Tänker på dig, tycker du skötte första läggningen galant, det här är helt nytt för honom, han undrar vad hans tokiga mamma sysslar med, ska det vara så här nu tänker han säkert
Det kommer aldrig att bli en så här tuff läggning mer.
Pep pep , glöm inte rapportera för oss som följer dig
Malin
Storasyster sep 02 Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader. Lillebror jan 07, standardmodell
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Jösses, det blev en tyngre natt än väntat.
Första passet varade som sagt mellan 19.27-19.32, för att sedan följas av 19.32-20.33, pust.
22.45-22.48 behövde jag bara gå in två gånger innan han somnade.
Vid kl 23 mumlade han lite ett par ggr, men somnade om på egen hand.
1-2.20 (!!) startade nästa långkörare. Jag gick in, buffad, solfjädrade och försökte främst hålla nere honom. Han är så himla stark! Han var jättearg och kräktes t.o.m. Oron stack till då, men oftast var jag stark, buffade samtidigt som jag tänkte positiva saker i takt, tänkte på alla fina nätter vi har att vänta o.s.v. Flera gånger skrek han upp sig efter att jag gått ut med ramsan, så så var det bara att börja igen.
4.20-5.10 nästa omgång... Ett tag går jag in till min sambo och släpper ut min oro och några tårar. Får uppmuntran och stöd, och går in igen. Tillslut kan jag bekräfta strax efter fem.
6.55 (då hade jag gått som katten kring het gröt i en halvtimme gör vi god morgon för en trött men glad bebis.
Vad tycker ni? Vanligt att det blir sådana här långkörare? Något jag kunnat gjort annorlunda? Märker att han är trött nu, morfar försöker ge mat men han bara skriker.
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Hej, jag lägger både händerna bredvid varandra över hans rygg. Ibland gjorde jag den fastän han inte var helt lugn då jag tyckte att han verkade lugna ner sig mer av den. Så jag varvade lite det och buffning, fastän jag vet att det kanske inte är det korrekta...
Jag höll solfjädern olika länge också, vid avslut ca tre sekunder, men ibland när jag kände att inget hjälpte och jag behövde lugna honom mer med den, höll jag kanske tio sek.
Jag tycker det låter som du använder solfjädern jätte bra, korrekthet struntar vi, verktygen ska lugna och du hittade ett sätt som lugnade på bästa sätt. Bra jobbat!
Hej, natt två är påbörjad. Gick jättefint att lägga honom, buffade kort och solfjädrade. Han blev arg så fort jag gick ut. Jag lyssnade, avvaktade och gav påminnelse. Efter åtta minuter går jag in då jag tycker att han skriker upp sig något rejält. Det går åter lätt att lägga honom, buffa men när jag gör solfjädern vill han inte riktigt. Blir arg när jag går ut. Påminner i tre omgångar, går sen in igen, samma sak händer. Nu sitter jag här och försöker lyssna på nyanserna i hans skrik. Det låter argt, ibland riktigt förbannat, och ledset också.
What to do? Vill ju inte gå in mer, men vad gör man när man inte höra några avbrott i skriket?
Hej igen, nu tror jag att han har somnat!
Även om det nu tog en halvtimme (la honom 19.28, bekräftelsen 20.01) och jag fick gå in tre gånger (det kändes som kris varje gång) så märks det att han är lugnare och litar mer på mig. Jag kunde lägga ner honom varje gång utan galna protester och kast hit och dit, han svarar jättefint mot buffningen, sista gången låg han och knorrade och riktigt njöt, synd att jag var tvungen att avsluta det snabbt då! Det är som att han vet att solfjädern avslutar det sköna så därför är han inte helt förtjust i den längre. Bekräftelsen tog han trots lite smågnäll, men det var väldigt kort.
Jag är optimistisk och känner mig säker! Har läst om andra som verkar ha mycket lättare än oss andra natten, men jag ska inte jämföra, utan bara med vad som har varit för oss tidigare, och det har ju gått framåt!
Heja heja!
Här kommer lite peppning ifrån oss!
Tycker att du gör helt rätt i att avlyssna hans skrik och avvakta tills han är riktigt ledsen. Kommer inte riktigt ihåg exakt vad boken säger att man ska göra under natt 2, men jag skulle nog gå in och lugna med buffning och solfjäder om det blir för ledsamt. Han ska ju inte skrika sig till sömns av utmattning och det är ju bara andra natten. Kanske försöka buffa så kort stund som möjligt, bara så han lugnar ner sig, sedan solfjädra och låta ramsan ta över mer och mer.
Du kommer klara det galant! :thumbsup:
Du vet var vi finns om du behöver ventilera natten eller peppning i morgon!
Stora kramar! Snart kommer ni att sova så gott hela familjen!!
Mamma till ängeln *Nils* och Elsa 080522
Kurad feb-09
Men vad bra att han somnade så pass snabbt ändå och att han verkar ha hajjat vad verktygen betyder!! Bra jobbat!! :thumbsup:
Kollar tillbaka på mina anteckningar ifrån natt 2, det tog ca 30 minuter innan Elsa var tyst både natt 1, 2, 3, 4 och nästan hela uppföljningsveckan också, men sedan blev det kortare och kortare! Det är säkert väldigt olika.
Kämpa på vännen!
Mamma till ängeln *Nils* och Elsa 080522
Kurad feb-09
Yippi, han vaknade upp och frågade vad som stod på, jag ramsade, han tystnade efter ett tag. Fick bekräftelsen, sen var det tack och godnatt! Jag behövde aldrig gå in!!
Hej, natten gick mycket bättre fastän flera uppvak och ett riktigt långt.
Läggningen har jag redan skrivit om, den tog ca en halvtimme och jag gick in tre gånger, troligtvis minst en för mycket.
21.47 skriker, jag påminner, han reagerar lite, tystnar
21.49 ger bekräftelse, O sover!
22.37 skriker, jag påminner två gånger efter skrik och knorr
22.43 bekräftar, O är tyst!
23.54 skriker, jag ramasar flera gånger, går in och buffar (kanske fem ggr under den här långa perioden), blir arg när jag går. Skrikandet går ner i volym, men ökar igen.
01.12 tystnar, jag bekräftar, men O vaknar till och skriker.
01.19 samma sak händer igen
01.24 ger bekräftelse, O piper till, jag får sista ordet 01.30 och nu somnar han, äntligen!
04.34 skriker, jag ramsar. Sedan är jag lite groggy och minns inte riktigt vad som händer.
05.21 ger jag iaf bekräftelsen och han förblir tyst.
07.00 God morgon! Oskar ligger vid fotändan ovanpå täcket och är alldeles kall om fötterna stackarn...
Så vad tycker ni? Jag är glad att det faktiskt funkat att ramsa utan att gå in, även om det inte blev så varje gång. Vad kan jag förbättra och tänka på? I natt är det min sambos tur, spännande.
8)
Förbättra Ni gör det här så bra, så bra, helt enligt "regelboken".
Fantastiskt att hon tar ramsan, det brukar bli ett "hallelulja moment"
peppa mannen, han kommer att klara detta lika bra som dig
Malin
Storasyster sep 02 Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader. Lillebror jan 07, standardmodell
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.