Nattsömn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Maja!

Här har jag citerat Anna ur en annan tråd:
annawahlgren skrev:
Små barn "kräks", dvs har uppkastningar. Det är därför alla föräldrar har mjölkfläckar på vänster axel :lol: Tänk dig att du serverar champagne i höga glas och häller på lite för ivrigt. Det svämmar över. Det som sjunker ner i glaset när skummet försvunnit är så lite att du måste fylla på mer, om du anständigtvis ska kunna bjuda dina gäster på champagne.

:arrow: Man kan inte ge en nyfödd för mycket mat. Det kommer ut i endera änden.

Av någon hysteriskt märklig anledning sägs det numera att barn inte behöver rapa. Naturligtvis behöver de det. "Skummet" rinner över, tryckt av luften, precis som champagnen. Lägg upp henne mot axeln högt, inte som en slö hösäck, och rapa henne med stadiga, verkligt stadiga, buffar i lilla rumpan, nerifrån och upp. Det ska vara så effektivt att barnet INTE somnar eller dåsar utan kvicknar till och ser sig omkring. För att sedan kunna fortsätta äta. Igen, och igen :idea:

Skaffa andningslarm (det bör man ha oavsett sovställning) och lägg henne på mage. Hon är för stor för att ligga på sidan nu och har det inte bekvämt. Se till att du har plant underag med ett "draglakan" under huvudet, ett mjukt lakan som du viker i tre och stoppar om kring madrassen upptill. Där kan du alltid vika fram en ny sida om det skulle behövas och behöver inte tvätta stup i kvarten.

Srunta i koksaltlösningen - den gör ingen männsika glad. Ge mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat :!: Under 1,5 timme nu, och låt nästa halvtimme (på ett ungefär) gå åt till passiv social delaktighet, dvs när du gör något som är (tycks) viktigt för DIG och som hon får vara med och titta på. Lägg henne sedan vaken och hjälp henne, om det behövs, att komma i ro, sakligt och fint, utan "tröst" eller dutt.

:arrow: Ingen behöver tröst för ett liv som är gott.

:heart:
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

Maja T skrev:Hej alla härliga

Kul att läsa att det kan variera så,och verkligen gör det också.
En tanke jag fick: Vi kör tidig läggning precis som vissa av er (19.30-20) och nattmål kl 02-03. Han vaknar kl 05.10 om jag har otur och 06 om jag har tur. Men han är inte speciellt hungrig då. Vad kan jag göra för att få honom att sova längre? Han är så pigg och go, ligger där och lyfter huvudet så högt som man bara kan göra när man är nysoven occh utvilad, tittar på sina saker. Jag känner inte att det är rätt att buffa för att han ska sova längre. Han är ju inte trött! Men det blir bara - max - 10 timmarsnätter och han sover inte 6 timmar per dag, bara kanske 4-5. Det blir för lite. är det dumt? Vad gör jag för att öka antalet nattsömnstimmar, helst på morgonen för min egen skull :D

kram
Maja
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej MajaT :D
Ber om ursäkt för att svaret har dröjt :cry:

Jag tror inte att han är speciellt utvilad vid den tiden-tyvärr. Däremot tror jag att HAN tror det :wink: Så därför får du fint tala om att det inte är morgon än.
Jag skulle lägga den lilla att sova i vagn och vid minsta pip under vargtimmen-börja vagna för att tala om att det fortfarande är natt. Jag skulle nog också vagna till söms första gången för att bryta mönstret. Därefter backa. Vagna endast som besked och låt liten få veta att det fortfarande är natt.
Det som är super viktigt är att det är absolut kolsvart i rummet!
Och att man är konsekvent.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Maja T

Schematips

Inlägg av Maja T »

Hej igen

Efter RS, ett antal öroninflammationer och mycket trassel har vi trillat in i följande dagsrytm med lillkillen, jag skulle vilja ha tips och råd kring det från någon av er alla erfarna föräldrar:

06.00 vakna. Äter men är inte speciellt hungrig. Om han vaknar tidigt (ibland innan 05.30 men aldrig tidigare än 05) brukar jag vänta med att ge mat till 05.30 eller tom senare. Äter en timma från start dvs om vi börjar äta kl 05.30. Under den timman gör vi också morgonskötning och passar på att gosa innan storasyster vaknar och måste skickas till dagis.

