Kura om snart 1åriga dotter ! 3e g gillt - HJÄLP!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Chagak

Kura om snart 1åriga dotter ! 3e g gillt - HJÄLP!

Inlägg av Chagak »

Godkväll alla!
Kurade min dotter när hon var 7 månader (1år om 1½ v) - eller rättare sagt min kur nådde aldrig riktigt ända fram .. :?
Men jag har saboterat ALLT! Fram till för en vecka sen la vi henne fortfarande och gav henne solfjäder - men satt alltid kvar tills hon somnade (har vi gjort sen mitten av december). Men NU - ja då ammar jag henne tills sömns och lägger över henne - hon vaknar - jag ammar (eller nappar kan vi säga att jag gör - jag är en stor napp) - men strunt i det- frågan är vad gör jag nu? Lilla snuttan vaknar varje timme.. Nu till mina frågor!
:?: Har jag missbrukat effekten av solfjädern? Den har vi använt alltid (har aldrig buffat) men nu har hon blivit "van" vid den - och det känns som misshandel att försöka trycka ner henne - hon spjärnar emot spjälorna i sängen och ibland tror jag att jag skadar hennes rygg som jag trycker . JAg tycker dock att det blir lite hårdare tag än som skrivits på forumet "inte hårdare än när man ska sätta henne i bilstol etc.
:?: Ska vi byta ord i våra ramsor? det är ju trots allt längesedan vi använde
dem.
:?: Lilla Sindra blir ju ett år och schemat tänkte jag så här ( 14 timmar är väl rätt till en 1åring?):
Kl 7 - godmorgon ev amning (hade egentligen velat sluta amma nu)
7.30 - frukost - gröt, macka
9.30 - sova 45 min (ev lite frukt innan )
11.30 - lunch (har blivit lite sparsam m mellanmål då det förstört aptiten)
13.15 - sova 1.15h (får henne sällan att sova längre)
1500 - middag
17 - lite frukt/yoggi
1815 - gröt el macka
19 SOVA HELA NATTEN
:arrow: JAg skulle bli jätte glad med all världens pepp eftersom jag känner mig väldigt orolig att jag igen inte ska räcka till hela vägen (får jag även höra från sambon). Vet ej vad jag är rädd för samt att jag igen ska kura helt själv (sambo är bara hemma på helger) det känns så jä-a tungt att allt hänger på mig och ja det är ju jag som förstört det. Men sen är man ju inte mer än en människa då orken sviker emellanåt samt att jag har en tonårsdotter som tyvärr tar så mycket ork och energi. Men nu går det ej längre...
:?: Något mer jag behöver tänka på pga hennes ålder?
Tacksam för svar - tänkte köra igång imorgonkväll.
KRAM :heart:
Mamma till två döttrar - en 941028 :heart: & en :heart: 080402
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Har inte så mycket att komma med här, men PEPP kommer från Becka och hennes familj!!!

*kraaam*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Chagak :D

Jag tycker du ska börja med att glömma det som varit och lägga det gamla bakom er nu - bestäm dig för att kura ordentligt, genomföra hela vägen och se till at det funkar. För bara beslutet och beslutsamheten är en stor, stor del i att lyckas med kuren.

:idea: Börja med att läsa boken en gång till, det är ett tag sen du kurade och du kommer att hitta mycket styrka och attityd genom att plugga på en vända igen.

:idea: Bestäm dig för ett startdatum!

Till dina funderingar:

:!: Solfjädern: det får absolut inte kännas som misshandel att solfjädra - solfjädern ska vara ett sätt att visa barnet i handling att hon ska ligga ner för att kunna sova. Du behöver inte vara orolig att du förverkat den, tänk inte på det du gjort förr utan använd "helt enkelt" solfjädern som en del i kuren.
En del ettåringar tar gärna emot buff för att lugnas också, det kan du absolut använda dig av de första nätterna! Tänk på att vara LUGN och andas tungt när du solfjädrar / buffar, för både din och Sindras skull!

:!: Ramsan: jag tycker du ska använda den ramsa du använt tidigare, bara den känns bra för dig! Börjar man ändra ramsa är det lätt hänt att man glömmer bort sig och tvekar, och DET är inte bra :wink: . Känner du dig säker känner sig dottern också säker!

:!: Schemat: Hon behöver ca 13½ timme per dygn nu, så en halvtimme bör kapas av sömtiden. Jag vet inte hur du ställer dig till en dagslur - mina barn har gått över till en lur vid ett år, medans andra har kvar två lurar lite längre.
En lur brukar då infalla efter lunchen, och har man tolv timmars natt blir den luren 1½ timme.
Du får fundera på det!

