Strävan mot standardmodell med Ted

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
saroza
Kontakt:

nu e jag me´

Inlägg av saroza »

Hallåja

Utan att ens ha fått nåt svar, så fattar jag.
Man sku ju vara väldigt upptagen mellan varven. Jag stod och laga lasagne i köket, hade teddi i vagnen bredvid som nog protesterade ganska argt, drog några stadiga tag emellanåt, å vips, han sov som en stock! Nu har det bara gått några minuter..så jag ropar inte halleluja ännu...

I o för sej har jaggjort lika ett par dagar ren..men det ger kankse inte resultat på en gång heller.

Men då man far gåendes till stan på ärenden, så sover han sött o gptt..men men, gjorde ett ärende var det inte fanns hiss idag (tog HÖGST 5 minuter)..och som vanligt, han gallskrek i högan sky när jag kom ut tillbaka, en tant var alldeles förskräckt därute. Jag kom ut å sa, hoppsan, han e visst lite arg å så gick jag vidare.
Å samma sak när jag kom hem, jag hann inte ens öppna dörren så var det skrik i vagnen..hur ska man då kunna uträtta nåt när en e så flyförbannad där i vagnen.. (jag menar: jag vill ju nångång vara ute å leka med storasyster medans han sover i vagnen..väntar på det!.)

:D

Det var fredagens det!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Medan jag skickade föregående inlägg hann Elin redan svara :D

Tackar!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tror du håller på att lära din lilla att vagnen måste vara i rörelse för att man skall sova med promenad osv.. Förlägg hellre ärenden osv på vakentiden om du kan. Eller främst, se till att den lilla somnar i stillastående vagn och sover MINST 10 min innan du börjar gå. Häng över ett skynke för att blockera synintrycken. 8) :wink:

Sen vet jag inte (har inte läst hela tråden) Men kör du med magläge och LARM?. Detta kan göra HELA skillnaden för dig kan jag lova. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Jodå, magläge!

Ja, jag briljerade ju så över hur han somnade just, sov som en prins, 10 minuter senare e de skrik!! Nå, det artar väl sej med tiden detta!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jodå, det kommer att arta sig med tiden, bara du inte vänjer honom vid att vagnen skall vara i rörelse för att sova. :wink: Våga lita lite mera på barnet varje dag så skall du se. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Jup, har varit noga senaste dagarna med att inte hålla vagnen i rörelse.
Promenader klarar jag mej nog utan, men för att fixa vardagen, så är man ju tvungen att ta sej med vagnen, t.ex om man vill föra storasyster till lekparken.
MEn, när resten funkar, DÅ ska det väl inte göra nån skillnad om vagnen går framåt eller står stilla?? Dvs då han KAN sova bra.

Vi hade inte sånahär prolem med storasystern, hon var nöjd där i vagnen vare sej den gick framåt eller stod stilla. Hon sov i o för sej med napp, och det ger vi inte till Teddi.

Nåja, jag tar allt helt coolt nu, ser det som en givande utmaning att komma genom detta.

Borde börja avsluta med första nattmålet nu åxå :oops:
Jag tror största problemet ligger i att man är såå trött där mitt inatten, så det är så lätt att ge detdär målet..ska nog boka in mej hos min syster för veckoslutövernttning väldit snart :)
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
indra

Inlägg av indra »

Saroza: Här knagglar vi på oxå, ibland funkar lurarna rättså bra på dagen o i bland så får vi vagna o vagna.
Vi har haft lite bakslag med nattmålet som vi fått bort, nu i 2 dagar har jag stått och vagnat på natten. Till och med gett nappen tidigt för det kändes som hon skrek upp sig så, kändes inte alls bra. Känns fel med nappen, har du slutat helt med napp?
Storebror sov 7 timmar när han var lika gammal som Isa och var bättre med lurarna på dagtid, men med han hade jag ju kvällstrul med här är det bara glada miner o mys på kvällen :) .
Hoppas det släpper med krånglet med lurarna för er.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Indra: JA, vi slutade igen med napp. Men erkänner att jag igår då hela dagen blev ett kaos o han till slut bara skrek å skrek..så gav jag napp en liten stund..som jag sen tog bort då det var lugnare.. jag blev så hjälplös bara. Då var Julia hemma också, och jag känner att jag ger upp fortare då hon är omkring.
Ikväll var jag med mannen o Julia till simhallen medan mormor skötte, hon hade gett napp när hon hade lagt honom ut o sova (för hon visste inte att vi inte använde den, han hade vari nöjd och sovit bra) MEN han sover i o för sej som en stock på kvällarna...Och han är riktit snäll på kvällarna. Med dottern hade vi ju skrikit från kvällen in på natten, men hon var hur snäll och lättskött som helst under dagarna.
Tja..jo, jag borde börja vagna bort första nattmålet...skulle kännas mycket enklare att göra det om man var ensam hemma..det känns som om man skulle förstöra så många nätter för precis hela familjen om han skriker länge eller i många omgångar. Får väl skicka bort dem på övernattning.
Men numera är det iaf roligt att sköta o umgås med pojken, i början hade jag helst bara lämnat bort honom, han var såå jobbig och gallskrek åt ALLT!