07-08 Hänga med när storasyster görs redo för dagis. Sitter på bordet i babysitter när vi äter gröt, ligger på mage på madrassen när vi klär på, borstar tänder osv.

08-10 sova i vagnen. Sover inte alltid av sig själv så länge men kan vagnas till att somna om

10-11 äter, mer hungrig den här gången.

11-12 vaken, umgås och hänger med

12-14 sova i vagnen. Samma sak här, sover inte alltid av sig själv hela passet men kan vagnas till att somna om. Får oftast väckas kl 14 för mat igen.

14-15 äter, sällan speciellt hungrigt i början utan snarare framåt slutet av timman

15-15.30 vaken, umgås och hänga med

15.30 läggs vaken i vagnen för att hänga med när jag hämtar storasyster på dagis.

16 somnar i vagnen, stilla. Sover ibland bara 30 minuter, ibland 45. Någon enstaka gång upp till 1.5 h (då blir kvällen kalasbra). Ibland låter jag honom sova en stund i min famn under det sista vakenpasset om detta sovpass blivit kort. Jag har inte lyckats buffa honom till ro då, däremot fungerar buffning utmärkt på nätterna (jag vagnar inte då, vi har ingen inomhusvagn)

18-19 äter hungrigt

19-19.45 hänger med när storasyster dricker välling, badar, läser godnattsaga och sjunger. Badar själv några gånger i veckan men inte varje dag.

19.45 godnattslurk

20 somna för natten, ibland med ytterst lite buffning.

vaknar en gång under natten för att äta, detta gör han av sig själv och det inträffar tidigast kl 02 och senast 04.30 (vårt rekord, i natt). Äter oftast ganska mycket, särskilt om nattslurken infaller sent på natten.

Han sover på mage med larm i sängen på natten och på rygg utan larm i vagnen, utomhus, på dagarna. Vi har fått "order" att vara utomhus så mycket det bara går eftersom han varit så mycket sjuk.

Nu till mina frågor:
1. Vad tycks om schemat i största allmänhet?

2. Det ger för lite sömn, jag vet (14.5 -15.5 h beroende på hur han sover sista passet på eftermiddagen och han behöver 16). Men jag lyckas inte få honom att sova mer och han verkar inte må dåligt av det (förutom på kvällen de dagar han sovit kort sistapass, då blir han gnällig). Vad tror ni om det?

Möjliga sätt jag övervägt för att hjälpa honom sova mer (kommentarer?):
a: På något sätt få sista sovpasset längre. Känns som den bästa lösningen eftersom sista vakenpasset då skulle bli kortare men är svårt, svårt. Jag tycker att jag börjat märka när det går att vagna honom till sömns och när det inte går och jag lyckas inte på eftermiddagarna. Några tips för att åstadkomma längre sömn då?
b: Sluta väcka honom på andra sovpasset (när han ofta gärna sover både 2.5 och 3 h om han inte väcks och är egentligen inte speciellt hungrig i början, somnar till och med ibland vid bröstet och måste väckas) och låta honom sova mera då? Men jag tänker att om jag låter honom sova blir det över 4 h sedan senaste amning och jag att det kan bli svårt att få in alla matpass han behöver för att klara natten. Problemet blir också att om han sover till 15 hinner vi inte äta färdigt innan vi måste gå till dagis. Dessutom får jag kanske skjuta på sista amningspasset till kl 18.30-19.30 och då blir det ingen gonattslurk (kanske inte negativt?)
c: På något sätt få honom att sova längre på mornarna och förkorta det vakenpasset till 1.5 h (jag har hört att många bebisar har korta första vakenpass). Vår kille brukar dock nästan vara svårsövd kl 8, det är det enda sovpass han är lite svårlagd. Jag tror att enbart 1.5 h på morgonen är för lite för honom.
d: LÄgga honom tidigare på kvällarna, kanske 19.30 eller så. Det vore bra eftersom det förkortar det sista vakenpasset plus att det ger lite egentid med storasyster precis innan gonatt. Men jag tror att han bara skulle vakna tidigare för nattamning och tidigare på morgonen därefter då. Han är definitivt morgonpigg.

3. Jag har precis tagit mig ur snutt-träsket (efter pepp från bla Johanna w) och ammar numera bara en timma efter påbörjad amning. Jag sitter och ammar (eller trugar) i princip hela den timman och avbryter bara för att hjälpa storasyster med något akut, t.ex. pottbesök, eller för blöjbyte (om det kommer en bajs eller blöjan är väldigt kissig som t.ex. efter natten). Han tar ofta paus efter ca 5-10 min och vill inte alls äta. Inte för att han somnar om utan för att han bara vill ligga och prata och skratta och titta på saker runt omkring. Han tar spjärn och trycker sig ifrån bröstet. Men jag envisas, trugar igen och igen och igen och så håller vi på så i uppåt 20-30 minuter, sen kan han ta mer och äter sedan en hel del framåt slutet av timman. Islutet av timman är han mätt, tydligt. Bör jag försöka få honom att äta mer effektivt i början av ätpasset och förkorta ätningen till ca 30-45 minuter? I så fall, tips på hur det kan gå till? Jag tycker iofs att det är mysigt att sitta där tillsammans länge men 18-19-amningen blir det ofta lite långtråkigt för storasyster, även om vi läser bok osv samtidigt.

4. När nattslurken infaller sent på natten, som i natt när det var 04.30, är han inte alls speciellt hungrig kl 06 när han vaknar för morgonen (inte så konstigt). Vad göra åt det? Ska jag tänka att "målet" är att nattslurken automatiskt faller bort och slås ihop med morgonmålet? I så fall äter han bara fyra stora mål per dag, och eventuellt en god natt slurk. Klarar han sig på det? Och hur gör jag så här i övergångsperioden?

Jag vore oerhört tacksam för svar med råd och synpunkter! Detta är verkligen ett fantastiskt forum tack vare alla ni hjälpsamma, generösa, erfarna föräldrar som tar er tid att hjälpa en stackars novis :)

Många kramar
Maja
Lillebror, född 1 februari 2009 (v 40+5)
Storasyster, född 14 oktober 2006 (v 40+0)
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej igen, och tack snälla för svar!

Jag hade inte sett det ni skrivit förrän när jag skrivit mitt inlägg nyss, förstod inte att det fanns en sida 2 (känner mig lite korkad :D ).

Nu har jag två frågor till på era svar:

AW skriver att man ska strunta i koksaltlösningen. Vad syftar det på? Även när barnet är snorigt? jag droppar säkert 0.5 dl koksalt i lillebrors näsa per dag, avslutar varje "pass" med lite bröstmjölk. På rekommendation från barnläkaren vi gått till.

Hur märker man om barnet mår dåligt av för lite sömn? LIllebror får ju, och har fått, konsekvent för lite :( . Och jag har svårt att öka hans dos. Vilka konsekvenser kan det få?

kramar igen,
Maja
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och tack för alla dina varma ord :heart:
Maja T skrev:AW skriver att man ska strunta i koksaltlösningen. Vad syftar det på?
Jag menar att man inte ska hålla på och "behandla" saker varenda dag som om ungen vore sjuk i stor stil och mer eller mindre konstant.

Vi lever i en felsökande kultur. Allting ska åtgärdas, och gärna till och med förebyggande - många föräldrar motar minsta feberolle i grind genom att ge Alvedon i tid och otid, särskilt i otid. I stället för att låta den lilla kroppen själv ta hand om saker och ting enligt den ordning som faktiskt finns. Att ha feber är inte roligt, men det är inte farligt eller fel (om vi inte kommer upp i över 40 grader förstås). Att vara snorig av och till är heller inte farligt eller fel. Det kan vara opraktiskt för ett litet Skräp som ska ammas och måste kunna andas genom näsan, men att krångla med koksalt eller näsdroppar eller sugfrida och allt vad det är dagligen och stundligen konserverar problemet snarare än avhjälper det. Det vore bättre att låta naturen sköta sitt jobb och ha förtroende för att den vet vad den gör, i stället för att "stämpla" barnet som en evinnerligen åtgärdsberoende liten patient.

Snuva är ingen sjukdom. Hos barn som slipper sova på rygg, vilket strider mot snuvans tyngdlag :wink: :lol: rinner den ut. Och kan torkas undan, bara. Små Skräp som är täppta i näsan när de ska ammas har själva - om de får chansen - förstånd att ta små pauser för att andas genom munnen när det behövs.

Det som verkligen bekymrar mig är att du har äldsta barnet, som tydligen inte är så gammalt, på dagis, trots att du själv är hemma. Varför :?:

När du och lilla bebisen hämtar syskonet på dagis, tar du hem en hel konsumkasse, bildligt talat, med smitta, bakterier, infektioner och (riktiga) sjukdomar, som du sedan tömmer över din son. Är det verkligen vad du vill utsätta honom för :?: :!:

Dagisbarn drabbas av i genomsnitt tre infektioner per månad. Immunförsvaret är under uppbyggnad de tre första åren. Det saboteras ständigt i sin "tänkta" utveckling, den som borde vara naturlig och som kräver att världen måste få vara liten innan den kan bli stor. Inte bara dagisbarnen själva, de under tre år som för tidigt kastats ut i smittohärdarna, drabbas av denna i ordets sanna bemärkelse sjuka ordning. De överför också och oundvikligen eländet till sina småsykon därhemma - små bebisar som verkligen borde förskonas från dessa konsumkassar av smitta. Du skulle knappast ge dina barn smittbärande mat :!:

ICA får sk-t (med all rätt) för att de skrapar upp gammal köttfärs från golvet och märker om den så att den ska föreställa färsk och bli säljbar. Den "maten" tar du hem varje dag, från dagis där man sällan ens tvättar händerna, och serverar ditt lilla spädbarn.

Förlåt att jag säger det :oops: Men vill du värna om dina barns hälsa och lilla bebisens varliga, naturliga uppbyggnad av den, ska du låta världen vara liten innan den blir stor och ta hem syskonet från dagis, NU :shock: Och låta konsumkassen gå i sopen tillsammans med koksaltet och all annan "behandling" som då inte längre behövs.

:heart: O:) O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej och tack för svar!

Jag förstår vad du menar och tror att du har rätt. Men det är också en balansgång tyckar jag. Nu när lillebror varit så sjuk har vi haft storasyster hemma några veckor från dagis för att han ska få chansen att återhämta sig. Och jag tror att du har rätt, att det är bättre för honom om hon är hemma. Men för henne tror jag inte säkert det. Jag har verkligen märkt att hon längtat efter dagis nu när vi varit hemma. Jag har gjort allt för att dagarna ska bli roliga - utflykter till skogen, träffa kusin och min bror som är pappaledig, träffa kompisar (utomhus vilket har gått bra nu när det äntligen är vår!) osv blandat med mys hemma. Men hon har tittat långt efter dagis när vi gått förbi där på väg till skogen och pratat om det massor. Jag tror du har rätt vad gäller sjukdomar. Storasyster blir inte själv sjuk men tar hem det till lillebror. Jag vet. Vi tvättar och är noga med det men jag förstår givetvis att det är därifrån allt kommer. Jag vet. Men jag har kanske lite dåligt självförtroende vad gäller hur bra storasyster kan ha det hemma. Hon är 2.5 år och har alltid älskat dagis, från det att hon började när hon var nästan 2. Hon har inte varit sjuk själv mer än en vecka, en gång, men jag förstår som sagt att hon bär med sig saker hem ändå.

Jag förstår att du råder mig att hålla storasyster hemma helt. Men har du då några råd/tankar kring hur jag kan göra hennes värld och vardag rolig? Hon saknar ju sina kompisar. Och aktiviteterna blir lite begränsade när jag har lillebror att ta hänsyn till också. NÄr han inte ammar längre blir det lättare tänker jag, men det kanske bara är att sticka huvudet i sanden.

Vad skulle du säga för att peppa mig, mer än du redan sagt (jag är medveten om att det verkligen borde räcka givet att det handlar om min sons hälsa!) :(

kramar
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej igen,

Några soliga veckor senare har jag upprätat ett schema för lillkillen, snart 3 mån, som jag tänkte försöka följa ganska noggrant, inte bara ungefär. LIte tips skulle uppskattas. Jag har följt rytmen 11-1.5-2-45 enl tips från TorsMamma. Jag tror att 11 h natt passar oss bäst. Totalt ger det 15 h 15 min sömn och 3-4 månadersbarn ska tydligen ha 15.5 men jag antar att det inte är så knussligt?

Schemat som jag tänkt mig.
06.30 vakna
äta ganska direkt
8-9.30 sova 1.5 h
ca 9.45 äta (kan variera 9.30-10 tänker jag)
11.30 - 13.30 sova 2 h
13.30 vakna och äta ganska omgående
15.30-16.15 sova 45 min
17.30 äta
19.00 (el 19.15) godnattslurk
19.30 sova natt 11 h

:?: Vad tycker ni om nattslurken, hur nära inpå nattsomningen får den ges? Är det ok att amma kl 19.15 i en stund och sedan köra natti natti kl 19.30 eller är det dumt? Han blir ju så klart dåsig av amningen eftersom han är trött för kvällen. Därför är han lättlagd sen. Dumt? "Fusk" som vi får äta upp när han blir äldre? Ska han ens ha godnattslurk nu när han är 3 mån (om några dagar)? Om inte, får han tillräckligt på fyra SM-mål om dagen? De får jag isf lägga med större mellanrum så att han ska bli mer hungrig till dem. VAd tycks?

:?: Enl. förslaget passar ett sådant schema för barn som är 3-4 mån, så det räcker ju ett tag men det kan ändå vara lämpligt att tänka lite på nästa steg. Vilket schema är det mest naturliga att följa upp detta med?

:?: Sen, när det blir aktuellt, undrar jag när på dagen det enligt er erfarenhet passar bäst att börja med smakportioner? Jag minns att det var lite trassligt med stora tjejen - antingen var hon för hungrig (ville då bara amma) eller för mätt (ointresserad av mer mat), aldrig riktigt lagom för att vilja äta kladd på sked. Några tips?

:?: Sen behöver jag lite pepp/rädgivning. Nu när jag tänkt mig det här schemat känner jag en stor risk att jag blir lite "slav" under schemat och bara håller mig på ställen där jag har vagnen att lägga honom i för att söva på rätt tidpunkt enl. schemat. Det betyder att jag helst inte åker bil (eftersom det då är risk för att han somnar vid fel tid). INte ens korta utflykter tycker jag skulle kännas "lätt" (känns iofs inte som att jag skulle palla det ä'ndå med båda barnen om dagarna, vi har tillräckligt kul i området)men längre resor, t.ex på semester i sommar, känns helt omöjligt. det får de ju inte vara, eller hu men gör jag? Hur ska jag tänka kring det?

:?: Konkret undrar jag t.ex. hur jag får honom att sova i bilstolen "på beställning", dvs vid rätt tidpunkt enl. schemat. Vagning fungerar ju, som ni peppat mig, så himla bra, mycket bättre än buffning. Men att söva honom i bilstolen, hur sjutton gör jag då?

MÅnga kramar till er alla härliga :heart: :heart: och stort ödmjukt tack för att ni finns!

maja
Elle

Inlägg av Elle »