:!: Åldern: med tanke på att du förvirrat lilla Sindra med lite olika besked och att hon är en "stor tjej" nu, så får du vara beredd på att hennes frågor kommer att vara aningens envetna :wink: . Du har "lärt" henne att hon behöver dig och din kropp för att somna och sova och nu måste du visa henne att hon kan och ska sova själv!
Det är klart du fixar detta, bättre att ta fyra, fem nätter på raken nu, än att ha dålig nattsömn i år framåt, eller hur? För att vara en bra förälder måste man få sova och ha egentid, så du gör ju detta för allas er skull.

:idea: Gör mannen delaktig genom att börja med att han läser den här tråden - vill han inte kura så kan han stötta dig på andra sätt; laga mat, ta med Sindra ut så du får vila, städa osv... En bra idé kan vara att ta hjälp av tonårsdottern också :wink: de mår bra av att känna sig behövda och nyttiga!

Det här går fint - Sindra väntar på din ledning och behöver den!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Chagak

Inlägg av Chagak »

Godmorgon och tack för svar! :heart:
En fråga dök upp ! jag läste igår på forumet att mankanske inte alls ska hålla ner barnet m hjälp av solfjädern utan kanske bara hålla handen på kroppen och låta barnet böka runt för att se vad barnet själv gör - givetvis med tillrättaläggning om barnet reser sig upp. Jag är rädd att det blir för hårt då Sindra ålar sig och vänder och "bär" sig åt. Det måste ju ske med kraft om hon överhuvudtaget ska ligga på magen. Men vad säger ni om det - att avvakta vad barnet gör? SDka se om jag kan hitta den tråden igen.
:arrow: JAg måste börja kura ikväll! Min sambo är absolut med på kurningen men det är ju "lätt" för honom att kommentera när han endast är hemma fre-sön :?
:arrow: ang schemat hmm... Sindra blir väldigt trött ca 2 timmar efter hon vaknat på morgonen. (Kan ju såklart bero på alla uppvak på natten men hon har ju hamnat innes i min säng och då sover hon)Jag tror att hon fortfarande behöver 2 sovtillfällen om dagen. Kanske endast 2 x 45 min?
:arrow: Och JA jag ska glömma det som varit!
Tack för att ni finns! Håll tummarna för mig -(en gång till)
Kram :heart:
Chagak

Inlägg av Chagak »

Lite fler frågor ang start ikväll!
:?: Ska jag helt börja om från natt 1?! Dvs solfjäder (Jag kan inte buffa har alltid endast solfjädrat) tills min flicka somnat? Eller jag ska låta henne nästan somna och ut med ramsa?
:?: Är det ok att amma (nappa :wink: )henne lite innan sovdax eller ska jag helt skippa det?
Tack på förhand! JAg återkommer säkert udner dagen med fler frågor.
KRAM
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Chagak skrev:Lite fler frågor ang start ikväll!
:?: Ska jag helt börja om från natt 1?! Dvs solfjäder (Jag kan inte buffa har alltid endast solfjädrat) tills min flicka somnat? Eller jag ska låta henne nästan somna och ut med ramsa?
:idea: Man ska aldrig solfjädra / buffa tills barnet somnar! Inte ens första natten. Hon ska bli lugn, andas lugnt, vara avslappnad men INTE sova - då går du ut med en stadig, rejäl ramsa! Le och sträck på dig när du går så att hela du ustrålar säkerhet och trygghet!
:arrow: GLÖM INTE skrattet till gonattet!
Är det ok att amma (nappa )henne lite innan sovdax eller ska jag helt skippa det?
:idea: Skippa nervarvning och satsa på bus! Visst kan du amma henne, absolut, men gör det en halvtimme innan och busa sen!

Plugga på lite extra inför natten nu, jag håller alla mina tummar för er!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Chagak

Inlägg av Chagak »

godkväll... So far so good :lol:
Busade och hade trevligt :!: dock inga jätteskratt... 1900 lade jag henne i sängen coh gallskrek meddetsamma i 10 min- då hon snyftade men hade blivit sömntung. -ut med ramsa 4ggr. Men snabbt in igen då hon GALLSKREK så fort jag släppte händerna från hennes kropp. stod m solfjäder (SF) 25 min - hon blev sömntung och jag ramsade glatt ut - ledsen - tyst ,jag ramsar ut x4 - hon skriker till o jag avvaktar. Hon förblir TYST :shock: och jag ger en B -ramsa x4.. och kl är nu 20.30 hon sover ..tihi duktig flicka och duktiga mig som inte börjat gråta!
:?: visst är det så om hon vaknar att jag går in direkt o ger SF för att sen ramsa mig ut när hon är sömntung jag ska väl agera som natt 1.

fortsättning följer vare sig ni vill eller ej :wink: då detta är en form av terapi kan man säga att få skriva av sig här!!
Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Chagak skrev: :?: visst är det så om hon vaknar att jag går in direkt o ger SF för att sen ramsa mig ut när hon är sömntung jag ska väl agera som natt 1.
:D Japp, alldeles rätt!

