Vet egentligen inte om vi har problem - eller om det vanligen "är så" med småbarn.
Jossan har blivit 15 månader och är ett riktigt kvicksilver - knappt still en minut av sin vakna tid. Allt ska utforskas, smakas på, knappas på och bäras runt. Hon borde ju vara helt slut när det närmar sig sovdags, och gnuggar mycket riktigt ögonen ganska friskt vissa kvällar. Trots detta ligger lilltjejen och pratar 20-40 min efter läggdags. Oftast inget skrik, ibland kortare hojt o skrik, någon enstaka gång förtvivlan. Så här har det varit sen ettårsdagen ungefär, eller kanske längre - minns inte riktigt.
Ska vi göra något? Efter 30 min påminner vi ibland med en ramsa - vet inte om det har någon egentlig effekt. Är det hålligång efter 40 min så går jag ibland in och lägger till rätta igen och då tar det inte jättelång tid innan hon somnar. Vissa riktigt ledsna kvällar sjunger mamma och pappa fina sånger när de lagar mat i köket för att väsnas lite extra.
Detta småprat låter ju oftast mysigt - men i kombination med några ledsna korta eller något längre uppvak under förnatten (oftast 1-2 sällan fler, men det skär i hjärtat med såna mardrömmar), samt småprat från strax efter 6 på morgonen, gör att det inte blir några 12 timmars nätter att prata om.
Borde vi oroa oss? Borde vi göra något eller "är det så här"?
Hon är glad o pigg under dagarna, äter ok och sover oftast middag gott i sängen. Blir dock lätt gnällig när mamma kommer från jobbet. Gå upp i vikt är det ju sämre med, men det skyller vi på de evinnerliga magsjukorna under mars.
Förresten - tackar fortfarande gudarna för att vi fick lära oss sova ordentligt med er hjälp. Vet inte om jag någonsin sovit så bra nätter som det sista halvåret.