Hej alla som skrivit svar under denna rubrik!!
Jag har numera en ganska nöjd och "lättskött" gosse här hemma!! Som sover 8 h nätter före nattmål
Workshopen var mycket bra! Det som vi gick genom där vad gäller "teori" visste jag ju reda, för det var jag påläst på. Men det var skönt att få en del praktiska saker bekräftat, som vagning, järngrep osv. Och det som var mycket betydande för mej var att hur mycket man kan lämna honom "skrikande" innan man igen går och påminner i handtaget. Dvs inte göra bortskämd med vagning. Så nu känner ja mej säker då jag håller på här hemma.
Jag följer nu schema för 2 månaders som ser ut såhär:
7 vakna MÅL 1
8.30 sova 1,5 h
10.00 MÅL 2
12.00 sova 2 h
14.00 MÅL 3
16.00 sova 1,5 h
17.30 MÅL 4
19.30 nattslurk
20.00 god natt
04.00 nattmat
förra veckan började han själv sova över 1-målet, ifall han gnytt före 3.30 så har jag dragit lite i vagnen, men har klarat det fint liggandes i soffan..så det säjer ju sej självt att han sovit enkelt vidare.
Jag har fortfarande "problem" med dagssömnen, men det är på bättring..idag har det gått riktit bra.
jag får vagna rätt mycket under dagarna. Har testat napp och han gillar ju napp, men känner att det inte gör saken bättre då han emellanåt tappar den medan han bökar och har den under kinden och ansiktet och överallt (fler med detta problem?) så därav e de lite jobbit med nappen..även om han säkert skulle föredra den. Nån som känner igen sej, förslag?
skulle han sova på rygg, så skulle ju detta problem vara borta. de gånger jag är ute med vagnen (t.ex ute med storasyster, så har jag haft honom på rygg i vagnen med napp).
nästa gång jag funderar över nåt så byter jag ämne..orkar inte ens se denna tråd mera och definitivt inte denna rubrik..men så har det varit och det hjälps inte.
Men ifall nån ännu har förslag över hur göra med napp, så svara gärna.
Just nu e de lite både napp och inte napp, och det är kanske inte det bästa....natten är alltid utan napp!! på vakenpassen har han ibland napp om jag är säker på att att jag inte får mera mat i honom och han är gnällig..då ger jag napp ibland...men undviker att ha den som nån propp i munnen hela dagarna (eller jag är inte ens nära det stadiet.....)
just det, en fråga till...hur länge håller man matpasset till en timme ungefär? jag matar direkt efter sovpass...kankse 10-20 minuter...sen lite umgånge, kanske byte o lite massage, sen bjuda igen. Ibland far det enkelt ner mera, ibland e han inte ett dugg intresserad.
men det känns som jag ändå lyckas få bra med mat i honom eftersom nätterna har gått så smärtfritt och han själv sover över första målet.
Ha de så bra allihop!!
Sara å Teddi