Jag har en bra attityd och allt går bättre de dagar jag är ensam hemma med honom, men jag känner att tålamodet och attityden sviker då jagska pussla ihop dagen med två barn..den biten är jag för ovan med ännu, eftersom babyn inte har rutiner och sover dåligt.
Måste erkänna att jag fasar för hur jag ska pussla ihop dagarna även sen när rutinerna funkar (mat o sov-rutiner) Skulle allt bara kretsa kring hemmet, ja då vore det enkelt..men den äldre har ju andra aktiviteter osv som man vill unna henne. Ok, jag måste ju lyfta hatten för dom med flera barn än 2! JAg tycks inte vara den typ av människa som fixar sånt..men jag anser att storfamiljer e helt underbara!
TV-programmet Familjen Annorlunda brukar bli min "tröst" i vardagen
:D
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
indra

Inlägg av indra »

Familjen Annorlunda följer jag oxå, tycker man att det är mycket hemma så räcker det att titta på programmet så känns allt mycket lättare :wink: .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hoppas ni får en JÄTTEBRA dag på workshopen i morrn! :D
saroza
Kontakt:

TACK!!

Inlägg av saroza »

Hej alla som skrivit svar under denna rubrik!!

Jag har numera en ganska nöjd och "lättskött" gosse här hemma!! Som sover 8 h nätter före nattmål :)

Workshopen var mycket bra! Det som vi gick genom där vad gäller "teori" visste jag ju reda, för det var jag påläst på. Men det var skönt att få en del praktiska saker bekräftat, som vagning, järngrep osv. Och det som var mycket betydande för mej var att hur mycket man kan lämna honom "skrikande" innan man igen går och påminner i handtaget. Dvs inte göra bortskämd med vagning. Så nu känner ja mej säker då jag håller på här hemma.

Jag följer nu schema för 2 månaders som ser ut såhär:

7 vakna MÅL 1
8.30 sova 1,5 h
10.00 MÅL 2
12.00 sova 2 h
14.00 MÅL 3
16.00 sova 1,5 h
17.30 MÅL 4
19.30 nattslurk
20.00 god natt

04.00 nattmat

förra veckan började han själv sova över 1-målet, ifall han gnytt före 3.30 så har jag dragit lite i vagnen, men har klarat det fint liggandes i soffan..så det säjer ju sej självt att han sovit enkelt vidare.

Jag har fortfarande "problem" med dagssömnen, men det är på bättring..idag har det gått riktit bra.
jag får vagna rätt mycket under dagarna. Har testat napp och han gillar ju napp, men känner att det inte gör saken bättre då han emellanåt tappar den medan han bökar och har den under kinden och ansiktet och överallt (fler med detta problem?) så därav e de lite jobbit med nappen..även om han säkert skulle föredra den. Nån som känner igen sej, förslag?
skulle han sova på rygg, så skulle ju detta problem vara borta. de gånger jag är ute med vagnen (t.ex ute med storasyster, så har jag haft honom på rygg i vagnen med napp).

nästa gång jag funderar över nåt så byter jag ämne..orkar inte ens se denna tråd mera och definitivt inte denna rubrik..men så har det varit och det hjälps inte.

Men ifall nån ännu har förslag över hur göra med napp, så svara gärna.
Just nu e de lite både napp och inte napp, och det är kanske inte det bästa....natten är alltid utan napp!! på vakenpassen har han ibland napp om jag är säker på att att jag inte får mera mat i honom och han är gnällig..då ger jag napp ibland...men undviker att ha den som nån propp i munnen hela dagarna (eller jag är inte ens nära det stadiet.....)

just det, en fråga till...hur länge håller man matpasset till en timme ungefär? jag matar direkt efter sovpass...kankse 10-20 minuter...sen lite umgånge, kanske byte o lite massage, sen bjuda igen. Ibland far det enkelt ner mera, ibland e han inte ett dugg intresserad.
men det känns som jag ändå lyckas få bra med mat i honom eftersom nätterna har gått så smärtfritt och han själv sover över första målet.

Ha de så bra allihop!!

Sara å Teddi
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

å så en sak till...
många gånger (dagtid) har jag känt att han skulle va nöjdare att lägga på rygg... känns lite jobbit att lägga ett rätt så nöjt barn på mage å så börjar han gallskrika å böka där på magen...å då får jag ju alltid hjälpa med vagning/eventuellt napp, har iaf provat, men som jag sa tidigare..blir inte mycket bättre då nappen sen ligger under ansiktet osv.

Är detta nåt som dom helt enkelt ska vänjas vid? e de bara en normal protest/fråga?
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt att höra att Workshopen var givande! :D

Du vet ju vad jag tycker gällande nappen, så mina åsikter vill du väl inte höra igen?! 8) :wink: Måste bara säga en gång till att jag tycker att du ska vara konsekvent alltid! Det blir förvirrande för din lille gosse om det hela tiden är nya bud, ibland får man napp, ibland inte. Och visst blir nappen en propp om man får den bara för att man "är gnällig" under vakenpasset -det tycker jag i alla fall. :? Om du använder napp vid insomning plockar du ur den när lillen har somnat -då kommer den inte hamna under ansiktet nånstans.

Klart du kan lägga din son precis hur du vill och som du tror är bäst!

Fortsatt lycka till!
saroza
Kontakt:

Inlägg av saroza »

Elin, det har du ju så rätt i, att jag kan ju faktiskt ta ut den då han somnat, istället för att vänta att han släpper den...hhmm inte svårare än så, och jag hade inte ens tänkt på det :oops:

den varianten blir bra :) så då bestämmer jag mej för det!

tack igen!
Julia 04.05.2006 (40+6)
Ted 03.02.2009 (40+14)
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej sara!

vad roligt att det går bättre! jag vill också säga att det är ju bara att testa lägga sonen på rygg. sover han bättre så så är det väl inget att disskutera.

ang att byta tråd- jag ville också göra det. var så tråkigt att bli påmind om sin desperata situation hela tiden... men jag fick till svar att hålla mig kvar i samma för det är lättare för alla om de har bakgrunden när nya problem dyker upp... men visst hade det varit roligare att ha en lite mer neutral rubrik... :wink:

kram kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"