OJ nu var det på tok för längesedan jag var inne och läste eller skrev här. Kul att läsa ikapp lite. Toppen med länktips om förtrots! Vet inte riktigt om vi hamnat där än, Junior är ju "bara" 15 mån. Fast vissa dagar känns det så.
Får försöka skriva ikapp lite här hur vi har det.
Först,
blöjorna. Vi gick upp en storlek på Pampers Baby Dry (de vanliga med knäppning) som vi haft förut som nattblöjor. Om man bara knäpper dem så mycket som det går runtom så läcker det inte! Har inte vågat prova Up&Go som nattblöja än men vi kör dem till viss del på dagtid. (De gånger då blöjbytena är ovanligt krångliga.) Annars kör vi med vanliga blöjor för att spara lite pengar. Men alltså ska det nånsin gå att byta en blöja när ungen ligger still? Här får man vara väldigt förberedd, plocka fram papper att torka med, en blöt tvättlapp, vika upp en ny blöja. Ha mutor redo (som oftast inte funkar iaf) och ta av kläder ståendes nånannanstans. ALLT för att minimera tiden liggandes på rygg på skötbädden (på golvet givetvis, allt annat är för farligt och har så varit länge). Ändå är det många sura miner och det hjälper inte hur man mutar, sjunger, pratar eller bara är bestämd och håller fast. Man är glad om man lyckas torka lilla rumpan utan att ha fått bajs överallt. Värst är det efter badet på kvällen när nattblöjan ska på. Då är det tur att man är två föräldrar hemma så att en kan distrahera/läsa bok/vara allmänt jätterolig och en kan väldigt snabbt knäppa blöjan. De dagar man är ensam hemma för att den andra föräldern är borta är det mindre skoj men det går till slut.
Att klä av sig och på sig är överhuvudtaget något väldigt tråkigt och onödigt. Ytterkläderna går relativt bra och det fungerar fint att muta med ett äpple medan jag har Junior i mitt knä. Men ibland är det som att han inte går på det där med muta. Han genomskådar en känns det som.

Han bryr sig inte om vilka kläder som åker på men han avskyr att knyta mössan under hakan. Vilket är ett måste eftersom han drar av sig andra mössor när han sitter i vagnen. Han gillar också att prova skor och verkar mäkta stolt över sina nya gummistövlar.
Annars känns det som att han blivit lite mer
reserverad för nytt folk och nya platser. Vi har ju inte varit ute och borta speciellt mycket så när Junior kommer nånstans är han väldigt lugn och timid, särskilt i början. Efter ett tag tinar han och då är det full rulle. I affärer osv är han väldigt dämpad och inte riktigt sig själv. Inga problem att prova kläder och skor på honom där inte. Han bara är och gör inget väsen av sig.
Klättrar gör han mycket! Vi har numera stängt dörren till vårt sovrum och toaletten för det mesta eftersom att man inte kan vända ryggen till ett ögonblick. Han klättrar gärna upp i vår säng och springer omkring, går farligt nära kanten och tittar ner. Eller står upp och snurrar runt tills han blir snurrig och ramlar. Jättekul! Men farligt... Klättrar upp på toastolen och sträcker sig till handfatet och sätter på kranen och tvättar händerna, tar en tugga av tvålen osv. Igen och igen! Det farliga är att han inte riktigt når och balanserar på kanten av toasitsen och har ramlat ner ett par ggr. Farligt med klinkergolvet och allt. Det funkar liksom inte om jag står i köket och grejar med något eller vad jag nu gör. Därför måste dörrarna för det mesta vara stängda. Vi är ute många timmar varje dag på lekplatser eller i skogen och han får chansen att klättra. Han går oerhört bra i terräng och har väldigt bra motorik! Visst han ramlar också men reser sig utan ett pip. Om han inte slår sig illa. Det har blivit ett jack i läppen (som jag skrev om tidigare) och ett på näsan då han snubblade över en sandlådekant och slog näsroten i en stubbe. Men det läker fort som tur är.
Annars har vi klarat oss ifrån allt vad
sjukdomar heter. Han hade feber en lördag för nån vecka sen. Bara feber (38.7) en dag och inget mer sedan. Imorse vaknade han lite snorig. Annars har han varit kärnfrisk sedan sin första och enda förkylning med feber vid 8 månaders ålder. Då har ändå jag och Pappan varit magsjuka men Junior har klarat sig. Lite lös mage kan han ha ibland men det är nog inte så konstigt mtp vad han stoppar i sig ute. Gillar att ligga på mage och blåsa bubblor i vatten/lerpölar osv. Hmm... 8)
Junior äääälskar att vara
utomhus. Då är han helt nöjd, när han får gå och filura med sitt. Gräva snö med en spade, kasta snö, plaska i en vattenpöl, you name it! När man ska gå in blir det protester och gap och skrik i hallen när vi klär av oss.
Det är roligt och jag håller med om att det händer mycket nu!!! Junior börjar så smått kommunicera med
ord. Hans första förutom mamma och pappa är "rrrrrrrssss" (gris) och "baaap" sagt i falsett (katt).

Han förstår det mesta man säger och är för det mesta väldigt go.
Ibland
bits han och det är mindre kul. Försöker säga nej och visa att han får kramas/klappa/gosa istället. Han vet men kan inte låta bli ibland. Skrattar bara när man försöker säga till. Blir aldrig arg eller får utbrott i de lägena. Känner igen beteendet från när han var lite yngre. Ett tag hade han dille på att nypa mig i skinnet i halsurringningen. När jag skrek aj och visade att han fick klappa fint så klappade han så fint så. För att snart nypa igen och genast klappa fint. Hmm tips på hur man kan hantera detta?
När man får en spontan kram blir man ju alldeles varm inombords och ibland är han så gullig att jag får bita mig i läppen för att inte börja gråta. Han har blivit så stor och duktig våran kille! Kanske är det mina hormoner som spelar mig ett spratt ibland...? Junior ska nämligen bli
storebror i september. 8)