Behöver råd inför morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad trist med magsjuka. :cry: Känns som halva forumet drabbats av den.

Men vad bra ni jobbat. :thumbsup: Och attityden ÄR verkligen A och O.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annica72

Inlägg av annica72 »

Vi har fortfarande morgonstrul av och till. Det har tilltagit med senaste förkylningen.

Jag bemöter uppvaknandet med pangramsa. Vanligtvis tystnar hon, men börjar om efter några minuter. Då brukar jag gå in och lägga tillrätta, ramsa ut och gå ner för att göra husljud (om det är vardag och jag ändå ska upp). Hon tystnar och är tyst i drygt en timme tills jag väcker med väckarklockan.

Nu är det så att jag misstänker att hon under denna tid står upp i spjälsängen! :shock: Jag hör att hon reser sig upp när jag ramsar ut. När jag väcker med klockan har det på senare tid inte varit en sömndrucken tjej, som är på väg att resa sig, som jag möter. Nej, hon står klarvaken upp, aningen hålögd med snutten i handen.

Jag vet att det är upp till henne vad hon gör med sin tid i sängen, men är det någon annan som har haft samma misstankar som jag?
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Annica!

Det har varit mycket förkylningar och magsjukor nu, ask me :roll: ... Jag hoppas ni är på bättringen!
annica72 skrev:Jag vet att det är upp till henne vad hon gör med sin tid i sängen, men är det någon annan som har haft samma misstankar som jag?
Du har så rätt - du vet; ge henne de bästa förutsättningar och mer kan du inte göra! Det är bara att envetet fortsätta på den inslagna vägen så ger det sig!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annica72

Inlägg av annica72 »

I morse somnade hon om och sov så sött! :sleep: :D

Jag har, kanske felaktigt, börjat med att gå in till henne när hon vaknar vid 05:00 för att hjälpa henne reda ut kudde, täcke och snutte :oops: . Jag går ut med ramsa och hon ställer sig upp... Dock hörde jag hur hon lade sig ner igen i morse och sedan kom tunga andetag. :D

Det rätta nu är väl att sluta gå in och hjälpa henne, och låta henne klara det själv?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

annica72 skrev:Det rätta nu är väl att sluta gå in och hjälpa henne, och låta henne klara det själv?
:thumbsup:

Precis så! Mer förtroende för lilla stora Klara!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annica72

Inlägg av annica72 »

Nu går nätterna och morgnarna bra utan några frågor från lilltösen. :) Det är så härligt att hon återigen har blivit så trygg i sin säng!

Det är dock så att hon vaknar oftast ca 45 minuter innan klockan ringer. När jag kommer in sitter hon vanligtvis i sängen (förut stod hon, så det går framåt...). Hon somnar inte om och hon bajsar alltid under den vakna tiden på morgonen. Hon är glad när vi väcker med klockan.

Nu undrar jag om hon har för lång middagssömn för sin ålder på två år.

06:30 Gomorron
12:00-13:30 Middagslur
18:30 Gonatt

:?: Kan det vara så att hon snart kommer att verkligen sova tills hon blir väckt, eller ska middagsluren kortas ner?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker personligen inte att det är för lång dagvila. Har ni oxå ordentlig utevistelse innan vilan så är det alldeles lagom. Jag tror att de där tidiga mornarna kommer att ge sig så småningom.

Tänk nu på att det är rejält mycket ljusare på mornarna. Det kan ställa till det en del. Var alltså extra noga med mörkläggningen. 8)

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack Susanne! Ska vara extra noggrann med rullgardinen. Vi satte kardborre på den och fönsterkarmen och använde duktigt i somras. Dags igen att se till att kardborren får arbeta! :lol:
annica72

Inlägg av annica72 »

Vilken tid morgonstrul kan ta! Men nu är vi verkligen i hamn och hela maj har gått som på räls. Ville inte ropa hej innan jag verkligen visste att vi var över ån... :lol:

Länge kunde det gå bra i två morgnar, men sen var det gnöl och klagan i två dagar. Sedan hade vi en bra period i april, men vid en förkylning blev det sämre igen.

Det var först när jag verkligen bestämde mig för att ABSOLUT inte gå in i sovrummet för att lägga tillrätta, utan BARA använda ramsan, som det blev riktigt riktigt bra. Det var alltså ett klassiskt fall av skit bakom spakarna som gjorde att det drog ut på tiden så väldigt. :oops:

Om hon nu vaknar innan väckning, ligger hon och pratar nöjt för sig själv. Precis som hon gjorde innan stora sömnstrulet vid årsskiftet! :P

Nu är största frågorna vid matbordet, men det får jag lägga in en tråd om i Barnafostran... :roll:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Annika, vilken underbar rapport!

