Äntligen är det vår tur!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Celia

Äntligen är det vår tur!

Inlägg av Celia »

Nu är de dags för vår son att kuras. Jag har läst boken, men ska läsa den ett par gånger till så att allt verkligen sätter sig. Jag har för avsikt att börja nästa vecka, den 18 mars. Då kan mina föräldrar hjälpa mig under torsdag och fredag dag, och sedan tar min sambo vid natt tre och fyra och jag tar dagarna. Jag är så laddad! Vår son kommer att ha fyllt nio månader och det har varit nio månader med mycket upp och ned med sovandet. Han har sovit hel natt fram till kl sex ett par gånger, men det var för ett par månader sedan. Det händer mycket i utvecklingen, han kröp vid sju månader och nu reser han sig och kan ibland stå själv i flera sekunder. Han borde ju inte lida hemskt mycket av sömnbristen om han ändå utvecklas så bra eller? Han har dock ett humör som kan variera mycket under kort tid, och hans sovande har blivit sämre. Vi slutade med napp för ett par veckor sedan då han blev förkyld, och han verkar inte sakna den Jag vet bara inte hur jag ska få honom att somna om på nätterna längre. Han blir stel som en pinne och kastar sig bakåt för att sedan stå upp och gråta. Han vaknar ofta vid ett och fyra och kan inte somna om då. Ofta får han amma då eftersom jag inte vet vad jag ska göra. Jag vill inte börja halvhjärtat med kuren, utan vill ha med mig rätt verktyg. Hoppas på stöd och uppmuntran härifrån!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen hit :heart: ! Här är vi många som vill följa er på vägen och stötta er. Verkar som du har ett jättebra upplägg!

Så här skriver Anna i en krönika om Tom, åtta månader:
Naturens imperativ driver små barn att utvecklas och växa hur stuptrötta de än är, och deras drivkraft är en oförtruten livsglädje, en livslust som inte låter sig förnekas någon gång under barndomen. Den är medfödd och obändig. Den driver dem med ny optimism, ny upptäckarlust, ny vilja att lära, ständigt, varje vaken sekund. Men de orkar inte långa stunder i taget, om de inte har sin goda sömn. De blir gnälliga och klängiga – men ler ändå, så fort man lockar dem till det. Det är lätt att dra den felaktiga slutsatsen att allt är som det ska vara, eftersom den lille ju verkar glad som mentalt grundtillstånd.
Fråga gärna mer om det är oklarheter.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Celia

Schemaförslag?

Inlägg av Celia »

Hej, tack vad snällt! Jag har funderat på schema utifrån hur dagarna fungerar idag. Nu har ju jag ammat nattetid, eller i alla fall tidig morgon, men det ska jag jobba bort. Så här önskar jag att det ska se ut:

7.00 Morgon, välling
9.30 Amma
10-11.15 Sova ute
12 Lunch
14.30 Mellanmål
15-15.45 Sova ute
17 Middag (mat eller gröt)
18.30 Amma
19.00 God natt!

Jag vet att det står att det bör gå tre timmar mellan målen, men när det är mindre mellanmål och amning så kanske det inte gör något att lägga måltiderna lite tätare?
Sonen somnar oftast ganska lätt i vagnen, har dock varit ett par gånger nu då han protesterat rejält. Försökte idag att gunga honom lite mer ordentligt, inte riktigt vagna, men i närheten av det. Då somnade han på en gång. Är det tillräckligt eller ska man vagna fullt ut?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Ser ut som ett bra schema med sovningen. Precis som du skriver brukar man ju föredra att inte ha så tätt mellan målen. Självklart ska ju varje schema utformas efter vad som passar familjen, men han kanske inte hinner jobba upp någon aptit riktigt. Fyra stora mål som tar en halvtimme där man ger så mycket som bara får plats plus en nattslurk. Men själv har jag en extra liten frukost och det funkar bra för oss. Annars kanske du kan baka in amningen i målen som måltidsdryck?

