Äntligen är det vår tur!
Tack snälla Anna! Skönt att veta att vi kan fixa det ändå, trots gäster. Jag tror inte heller att de kommer att ifrågasätta oss, de är väldigt förstående och kloka. Jag har förstått att det är attityden som har felat hos mig, men jag har redan skrivit stora lappar med orden "lugn" och "säkerhet" på! Jag kommer nog behöva dem och andra mantran som får mig att hålla modet uppe! Är inne på varv två i boken, men ska iaf läsa den tre gånger innan vi startar på onsdag. Även sambon ska läsa boken! Ser fram emot att äntligen få börja!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Postat: mån mar 16, 2009 09:46 Rubrik: Frågor inför kurstart onsdag!
Hej,
just nu är det som om vi bara väntar och längtar efter att få komma igång. Oskar har sovit så illa och jag har bara kunnat trösta med bröstet, vill bort från detta nu!! Igår blev jag också magsjuk och känner mig riktigt svag. Hoppas på att jag hinner återfå krafterna till på onsdag, men det känns lite bättre redan.
Jag har några frågor:
Schemat, hur ser det ut? Han sover nästan på minuten sina utelurar, så jag tror att de funkar ganska bra. Han vill iaf sova längre på fm än på em. En sak som är lite tråkig är att vi missar vår babysång. Den är mellan 10-11, och vi promenerar dit redan vid 9. Går det att göra om schemat eller bara en dag i veckan göra ett avsteg från det? Jag vill ju inte det så klart, men samtidigt är det synd om vi missar den enda inplanerade sociala aktiviteten i veckan.
Då han sover ute, ska han vagnas så att han vänjer sig vid att somna på en gång ute utan att man behöver gå med honom? Min pappa ska ta honom de första dagarna, behöver jag då lära honom hur man gör det, eller kan vi vänta lite med det tills jag har dagarna?
Jag har nog lite andra frågor i tidigare inlägg om någon hinner kolla dem lite, men det mesta är nog besvarat.
Jag är nervös inför detta, fastän jag är inne på tredje varvet i boken. Jag får en klump i bröstet och ont i magen varje gång han skriker om nätterna, men hoppas innerligt att jag kan arbeta bort det så att inte sonen känner av det. Jag vill ju göra det här för vår familjs skull, och främst för Oskar.
Hej,
just nu är det som om vi bara väntar och längtar efter att få komma igång. Oskar har sovit så illa och jag har bara kunnat trösta med bröstet, vill bort från detta nu!! Igår blev jag också magsjuk och känner mig riktigt svag. Hoppas på att jag hinner återfå krafterna till på onsdag, men det känns lite bättre redan.
Jag har några frågor:
Schemat, hur ser det ut? Han sover nästan på minuten sina utelurar, så jag tror att de funkar ganska bra. Han vill iaf sova längre på fm än på em. En sak som är lite tråkig är att vi missar vår babysång. Den är mellan 10-11, och vi promenerar dit redan vid 9. Går det att göra om schemat eller bara en dag i veckan göra ett avsteg från det? Jag vill ju inte det så klart, men samtidigt är det synd om vi missar den enda inplanerade sociala aktiviteten i veckan.
Då han sover ute, ska han vagnas så att han vänjer sig vid att somna på en gång ute utan att man behöver gå med honom? Min pappa ska ta honom de första dagarna, behöver jag då lära honom hur man gör det, eller kan vi vänta lite med det tills jag har dagarna?
Jag har nog lite andra frågor i tidigare inlägg om någon hinner kolla dem lite, men det mesta är nog besvarat.
Jag är nervös inför detta, fastän jag är inne på tredje varvet i boken. Jag får en klump i bröstet och ont i magen varje gång han skriker om nätterna, men hoppas innerligt att jag kan arbeta bort det så att inte sonen känner av det. Jag vill ju göra det här för vår familjs skull, och främst för Oskar.
Hej igen
Har läst igenom din tråd och ser knappt någon obesvarad fråga, kanske den om vyssan lull tassarna?
ISF kan de sitta kvar, men jag tror aldrig du kommer använda dem igen
Schemat ser jättebra ut, mina har alltid sovit alla lurar ute i vagnen, aldrig varit några problem.
Tycker att babysången får vänta på sig tills du känner att schemat sitter, funkar det klockrent efter uppföljningsveckan så ok, annars så tycker jag att du ska avvakta, förstår att DU tycker det är roligt, själv går jag till ÖF mycket för min egen del
Givetvis uppskattas det av lillebror
.
Men som Anna säger, vissa saker försvinner inte, låt världen vara liten innan den blir stor.
Hoppas mageländet hinner att försvinna och krafterna återfinns
Krya på sig och lycka till, detta kommer att gå så bra så bra, skriv upp ditt mantra också
och tänk på det när du gör det.