Hoppas ni får en riktigt fin sommar :heart:

Kram Mia
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack Mia! :D

Det är så typiskt att förkylning och sönmnstrul skulle komma några dagar efter mitt inlägg... :roll: Det var en natt som hon vaknade och grät två gånger. Jag gick in och hon lade sig lugnt ner båda gångerna. Nu förväntas jag gå in och hon är inte längre nöjd när hon vaknar frampå morgonkvisten. :(

Men, jag vet ju det vinnande receptet! :D Ramsa efter konstens regler och INTE gå in. Så snart blir det nog lugnt igen. :sleep:

Ha en underbar sommar Mia och ni andra som stöttat oss i tråden! :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Kloka mamma. :D Du vet ju precis vad som ska göras. Visst är det en härlig känsla?

En underbar sommar till er också. :heart:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
annica72

Inlägg av annica72 »

Härligt att höra av dig också Susanne! Mina hjältinnor! :heart: Skönt att ni fortfarande är med mig. [-o<

Nu känns det tungt. :(

Sedan det började strula i helgen har läggningen gått strålande, men efter ca fem minuter börjar hon gråta och ropa efter mig. Jag har då varje kväll sedan dess gått in och stoppat om henne igen och friden har lagt sig över huset. En så enkel åtgärd som rullar på som en enorm snöboll! Den drar med sig nattliga uppvak och hotande vargar om morgonen. :x

Så nu ikväll såg det ut såhär:
ca 18:50 Gonatt med sedvanlig ramsa x4
18:55 Ropar gråtande på mamma. Svarar med ramsa som jag fortsätter med i förhoppningen att den ska ta efter en stund, som det gjorde under kuren. Men hon ändrar inte läge och jag slutar och går därifrån när det gått 2 minuter.
19:03 Gråten verkar bara stegras, så jag beslutar att satsa på husljud. Jag sätter mig i den berömda trappen och torkar med trasa samtidigt som jag dämpat sjunger för mig själv.
19:16 Hon har lugnat sig till att bara upprepa "mamma" lite buttert. Jag ger ramsa x 4. Hon reagerar argt, men lugnar sig och tystnar inom två minuter.
Tror att hon sover nu och ska gå upp när det gått ännu längre tid, för att kolla om hon kastat täcket överbord.

Jag ser nu att detta ser ut som en normal kurkväll... :roll: Men vilken tung känsla i bröstet man får, när det har gått bra så länge - när man inte är van vid dessa envisa frågor!

Nu till några frågor för att klara mig till morgonen med attityden i behåll:
:?: Om hon vaknar i natt vid 2-3tiden, så ska jag ju egentligen inte verktyga alls. Nattliga uppvak ska klaras av själv. Men ska jag se detta som en liten kur, och därmed ramsa?
:?: Äsch, morgonen behöver jag inte fråga om. Jag är vargtimme-drottning vid det här laget! :lol: Tänk vad skönt det är att skriva av sig! :lol:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Gokväll! :D

Ta det nu lilla lugna. Detta fixar du på en natt eller två. :wink:
Tänk inte att ett litet bakslag är tungt utan se det som en chans att slipa dina verktyg. :lol:

Detta eller ngt annat kommer att ske fler ggr. Var så säker. Bara för att ett barn är kurat så betyder inte det att de aldrig vaknar på natten någonsin tills de flyttar hemifrån. Huvudsaken är att du vet vad du ska göra. Och det vet du ju. :D

Du har börjat gå in och stoppa om henne ytterligare en gång efter läggningen. Det är den omstoppningen hon skriker efter. Sen skriker hon ytterligare för att kolla läget lite. Kanske mamma kommer en gång till om jag ropar. Hur var det nu detta skulle gå till. Är det mamma eller jag som vet och har koll på läget. :roll: Så nu visar du bara hur det ska gå till. En nattning och sen ramsa.

Vi fastnade en gång i omstoppningsträsket i vår familj när dotter var mellan 2- 2 1/2 år. I en vecka väckte hon oss en eller flera ggr per natt och ville att vi skulle lägga på henne täcket, vilket hon givetvis kunde själv egentligen. När detta pågått 1 vecka så insåg vi vad vi höll på med. :oops: En lite minikur på 2-3 nätter med endast ramsan gjorde susen. Det lustiga är att det alltid är vi vuxna som börjar med olaterna.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
annica72

Inlägg av annica72 »

Susanne G skrev: Detta eller ngt annat kommer att ske fler ggr. Var så säker. Bara för att ett barn är kurat så betyder inte det att de aldrig vaknar på natten någonsin tills de flyttar hemifrån. Huvudsaken är att du vet vad du ska göra. Och det vet du ju. :D
Tack Susanne för att du fick mig att tänka på ett vettigare sätt. Jag trodde att hon skulle sova som en stock tills hon flyttade hemifrån - faktiskt! :oops:

Natten gick bra, men hon vaknade en timma före väckningstid. Ropade av och till, tills jag gjorde gomorron. Då såg jag vad hon sysslat med när hon i perioder var tyst... Hon hade tagit av sig pyjamasen! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "