Träning 2009!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Anna, skrynkliga lår??! Det var det fräckaste!!! Frågan är väl snarare: varför har man så SLÄTA lår när man är liten tös, så att man sedan får ägna resten av livet ät att önska dem tillbaka??! Helt utan resultat. VAD ska det vara bra för??!

Och angående proteinpulver, så visst skulle jag kunna ta en sådan kur nu. Problemet är bara att jag har gått från illamående och levande på proteinpulver, havremjölksbaserade smoothies, äpplen och vitt bröd - till att vara konstant svinhungrig. Jag har följt samma mönster alla tre graviditeter. När illamåendet väl släpper så har jag ett enormt, uppdämt behov av att äta allt som inte funkade de första 15 veckorna, att jag inte ens kan föreställa mig en liten lättfasta!!! Så just den delen av min dunderkur har mer med de mentala biten att göra, än de rent fysiska eventuella riskerna det skulle innebära.
Well, en månads frossande har inte direkt heller haft fin inverkan på formen...
Men nu så är det äntligen sommartid, kvällarna är ljusa och inbjudande. Lite promenader blir det nu! Trots lite kvarhängande förkylning.

KRAM!
Father A
Kontakt:

Inlägg av Father A »

anna skrev:Father A:
Förstår om du inte läser alla inlägg, (det blir många mellan varven :wink: ) men vi var flera som undrade - när du skrev löpning 1,5 timme, springer du hela tiden då? :shock:

kram anna
Hoppsan det missade jag :oops: Jag springer hela tiden, även om tempot sjönk mot slutet. Det är ju en bra träning inför halvmaran, att hålla på länge, är ju psykiskt påfrestande. Förra veckan var det ju inte planerat att springa så länge, vilket gör det lite jobbigare än om man är inställd på det från början.
Men det går ju inte att sluta springa när det fortfarande är så pass kallt ute, har man börjat springa och blivit varm så är det bara att fortsätta :D
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:o Father A - om jag så haft en galen hund efter mig hade jag inte orkat! =D> =D> =D>

Nya mamman: Ja, visst var det otrevligt sagt!!! :o
Jag förstår ditt ät/gravid scenario... Jag tillbringade HELA Idas graviditet med att må illa och inte kunna äta knappt någonting (typ bara en skorpa eller så) fram till c:a 16-tiden, då blev jag plötsligt vrålhungrig och smällde i mig smått och gott och konstant resten av dagen. :?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

heeeej

smygläser i väntan på träningsstart och såg att ni pratade kost...

Här är en rykande färsk intervju med Jonas Colting:

http://www.kostdoktorn.se/intervju-med-colting

:D

Nu ska jag vårda mitt avklingande migränanfall och hoppas på at jag får testa nya skorna snart..snart..snaaart !!!

/Fjällmor
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vilka underbara matvanor Colting har! Fisk, frukt, nötter och rötter - I löööve!
Lars Frölander är ju ett annat intressant exempel på idrott och kost, han fick bukt med sin klorallergi genom giftfri kost.
Mycket inspirerande med lite motvikt till pastavräkarna som har dominerat idrotten.
Men finns de egentligen kvar?

För den som vill ha mer inspiration i Coltings anda får jag väl tipsa om Paulun & Co:s senaste bok "ISO-dieten". Den vänder sig främst till folk som vill gå ner i vikt, men bygger på 30-30-30-principen (alltså 30 procent av varje makronäringsämne). Glutenfritt dessutom (dvs inget bröd) och ytterst lite mättat mejerifett. Torde vara bra inspiration till den som inte vill köra hard core LCHF, men ändå vill äta rent, blodsockerstabilt och dra ned på kolhydrater rejält. Men vill man inte gå ner i vikt får man äta mer än vad som anges, men då mer av allt, så att säga.

För min egen del funkar inte adekvat träning utan kolhydrater (men då menar jag långsamma, oraffinerade, som quinoa, råris, rågbröd, bovete osv). Glömmer jag kolisar en lunch, går det betydligt långsammare när jag springer. Jag blir yr och har svårt att hitta högsta växeln. Jogga i sakta mak brukar dock funka, men det ger ju inte så mycket förbättring rent konditionsmässigt. Äter jag däremot en del kolisar till lunch och lite frukt på eftermiddagen, ja då är det Gunde-nivå gäller! ( :lol: :roll: :lol: :roll: )

Okej, här sitter jag och kacklar mat och prestation efter en god gräddglass... Skyller på förkylning, graviditet och att vattkoppor dessutom bestämt sig för att göra oss sällskap ett tag framöver. :evil: Depp, depp, depp....
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Jätteintressant läsning Fjällmor!

Å, nej...ska vi få vattenkoppor nu också :roll: för det lär väl smitta mail-ledes också kan jag tro :? (säger jag som är så hes så jag inte kan tala, och tjock i hela huvudet av slem och snor :roll: )

kram anna
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

kul att ni gillar läsningen!

Jag gillar hans mathållning och hoppas på att blir frisk nog att kunna äta så..någon gång framöver...

Läste ni hans debattartikel i Runners World?

http://www.kostdoktorn.se/jonas-colting ... atsbluffen

Han tillför också massor i kommentarerna hos kostdoktorn lite nu och då - härligt!

