Kura Alva

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma till Alva

Inlägg av Mamma till Alva »

Igår kväll somnade Alva på ca 5 minuter trots att hon är jättesnorig och hostig. :-D

Sen sov hon okej (fick gå in en gång och lägga tillrätta) fram till 4. Då kunde hon knappt andas och kunde inte somna om. Hon fick näsdroppar och lite hostmedicin, men var jätteledsen och jag var så nära att plocka upp henne. Som tur var väckte jag hennes pappa som ville försöka innan jag tog upp henne och hon blev lugn direkt när han tog över. Hon kände antagligen min oro och han var lugnare. Det tog henne en stund att somna om pga hostan, men sen sov hon tills vi väckte henne vid 7.
Alva juli 08 - Kurstart 13/2
Storebror juli 05
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vilken insikt du gjorde inatt, hur oro kan "smitta av" sig och du har verklign fått uppleva det lajv. Hoppas lilla gumman kryar på sig snart!

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mamma till Alva

Nu har Alva hunnit bli 8 månader och sömnen är otroligt mycket bättre än innan vi började även om det inte är perfekt än. Men så har vi ju inte följt SHN till punkt och pricka det senaste veckorna heller. Vi håller oss till schemat och plockar aldrig upp henne ur sängen under natten, men om hon vaknar och inte somnar om själv så går vi in och lägger henne tillrätta och klappar lite tills hon lugnar sig och nästan somnar. Oftast sover hon bra fram till ca 4.30 efter det får vi gå in 1-2 ggr och sen tycker hon att det är morgon vid 6-tiden. Eftersom vi har morgon vid 6.45 så försöker vi hålla henne lugn och plockar aldrig upp henne före 6.30. Mat får hon inte förrän vid 7 som vi hade som morgon enligt det ursprungliga schemat.

Nu har vi planer på att ändra till två daglurar eftersom hon sällan är trött när det är dags att sova på dagen, men det är svårt att få till eftersom det ska funka med den övriga familjens mattider och hämtning och lämning på dagis.

Nu ser schemat ut så här:
6.45 morgon (vaknar oftast runt 6-tiden)
7.00 välling
8.15 gröt/frukt
9.15-10.00 sova 45 min
11.15 Lunch
12.00-13.30 sova 1,5 tim
14.30 mellis
15.45-16.30 sova 45 min (fast här sover hon oftast bara 25 minuter och är ganska svårsövd)
17.30 middag
19.00 bad, välling
19.30 sova natt (hon somnar oftast någon gång mellan 19.45 och 20)

Jag lämnar och hämtar storebror på dagis vid 9 och 14, så detta måste passa med schemat.

Jag funderar på att ändra till detta:
6.45 morgon
7.00 välling
8.15 gröt/frukt
9.15-10.45 sova 1,5 tim
11.15 Lunch
14.15 mellis
14.30-16.00 sova 1,5 tim
17.30 middag
19.00 bad, välling
19.30 sova natt

Men det betyder att hon måste orka hålla sig vaken nästan 4 timmar mitt på dagen och det undrar jag om hon orkar. Vad tror ni? :?:
Det bästa vore ju om hon kunde äta mellis vid 14 och sen sova direkt efter det, men det krockar ju med dagishämtningen. Jag funderar på att hämta sonen tidigare, men det kommer han inte att gilla. Han går bara 15 timmar per vecka och dom timmarna är mycket värda för honom.

Sen undrar jag hur vi bör göra. Vi ska ju snart (om några veckor) ändra till sommartid. Ska vi göra ändringarna i samband med det eller vänta ett tag till? :?:
Storebror juli 05
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej!
Härligt att det funkar bättre för er!