:thumbsup: Vad bra det gick för er, sträck på dig och var stolt nu!

Kram Mia
Chagak

Inlägg av Chagak »

TACK! :oops: Tänk vad det värmer o hjälper med lite beröm från er proffs!!
:heart: /Malin
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:wink: :heart:
Chagak

Inlägg av Chagak »

Ja lillan vaknade 21.55 och jag gick ut efter en SF kl 22.15 - men fick gå inigen då hon skrek upp sig och hon hörde ingen ramsa. Gjorde SF i 40 minuter... tills hon somnade och sov redan när jag ramsade mig ut :?
:?: hon blir ju ej lugn förrän efter så lång tid. AJg har läst att AW skrivit i ett inlägg att skrika i 1h är inte accetabelt! Gäller detta även "1a " natten? Enligt boken / forumet skall ju barnet bli lugnat på 2 minuter :shock: . Eller har jag missförstått detta?
:cry: det är ju så ledsamt när hon gråter sååå...
Jag har aldrig lyckats med buffningen så det känns svårt att använda.
JAja nya tag inför nästa uppvak. Fasar för morgonkvisten!
kram så länge...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppas det går bra för er!
Chagak skrev:AJg har läst att AW skrivit i ett inlägg att skrika i 1h är inte accetabelt! Gäller detta även "1a " natten? Enligt boken / forumet skall ju barnet bli lugnat på 2 minuter :shock: .
Att låta barnet ligga och skrika utan att ge besked är förbjudet - men det TAR tid första kvällarna / nätterna, speciellt om barnet är lite äldre och är förvirrat, precis som din tös!

Det gäller att visa i handling och ord att hon är trygg i sin säng, att du håller koll och att hon fixar detta!

Kram Mia
Chagak

Inlägg av Chagak »

GODmorgon :lol:
Det går riktigt bra det här! Inatt (natt3) somnade Sindra 19.15 - sov ända till 04.20!!! jag ramsade endast utanför dörr (duktig mamma då jag vart rädd att hon ska skrika upp sig 8-[ och det då ska ta timmar.. :? )
Sindra vaknar igen kl 5 men då ramsar jag från min säng (väggivägg m Sindras rum) AJg ramsar några ggr coh somnar ifrån det .
Vaknar nästa gån 0640 då min kl ringer. Jag tänkte att jag skulle "hinna " före Sindra och väcka henne men hon vaknade precis när sjag skulle in till henne och väcka så jag lät det vara!
Men vilken natt!! Jag är helt trött antagligen för att jag fått SOVA!! -härligt.
Det känns helt annorlunda med lilla dottern - jag får ny energi och glädje. Men jag låter mig inte "luras" av denna (relativt enkla framgången) utan jag VET att jag inte får SVIKA henne genom att inte hålla mig på "banan" - då raseras det snabbt! Ska fila på schemat vet ej hur jag ska göra ang om Sindra ska sova 2 ggr på dagen... återkommer...
KRAM sålänge
Chagak

Inlägg av Chagak »

GODmorgon :lol:
Det går riktigt bra det här! Inatt (natt3) somnade Sindra 19.15 - sov ända till 04.20!!! jag ramsade endast utanför dörr (duktig mamma då jag vart rädd att hon ska skrika upp sig 8-[ och det då ska ta timmar.. :? )
Sindra vaknar igen kl 5 men då ramsar jag från min säng (väggivägg m Sindras rum) AJg ramsar några ggr coh somnar ifrån det .
Vaknar nästa gån 0640 då min kl ringer. Jag tänkte att jag skulle "hinna " före Sindra och väcka henne men hon vaknade precis när sjag skulle in till henne och väcka så jag lät det vara!
Men vilken natt!! Jag är helt trött antagligen för att jag fått SOVA!! -härligt.
Det känns helt annorlunda med lilla dottern - jag får ny energi och glädje. Men jag låter mig inte "luras" av denna (relativt enkla framgången) utan jag VET att jag inte får SVIKA henne genom att inte hålla mig på "banan" - då raseras det snabbt! Ska fila på schemat vet ej hur jag ska göra ang om Sindra ska sova 2 ggr på dagen... återkommer...
KRAM sålänge
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilka härliga morronnyheter! Vad fint ni jobbat på, och så lättat Sindra svarar på att du styr upp det hela.

Vad bra att du vet att du måste vårda detta nu - kuren lever inte sitt eget liv utan är mer ett sätt att leva. Och jag tror att man blir ännu mer rädd om att vårda resultaten ömt om man hamnat lite snett förut, som du gjorde.
Om dagarna: hur sover Sindra nu? En eller två gånger?

Hoppas ni får en riktigt bra dag, de är ni SÅ värda!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "