Kan detta fungera??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sockerprinsessan

Inlägg av sockerprinsessan »

Hej Beckabus :!:

Klart att du har attityden kvar hos dig, du har bara råkat lägga den längst in i en byrålåda, så in och leta där :lol: ( lite Saida varing där).
Jag tror att går du in med en attityd full med självklarhet så går schemaändringen som en dans.

Här kommer mitt schema som jag kör på till min pojk som är snart 10 månader. Hoppas du finner lite inspiration av det:

7,15 morgon
7,30 frukost gröt
9,45 frukt
10 - 11,30 förmiddagslur i stillastående vagn ute
12 lunch
14,45 mellis gröt
15 - 16 eftermiddagslur i stillastående vagn ute
18 middag
18,30/18,40 bad, välling bus
19,15 natti natt

Lycka till
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
Rasell

Inlägg av Rasell »

Känner igen mig i dina tankar, själv gick jag och grunnade länge på olika alternativ utan att jag kände att jag hittade rätt. Frågade också om tips och råd i min tråd och tog ett beslut därefter.
Trodde att tiderna för min lilla E skulle ändras mer än vad som verkligen blev när det väl kom till kritan. (Både mat och sovtider, det var väl därför det kändes så motigt)

Till slut blev det så här;

07.30 vakna + amma
08.15 välling
10.00-10.45 sova på promenad med hunden
11.00 purré, frukt, amma
13.30-15.00 sova i spjälis
15.00 gröt + amma
18.00 purré, frukt
19.00 amma, ev välling
19.30 sova

trodde att det skulle bli väldigt tufft för henne att klara så många timmar på em, men det är någon enstaka dag som det kan vara lite tjurigt annars funkar det fint. (vaknar ibland tidigare på sina lurar vilket kan visa sig i humöret på em såklart)

Försökte just nu gå till förhandsgranska för att se när din flicka är född, men kan inte se det i detta läget. (Tror att våra töser är födda samma dag nämligen :) )
Min flicka är en liten piggis och vi ändrade till detta schemat då hon var 7 månader. Återigen har hon visat tecken på att inte sova färdigt alla sina lurar på dygnet, men man kan ju inte sova åt dem som någon klok kvinna tydligen sagt tidigare 8) Tror att detta schema får hänga med ett bra tag till. Skriver sällan själv på forumet, men läser dagligen, och alltid din tråd :D

Lycka till med ändringen!
Mamma till
Storebror Född -98
Lillasyster Född -08
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Jaha, då var det väl bara att leta i byrålådan då... :oops: Man skulle nog behöva en rejäl spark därbak med jämna mellanrum :shock: Tack sockerprinsessan!!
Rasell ; Hallå där, min söta är född 080630, din söta då??
Ska fundera på schema-ändringarna nu över helgen, känns skönt att det fanns fler som velade fram och tillbaka :wink:
Sista rapporten från det här sjuklägret är att vi alla tre börjar bli friska i alla fall, och att lilla Becka för första gången har KRUPIT RÄTT idag!! \:D/
Kändes extra kul eftersom hennes faster (hemma från Tyskland) åker hem imorgon och var den som såg detta lilla under!!
*kram* till alla därute som lägger er i och tycker till!! :heart:
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
nilam

Inlägg av nilam »

Hej, glada och possitiva Beckabus, du som sprider så mycket kärlek och glädje här på forumet, har DU ett par vargar inneboende :shock: :lol: :lol:

Jag skulle bara vilja ställa frågan, när vill DU att Becka ska sova :?:

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tack Malin för ditt inlägg.. om du bara visste hur många vargar som ryms här nu när det gäller ett schema-byte :oops: Jag skäms verkligen över dom :oops:

Hon har ju fått rutin på att sova till 7 på morgonen, så just nu ligger vi på nattsömn på 11,5, vilket vi i och för sig inte har några problem med.. Hon "borde" sova till 7,30 men eftersom hon bara ligger och inte vill somna om, trots tidigare försök med div verktyg såsom Pangramsa och husljud, så har hon fått gå upp 7 numera. Hon är inte ledsen på något sätt, utan hon vill nog bara att dagen ska börja för hon har sovit klart, typ..

Ifrån början hade jag ju tänkt mig att hon skulle börjat dagis nu efter sommaren och ville då att hon åtminstone skulle ha sin lunchlur runt 12, men jag har inte hjärta att skicka iväg henne än, så jag blir hemma året ut, vilket gör att jag inte känner någon direkt tids-piska om när hon ska sova.. bara hon gör det :wink:
Och som sagt, hon verkar vara en riktig liten tröttis, och dessutom liten i maten..
Har du något bra förslag på schema kanske [-o<
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
nilam

Inlägg av nilam »

Sockerprinsessan har snott mitt rätt av, jag föredrog långluren på fm så kunde man sticka iväg på em.