Maja T skrev: :?: Vad tycker ni om nattslurken, hur nära inpå nattsomningen får den ges? Är det ok att amma kl 19.15 i en stund och sedan köra natti natti kl 19.30 eller är det dumt? Han blir ju så klart dåsig av amningen eftersom han är trött för kvällen. Därför är han lättlagd sen. Dumt? "Fusk" som vi får äta upp när han blir äldre? Ska han ens ha godnattslurk nu när han är 3 mån (om några dagar)? Om inte, får han tillräckligt på fyra SM-mål om dagen? De får jag isf lägga med större mellanrum så att han ska bli mer hungrig till dem. VAd tycks?
Jag tycker att schemat ser bra ut. Om du vill så kan du ju servera mål 4 lite tidigare och sedan nattslurken vid 19 så ni får tid till "skrattet till godnatt". Nattslurk ska han få så han läggs med mätt mage.
Maja T skrev: :?: Enl. förslaget passar ett sådant schema för barn som är 3-4 mån, så det räcker ju ett tag men det kan ändå vara lämpligt att tänka lite på nästa steg. Vilket schema är det mest naturliga att följa upp detta med?
Det beror ju på om du vill ha kvar 11 tim natt?
Maja T skrev: :?: Sen, när det blir aktuellt, undrar jag när på dagen det enligt er erfarenhet passar bäst att börja med smakportioner? Jag minns att det var lite trassligt med stora tjejen - antingen var hon för hungrig (ville då bara amma) eller för mätt (ointresserad av mer mat), aldrig riktigt lagom för att vilja äta kladd på sked. Några tips?
Jag har alltid serverat smakportionen först och sedan fyllt på med amning/flaska. Under "Mat, mage och barnakropp" så hittar du flera trådar om just smakisar.
Maja T skrev: :?: Sen behöver jag lite pepp/rädgivning. Nu när jag tänkt mig det här schemat känner jag en stor risk att jag blir lite "slav" under schemat och bara håller mig på ställen där jag har vagnen att lägga honom i för att söva på rätt tidpunkt enl. schemat. Det betyder att jag helst inte åker bil (eftersom det då är risk för att han somnar vid fel tid). INte ens korta utflykter tycker jag skulle kännas "lätt" (känns iofs inte som att jag skulle palla det ä'ndå med båda barnen om dagarna, vi har tillräckligt kul i området)men längre resor, t.ex på semester i sommar, känns helt omöjligt. det får de ju inte vara, eller hu men gör jag? Hur ska jag tänka kring det?
Snart kommer juvelen att bli en liten "Skalman" och somnar där han läggs bara han får de rätta förutsättningarna. Vid bilåkning under vakentid så ladda med mutor. Dessutom kommer han att orka vara vaken i bilen mer och mer ju äldre han blir.
Maja T skrev: :?: Konkret undrar jag t.ex. hur jag får honom att sova i bilstolen "på beställning", dvs vid rätt tidpunkt enl. schemat. Vagning fungerar ju, som ni peppat mig, så himla bra, mycket bättre än buffning. Men att söva honom i bilstolen, hur sjutton gör jag då?
När mina juveler var små så täckte jag för synintrycken genom att fästa en filt runt bilstolen så de varken såg oss eller ut. Sedan gav vi dagramsan och lät dom vara. Ibland blev inte luren lika lång som den brukar men det funkar ju om det är en resdag. Nästa dag är man på banan igen.

:heart: Elle
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej hej hej, tack snälla för så snabbt svar!! :heart: :heart:

Min utmaning nu (dag 2 som vi kör benhårt) är att jag får förskjutning hela tiden, inte mycket men en 10-15 minuter blir det nästan varje gång. Han är en piggis, min kille, så han är (verkar inte vara iaf) inte alls trött efter 1.5 h på morgonen. Därför blir det förskjutning också med maten, vilket jag tänker är det dumma. Men jag jobbar på det. En sak jag funderat på är huruvida mattillfällena också ska vara exakta schemalagda eller om det är viktigast att sovpassen är det? Fler frågor:

:?: Och det här med ramsa, som du skriver. Hur inför jag den? Jag måste vagna till sömns varje gång (än så länge, hoppas på bättring om ett tag). INte länge men ett par minuter, max 5 skulle jag gissa, tar sällan tid. Ska jag då ramsa dagramsan när han lugnat sig och börjar sluta ögonen? Är det rätt tillfälle? Eller tidigare, när han fortfarande ligger och lyfter huvudet och gnyr? Ramsar jag då x4 medan jag går iväg så som man gör med SHN (har jag förstått, men inte själv testat)? Jag antar att jag måste träna tonfall i min dagramsa, känner mig inte stabil där än...

:?: Vagnar jag förlänge om jag vagnar tills han ligger sömntung? Innan dess ligger han och lyfter huvudet och om jag går iväg då blir han arg ganska snabbt. Det finns sällan något mellanting, dvs ligga lugnt och titta (vilket man skulle kunna tolka som "vänta på sömnen").

:?: Ska jag ramsa nattramsa på både kvällen och natten (om/när han vaknar och måste sövas om) också, när jag vagnat honom lugn?

:?: Som det står på SHN upplever jag att ramsan snarare "stör" hans insomning, han vaknar till av den. Hur länge dröjer det innan den "tar"? Ungefär, menar jag?

