"Mamma, Ejjot handla mejoom?"

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

"Mamma, Ejjot handla mejoom?"

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Idag var vi för första gången på shoppingtur, jag, Elliot och lilla syter Linnéa. Sedan lilltjejen kom hem till familjen har mycket ändrat i lillemannens liv, och han avgudar sin lillasyster. Tyvärr har han till viss del sett mamma som en stor svikare som måste ta hand om lillasyster, hon borde ju kunna klara sig lika bra som lillprinsen, tycker han själv iallafall :D

Att handla är en stor underbar händelse i lillkillens liv, att få handla är kul, då får han köra egen liten kundvagn och fylla den med allsköns frukt, bröd, och ibland en liten påse med lördagsgodis. Idag var en sådan dag, så ni kan ju tänka er lyckan,..... tre åringen står framför stora plockgodishyllan, och mamma frågar, vilka tre godisar vill du ha i lördagspåsen?

Lillprinsen tittar storögt på godishyllan, funderar länge och väljer sedan, choklad, rallybilar och fruktgelegodis.
När mamma plockat godiset i påsen frågar han storögt, mamma Ejjot handla mejoom? Varpå jag lite amningsdisträ som man blir när man ammar hela dagarna säger, näää du får inte fler godisar, lördagsgodis är tre stycken det vet du!

:?: :?: :?: Frågetecknen blinkar i pannan på lillprinsen, vad menar mamma med det, han vet ju att godis är tre sorter till lördagspåsen, näää han vill ha mejooom, varpå han säger med hög röst MEEEJOOOOM. Sen tar han sin lilla kundvagn och traskar iväg till fruktståndet och pekar.....
MEJOOOM!
Varpå en något förvånad moder inser att det sonen vill handla idag är....... Melon, vattenmelon.

Självklart får han sin melon i kundvagnen, då händer det mamma absolut inte räknat med, lillkillen räcker överlyckligt tillbaka lördagsgodispåsen, för han vill hellre ha melonen än godispåsen i sin lilla kundvagn.
Jag frågar: ville du inte ha godis? Varpå lillkillen svarar: Nej tack :heart: :heart: :heart:

Jag såg på min son tog emot hans godispåse och såg hur lycklig han var, och det pga en halv vattenmelon, och insåg med glädjeblandad förfäran att min son är klokare än jag. Han valde frukt före godis.
8) 8) 8) 8)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D :lol: WOW :!: :!: :!:
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så är det här också! Frukt slår allt utom glass - för det är favoriten!
8) Vi har lördagsfruktgodis i den här familjen - förutom när barnen somnat... Då avnjuter jag en Dubbelnougat! =P~ :-$ :lol:
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Måste bara fråga... De tre godisarna, är det efter hans ålder?? Blir de fyra när han fyller fyra år?
Skitbra idé isåfall :!: :D
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Njae nu skulle jag ju kunna säga jooo det med tre godisar är smart uträknat att han får en godis per år fyllda, men så långt hade jag faktiskt inte riktigt tänkt, utan det var mera att godisarna står för att han måste välja det han verkligen vill ha. I början var det svårt att välja, helt förståeligt eftersom man kan ju välja tre stycken olika flera gånger om när man står vid en godishylla, men sen när han lärt sig att när man tagit tre så säger mamma stopp, så har han börjat fundera vilka godisar han gillar, och sedan tagit dem.
Dessutom har det tagit bort godistjatet när man är och handlar, nu vet han att mamma berättar när det är fredag, och då får jag godis, men nu den här helgen var det bara mejooom som gällde. De tre godisarna står fortfarande i skåpet. Jag tror jag ska sätta dem i ett litet tittskåp och spara för framtiden, som en påminnelse att det finns tillfällen då melon är godare än egenhändigt valda godisar :wink:
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jättebra idé i vilket fall. :D Ska införa samma här om några år!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"