Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Tina! Så jag blev nästan rädd att ni försvunnit helt. :shock: :D

Japp, nog blir det en hel del utbrott. :wink: Men här funkar "backa bandet" väldigt bra. Och att försöka tänka efter före.

Tex gummistövlarna. Du kan ju om han nu måste ha dem på sig utbrista med världens entusiasm "TITTA! Idag ska vi ha STÖVLARNA på OOOAAOOO!" :D :D Hur tror du han skulle reagera på det?

Här blir det mycket liv när kläder ska på men jag håller i och försöker prata eller sjunga under tiden och då brukar hon komma av sig lite. När vi ska in så brukar hon få ta upp kardborren på skorna själv. Ibland vill hon inte och lägger sig på mage och surar. Men jag har min jätteglada ton och fortsätter klä av mig med "Ja kan du ta av dina skor Elsa, få se om du kan?" Då brukar hon sätta sig och göra det. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för trådarna TorsMamma! Kastar mig in i läsningen. :D
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

TorsMamma!!!! Vilka suveräna trådar!!!!!!!!!!!!!!!! Vet inte vad jag skulle göra utan detta forum?!?! Min mamma sitter bredvid och tycker att jag har det så bra som har er!
TACK för all underbar hjälp! Nu känner jag mig rustad att hjälpa min son igenom denna lätt fgrustrerand fas 8)

Bluna, tänk vad dom kan och förstår nu! Elsa som kan ta av sig skorna, Dag kan numera tömma diskmaskinen "helt" på egen hand (SUPERSTOLT :D ) och busa med hunden om jag ber honom efterssom jag inte alltid hinner själv. Idag stod han med en kökslåda utdragen och jag behövde komma in i en annan så jag bad honom stänga den och öppna den under...vilket han GJORDE! Jösses vad jag blev förvånad! :shock:
Vilken underbar värld det är att få dela och upptäcka med dom (näääästan hela tiden :oops: )!
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Håller med, väldigt mycket att lära sig av de trådarna! :D

Tina: Ja visst är det härligt när de kan så mycket. Det där med lådan, vilken smart gosse! \:D/

Delar med mig lite också:

När vi skulle duka så sa jag "Kan du lägga din haklapp vid stolen?" "Mmm!" svarar hon och gör det! :heart: Idag när vi skulle till tvättstugan så pratar jag på att vi ska sätta på oss skorna och gå dit. Då säger hon "Nyckla!". Nej det är klart, vi får ju inte glömma nycklarna! :heart:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej igen! :D

Kul att läsa ikapp. Det är rätt häftigt att följa andra jämnåriga och känna igen sig så. Och gud vad bra med alla förtrots trådar. Vi behöver dom nu (eller igår möjligen)!!

Det händer så enormt mycket nu. Det kommer en massa ord och hon lär sig och försöker göra så mycket själv hela tiden. Inte konstigt att det blir lite frustration emellanåt.

Klättrandet ger fortfarande visst upphov till hjärtklappning men hon har fantastisk kontroll måste jag säga. Vips så står hon upp på snurrande skrivbordstolar, på rullande bobbycars, i dockvagnar, you name it. :-# :lol: Kanske har hon en framtid som skatebord åkare eller något.

För egen del har det varit hektiskt. Längtar till hösten då jag ska gå ner på deltid och får vara hemma mer med barnen igen. Dessutom har vi dragit igång ett större utbyggnadsprojekt här hemma så det går en del tid till att beställa diverse saker just nu...
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Våren är ju här \:D/ !
Har ägnat förmiddagen åt att kalka gräsmattan och så lite nytt gräs där det mest var lervälling :roll: (typ hela trädgården...) med sonens hjälp! Jag sådde och han grävde upp 8)
Sen tillbringade vi eftermiddagen på med att kasta småsten i vattenpölar efter lång hundpromenad. Tydligen bästa dagen hittills för Dag eftersom han kvittrade som en lärka mellan 16,30 och läggdags!
Bluna skrev:Tex gummistövlarna. Du kan ju om han nu måste ha dem på sig utbrista med världens entusiasm "TITTA! Idag ska vi ha STÖVLARNA på OOOAAOOO!" Hur tror du han skulle reagera på det?
Jo du...snacka om att jag har försökt... :roll: Men åker stövlarna fram skriker han i panik och bara sparkar med fötterna. Dom måste vara universums värsta monster om man får tro hans reaktion! Ja, ja, dom står fint i hallen i alla fall i väntan på användning. Min förhoppning är att han skall vara så van vid att se dom att han liksom skall "glömma" att reagera när dom väl åker på. Cross your fingers 8)

