Hej igen
Efter RS, ett antal öroninflammationer och mycket trassel har vi trillat in i följande dagsrytm med lillkillen, jag skulle vilja ha tips och råd kring det från någon av er alla erfarna föräldrar:
06.00 vakna. Äter men är inte speciellt hungrig. Om han vaknar tidigt (ibland innan 05.30 men aldrig tidigare än 05) brukar jag vänta med att ge mat till 05.30 eller tom senare. Äter en timma från start dvs om vi börjar äta kl 05.30. Under den timman gör vi också morgonskötning och passar på att gosa innan storasyster vaknar och måste skickas till dagis.
07-08 Hänga med när storasyster görs redo för dagis. Sitter på bordet i babysitter när vi äter gröt, ligger på mage på madrassen när vi klär på, borstar tänder osv.
08-10 sova i vagnen. Sover inte alltid av sig själv så länge men kan vagnas till att somna om
10-11 äter, mer hungrig den här gången.
11-12 vaken, umgås och hänger med
12-14 sova i vagnen. Samma sak här, sover inte alltid av sig själv hela passet men kan vagnas till att somna om. Får oftast väckas kl 14 för mat igen.
14-15 äter, sällan speciellt hungrigt i början utan snarare framåt slutet av timman
15-15.30 vaken, umgås och hänga med
15.30 läggs vaken i vagnen för att hänga med när jag hämtar storasyster på dagis.
16 somnar i vagnen, stilla. Sover ibland bara 30 minuter, ibland 45. Någon enstaka gång upp till 1.5 h (då blir kvällen kalasbra). Ibland låter jag honom sova en stund i min famn under det sista vakenpasset om detta sovpass blivit kort. Jag har inte lyckats buffa honom till ro då, däremot fungerar buffning utmärkt på nätterna (jag vagnar inte då, vi har ingen inomhusvagn)
18-19 äter hungrigt
19-19.45 hänger med när storasyster dricker välling, badar, läser godnattsaga och sjunger. Badar själv några gånger i veckan men inte varje dag.
19.45 godnattslurk
20 somna för natten, ibland med ytterst lite buffning.
vaknar en gång under natten för att äta, detta gör han av sig själv och det inträffar tidigast kl 02 och senast 04.30 (vårt rekord, i natt). Äter oftast ganska mycket, särskilt om nattslurken infaller sent på natten.
Han sover på mage med larm i sängen på natten och på rygg utan larm i vagnen, utomhus, på dagarna. Vi har fått "order" att vara utomhus så mycket det bara går eftersom han varit så mycket sjuk.
Nu till mina frågor:
1. Vad tycks om schemat i största allmänhet?
2. Det ger för lite sömn, jag vet (14.5 -15.5 h beroende på hur han sover sista passet på eftermiddagen och han behöver 16). Men jag lyckas inte få honom att sova mer och han verkar inte må dåligt av det (förutom på kvällen de dagar han sovit kort sistapass, då blir han gnällig). Vad tror ni om det?
Möjliga sätt jag övervägt för att hjälpa honom sova mer (kommentarer?):
a: På något sätt få sista sovpasset längre. Känns som den bästa lösningen eftersom sista vakenpasset då skulle bli kortare men är svårt, svårt. Jag tycker att jag börjat märka när det går att vagna honom till sömns och när det inte går och jag lyckas inte på eftermiddagarna. Några tips för att åstadkomma längre sömn då?
b: Sluta väcka honom på andra sovpasset (när han ofta gärna sover både 2.5 och 3 h om han inte väcks och är egentligen inte speciellt hungrig i början, somnar till och med ibland vid bröstet och måste väckas) och låta honom sova mera då? Men jag tänker att om jag låter honom sova blir det över 4 h sedan senaste amning och jag att det kan bli svårt att få in alla matpass han behöver för att klara natten. Problemet blir också att om han sover till 15 hinner vi inte äta färdigt innan vi måste gå till dagis. Dessutom får jag kanske skjuta på sista amningspasset till kl 18.30-19.30 och då blir det ingen gonattslurk (kanske inte negativt?)
c: På något sätt få honom att sova längre på mornarna och förkorta det vakenpasset till 1.5 h (jag har hört att många bebisar har korta första vakenpass). Vår kille brukar dock nästan vara svårsövd kl 8, det är det enda sovpass han är lite svårlagd. Jag tror att enbart 1.5 h på morgonen är för lite för honom.
d: LÄgga honom tidigare på kvällarna, kanske 19.30 eller så. Det vore bra eftersom det förkortar det sista vakenpasset plus att det ger lite egentid med storasyster precis innan gonatt. Men jag tror att han bara skulle vakna tidigare för nattamning och tidigare på morgonen därefter då. Han är definitivt morgonpigg.
3. Jag har precis tagit mig ur snutt-träsket (efter pepp från bla Johanna w) och ammar numera bara en timma efter påbörjad amning. Jag sitter och ammar (eller trugar) i princip hela den timman och avbryter bara för att hjälpa storasyster med något akut, t.ex. pottbesök, eller för blöjbyte (om det kommer en bajs eller blöjan är väldigt kissig som t.ex. efter natten). Han tar ofta paus efter ca 5-10 min och vill inte alls äta. Inte för att han somnar om utan för att han bara vill ligga och prata och skratta och titta på saker runt omkring. Han tar spjärn och trycker sig ifrån bröstet. Men jag envisas, trugar igen och igen och igen och så håller vi på så i uppåt 20-30 minuter, sen kan han ta mer och äter sedan en hel del framåt slutet av timman. Islutet av timman är han mätt, tydligt. Bör jag försöka få honom att äta mer effektivt i början av ätpasset och förkorta ätningen till ca 30-45 minuter? I så fall, tips på hur det kan gå till? Jag tycker iofs att det är mysigt att sitta där tillsammans länge men 18-19-amningen blir det ofta lite långtråkigt för storasyster, även om vi läser bok osv samtidigt.
4. När nattslurken infaller sent på natten, som i natt när det var 04.30, är han inte alls speciellt hungrig kl 06 när han vaknar för morgonen (inte så konstigt). Vad göra åt det? Ska jag tänka att "målet" är att nattslurken automatiskt faller bort och slås ihop med morgonmålet? I så fall äter han bara fyra stora mål per dag, och eventuellt en god natt slurk. Klarar han sig på det? Och hur gör jag så här i övergångsperioden?
Jag vore oerhört tacksam för svar med råd och synpunkter! Detta är verkligen ett fantastiskt forum tack vare alla ni hjälpsamma, generösa, erfarna föräldrar som tar er tid att hjälpa en stackars novis
Många kramar
Maja