STOR KRAM!!! OCH VARMT TACK! :heart: :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej :D

Vid 3 månader, som din lille är nu, så tycker jag att såväl mat som sömn ska schemaläggas med spikade tider. Om det alltid är så att han inte är trött vid första sovpasset, kanske det kan vara på sin plats att förskjuta det eller vad tror du? :wink:

Ramsan kan du använda som verktyg från först 4 månader, innan dess söker bebisen ett ansikte till rösten, så vänta du lite med ramsandet. Men du kan redan nu introducera ramsan "bakvägen" genom att säga den som en mjuk bekräftelseramsa precis vid insomningsögonblicket, så bebisen lär sig associera ramsan till att somna gott själv. Läs i verkygslådan -att ramsa är en konst som ska utföras enligt konstens alla regler! :D

Försök att backa lite med vagningen, avsluta med skak i handtag och backa till att bara ge det. Backa med vagningen även dagtid, och överlåt lite mer åt lilla älsklingen själv. Förtroende för barnet, lyssna av, och hjälp bara till med vagning/skak i handtag när liten är ledsen. Arg får man vara i fred -man måste få reagera. :wink:

KRAM!
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej och tack snälla för svar, ElinN!

Hmm... där fick jag lite att tänka på. Jag tror att vi börjar hamna i vagningsträsket - oj oj oj - finns det något träsk jag inte varit i eller i alla fall nosat på??? :lol: Jag ska försöka.

Några frågor då, ytterligare:
:?: Jag tycker inte att han är trött vid något sovpass, faktiskt! Han har alltid varit en piggis, kan utan problem vara vaken tre timmar, ibland fyra, innan han blir dåsig. Redan när han var liten var han så och det blir ännu tydligare nu när han är lite större. Därför "måste" jag alltid söva honom. Innan jag började med det här schemat, när han "skötte" (eller misskötte) sin sömn själv, sov han ca 14-14.5 h per dygn. Det är ju för lite och det var det som fick mig att ta tag i att sätta honom på ett schema så att han skulle få sin sömn. Och mycket riktigt somnar han ju på sina "pass", så han behöver ju sömnen, men han är inte lätt att få och somna (däremot måste jag nästan alltid väcka honom). Hur ska jag tänka kring det? Införa längre, färre pass? Eller köra på och testa lite till för att se om det sätter sig? Jag kan ju inte köra 2 h vakentid varje pass om jag ska komma till läggning 19.30 (sista passet måste vara ganska lång vakentid (nu har vi drygt 3 h), annars somnar han inte på natten)

:?: Nu har vi kört schemat i en vecka. NÄr ska det börja "sitta" så att han är trött på "rätt" tider? Han sover ännu inte sina 11 h på natten utan vaknar varje natt ca 5.30-5.45, får vagnas för att somna om. Men sen måste han väckas kl 6.30. Det blir bättre och bättre varje natt men är fortfarande inte helt bra. Jag tolkar det som att vi kör på och hoppas på att det snart blir lugna nätter, håller ni med?

:?: Maten har blivit lite trasslig. Jag upplever att han inte alltid är så hungrig vid matpassen som ligger tätare än (nästan) 4 h. Han äter lite grann (för lite, tror jag, såklart utan att EGENTLIGEN veta hur mycket han har fått i sig eftersom jag ammar) och bråkar sedan och stökar, blir jättearg om jag försöker truga. VAd tror ni om det? Jag måste ju ha vissa pass tätare än 4 h om jag ska få in fyra pass och en godnattslurk innan nattinatti. Eller? Ska jag minska ner till fyra stora pass istället, där den sista infaller typ 18.30 och då slås ihop med godnattslurken? Råd/tips välkomnas. Matpassen ligger nu kl 6.30, 9.45, 13.30,17, 19 (godnattslurk)

:?: DÄREMOT upplever jag att vissa matpass får han inte NOG! han äter och äter och äter, det är pangslut i båda brösten och han suger envist vidare. Igår på 13.30-passet gav jag honom då utpumpad mjölk i flaska efter att han hade sugit i 90minuter och brösten var SLUT och han åt då 50 ml. Kvällen innan åt han 70-80 ml i flaska när han ätit slut av brösten vid gonattslurken. Det är så konstigt, å ena sidan tror jag ibland att nu när nätterna är längre och han inte får något på natten måste han äta mer på dagen vilket kan göra att brösten inte "hänger med". Å andra sidan vill han ibland inte äta och det finns massor kvar i brösten.