Imorgon är det knyttegrupp med korvgrillning vilket skall bli mysigt!
Kram
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Åhå... :? Jo du har ju säkert försökt med alla tänkbara trix. Det är så lätt att ge råd när man inte är i det själv. :roll: Han är en riktig kluris... :-k Men din taktik att avdramatisera det hela kanske gör susen nu då. :wink: Elsa älskar att prova skor och struntar fullständigt i vilka som gäller när vi går ut. Hon vill prova våra skor också ibland och klafsar runt här hemma. :lol:

Utbrotten här hemma handlar mer om saker som man råkar ta och hon inte var klar, eller dörrar som stängs precis när hon vill gå in osv. Hon blir sur när hon inte får gå precis var hon vill ute (Kan ju inte gärna låta henne dra fram alla grannens saker osv). :roll: Men det mesta går att trixa sig ur tycker jag. Jag börjar undra om inte förtrotsen följer något slags mönster som jag läst att trotsen kan göra. I den riktiga trotsen så är det väl tre dagar trots och tre dagar harmoni? För Elsa kan vara hur glad som helst i några dagar och sedan vaknar hon på helt fel sida nästa och då kan nästan allt vara jobbigt och frustrerande för henne. :evil:

Härligt med vår i varje fall. Knyttegrupp låter mysigt. Hur är det nu med lilla magen Tina? Vilken vecka (glömska jag) :roll: är du i nu? Spännande! :D
LaQ

Inlägg av LaQ »

OJ nu var det på tok för längesedan jag var inne och läste eller skrev här. Kul att läsa ikapp lite. Toppen med länktips om förtrots! Vet inte riktigt om vi hamnat där än, Junior är ju "bara" 15 mån. Fast vissa dagar känns det så. :?

Får försöka skriva ikapp lite här hur vi har det.

Först, blöjorna. Vi gick upp en storlek på Pampers Baby Dry (de vanliga med knäppning) som vi haft förut som nattblöjor. Om man bara knäpper dem så mycket som det går runtom så läcker det inte! Har inte vågat prova Up&Go som nattblöja än men vi kör dem till viss del på dagtid. (De gånger då blöjbytena är ovanligt krångliga.) Annars kör vi med vanliga blöjor för att spara lite pengar. Men alltså ska det nånsin gå att byta en blöja när ungen ligger still? Här får man vara väldigt förberedd, plocka fram papper att torka med, en blöt tvättlapp, vika upp en ny blöja. Ha mutor redo (som oftast inte funkar iaf) och ta av kläder ståendes nånannanstans. ALLT för att minimera tiden liggandes på rygg på skötbädden (på golvet givetvis, allt annat är för farligt och har så varit länge). Ändå är det många sura miner och det hjälper inte hur man mutar, sjunger, pratar eller bara är bestämd och håller fast. Man är glad om man lyckas torka lilla rumpan utan att ha fått bajs överallt. Värst är det efter badet på kvällen när nattblöjan ska på. Då är det tur att man är två föräldrar hemma så att en kan distrahera/läsa bok/vara allmänt jätterolig och en kan väldigt snabbt knäppa blöjan. De dagar man är ensam hemma för att den andra föräldern är borta är det mindre skoj men det går till slut.

Att klä av sig och på sig är överhuvudtaget något väldigt tråkigt och onödigt. Ytterkläderna går relativt bra och det fungerar fint att muta med ett äpple medan jag har Junior i mitt knä. Men ibland är det som att han inte går på det där med muta. Han genomskådar en känns det som. :? Han bryr sig inte om vilka kläder som åker på men han avskyr att knyta mössan under hakan. Vilket är ett måste eftersom han drar av sig andra mössor när han sitter i vagnen. Han gillar också att prova skor och verkar mäkta stolt över sina nya gummistövlar.

Annars känns det som att han blivit lite mer reserverad för nytt folk och nya platser. Vi har ju inte varit ute och borta speciellt mycket så när Junior kommer nånstans är han väldigt lugn och timid, särskilt i början. Efter ett tag tinar han och då är det full rulle. I affärer osv är han väldigt dämpad och inte riktigt sig själv. Inga problem att prova kläder och skor på honom där inte. Han bara är och gör inget väsen av sig.