När du vagnar är det för att han ska bli lugn, så vagna med kraftiga tag. Inte sövande utan lugnande. Och sluta när han blir lugn, lätt att frestas att fortsätta dra liiiiite till men då lär han sig inte att somna själv. Klart du kan fortsätta men då får du vara där och dra varje gång han ska sova. Kanske längre och längre dessutom.

Kram Emma
Celia

Inlägg av Celia »

Just det, jag förstår vad du menar med vagningen, det ska ge lugn, inte söva, det ska han fixa på egen hand. Jag postade tidigare en fråga om kvällsmålet. I kväll, eller hela dagen har sömnen gått jättefint och han har varit glad och busig mest hela dagen. Han fick gröt strax innan kl 17 och så var det tänkt att han skulle få amma ca 18.40 då jag vill att han sover kl 19. Så var dock inte hans plan. Han ville busa mer, stökade runt i soffan och på mig, kastade sig i kuddarna och skrattade. Det var egentligen lite roligt att se på, men inte direkt enligt planerna. Jag ville ju busa med honom efter maten. Hur förhindrar man att en sådan situation uppstår? Han verkade ju inte jättesugen, men blev väldigt ledsen när jag lade ner honom. Jag ska erkänna att jag tog upp honom efter en liten stund och då kunde jag amma mer (kommer inte göra så när jag verkligen påbörjar kuren, lovar!). Sedan stökade han lite i sängen, men jag testade faktiskt att lägga honom tillrätta och buffa samt avsluta med solfjäder. Det funkade ju! Han reagerade med en kort pip, men det var det, wow. Tror väl inte att det kommer att gå så lätt i början, men det gav mig en lite egokick. Kram.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

En sån härlig liten buse du verkar ha :wink:

Tyvärr har jag inget gott råd att ge dig, om hur du ska göra.. själv har jag problem själv med att få till det med amningen nu. Vår lilla är alldeles för nyfiken och aktiv så det är svårt att få henne att koppla av, men jag jobbar på att komma på något bra ställe i huset att få vara helt ifred utan sambo, katt eller ljud :lol:
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Celia

Inlägg av Celia »

Nu tror jag att jag har lagt in all vettig info om oss!
Det är en mysig bebis vi har, och våra nätter har nog inte varit så jäkliga som många andra här tyvärr verkar haft de. Samtidigt vill vi ju ge vår son de bästa förutsättningarna att sova gott hela natten både nu och när han blir äldre. Då är ju två-tre uppvak med skrik och panik inte det bästa för oss. Vissa kvällar och nätter har jag inte orkat ta fighten utan då har han sovit hos oss, men oftast sover både han och vi oroligt då. I natt funkade det ganska bra, därav hans goda humör idag skulle jag tro. Samtidigt kom han väl bara upp i elva-tolv timmars sömn förgående dygn, och det är ju inte tillräckligt. Jag tror iofs att barn har lite olika behov av sömn, fast det bör inte skilja så mycket som det gör för oss, eller hur?
Jag ska läsa på ytterligare om kuren, men hoppas att vissa frågetecken kan tas bort här. Kram.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Liten varning för att börja smygkura. Bättre att ta allt på ett bräde. Om du introducerar verktygen nu men ändå tar upp honom och så, blir han mer förvirrad när du kör igång på riktigt.

Nattslurken kan du bara erbjuda, vill han inte så vill han inte. Kan ge min lille som exempel. Kl 17 äter han gröt och vi matar tills han säger stopp. 18.30 läggs han och erbjuds nattslurk innan som han oftast inte vill ha. Han sover 12 h ändå. Så om han bara vill busa och inte äta så får det vara så.