Vad bra jag är på att ramsa/buffa/solfjädra/kura min son
Malin
Har läst igenom din tråd och ser knappt någon obesvarad fråga, kanske den om vyssan lull tassarna?
ISF kan de sitta kvar, men jag tror aldrig du kommer använda dem igen
Schemat ser jättebra ut, mina har alltid sovit alla lurar ute i vagnen, aldrig varit några problem.
Tycker att babysången får vänta på sig tills du känner att schemat sitter, funkar det klockrent efter uppföljningsveckan så ok, annars så tycker jag att du ska avvakta, förstår att DU tycker det är roligt, själv går jag till ÖF mycket för min egen del
Men som Anna säger, vissa saker försvinner inte, låt världen vara liten innan den blir stor.
Hoppas mageländet hinner att försvinna och krafterna återfinns
Krya på sig och lycka till, detta kommer att gå så bra så bra, skriv upp ditt mantra också
Vad bra jag är på att ramsa/buffa/solfjädra/kura min son
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Tack för de uppmuntrande orden! Jag kommer avvakta med babysången, absolut, inget får nu komma i vägen. Hoppas bara att vi kan återuppta det om några veckor. Vi har som sagt haft några riktigt tuffa nätter då lillis vaknat en massa och jag inte vetat hur jag ska trösta förutom med bröstet. Igår kväll var jag alldeles däckad och min sambo kom redan vid nio med lillis och tänkte att jag kunde amma honom för han hade vaknat och han kunde inte å honom att somna om. Jag gjorde det, men var ju inte glad... Nu när jag la honom så protesterade han högljutt men jag buffade lite och kände mig helt lugn och säker, och se, det gick bra. Nu är det ju inte "på riktigt" än, men det var skönt att jag kunde få den stela, skrikande argbebben att slappna av och somna. Det inger hopp!
Vad tror ni om vaggningen och min pappa? Vad jag har läst till mig så gör det inte så mycket om han går med honom tills han somnar, det borde räcka med att jag får in den goda rutinen så småningom?
Kram.
Vad tror ni om vaggningen och min pappa? Vad jag har läst till mig så gör det inte så mycket om han går med honom tills han somnar, det borde räcka med att jag får in den goda rutinen så småningom?
Kram.
Hej
Är det inga problem att ta en sväng och han somnar så tycker jag du ska köra på det med morfar, du vet sen hur du ska göra för att lära honom att somna stillastående.
Malin
Är det inga problem att ta en sväng och han somnar så tycker jag du ska köra på det med morfar, du vet sen hur du ska göra för att lära honom att somna stillastående.
Malin
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Oki, det låter bra de. Nu längtar jag tills i morgon!! Ska nog läsa lathunden igen, skriva upp mina mantran och ladda med godis så ska det nog ordna sig det här. Jag måste jaga bort de ylande vargarna (=oron) ur min mage också, värst vad de kan bli högljudda!
Kom gärna med idéer om hur jag kan förbättra kuren, allmänna tankar eller bara uppmuntran!
Kram.
Kom gärna med idéer om hur jag kan förbättra kuren, allmänna tankar eller bara uppmuntran!
Kram.
Hej, jag har en sista fråga. I morgon kväll gäller det som sagt. Vi säger att jag har buffat honom sömntung och gått ut med ramsa x4. Han reagerar med att skrika, ska jag då ge en påminnelseramsa eller gå in och ge beskedet på nytt? Om hans skrik eskalerar bör jag ju gå in, men om det minskar något, räcker det då med påminnelse för att sedan slutligen ge bekräftelsen?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Hej! Imorgon gäller det alltså, spännande! Här finns mycket stöd och pepp att få
. Vad bra att du kollar av saker här så du kan vara säker när det är "skarpt läge" så att säga.
Om han skriker när du gått ut så avvakta bara en liten stund och låt honom reagera på det besked du nyss givit honom. Verkar hans skrik gå ner så kan du avvakta lite och bekräfta när han tystnat. Om inte så får du gå in igen och buffa lugn och ramsa dig ut. I detta läge kan du inte ramsa honom lugn för han har ännu inte lärt sig ramsans betydelse, det är lite olika när de hajar budskapet för det beror på hur många tillfällen man haft på sig att slipa på verktygen. Är du med?
Kram Emma[/quote]
Om han skriker när du gått ut så avvakta bara en liten stund och låt honom reagera på det besked du nyss givit honom. Verkar hans skrik gå ner så kan du avvakta lite och bekräfta när han tystnat. Om inte så får du gå in igen och buffa lugn och ramsa dig ut. I detta läge kan du inte ramsa honom lugn för han har ännu inte lärt sig ramsans betydelse, det är lite olika när de hajar budskapet för det beror på hur många tillfällen man haft på sig att slipa på verktygen. Är du med?