Klättrar gör han mycket! Vi har numera stängt dörren till vårt sovrum och toaletten för det mesta eftersom att man inte kan vända ryggen till ett ögonblick. Han klättrar gärna upp i vår säng och springer omkring, går farligt nära kanten och tittar ner. Eller står upp och snurrar runt tills han blir snurrig och ramlar. Jättekul! Men farligt... Klättrar upp på toastolen och sträcker sig till handfatet och sätter på kranen och tvättar händerna, tar en tugga av tvålen osv. Igen och igen! Det farliga är att han inte riktigt når och balanserar på kanten av toasitsen och har ramlat ner ett par ggr. Farligt med klinkergolvet och allt. Det funkar liksom inte om jag står i köket och grejar med något eller vad jag nu gör. Därför måste dörrarna för det mesta vara stängda. Vi är ute många timmar varje dag på lekplatser eller i skogen och han får chansen att klättra. Han går oerhört bra i terräng och har väldigt bra motorik! Visst han ramlar också men reser sig utan ett pip. Om han inte slår sig illa. Det har blivit ett jack i läppen (som jag skrev om tidigare) och ett på näsan då han snubblade över en sandlådekant och slog näsroten i en stubbe. Men det läker fort som tur är.

Annars har vi klarat oss ifrån allt vad sjukdomar heter. Han hade feber en lördag för nån vecka sen. Bara feber (38.7) en dag och inget mer sedan. Imorse vaknade han lite snorig. Annars har han varit kärnfrisk sedan sin första och enda förkylning med feber vid 8 månaders ålder. Då har ändå jag och Pappan varit magsjuka men Junior har klarat sig. Lite lös mage kan han ha ibland men det är nog inte så konstigt mtp vad han stoppar i sig ute. Gillar att ligga på mage och blåsa bubblor i vatten/lerpölar osv. Hmm... 8)

Junior äääälskar att vara utomhus. Då är han helt nöjd, när han får gå och filura med sitt. Gräva snö med en spade, kasta snö, plaska i en vattenpöl, you name it! När man ska gå in blir det protester och gap och skrik i hallen när vi klär av oss.

Det är roligt och jag håller med om att det händer mycket nu!!! Junior börjar så smått kommunicera med ord. Hans första förutom mamma och pappa är "rrrrrrrssss" (gris) och "baaap" sagt i falsett (katt). :D Han förstår det mesta man säger och är för det mesta väldigt go.

Ibland bits han och det är mindre kul. Försöker säga nej och visa att han får kramas/klappa/gosa istället. Han vet men kan inte låta bli ibland. Skrattar bara när man försöker säga till. Blir aldrig arg eller får utbrott i de lägena. Känner igen beteendet från när han var lite yngre. Ett tag hade han dille på att nypa mig i skinnet i halsurringningen. När jag skrek aj och visade att han fick klappa fint så klappade han så fint så. För att snart nypa igen och genast klappa fint. Hmm tips på hur man kan hantera detta?

När man får en spontan kram blir man ju alldeles varm inombords och ibland är han så gullig att jag får bita mig i läppen för att inte börja gråta. Han har blivit så stor och duktig våran kille! Kanske är det mina hormoner som spelar mig ett spratt ibland...? Junior ska nämligen bli storebror i september. 8)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

GRATTIS!!!!!!!!!!!!
Vad roligt att vi är två här som väntar tillökning!
Vilken fuling att släppa den bomben så där i slutet på ditt inlägg :wink:

Blöjscenariot du beskriver LaQ känner jag MER ÄN VÄL igen... :roll: Sabla undar till att inte bara ligga still :evil: Fattar dom inte att det går snabbare då?!!!! Vi kör oxå "vanliga" blöjor av ekonomiskäl nu, men hjälp vad jag saknar up & go modellen! Bara en lite märkesfråga: vi kör Libero för jag tyckte pampers läckte så :? Dom var liksom så tunna och verkade inte tåla Dags störtfloder... Vad tycker ni andra? Nån som kör nåt annat märke som är billigt och bra?

Stora kramar,
Tina
LaQ

Inlägg av LaQ »

TinasDag skrev:GRATTIS!!!!!!!!!!!!
Vad roligt att vi är två här som väntar tillökning!
Vilken fuling att släppa den bomben så där i slutet på ditt inlägg :wink:

Blöjscenariot du beskriver LaQ känner jag MER ÄN VÄL igen... :roll: Sabla undar till att inte bara ligga still :evil: Fattar dom inte att det går snabbare då?!!!! Vi kör oxå "vanliga" blöjor av ekonomiskäl nu, men hjälp vad jag saknar up & go modellen! Bara en lite märkesfråga: vi kör Libero för jag tyckte pampers läckte så :? Dom var liksom så tunna och verkade inte tåla Dags störtfloder... Vad tycker ni andra? Nån som kör nåt annat märke som är billigt och bra?

Stora kramar,
Tina
Hihi, tackar tackar. ;)

När det gäller Up&Go-modellen kör vi också Libero. Har testat Pampers men de känns så smala och konstiga i modellen. Liberos är bredare och täcker bättre. Läcker mindre. Vi har också testat Huggies byxblöjor men de är också som Pampers smalare, särskilt baktill. Pampers är mer som en mormorstrosa i baken om man säger. Medan de andra är mer som vanliga trosor i skärningen. Hehe... Sen har Huggies byxblöjor skumma karborreband längs hela sidorna. Känns helt onödigt och bara risk för skav om man inte sätter på dem ordnetlgit.

När det gäller vanliga blöjor har vi testat Pampers Baby Dry som är väldigt tunna och smidiga men suger upp klart bäst av de vi testat hittills! Liberos Comfort fit är väl motsvarigheten och dom har vi testat. Känns lite klumpigare men funkar. Huggies motsvarighet känns extremt snarlika Liberos fast billigare. Så dem kör vi som billo-blöjor just nu. På dagtid byter man ju oftare och läckage har inte uppstått då. Inte ens om vi har haft lång utevistelse hela eftermiddagen och inte byter förrän efter middagen sedan.
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Grattis LaQ! (igen, skrev ju på din sida också) :D Han är så söt Junior, ett riktigt BB-barn! :heart: Och så duktig på att resa sig själv! Elsa börjar få in tekniken nu och är nog rätt stolt över det. :thumbsup:

Jag slösar nog på blöjor (byter oftare än jag behöver tror jag) och vi har alltid varit nöjda med Liberos så vi har inte testat så många andra. Pampers var så tunna tyckte jag. Vi har vanliga och byxblöjor, de vanliga tar hon av sig (eller ja, inte kanske när hon har byxor på men vi klär alltid av henne när hon ska äta och då är hon där och drar loss blöjan, och så sitter byxorna så bra).

Jag tror nog Elsa är rätt lugn, vi har henne fortfarande på skötbordet och visst snurrar hon lite ibland men oftast ligger hon där som att hon vet att "det är bara att gilla läget". Hon vill gärna hålla på med salvan eller borsta sina tänder eller annat under tiden. Hon klättrar ju väldigt lite också, men vi har rätt hög soffa och säng så kanske är det därför?

Idag fick hon sin första fläskläpp. :( Ett jack innanför läppe där hon antagligen bet sig när hon snubblade på en tröskel.
Elle

Inlägg av Elle »

\:D/ GRATTIS LaQ \:D/ Hoppas att du mår bra!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Här är vi förkylda Elsa och jag. :( Hon nyser ut långa "elvor" men jag kan ju snyta mig i varje fall. I morse vid ensamleken så gav jag henne ett papper "här är ett papper som du kan torka näsan med" sa jag. Hon torkade sig ju på ärmen som vanligt men jag gav ju i varje fall förutsättningarna visst?! 8)

Det märks att hon vill berätta saker och visa att hon förstår ord. Hon säger ett ord tills man upprepar det hon säger, då blir hon tyst. Som att hon är nöjd då att vi förstår. Som igår vid matbordet:

Elsa: "Pappi"
Jag: "Papper ja"
Elsa: "tloka"
Jag: "Torka ja"
Elsa: "Pappi...tloka...tloka"
Jag: "Ja man kan torka med papperet ja"
Här tystnar hon och vet att jag förstår. Hon brukar få papper att torka med om hon spiller något osv och det funkar jättebra. :D
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna skrev:Här är vi förkylda Elsa och jag. :( Hon nyser ut långa "elvor" men jag kan ju snyta mig i varje fall. I morse vid ensamleken så gav jag henne ett papper "här är ett papper som du kan torka näsan med" sa jag. Hon torkade sig ju på ärmen som vanligt men jag gav ju i varje fall förutsättningarna visst?! 8)

Det märks att hon vill berätta saker och visa att hon förstår ord. Hon säger ett ord tills man upprepar det hon säger, då blir hon tyst. Som att hon är nöjd då att vi förstår. Som igår vid matbordet:

Elsa: "Pappi"
Jag: "Papper ja"
Elsa: "tloka"
Jag: "Torka ja"
Elsa: "Pappi...tloka...tloka"
Jag: "Ja man kan torka med papperet ja"
Här tystnar hon och vet att jag förstår. Hon brukar få papper att torka med om hon spiller något osv och det funkar jättebra. :D
Oj va redig hon är Elsa! Duktig på att prata också! Kul!

Vi är också lite snoriga men inte så farligt. Mest lite genomskinlig rinnsnuva och inte så täppt. Särskilt rinner det när vi är ute. Har ändå gett nässpray till kvällen vissa dagar. För första gången har Junior börjat acceptera att man suger snor med Näsfridan. Han tycker till och med (helt plötsligt) att det är lite kul! :shock: Kunde också ta nässpray med sprayflaska igår när han stod på köksstolen utan att vi behövde vara två som höll fast en sur unge. :shock:

Förövrigt gissar jag att det är lite förtrots här. Junior testar att slå på mig med en spade ute fast han vet att man inte gör så. Slår på hunden med spade fast han vet att man inte får. När jag tittar på honom skakar han på huvudet och grimaserar och ibland skrattar han när jag skriker för att det gör ont då han drar mig i håret eller så t.ex. Han VET men måste testa liksom. Han kan också bita mig försiktigt i foten eller i benet genom täcket. Han gör det långsamt och inte i någon ursinnig attack.

Pappa får minsann pussar men mig ska man dra i håret å hålla på och vara stygg mot. Vet inte riktigt hur man ska hantera mer än att säga "nej man får inte bitas, man får klappa fint/gosa/kramas". Han vill inte och säger bara nejnejnej när man tar handen om handen och drar sig undan och blir sur eller grabbar tag med andra handen och drar mer i håret. Suck...

Sen hans flitigt använda fras "nänänänänä" när han inte vill något eller man ska ta något ifrån honom eller så.

Vissa dagar är han strålande go och andra dagar (eller halvdagar) är det bara tvärtemot heela tiden. Han kan vakna väldans sur efter långluren och vill inte alltid gå upp ur sängen. Han kan också vakna i skarven på långluren. (Vilket han mer eller mindre alltid har gjort i perioder iofs.) Han verkar aldrig bli klar att gå och lägga sig på dagen. På kvällen däremot är han jättenöjd att gå och lägga sig och somnar nöjd och glad och sover gott hela natten. Vaknar go och glad på morgonen. Ligger och babblar tills klockan ringer.

Med mig är det sådär. Jag har så attans ont i ryggen. Fick foglossning när jag väntade Junior och det är precis samma visa nu. Får lite panik och vet inte riktigt hur jag ska klara detta. På onsdag ska jag börja jobba (förskolan) och Pappan ska vara hemma med Junior. Det blir kul för dem! Sedan är jag hemma igen innan lill*syskonet kommer. Vi tänker inte sätta Junior i förskolan. Vilket vi diskuterat med vissa vänner. Särskilt min sambos kompisar som också väntar tvåan eller redan fått. De argumenterar emot och säger "ja men min fru tycker det är skönt att lämna bort vår dotter några timmar". :?
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

"ja men min fru tycker det är skönt att lämna bort vår dotter några timmar".
Det var just det ja. Träffade en mamma idag som vi känner och det var mycket snack om hur jobbigt det var med att det "testas" så mycket. Och hur gnälligt det var och att mycket av gnället gick över när barnet fick komma till dagis. Annars blir dagarna bara gnäll och testning av gränser. Hon verkade förundras hur Elsa glatt gick ifrån mig flera meter och pysslade med sitt. Hon sa OJ! och ville hjälpa Elsa när hon ramlat men jag stod lugnt kvar och sa "det går nog bra" 8). Och klart det gick bra, hon reste sig glatt igen och fortsatte med sitt. Jag blir frustrerad, vill berätta hur man kan göra istället för att säga nej, istället för att...ja. Det är så mycket så det blir mest att man kommer med någon liten kommentar om hur man brukar göra, men det "hörs" liksom inte. :?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"