Vilket är vanligast - att barn är hungriga på fm (för att ta igen efter natten) eller att de inte är så hungriga ANDRA matpasset på fm eftersom första ofta blir ganska stort?

Mycket tacksam för svar!!

Många stora kramar till er alla erfarna, generösa mammor som delar med er och supportar en stackars novis :heart: :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

:?: Hur ser ert schema ut? :?: :D
Maja T

Inlägg av Maja T »

Hej igen

Lite datortrassel, därmed sent svar. Härligt att det äntligen funkar igen!

Vårt schema som vi hade till igår såg ut såhär (hur gör man när man "citerar" på det här forumet?)
Schemat som jag tänkt mig.
06.30 vakna
äta ganska direkt
8-9.30 sova 1.5 h
ca 9.45 äta (kan variera 9.30-10 tänker jag)
11.30 - 13.30 sova 2 h
13.30 vakna och äta ganska omgående
15.30-16.15 sova 45 min
17.30 äta
19.00 (el 19.15) godnattslurk
19.30 sova natt 11 h

Igår ändrade jag så att vi har tre st 1-5h sovpass så enligt följer istället:
06.30 vakna och äta
8-9.30 sova 1.5 h
´9.30 äta
11.30-13 sova 1-5 h
13 äta
15-16.30 sova 1.5 h
16.30 äta
18.45 äta
19.30 sova natt

Våra problem:
- Han vaknar varje natt fortfarande och somnar om efter vagning och skak i handtaget (funkar bra!). ibland kl 4, ibland kl 5, nästan alltid kring 5.30. Ibland flera gånger. MEN han somnar iaf alltid om s¨å att han sover och vi väcker honom kl 6.30 och han är inte dödshungrig då. Därför tolkar jag det soma tt det inte är mat (men är inte säker!)

- Amningspassen har blivit så stökiga (tror att jag skrev om det). Det är fortsatt så. Funkar bättre med en filt över huvudet men ändå stökigt. Sällan lugnt och fint.

Nu måste jag fixa och dona med mina barn, återkommer så snart jag hinner :D

kramar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen Maja! :D
Maja T skrev: Lite datortrassel, därmed sent svar. Härligt att det äntligen funkar igen!
ComHem, va? Vi hade också det igår.
Maja T skrev: hur gör man när man "citerar" på det här forumet?
Det finns en knapp i övre högra hörnet av varje inlägg som heter citera.
Maja T skrev:Igår ändrade jag så att vi har tre st 1-5h sovpass så enligt följer istället:
06.30 vakna och äta
8-9.30 sova 1.5 h
´9.30 äta
11.30-13 sova 1-5 h
13 äta
15-16.30 sova 1.5 h
16.30 äta
18.45 äta
19.30 sova natt
Nya schemat ser bra ut, tycker jag. Det tar i allmänhet tre dagar för en ny rutin att sätta sig, men märker du efter nån vecka eller så att han fortfarande inte är sovmogen vid sina sovpass så kan du ju förlänga första vakenpasset (eller vilket du vill egentligen :wink:) en halvtimme och låta resten av schemat hänga med så att allt utom läggningen på kvällen (och nattslurken) blir en halvtimme senare. Som du själv är inne på blir han förmodligen jättemätt av morgonamningen också och äter kanske mer vid andra måltiden om den kommer snäppet senare.:idea:

Ang nätterna: fortsätt som du gör! Mata så mycket det går och ge det lite tid. Det finns flera trådar här inne om tidiga uppvak men han är ju liten än och du skriver själv att det blir bättre. Så vänta med felsökeriet tills du verkligen upplever att de tidiga uppvaken är ett problem. Jag tror att chanserna är stora att han fixar till dem själv. :shock:

Om amningen stökar kan det t ex bero på övertrötthet eller på frustration över att det inte finns så mycket mat som man ville ha. Det kanske löser sig på ett par dagar med nya schemat? Annars kanske en 5-minlur mitt i vakenpasset innan kan göra susen? Här började vi dessutom med smakisar (gröt och mosad banan) vid 3,5 mån. En del bebisar är väldigt hungriga, helt enkelt.

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"