Dagens Bok!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
K-ina

Inlägg av K-ina »

Åh!!! Jag håller på med Nattfåk nu och längtar tills nästa lässtund hela tiden!!! Än så länge är den precis så bra som jag hade hoppats!

Mig äger ingen! Något av det bästa jag läst!
Underdog... Suverän!
Båda två är ju skildringar av arbetarklass och sextio-sjuttiotal - hög igenkänningsfaktor för mig! Inte för att någon av miljöerna överensstämmer med min egen uppväxt, men jag känner igen ändå... Och det får en att minnas, att reflektera osv. Skönt att nån håller på att skriva vår generations historia typ!

Stilla! Smickrare där! Boktips från en bibliotekarie - det är ju inte särskilt exklusivt! Det kan vem som helst få!!! ;) Vi gillar det där med att tipsa! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Stilla

Inlägg av Stilla »

K-ina skrev: Boktips från en bibliotekarie - det är ju inte särskilt exklusivt! Det kan vem som helst få!!! ;) Vi gillar det där med att tipsa! :lol:
Ja det förstås! Fast det känns i alla fall privat-lyxigt så här i hemmets lugna vrå! Personlig rådgivning typ! :lol:
Stilla
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Nu äntligen har jag läst alla Harry Potter-böckerna! Och som så ofta när jag sträckläser så nästan ångrar jag mig efteråt... jag menar, jag måste måste måste bara läsa för att få veta hur det går. Och sen när jag vet att det går bra, då skulle jag ha velat njuta lite mer av läsandet, läst lite långsammare och noggrannare... :roll: Jag har tidigare tänkt att jag skulle köpa böckerna när de kommer på rea, men medan jag höll på och läste nu, speciellt efter näst sista boken, så tänkte jag, att jag kommer aldrig mer att läsa dessa hemska, sorgliga böcker... Men nu, när jag är klar skulle jag kunna börja om direkt nästan, och kolla detaljer och hur handlingen hänger ihop från början till slut och så. Nu när jag vet att det slutar bra. Fast om jag fick bestämma skulle ju fler av "de goda" överleva, alltså... :roll: Det är en sak som gör att jag aldrig skulle kunna bli författare: jag skulle inte kunna ha ihjäl folk! :lol: Jag lever mig in så in i norden i vad jag läser så det blir jobbigt alltså. Är ni också såna knäppisar? Kanske skulle ta om dem på engelska... :-k

Såg i tråden här att jag planerade att läsa Lewis resa... det har jag glömt! Jag har börjat med Mina drömmars stad av P A Fogelström. Den serien läste jag på gymnasiet och vet att jag gillade då, så det ska bli kul att återuppleva, jag var alldeles för ung och omogen då inbillar jag mig :wink:

Har också hunnit sticka emellan med Konsten att läsa tankar av Henrik Fexéus (han med Hjärnstorm på tv ni vet) - läs den!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Stilla skrev:Kanske skulle ta om dem på engelska...
Jag läste de tre första på Svenska och de fyra sista på Engelska. Jag är inte speciellt bra på Engelska, men de är ju skrivna för ungdomar (jag vet inte med dig Stilla, men jag har passerat den kategorin med god marginal) så språket är ju inte så komplicerat. Och om man har läst på svenska så vet man ju i princip vad som är hittepå-ord och inte.

Det jag funderade på häromdagen är översättare. Det känns nästan som att det är viktigare än själva författaren.
Jag blir tokig på engelska meningar direktöversatta till svenska. Sånt som man aldrig varken säger eller skriver på svenska.
Någon som kan sånt? Vad ska man titta efter när det gäller översättare?

Det blir biblioteket på fredag. Nu har jag inga direkta idéer, så jag tror jag ska ta mig en rejäl titt i denna tråden innan dess.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Q&A av Vikas Swarup, boken som filmen Slumdog Millionaire baseras på.
Filmen är fantastisk. Boken är FANTASTISK!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kina, du tog mina 3 rakt av där! :lol: I

Underdog ligger på sängbordet. Fångar inte riktig ännu...