Tänk mer om du kommer att göra något framöver, tex besöka ÖF, när är sångstunden där?? När brukar du föredra att göra saker, på fm eller em

7 tycker vi är en bra tid att vakna på :D ,
vill ni ha 7,30 är det utmärkt tillfälle nästa helg, när vi ändrar till sommartid.

Skulle aldrig erkänna att det bor vargar här med 8) :roll:
För 6 månader sedan ville jag inte flytta ner lillebror till systraran för han var så morgonpigg, nu vill jag inte flytta ner honom för han sover till 7 och systrarna vaknar gärna strax innan :oops: Aldrig erkänna :lol: :lol:

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Haha, så det är så man gör, man erkänner aldrig alltså :-#
Här är det ÖF mellan 9-12, har varit nere där efter hennes första lur vid 10 ungefär, men samma dag har vi oxå babysim på eftermiddagen runt 15-16-snåret beroende på vilket steg i kursen man kommit till.. Men det som jag nästan är mest "beroende" av själv är nog Babysimmet :wink:

Jag kan nog allt gott gå upp vid 7, det kommer nog stämma bättre sen när jag väl ska börja jobba (om massa månader :wink: ) men då har hon bara 11,5 timme natt om sambon ska hinna mysa en stund på kvällen med henne oxå..
Tänk så lätt det hade varit om hon hade varit 6 månader längen längen istället ](*,)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jaha då kommer jag med yttligare lite ideér så att du kan välja och vraka. :lol:

Lillbus är också en riktig tröttis men vid 9 månader gick vi över till två lurar.

Nu provtänker jag lite högt här. Ett tecken på att det kan vara dags att skära ner på dagsömnen är att de vaknar förtidigt på morgonen. Vilket jag tro är boven här. Så om du vill ha 12 timmarsnatt så skulle jag låta sista luren falla bort.

Så här har vårt niomånaders schema sett ut:

7.00 vakna amma
8.30 gröt
9.00-9.45 sova 45 min
11.30 lunch
12.30-14.00 sova 1,5 h
14.15 mellis
17.00 middag
18.30 bad, nattsslurk och bus
19.00 sova natt.

Kanske det skulle passa Becka?

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Puss på dig Ida.. faktiskt så tyckte nog sambon om ditt schema, då han oxå kan "vila" efter frukosten :wink:

Nåväl, skjuta vargar får jag ju göra hur som helst, så vi får väl se hur det går till helgen.. För det kanske är lättast att ta ändringarna nu till helgen som kommer när det ändå blir en liten sommartids-förskjutning?

*kram* och supertack för all hjälp jag får av er alla!!
Lua

Inlägg av Lua »

För det kanske är lättast att ta ändringarna nu till helgen som kommer när det ändå blir en liten sommartids-förskjutning?
Låter som en stålande idé! Om du behöver så har jag en norrbottnisk vargbössa till utlåning :wink: :!:

Kram Lua. :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Ja tack Lua, den kan komma att behövas :wink:

Fast j*klar vad jag ska hitta min motivation och Attityd tills helgen!! Får väl i värsta fall anlita någon riktigt bra spårhund :wink:

Ni är så underbara här som hjälper till med Heja-rop oxå, så det här ska nog lösa sig.. *kram*
Beckabus

Nytt schema-förslag..

Inlägg av Beckabus »

Nu har vi haft en jobbig vecka, med feber, förkylning, virus, ögoninflammation och tänder.. Fast Becka tar allt med ett leende ändå, den lilla skruttan 8) Det är nog mest mamma som haft ont av alla sjukdomar :cry: Men idag lyckades vi försova oss hela familjen, och sov- och mat-tiderna blev väldigt knepiga.. Och eftersom vi ändå skulle byta schema så har vi verkligen försökt att känna av vad som passar oss, och till viss del Becka oxå ( Varit vaksamma så vi har lagt henne för lurar innan hon blivit trött )
Nu till min fråga.. Kan detta schema funka? Känner mig osäker på att få till tider :oops:
Natt 19.30-7.30
Mat 7.30
Mat 10.30
Sova 11-12.30
Mat 13.30
Sova 15.30-16.15
Mat 16.30
Nattslurk 19.00
nilam

Inlägg av nilam »

Schemat ser perfekt ut, det är ju du som gjort det :wink:

Men vad säger mannen när han inte får SIN lutare efter frukost :?: :lol:
Du har lagom längd mellan både mat och sovning, hoppas Becka kryar på sig så det blir nya friska tag denna vecka :D :heart:

Malin
Ps Bra vid ögoninflamation (kanske du redan vet) är kamomillte och badda med, innan sänggående brukar jag smörja runt ögon och på fransarna med vitt vaselin, så de slipper klibba ihop

Trevlig kväll

Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Han får bara ta det att det inte blir någon förmiddagslur :wink:

Å Malin, supertack för tips med Vaselin.. blir till att handla det imorgon för det är inte så kul att bli ögonbadad varje morgon! :cry:
*kram* å tack!!
Lua

Inlägg av Lua »

Rapport :?: Behövs bössan :wink: :?:

/Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"