Så här såg Elicias schema ut från 6,5 månader:

7.30: Gomorron!!!
8: välling + amning
10-11.30: sova 1.5 timme ute
12: lunch
14-15.30: sova 1.5 timme ute
16: amning + majspuré
19: Havregröt + frukt
19.30: nattblöja och pyjamas på, bus och skratt
19.45: Lägger i spjälsängen, ramsar

Hon hade alltså ett långt vakenpass som sista innan natten och det funkade bra för oss. Kan du skjuta på fm-gröten och lunchen så borde du kunna ha nått liknande. På nått sätt brukar det sista passet vara det bästa att ha som långt vakenpass, men det känner man bäst själv!

Sommartiden kan förhoppningsvis hjälpa er med dom tidiga mornarna! :D Jag ser inget hinder för att ändra dagschema redan nu, men det vet dom erfarna kurarna bättre!

KRAM :heart:
Mamma till Alva

Tack Elin! :-)

Nu har jag funderat klart och ändrar fr.o.m idag. Så här blir det:

6.45 morgon
7.00 välling
9.15 gröt/frukt
9.30-11.00 sova 1,5 tim
11.15 Lunch
14.15 mellis
14.30-16.00 sova 1,5 tim
17.30 middag
19.00 bad, välling
19.30 sova natt

Det kommer att bli lite stressigt att hinna hem från dagis och fixa mellis till 14.15, men jag får väl hämta lite tidigare.

Nu hoppas jag att Alva kan bli frisk snart så att hon får sova lite bättre. Hon sover okej fram till 3-4, men sen är hon täppt igen och har svårt att somna om och sover bara korta stunder.
Storebror juli 05
Mamma till Alva

Tänkte bara att jag skulle uppdatera lite här om någon fortfarande är intresserad. :wink:

I natt sov Alva hela natten för första gången, trots att hon fortfarande är förkyld. Hon somnade strax efter att hennes pappa gått ut ur rummet vid 19.40 och sov till ca 6.50. Hon ropade till några ggr under natten, men somnade om själv. :D
Vi brukar klappa lite över ryggen tills hon är helt lugn och sen går vi ut med ramsan.

Redan igår sov hon mycket bättre, men vaknade vid 5.30 och kunde inte somna om. Så vi tejpade upp sopsäckar på fönstret eftersom det har börjat bli ljusare nu och det funkade. :D
Storebror juli 05
ElinN

Inlägg av ElinN »

Härligt! :heart: =D>

KRAM
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad glad jag blir för er skull. Tack för att du rapporterar.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad skönt för er!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mamma till Alva

Att Alva sov hela natten var tydligen bara en engångsföreteelse. Hon vaknar 2-4 ggr per natt. Oftast räcker det att gå in och lägga på henne täcket och klappa några gånger över ryggen och sen gå ut med ramsan, men ibland kan det ta upp till en timme någon gång under natten. Hon har fortfarande svårt att somna och jag funderar nu på att börja om med kuren igen.
Om några veckor ska storebror sova borta några nätter och det skulle ju passa bra att kura då, så att han inte blir så störd av ramsandet. Skriken har han vant sig vid.
Men det jag funderar på är om jag bör börja om från början eller kan börja på natt 2. :?:
Hon gillar inte att bli buffad utan vi lugnar henne genom att klappa på huvudet eller ryggen och vi försöker att hinna ut med ramsan innan hon somnar. Hon blir ju inte arg längre när vi lägger ner henne i sängen utan först när vi slutar klappa eller går ut. Oftast blir hon jättearg/ledsen och då låter vi henne avreagera sig en stund och sen går vi in igen och klappar tills hon är lugn. Hela proceduren tar oftast mellan 15-30 minuter, men ibland längre.
Vad tror ni kan jag börja på natt två? :?:
Storebror juli 05
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Vad tänker ni göra annorlunda den här gången? Vad var det som gick snett förra gången tror du? Anledningen till att jag frågar är att det nu är extra viktigt att ge Alva superklara besked!