Kram Emma
Celia

Inlägg av Celia »

Ok, då ska jag inte truga mer, han vet ju bäst själv. Jag vet att jag inte ska smygstarta, men jag är så sugen! Sedan vet jag fortfarande inte riktigt hur jag ska lugna honom nu när han inte längre har nappen, så det blir lite av en soppa av allt just nu känns det som. Längtar tills på onsdag då vi kör igång på riktigt...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ett tips är att skriva ut lathunden http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden så den finns när man börjar gnugga sig i ögonen och tänka vad 17 var det vi skulle göra nu? :wink:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Jag vet hur jobbigt det är att vänta på att få sätta igång, man bara Vill!!!! Jag är helt övertygad om att ni kommer lösa detta på ett strålande sätt, och som sagt, försök komma på alla frågor nu innan så blir det ännu lättare!! Vi finns ju här och svarar, skojar, gråter och gläds med/åt/för/till er :wink:

*kram*

p.s.Snyggt med all info med på Oskar!! :wink: d.s.
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Celia

Inlägg av Celia »

Jag har några frågor samt ett nytt schemaförslag.
Ska kudden i sängen tas bort och ersättas med s.k. draglakan? Vad är nu detta draglakan? Även om han i nuläget sover ganska bra i början av natten, i natt vaknade han inte förrän kl två och hade tidigare under kvällen lyckats somna om själv, kommer det ändras på i början av kuren? Jag läste att man inte ska se tillbaka, men det vore ju trevligt om han kan behålla de bra rutinerna.

Schemaförslag (14 h/dygn):
7.00 Ammas
8.30/9 Välling
10-11.45 Sova ute
12.00 Lunch
15.00 Gröt
15.30-16.15 Sova ute
18.00 Middag med familjen
19.00 Amma, busa och gosa
19.30 Sova natten

Med det här schemat kan han äta middag med oss och det tycker jag vore väldigt trevligt. Han sitter i vanliga fall med och knaprar på en majskrok eller liknande ändå. Sedan får jag se om han vill amma vid 19 redan.

Tack för alla engagerade personer här!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej igen..
Här är en gammal tråd som jag hittade ang. draglakan.. om du kollar in ganska långt ner på första sidan.. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Jag är lite dålig på det här med scheman, men rent spontant.. för min del ser det kanske ut som att det är lite lång "sova ute"-lur, men det kanske fungerar kanon för er del..

*kram*
Celia

Inlägg av Celia »

Hej,
jag har ett par till frågor. Ska vi ta bort Vyssanlull-tassarna från sängen? Ett problem, som jag egentligen vet svaret på, är att vi får besök nästa helg. Det är ett par vänner som jag inte sett på två år nu. De kommer att sova över den fjärde natten på kuren. Är det möjligt att ha dem här eller kommer det förstöra för Oskar? Jag kan ju ge dem öronproppar och så, men rfågan är om Oskar kommer känna av att skaker och ting är annorlunda och reagera på det? Jag orkar bara inte vänta en vecka till! Det var en så jobbig kväll igår, det tog en timme för honom att somna, fastän vi haft en så bra dag. Sedan vaknade han kl två och strax efter fem i natt och i morse. Är trött och ledsen och vill bara göra det som är rätt för han och oss, samtidigt kan jag ju inte tjuvstarta...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Celia skrev: - - frågan är om Oskar kommer känna av att saker och ting är annorlunda och reagera på det?
Ingen fara :!: Det är helt och hållet den berömda Attityden som avgör. Om du läser "Epilog från Gastsjön" ser du att jag kurat hundratals barn alldeles själv däruppe i Jämtland - fanns det EN enda siffra rätt där, tror du :?: Något som INTE var annorlunda :?:

Och det gick alldeles utmärkt. Därför att jag kunde överföra
:arrow: lugn
:arrow: säkerhet
till de små barnen. Oavsett allt runtomkring.

Vad jag vill tipsa dig om är emellertid att förvarna gästerna. Berätta vad du /ni håller på med och att du förstår att de kan ha alla möjliga synpunkter på det, men att du ber dem att inte lägga sig i, bli oroliga, tro att de ska göra något (i bästa välmening), etc. De ska bara precis sova vidare så gott (och här är öronpropparna :wink: ) Avkräv dem alltså i all enkelhet respekt för att du vet vad du gör och varför - INNAN :idea:

LYCKA TILL :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"