Nya mamman - Paulun har sagt så mycket dumt så jag har tappat förtroendet... :roll: men det är en annan tråd O:)

/Fjällmor
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Fjällmor: Man får ju förstås tycka vad som helst om Paulun själv! Själv tycker jag att han är lite tråkig, men jag har stor respekt för hans enorma kunskaper som näringsfysiolog. Jag vet att det har varit lite tjafsigt mellan honom och Dr. Dahlqvist, bloggledes (otroligt onyanserad ton dem emellan i LCHF-debatten, måste jag säga!). Från båda håll.
Så himla långt ifrån varandra står de ju inte. Han förespråkar stenålderskost (väldigt likt Coltings kosthållning) med sparsamt med kolhydrater, sparsamt med mättat fett och med gott om frukt, hon stenålderskost utan kolhydrater, men med mycket mejerifett, mättat fett och nästintill ingen frukt.
I mina ögon ser det mest ut som en prestigesak, måste jag säga...
Han får ju ta en hel del skit från etablissemanget för sin skeptiska inställning till stora mängder kolhydrater, men den börjar ju få ordentligt fäste nu.
Hursomhelst, boken är skriven tillsammans med två andra näringsfysiologer, Kristina Andersson och Martin Brunnberg, båda oerhört kunniga och pålästa, med med en betydligt lägre profil medialt.
Jag kan hursomhelst rekommendera boken till alla som vill ha ett alternativ till hard core LCHF!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Klimatet i kostdebatten är emellanåt absurt, på båda sidor - absolut.

Just därför är det underbart när människor som Colting skuttar in

/Fjällmor
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Mat och olika dieters förespråkare väcker stundom lika våldsamma reaktioner och känslor som barns sömn och olika vägar att välja där, kan man väl lugnt konstatera...
Ja, ja. Bara folk sover gott och mår bra är jag glad.
8)

PS. Skumt sagt av mig, det där sista, eftersom jag själv sliter hårt med hälsan just nu, så pass att jag håller på att bli galen! Gnällgnällgnäll, flyttar snart till Klagomuren!
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hej,
jag försöker äta GI, provat att utesluta kolhydrater då jag också fick svullen mage, men fixade inte det helt, så jag försöker äta sunt med mkt grönt och mindre kolhydrater, och äter då råris, fullkornspasta osv.

Men ni som kör LCHF, unnar ni er nåt nån gång o vad?
Är anledningen att gå ner i vikt eller något annat hälsoskäl?

Jag vet inte om det var för att jag körde en hård vecka förra veckan eller om det bara är vanliga bacillusker i omlopp som har fått mig lite seg o hals-ontig...

Sköt om er!
Linda :wink:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Ja, visst måste man unna sig något ibland, annars blir livet för tråkigt! :wink:
Igår var jag och döttrarna på café (mycket ovanligt i denna familj) och då åt jag hallon/kolapaj med vaniljsås. I övrigt unnar jag mig godis på helgen, och någon annan gång också om andan faller på.
Min anledning är som jag sagt innan min stora mage!

Jag presterar dåligt denna veckan :cry: Är jätteförkyld snor i hela huvudet & trött :cry:

kram anna
Father A
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Just nu "unnar" jag mig en havreboll och kaffe i den underbara solen. :) Kör ingen speciell kost, men tror på råd som innebär att man ska se till att använda och få i sig många olika färger på mat.

Tråkigt med förkylning Anna. Här kändes det extra bra i går. Jag sprang min vanliga runda ca 11 km efter att barnen gått och lagt sig, var hemma ca 20.15 och det behövdes ingen pannlampa :!: Dessutom tog det bara 51 minuter mot vanligtvis ca 55 med 2 hundar som vill stanna ett par gånger och uträtta sina behov.

Anders
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag är ledsen att svika er denna vecka, kompisar :cry: Men förkylningen har varit tuff, och jag har lyssnat på min kropp och vilat.
Jag kommer ta nya tag nästa vecka, hoppas ni andra har lyckats bättre.
Alltså - inga pass från mig...
:cry:
kram anna
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

anna: vet preciiiis hur trist det är med förkylning :cry: Bra att du lyssnar på kroppen och tar det lugnt. Du kommer igen när du är friskare, det vet jag.

Själv har jag genomfört två löppass och ett ministyrkepass. I tisdags körde jag intervall i ca 40 min min (5 min lugnt/ 5 min högt tempo osv) Skittufft, men såå skönt efteråt. Idag blev det min långrunda på knappt 1 h. Också skönt.

Gotlandsmamma: Började LCHF för att gå ned gravkilon (ca 2 år sedan), slarvade bort allt i somras, tog nya tag och har verkligen landat i "min variant" Nu är det en kombo av allt; går fortfarande ned i vikt, mår bättre, inget sötsug, tycker om att äta fett och proteiner och bara lite kh. Är ganska strikt men långifrån "renlärig" Fuskar med jämna mellanrum (saknar bröd mer än sött) annars skulle det inte funka. Fixar inte förbud, då ger jag upp. Grejen är att mitt sötsug nästan har försvunnit, och då är det ju lätt att välja bort "frestelser" i omgivningen (läs fika på jobbet/svärmor)

Kram Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"