Kram Emma[/quote]
Herregud, jag är helt färdig. Kan knappt skrika för jag är så slut i handleden. Oskar hade en busig kväll, ville inte amma utan bet mig bara i bröstvårtorna. Vi försökte även med välling, men nej tack. Ok, han var väl mätt. Vi busade ihop med pappa och det gick jättebra.
19.27 När jag la ner honom gick det till en början väldigt bra, han låt och bet på handen och sa inget. Jag avslutade efter tre minuter med solfjädern och gick ut med ramsa.
19.32 In efter Oskar reagerat och skrikit upp sig i någon minut.
19.32- 20.33 (!!) Buffar och får ibland lägga tillrätta en skitsur, arg, svettig och kanske ledsen bebis. Han är så stark att det nästan kändes som om jag skulle göra illa honom när jag höll ner honom.
Två ggr var jag faktiskt tvungen att gå ut fastän han inte var sömntung. Jag vet att det är fel med jag höll på att svimma, var själv helt svettig och yr i huvudet. Tänkte att det var bättre än att jag ramlade ihop inne hos honom eller lät oron ta mitt förnuft ifrån mig.
20.33 gick jag som sagt ut med ramsa X4, då han förblev tyst drog jag ihop den med bekräftelseraman.
Nu sover han, men hulkar till liksom.
Kan det bli så här tokigt? Har jag gjort alldeles fel? Jag känner mig helt färdig och natten har knappt börjat... Jag tycker ändå att jag hade positiva tankar, jag jaga (knappt) upp mig, så det var väl bra.
19.27 När jag la ner honom gick det till en början väldigt bra, han låt och bet på handen och sa inget. Jag avslutade efter tre minuter med solfjädern och gick ut med ramsa.
19.32 In efter Oskar reagerat och skrikit upp sig i någon minut.
19.32- 20.33 (!!) Buffar och får ibland lägga tillrätta en skitsur, arg, svettig och kanske ledsen bebis. Han är så stark att det nästan kändes som om jag skulle göra illa honom när jag höll ner honom.
Två ggr var jag faktiskt tvungen att gå ut fastän han inte var sömntung. Jag vet att det är fel med jag höll på att svimma, var själv helt svettig och yr i huvudet. Tänkte att det var bättre än att jag ramlade ihop inne hos honom eller lät oron ta mitt förnuft ifrån mig.
20.33 gick jag som sagt ut med ramsa X4, då han förblev tyst drog jag ihop den med bekräftelseraman.
Nu sover han, men hulkar till liksom.
Kan det bli så här tokigt? Har jag gjort alldeles fel? Jag känner mig helt färdig och natten har knappt börjat... Jag tycker ändå att jag hade positiva tankar, jag jaga (knappt) upp mig, så det var väl bra.
Hej!
Jag tycker det verkar som att det gått bra! Och, ja det är ju jobbigt med solfjädern och buffningen den första gången, men som Anna skriver så är det ju bara första gången det tar så lång tid. Det här är ju något nytt för Oskar.
Tänk nu in vid minsta pip och få till lugnet. Och tänk på att bekräftelsen ska sägas separat nu i början.
Lycka till!
Kram Bea
Jag tycker det verkar som att det gått bra! Och, ja det är ju jobbigt med solfjädern och buffningen den första gången, men som Anna skriver så är det ju bara första gången det tar så lång tid. Det här är ju något nytt för Oskar.
Tänk nu in vid minsta pip och få till lugnet. Och tänk på att bekräftelsen ska sägas separat nu i början.
Lycka till!
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
sockerprinsessan
Bra jobbat...nu bombaderar du sig själv med goda, positiva tankar inför natten. DU kan detta, är toppen bra och har läget under kontroll. Tänk bara postivit nu ( lättare sagt än gjort).
Den första eller de första nätterna är jobbigast när denna natten är över så blir det bara lättare.
Lycka till i natt
Den första eller de första nätterna är jobbigast när denna natten är över så blir det bara lättare.
Lycka till i natt
Snutte 080528, kurad 3 feb 09
Hej, och tack kära ni för stödet! Oskar sover fortfarande så det känns bra. Lite skumt att sitta här själv i ett mörk och tyst hus med bara datorn som sällskap! Vissa sover lite ändå under första natten har jag förstått, men hinner man upp då? I går natt sov hela familjen väldigt dålig så jag känner hur sömnen börja komma krypandes, men jag ska försöka stå ut!
Är ju ändå spänd på att se hur Oskar sover i natt, vill inte missa några reaktioner! Ska peppa upp mig ännu mer nu, nu vet jag ju att jag kan få honom lugn (även om det tog en timme!). 
Hej, vilken cool grej jag var med om. Oskar pep till, jag var inne på en gång, buffade och gjorde solfjädern kort därpå, följt av ramsan. Han blev arg och skrek upp sig. Samma sak följde. Jag väntade dock och lyssnade på hans skrik, vilket lugnade ner sig nästan direkt. När han var tyst avslutade jag med bekräftelsen, som han tog, och nu sover han igen! Wow!