Åh, Stilla: Fogelströms böcker om Stockholm är så fina! Bl a därirfrån kommer namnet på min son, Henning :heart:

Nattfåk är verkligen så läskig. Funderade ett tag på att låta maken läsa klart och berätta hur det gick.
Stilla

Inlägg av Stilla »

/LO skrev: de är ju skrivna för ungdomar (jag vet inte med dig Stilla, men jag har passerat den kategorin med god marginal) så språket är ju inte så komplicerat.
:D man är ju inte äldre än man känner sig, sägs det. I så fall pendlar jag mellan ungefär 7 och 83! :lol:
Jag är inte världsbäst på engelska, men böcker jag har läst på svenska först går bra, t ex har jag läst hela Sagan om Ringen på engelska. Men då hade jag förstås läst dem sådär sex-sju gånger på svenska. :shock: :roll: :lol:

F ö blir jag också jätteirriterad på dåliga översättningar. Det senaste svengelska jag retade mig på var "han har en kärlek för..." vad det nu var. "Kärlek till" heter det ju. OT.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

well översatt med nå. Det sägs ju inte alls på samma sätt. Vet attt vi lärde oss det i skolan, men att jag redan då tyckte det var knäppt. Eller "gjorde han inte" =didn't he. :roll:

Är det någon av er som vet om olika förlag är olika bra påatt hitta duktiga översättare?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
inger
Kontakt:

Erlend Loe

Inlägg av inger »

Ja gkan rekommendera alla hans böcker.
Naiv Super är den första.

Doppler och Volvo Lastvagnar är mycket bra.

Mycket humor.
Man skrattar
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
K-ina

Inlägg av K-ina »

JA! Jag lyssnar på Doppler just nu. Suverän bok - inläst av Lennart Jäkhel... Me like!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Ewa

Inlägg av Ewa »

K-ina skrev: Mig äger ingen! Något av det bästa jag läst!
Håller med :thumbsup:

Hinner inte läsa så mycket som jag vill, nu när kurslitteratur pockar på uppmärksamheten också. Och det är - handen på hjärtat - inte lika upplyftande med klassificering och katalogisering. Eller, K-ina. Blir man månne nörd efter ett tag? :lol:

Har, av någon anledning, inte läst Gardells trilogi om Juha och Jenny förut. Så de har jag klämt på sistone. Och det var ju inte så värst uppmuntrande då. Men satte igång MÅNGA tankar. Och jag skulle så gärna vilja prata barnafostran, modell äldre, med Jonas Gardell. Hur han tänker om att stärka sina egna ungar från att falla för grupptryck och annat elände. När det uppenbarligen, obönhörligen måste vara så eländigt jävligt att ta sig igenom skolåldern för rätt så många av alla barn som gör det.

Sedan läste jag Flyga drake, eftersom jag ändå var inne på eländesspåret :? :lol:

Nu har vi lite uppmuntrande kvällslektyr i form av Minette Walters istället. För att tungsinnet ska få sig en liten paus nu ett tag. Behövs det också 8)
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och Nya mamman - DEN ska jag läsa. Och filmen skulle jag sett förra veckan, om jag inte blivit så sjuk. DEN lär pigga upp i misären!

/LO - förlagen får vad de betalar för, säger en gammal översättare. Oftast har man varken tid eller råd att satsa något vidare på översättningen. Och då blir den därefter. Boköversättningar brukar dock vara av något högre klass än film och tv. Där är det riktigt illa ibland. Man skulle ju önska att det var krav på att de hade bott i landet det gäller, så de har NÅGON som helst koll på den kulturella kulören, om man säger. Skrev jag för övrigt min D-uppsats om. Och vad gäller böcker, så är det nog så att tungviktarna satsas det mer på. Annat, som snabbt ska ut på marknaden, är det inte lika viktigt med. Men undantag finns förstås. Men det är rysligt illa betalt, för det mesta, så det är inte så underligt om det inte blir så lyckat alla gånger.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D
Angående översättningar - man har ju en känsla av att det har gått (och ska gå) väldigt fort ibland. T ex när en sån bok som nån i Harry Potter-serien kommer på engelska, så ska det fort fort ut i Sverige på svenska. Det måste ju rimligen också påverka resultatet...
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Hej,
jag har påbörjat MASSSSSOOOOOR av böcker, men läser sällan ut dem, utan hittar nya intressanta böcker...fler som jag?
Nuförtiden blir det mest lära känna sig själv-böcker. Beställt Kay Pollaks bok, någon som läst nåt av honom? Min chef var på föreläsning av honom och blev så inspirerad, så då tänkte jag, ja, men visst!

/Linda :wink:
Stilla

Inlägg av Stilla »

Gotlandsmamma skrev:Hej,
jag har påbörjat MASSSSSOOOOOR av böcker, men läser sällan ut dem, utan hittar nya intressanta böcker...fler som jag?
Näpp! Jag tror det har hänt tre eller kanske fyra gånger. I hela mitt liv. :lol: Även om det är tråkigt så ger jag mig 17 på att jag ska igenom. :roll: Lite knäppt. Men å andra sidan väljer jag oftast böcker med väldigt stor omsorg... Detta att jag inte ger mig är nog en bidragande orsak till att jag läst Sagan om Ringen så många gånger, första gången var asjobbig, men när jag var igenom kändes det bra, det gav mersmak. Andra gången vart jag helsåld. Och på den vägen är det. :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"