Hej Chagak
Jag tycker du ska börja med att glömma det som varit och lägga det gamla bakom er nu - bestäm dig för att kura ordentligt, genomföra hela vägen och se till at det funkar. För bara beslutet och beslutsamheten är en stor, stor del i att lyckas med kuren.

Börja med att läsa boken en gång till, det är ett tag sen du kurade och du kommer att hitta mycket styrka och attityd genom att plugga på en vända igen.

Bestäm dig för ett startdatum!
Till dina funderingar:

Solfjädern: det får absolut inte kännas som misshandel att solfjädra - solfjädern ska vara ett sätt att visa barnet i handling att hon ska ligga ner för att kunna sova. Du behöver inte vara orolig att du förverkat den, tänk inte på det du gjort förr utan använd "helt enkelt" solfjädern som en del i kuren.
En del ettåringar tar gärna emot buff för att lugnas också, det kan du absolut använda dig av de första nätterna! Tänk på att vara LUGN och andas tungt när du solfjädrar / buffar, för både din och Sindras skull!

Ramsan: jag tycker du ska använda den ramsa du använt tidigare, bara den känns bra för dig! Börjar man ändra ramsa är det lätt hänt att man glömmer bort sig och tvekar, och DET är inte bra

. Känner du dig säker känner sig dottern också säker!

Schemat: Hon behöver ca 13½ timme per dygn nu, så en halvtimme bör kapas av sömtiden. Jag vet inte hur du ställer dig till en dagslur - mina barn har gått över till en lur vid ett år, medans andra har kvar två lurar lite längre.
En lur brukar då infalla efter lunchen, och har man tolv timmars natt blir den luren 1½ timme.
Du får fundera på det!

Åldern: med tanke på att du förvirrat lilla Sindra med lite olika besked och att hon är en "stor tjej" nu, så får du vara beredd på att hennes frågor kommer att vara aningens envetna

. Du har "lärt" henne att hon behöver dig och din kropp för att somna och sova och nu måste du visa henne att hon kan och ska sova själv!
Det är klart du fixar detta, bättre att ta fyra, fem nätter på raken nu, än att ha dålig nattsömn i år framåt, eller hur? För att vara en bra förälder måste man få sova och ha egentid, så du gör ju detta för allas er skull.

Gör mannen delaktig genom att börja med att han läser den här tråden - vill han inte kura så kan han stötta dig på andra sätt; laga mat, ta med Sindra ut så du får vila, städa osv... En bra idé kan vara att ta hjälp av tonårsdottern också

de mår bra av att känna sig behövda och nyttiga!
Det här går fint - Sindra väntar på din ledning och behöver den!
Kram Mia