Nu har vi fnurrat till det...

Skriv svar
Rockmamma

Nu har vi fnurrat till det...

Inlägg av Rockmamma »

Hej!

Vi kurade vår son för ungefär 1 år sedan med hjälp av dessa underbara forum och min bibel (SHN boken) ;-) .. Det har gått underbart bra, vi sov så gott alla och de få nätter som var struliga var inga problem alls. Orken och säkerheten fanns där och vi fixade det...

Nu trodde jag att det här skulle gå över, men nu har jag tappat tron på att det går över. Sen sonen började på dagis har vi haft trassel om nätterna minst 2 nätter i veckan. Han trivs jättebra på dagis så det är inga problem. Han sover bra på dagis, så bra så att de får väcka honom många gånger! Men de senaste veckorna har han börjat äta sämre. Jag har följt alla tips och råd jag kan hitta, men vad som än serveras hamnar på bordet och används till att rita traktorer. Om jag tar bort maten så gör det inget. Jag förstår att det här kan hänga ihop med att han vissa nätter får välling. De nätterna som han vaknar så brukar han ofta somna efter att vi stoppat om han. Efter en stund vaknar han igen och skriker efter välling. Oftast somnar han om efter att han fått välling. Eftersom han äter så yttepytte lite på dagarna så förstår jag att han är hungrig, hur ska man då vända på det när inget på dagen duger? Vill ju inte heller att han ska vara vrålhungrig. Det har hänt förut att han fått sig en slurk om natten, men då har det löst sig och nattstrulet har slutat. Men sedan 2 veckor tillbaka är det mer en regel än ett undantag. Förra natten hörde jag hur pappa efter otaliga försök av ramsande blandade välling och jag rusade ur sängen och sa att NU SLUTAR VI... klockan var då 00:40. Klockan 03 gav vi upp och han fick en miniminislurk. Det nöjde han sig inte med utan fortsatte skrika till 04:30. Natten innan sov vi hela natten.
Inatt kände jag inte igen honom, slängde sig fram och tillbaka i sängen och skrek. :-(

Nu är han 20 månader och jag vet inte riktigt hur vi ska få ordning nu. Min bibel är utlånad till andra föräldrar som inte sover. Vi försökte buffa, men det uppskattades INTE, inte solfjäder heller, ramsan hörs inte. Hur ska vi göra, hjälp?
Eftersom vi jobbar heltid orkar man inte med många såna nätter. Och lilla stackarn var alldeles förstörd och ledsen imorse när han vaknade, inte samma goa, glada kille.

När han började på dagis fick han tillbaka sin napp, jag ville att han skulle ha en liten tröst, jag vet att jag nog gjorde fel. Men det kändes rätt då. Den har inte varit något problem eftersom han hittar den i sängen när han vaknar...

Eftersom buff och solfjäder inte uppskattas (det uppskattades riktigt mycket vid kurningen) så vet jag inte hur vi ska göra. Och ramsan känns bara blahablaha. Och vill ju inte "plåga" honom när han är hungrig...
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och välkommen tillbaka.

Kul att höra att allt har funkat så bra! Men till problemet. Som jag ser det så måste han sluta äta på natten för att ha aptit på dagen. Tänk själv bara, om du hade ätit på nätterna. Sen måste jag säga oxå, av min egen erfarenhet, att dom äter yttepytte ibland i den åldern. Men dom verkar klara sig fint ändå. Det kan ju lika gärna vara så att han inte alls är så hungrig på natten, men att han skriker efter vällingen ändå. Har du läst om förtrots i barnaboken?
Han är ju i den åldern, när saker och ting ifrågasätts på alla möjliga sätt. Kanske ännu mer när omvärlden förändras samtidigt med dagisstart.

Sen tror jag att ni måste bestämma er för hur ni vill ha det. Ska han äta på nätterna, ha napp osv? Eller hur vill NI ha det? Det beslutet tror jag måste komma först. Sen kan ni börja hjälpa sonen rätt igen.

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Yttepytte är det verkligen just nu. Det känns som att han lever på luft om dagarna, en halv skiva korv kan slinka ner vid lunch.

Har läst om förtrots i trådar och även i BB. Får ingen ordning i huvudet just nu ;-) ... *trött* ... Jag känner inte att det är eller varit någon trots så som det beskrivs i olika trådar. Visst sätter han sig på tvären ibland... Förändringen jag märkt de senaste dagarna är att han börjat vadskajagkalladet "bestämma" ungefär "sitta mamma" "mamma där" (var mamma ska sitta, ligga, stå)...

Och han har börjat vägra bajsa! Han kan börja dagen med att säga baaaajs,baaajs och så stampar han och håller emot. Så håller han på hela dagen tills det inte längre går att hålla emot... Och han får messmör i vällingen för att få fart på magen... Pottan vill han inte prova och inte heller toaletten...

Han har gått på dagis i några månader nu. Tror inte det är den förändringen som orsakat nattstrulet. Det enda är väl att han kanske inte äter nog mycket.

Nattätandet måste sluta, det har han klarat sig fint från. Känner mig osäker på hur vi ska lyckas vända det utan att uppleva det som var i natt...
Kurandet var en baggis i jämförelse med i natt. Nu går det ju inte längre att buffa eller solfjädra 8-[ ... Och skriket och slängandet i sängen gjorde mig orolig att han inte får luft...