Kram Lua. :heart:
Mamma till Alva

Jag vet faktiskt inte vad som gick snett förra gången. :( Jag tyckte att vi hade attityden och gjorde precis som vi läst, men efter över en vecka skrek hon fortfarande i över en timme och vi började klappa henne lugn istället. Sen dess har vi varit väldigt konsekventa med att inte plocka upp henne ur sängen om hon skriker utan lugna henne där. Vi har också hållt oss till schemat.
Vissa kvällar somnar hon på ca 20 minuter utan alltför mycket skrik, men nu ikväll skriker hon jättemycket trots att hennes pappa är där och försöker lugna.
Jag vet inte riktigt vad vi ska göra annorlunda den här gången, det är väl därför jag skriver här. Det är 1,5 vecka tills jag tänkte försöka igen, så jag har ju lite tid att förbereda mig och bättra på attityden.
Alla tips och råd är välkomna. :)
Storebror juli 05
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Upprättades dialogen med ramsan under de första kurdagarna?
Mamma till Alva skrev:Vissa kvällar somnar hon på ca 20 minuter utan alltför mycket skrik, men nu ikväll skriker hon jättemycket trots att hennes pappa är där och försöker lugna.
Det luktar lite överkoncentration här :wink: Lägg kanonglad unge, gå med superkäck, rejäl ramsa och GÖR ANNAT. Stå inte och häng vid dörren utan stöka på, prata betryggande med varandra, skratta! Låt henne i handling förstå att ni är trygga så kommer hon att känna sig trygg. Om ni springer in hos henne med orosvargar i hasorna kommer hon att känna det. Och fortsätta ställa frågor. Ni ska visa henne, i handling, hur det går till här i världen, t.ex. hur det går till när man går och lägger sig. Är ni med hur jag tänker? Detta gäller förutsatt att ni har upprättat dialogen med ramsan och hon EGENTLIGEN vet vad som gäller. Annars får ni backa bandet, säg till natt 2, och se till att få till kommunikationen med Alva. (Mycket vackert namn, förresten!)

Vad tycks?

Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Upprättades dialogen med ramsan under de första kurdagarna?
Mamma till Alva skrev:Vissa kvällar somnar hon på ca 20 minuter utan alltför mycket skrik, men nu ikväll skriker hon jättemycket trots att hennes pappa är där och försöker lugna.
Det luktar lite överkoncentration här :wink: Lägg kanonglad unge, gå med superkäck, rejäl ramsa och GÖR ANNAT. Stå inte och häng vid dörren utan stöka på, prata betryggande med varandra, skratta! Låt henne i handling förstå att ni är trygga så kommer hon att känna sig trygg. Om ni springer in hos henne med orosvargar i hasorna kommer hon att känna det. Och fortsätta ställa frågor. Ni ska visa henne, i handling, hur det går till här i världen, t.ex. hur det går till när man går och lägger sig. Är ni med hur jag tänker? Detta gäller förutsatt att ni har upprättat dialogen med ramsan och hon EGENTLIGEN vet vad som gäller. Annars får ni backa bandet, säg till natt 2, och se till att få till kommunikationen med Alva. (Mycket vackert namn, förresten!)

Vad tycks?

Mamma till Alva

Tack för dit svar Lua! :-)

En enda kväll och natt fick jag en dialog med ramsan, men efter det har hon inte lyssnat på den. Vi har fortsatt att säga ramsan som bekräftelse när hon nästan somnat eller somnat och går ut.

Oftast gör vi precis som du föreslår. Vi lägger henne och går ut med en glad ramsa, sen sätter vi på TVn utanför så att det ska vara lite ljud. Men oftast blir hon ledsen/arg, så fort vi gått ut. Är hon "bara" arg så låter vi henne avreagera sig lite innan vi går in igen, men är hon ledsen brukar vi inte vänta så länge. Jag försökte med ramsan härom dagen och tyckte att hon lyssnade lite en stund, men sen blev hon bara arg. Eftersom hennes storebror ska somna samtidigt i rummet brevid har jag inte velat ramsa så mycket sen vi avbröt kuren. Det var därför jag tänkte att jag skulle försöka igen när han ska vara bortrest några dagar. Jag tror att jag måste backa till natt 2.
Storebror juli 05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"