15 månaders pratkvarn som sover för lite?

Skriv svar
Liten_med_Mindre

15 månaders pratkvarn som sover för lite?

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Hej hej!

Vet egentligen inte om vi har problem - eller om det vanligen "är så" med småbarn.

Jossan har blivit 15 månader och är ett riktigt kvicksilver - knappt still en minut av sin vakna tid. Allt ska utforskas, smakas på, knappas på och bäras runt. Hon borde ju vara helt slut när det närmar sig sovdags, och gnuggar mycket riktigt ögonen ganska friskt vissa kvällar. Trots detta ligger lilltjejen och pratar 20-40 min efter läggdags. Oftast inget skrik, ibland kortare hojt o skrik, någon enstaka gång förtvivlan. Så här har det varit sen ettårsdagen ungefär, eller kanske längre - minns inte riktigt.

Ska vi göra något? Efter 30 min påminner vi ibland med en ramsa - vet inte om det har någon egentlig effekt. Är det hålligång efter 40 min så går jag ibland in och lägger till rätta igen och då tar det inte jättelång tid innan hon somnar. Vissa riktigt ledsna kvällar sjunger mamma och pappa fina sånger när de lagar mat i köket för att väsnas lite extra. :-D

Detta småprat låter ju oftast mysigt - men i kombination med några ledsna korta eller något längre uppvak under förnatten (oftast 1-2 sällan fler, men det skär i hjärtat med såna mardrömmar), samt småprat från strax efter 6 på morgonen, gör att det inte blir några 12 timmars nätter att prata om.

Borde vi oroa oss? Borde vi göra något eller "är det så här"?

Hon är glad o pigg under dagarna, äter ok och sover oftast middag gott i sängen. Blir dock lätt gnällig när mamma kommer från jobbet. Gå upp i vikt är det ju sämre med, men det skyller vi på de evinnerliga magsjukorna under mars.

Förresten - tackar fortfarande gudarna för att vi fick lära oss sova ordentligt med er hjälp. Vet inte om jag någonsin sovit så bra nätter som det sista halvåret. :-D
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Först och främst, hur ser schemat ut?

Mörkläggningen?

Tillräckligt med mat i magen?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Liten_med_Mindre

Glad påsk från snoriga familjen... :-D

Schema med kommentarer
0700 väckning med välling+extra olja (äter oftast hela = 220 ml)
0800 eller strax efter, deltar i frukost och pillar i sig några russin eller suger på fruktbitar/brödbitar (det mesta tuggas och spottas ut)

0930-1030 ute, oftast gå omkring själv, alternativt åka vagn till nåt skoj ställe och leka där
1030 lunch 1/2-1 burk med extra smör samt fruktbitar (vi har jättesvårt att komma över till "riktig mat", allt tuggas och spottas ut, i den mån hon smakar på det)
12-14 sova 90 min, är hon sjuk somnar hon kvickt, annars tar det 15-20 min. Sover numer oftast 90 min. Är hon jättetrött och krasslig får hon sova upp till 2h.
1415 mellis gröt eller plättar o frukt (1/2-1 dl grötpulver, alt 2 plättar plus lite bananbitar el dyl en bra dag)
1530-17 ungefär, ute och leker, alternativt åka vagn till o från affären och sen leka
1730 middag (som lunch)
18 bad
1840 välling med extra olja (1-2 dl efter trugning, svårt att sitta still :-) )
19 hopp i säng efter 5-10 min bus med mamma o pappa - pratar /gnäller 15-40 min beroende på dagsform (mest prat)

Lilltjejen (8,5 kg, 76 cm, 15 mån) kunde gärna få äta mer enligt oss. Och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera övergången till vanlig mat, som gått uselt. Spännande att stoppa in, men inte roligt att svälja. Spotta ut är mer vanligt när det rör sig om annat än banan, mango, russin och små fina ärtor. Å andra sidan har hon haft perioder när hon ätit kopiöst, som efter magsjukan, och hon pratar lika gott för det.

Mörkläggningen - det kommer in en springa med ljus över dörren, då vi har tänt i hallen. Sen har det alltid funnits lite ljus i rummet då vi har en termometer som lyser beroende på temperatur. Det funkade med den tidigare, men kanske någon är så stor att den stör. Dock känns det tryggt att ha koll på temperaturen. Varg?

Har du några funderingar Duggan?

Annars är det väl bara att låta bubbelmaja bubbla. :-) Med riktigt mat gissar jag att det bara är att skjuta mammas o pappas matvargar, och sluta tvärt med burkmat.
Lilleman född mars 2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Liten_med_Mindre skrev: Annars är det väl bara att låta bubbelmaja bubbla. :-) Med riktigt mat gissar jag att det bara är att skjuta mammas o pappas matvargar, och sluta tvärt med burkmat.
Huvudet på spiken. I perioder sover de mindre, och i andra perioder sover de mer. Låt henne bubbla du! :D

Och maten... ja, du vet ju. Inga barn svälter sig om de bara får äta ifred. :wink:
Liten_med_Mindre

Tack Sara, vet inte hur många gånger vi tänkt att "nu är det slut med burkmat", och sen äter hon inte och så blir vi oroliga och så börjar det om. Eller så blir hon sjuk, och så blir det burkmat för att trappa upp maten och så blir vi fast.

Sen ska vi nog sluta fundera över bubblandet i alla fall. Uppenbarligen är det så hon fungerar, och då ska hon väl få fungera så. Sömnvargarna får lugna sig de med. Inget "bekymmer" vi är ensamma om i universum tycks det trots allt - läste om sjungande 2-åringar i en annan tråd. :-D
Lilleman född mars 2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jadå, här sjungs det också massor. :D Och jag bara njuter.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"