Till slut fick han komma till vår säng, det funkar aldrig för han vill inte sova med oss. Men trötta gjorde vi det för att han skulle lugna sig. Då blev det lugnt efter en stunds petande på "mammas nanna" "pappa nanna" "munnen" "öja". Efter en 20 minuters pladder bars han till sin säng och då var det tyst.

Nappen har jag funderat på såhär: att sluta under sommaren då vi är långlediga 2 månader från dagis. Då behöver han inte frestas av kompisars nappar osv.

Kan det vara en trots? Han har varit väldigt bestämd och vet vad han vill ända sen första dagen så (hoppas jag inte låter korkad) tycker jag det är svårt att veta om det handlar om trots eller bara är hans personlighet. Han vet vad han vill :wink:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Det kanske inte är trots. Eller sen är det ju en fråga vad trots är oxå. Men det är som det är, och det behöver hanteras oavsett. Så brukar jag tänka.
Men kanske kan det ha någon slags grund i någon förändring, men det vet ju ni bäst. Eller vad jag menar är ju att det kanske var så från början, men nu har det blivit kaos i matordningen istället. Men som sagt, det är ju ingen idé att fördjupa sig i det.

Ska du kura om så använder man sig av solfjäder och ramsan på såhär stora barn, och kanske mest ramsan om man redan är kurad. Men det beror ju såklart på hur han tar ramsan nu. Tyvärr kan det ju bli skrik och stora protester. Det är ju så. Det kan vara svårt att ramsa någon som man tror är hungrig. Någon idé själv där hur du skulle kunna få honom mättare på dagen? Jag ska fundera lite. Återkommer.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Cissii, till middag idag gjorde jag korvstroganoff och ris, det brukar han gilla... Och kokta morötter. Hade bestämt mig för att ge han lite välling som efterrätt om han inte åt bra. Det slutade med att han åt morötterna, resten åkte i golvet medan jag tog upp gaffeln från golvet och så var det färdigätet... Vällingen glömde jag av i allt skurande av väggar och golv... Men nu ikväll åt han 270 ml välling och efter en kvart ytterligare 150ml... Sen tjatades om bajs men bajsade inte... Så jag gissar att han är mätt av vällingen men kommer vakna av bajs :(

Idéer mottages tacksamt :-) För just nu äter han bara lite morötter, majs kan gå, mjölk och ketchup vill han gärna ha, men bara det!

Nu är han i säng och läggningen går alltid utan några protester... (peppar peppar)... Nu känns det bra att han ätit närmare 500ml totalt på kvällen, bara att bita ihop inatt!!!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, er känner jag ju igen! :lol:

Känns nånting igen?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Först och främst tror jag matvargarna bör skjutas, gossen är ingen nyfödd längre och mat kan inte truga maten på samma vis längre, det som går i - ja det går i. Men däremot skulle jag fetta upp allt, gör du fruktsallad, ja ringla över olivolja och servera med grädde (osockrad), eller olja med vällingen ja du är med, fetta upp där det går. Läs gärna i BB, det finns så otroligt mycket matnyttigt och ta till dig Torsmammas härliga insikt i trådan ovan.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Hej hej!

Ja dig känner jag igen också :lol:

Inatt har vi fått sova *jublar och slår volter*... En endaste gång vaknade han ledsen, tjatade inte om välling men hade tappat bort den livsviktiga snuttefilten i sängen!! Hoppas nu detta håller i sig...

Ska läsa tråden, dock går det trögt med allt. Frukt ratas också!!
Välling, ketchup, morot, majs och glass kan gå!
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Hej hej!

Ja dig känner jag igen också :lol:

Inatt har vi fått sova *jublar och slår volter*... En endaste gång vaknade han ledsen, tjatade inte om välling men hade tappat bort den livsviktiga snuttefilten i sängen!! Hoppas nu detta håller i sig...

Ska läsa tråden, dock går det trögt med allt. Frukt ratas också!!
Välling, ketchup, morot, majs och glass kan gå!
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Den tråden har jag läst för snart ett år sen ;-) ... Han behärskar bestick bra och äter med gaffel, sked och händer... Det är bara intresset att äta som fattas!

Han har trasslat med maten ända sen han var drygt ett år om jag minns rätt. Så kladdet bekymrar jag mig inte längre om, det har alltid varit kladd. Men nu är det bara kladd och inget i mun... Rita, kasta på golvet osv... Jag trugar sällan :-) ... Visst försöker jag med alla konster ibland men normalt äter vi vår mat och han får koncentrera sig på sitt... Men då blir det soppa av all mat och mosas/ritas till molekyler. Nyhetens behag har liksom inte lagt sig efter flera månader av äta själv... Förr åt han åtminstone hälften, nu nada!
Igår fick han hjälpa mamma att skära korv, då slank 2 korvbitar ner och han ville ha mer (när det redan var i stekpannan). När det sen några minuter senare serverades i form av middag, nä-äh... När pappa några timmar senare åt sin middag var en mattjuv framme och tog 2 tuggor :-) ... Vad är det jag inte ser/förstår?

Nu tror jag att denna nattens sömn gett tillbaka attityden och självförtroendet att INTE ge med sig :-D
miniz

Inlägg av miniz »

Hej

Vad skönt att natten gick bra! :thumbsup:

Ang. mattrassel sa är detta en super trad. TorpSaras svar är toppenbra!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18391

:D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"