENOMFÖRA och inte "prova").

Tycker du kör på bra! Ebbe orkade ibland bara 1 timme när han var som Molly, då fick han sova efter en timme. Ibland vaknade han då redan efter en timme, då matade jag på igen. Tänkte inte såå mycket på tiderna då, bara matade och matade. På så sätt fick vi snabbt in rutiner ändå, även om det inte blev jättelånga sovpass alltid i början, men betydligt längre än Arvid hade, som låg på rygg.

Jag hade infört natt och morgon. Det kan man klara sig rätt lång på tycker jag. Om det alltid är morgon klockan 7 och natt klockan 22, blir rytmen ganska samma. Så efter klockan 22 matar man med dämpad belysning, inte så mycket prat, snabbt och lätt. Efter 7 är det glatt, pratsamt, ljust och dag. Så vänjer man dem snabbt.

Tippar också på övertrötthet under kvällspasset. En liten powernapp kan hjälpa för att orka äta.

Tycker man kan lägga storskötningen när det passar. Det hela handlar om rutiner och att göra ett mönster som barnet känner igen.

Tycker tummen är helt okej, som du vet. Förr eller senare väljer hon ju nappen eller tummen ändå. Jag tycker att nappn är ett jäkla meck ändå :wink:

Nattamningen ger sig. De blir snabbare och snabbare på att äta. Helt plötsligt går det på ett par minuter och man undrar om de verkligen fått i sig tillräckligt :lol: :shock:

Ta hand om varandra!
KRAM!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Tracy

Inlägg av Tracy »

Tack snälla för era svar!

Då är det kanske OK att tiderna blir lite varierande såhär i början. Jag läste i BB att en 1-månads baby ska kunna sova 6 tim på natten, därför trodde jag att vi var sent på det med rutinerna, men det kommer säkert.

En annan fråga, jag har så svårt att få Molly att rapa ibland. Speciellt när vi liggammat. Hur länge ska man ha henne på axeln för att försöka få fram en rap?
Jag ger henne Sempers magdroppar eftersom hon är rätt så gasig i magen. Hur länge kan man hålla på med det?
Tracy

Inlägg av Tracy »

Förresten, hur går den där ramsan? Jag hittar inte den i BB....

Jag har andningslarm till henne, så får väl truga på med magläget och se om hon kan acceptera det.... :wink:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hej!
Ja, en 1-månaders skall kunna sova 6-timmars natt. Hur man gör, beror lite på vem man frågar här på forumet. Hur strikt man är med schema osv. Men jag tycker att du skall fokusera på att få standardmodellen att sitta först, innan du gör någonting annat. Jag har matat på, och gjorde det enda tills Ebbe var 2 månader, för tack vare standardmodellen, har nattsömnen blivit fin ändå- och sömnpassen på dagen ordnat sig mer och mer.

Ramsan är hon för liten för än, den brukar införas vid hel natt då barnet är 4 månader.

standardmodellen:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

svårt att rapa:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

Läs om Nancy, hon är underbar i sin tolkning av standardmodellen, rekomenderar införandet av skak i handtaget! Det har lille Ebbe

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Kram,
Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Och grattis till liten raring!
Tracy skrev: Jag ger henne Sempers magdroppar eftersom hon är rätt så gasig i magen. Hur länge kan man hålla på med det?
Sempers magdroppar är bra för att de innehåller mjölksyrebakterier och sådan goda bakterier är bra för så mycket annat också, immunförsvaret stärks och det bidrar till att hålla nere allergier, så det kan man köra på hela livet :thumbsup: :D Mina barn äter fortfarande magdroppar, själv äter jag lactiplus som också innehåller lactobaciller - och jag har blivit mycket friskare på kuppen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Tracy

Inlägg av Tracy »

Tack för tipsen och länkarna!

Gissa vem som precis somnat på mage i sin vagn med (med larm). Framsteg! :-)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Wooho! Go Molly!
Hon kommer inte ifrågasätta den goda sömnen, när hon fått kläm på den, om inte du gör det!

:heart:

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Underbart \:D/
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Tracy

Inlägg av Tracy »

Igår sov Molly jättegott på magen på eftermiddagen, 2 pass på 2 timmar vardera. Inget uppvaknande efter 45 minuter alltså.

Men inatt sov hon oxå i 2-timmars intervaller, så det blev 3 nattamningar istället för 2 som tidigare. Hoppas det bara var tillfälligt för vill gärna ha lite mer sammanhängande sömn.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Ja, du får ju ge det lite tid, åtminstone en vecka. Det brukar jämna till sig så småningom!

Skönt med larmet, ellerhur?! :D
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"