Kura Alva

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma till Alva

Kura Alva

Inlägg av Mamma till Alva »

Jag har efter mycket velande bestämt mig för att kura min dotter på 6,5 månad om ca 3 veckor. Hon sov riktigt bra tills hon var ca 4 månader, efter det har det inte blivit mycket sömn för mig. Hon kan sova bra lite då och då, men oftast vaknar hon många gånger per natt och har svårt att somna om. Tidigare sövde jag henne alltid genom att amma, men jag slutade amma för snart en månad sen och nu somnar hon bara med flaskan eller om jag bär henne. Och det är bara jag som duger.

Vi kommer att ta hjälp av en kurare, men har inte riktigt bestämt oss för om vi ska försöka själva eller låta henne ta de första två nätterna. Dottern är otroligt mammig just nu så det känns lite tufft att låta någon annan kura henne. Samtidigt vet jag inte om jag har självförtroende och ork att klara av det själv.

Alla synpunkter och tips är välkomna.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Varmt välkommen hit :heart: ! Har ni kontakt med en kurare redan? Tänkte att ett alternativ kan ju vara att ni träffar en kurare och pratar igenom saker och ting, tränar på verktygen och hon kan kolla på sovrummet och se om det finns lite tips att få? Som hjälp på vägen så ni själva orkar kura?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mamma till Alva

Tack!
Jo, jag kontaktade en igår och vi har pratat lite idag. Jag har läst på ganska mycket om metoden och verktygen, men känner mig ändå osäker på om jag ska klara av det själv. Och det lär ju min dotter känna av direkt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Nattsömnen blir underbart skön för er alla, inte minst för lilla barnet. Det är det man får ta fasta på. Taskigt självförtroende viker som vinden när man ser hur bra lilla barnet mår O:)

Har du Internationella Sova hela natten-boken? (Se förstasidanpå hemsidan här.) Annars läs till att börja med krönikan "Säkerhet är trygghet" :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma till Alva

Tack Anna! :D
Jag har lånat boken och läst lite i den när jag fått tid över. Jag ska försöka hinna läsa så mycket som möjligt innan det är dags. Men med den lilla sömn jag får nu och en 3,5-åring här hemma så hinner jag tvyärr inte läsa så mycket.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det förstår jag verkligen. Men du kan inte kura särskilt lyckosamt om du inte vet - innan - exakt vad du gör och varför. Så är det bara, dessvärre :cry: Precis som när man vill ta körkort och ska köra upp, vet du :shock:

LYCKA TILL \:D/
Mamma till Alva

Jag vet och det är därför vi har bestämt oss för att ta hjälp åtminstonne för att komma igång.

Tills vi ska kura så tänkte jag försöka få till bättre rutiner på dagarna, så jag har klurat lite på ett schema. Just nu är lilltjejen jätteförkyld och sover mer och äter mindre, men så fort hon är bättre ska jag försöka få till rutinerna. Så här har jag tänkt mig:

7.00 Vakna
7.30 Välling
9.00-10.30 Sova 1,5 tim
11.00 Lunch
12.45-13.30 Sova 45 min
14.30 Välling/Gröt
15.45-16.30 Sova 45 min
17.30 Gröt
19.30 Välling
20.00 Sova

Vad tror ni om detta? Vi har märkt att hon behöver vara vaken minst 3,5 timme innan hon kan somna för natten.
Mamma till Alva

Nu har vi diskuterat fram och tillbaka här hemma och kommit fram till att vi ska kura själva, men med hjälp och stöd första kvällen. Så nu gäller det att börja läsa på för om drygt 2,5 vecka är det dags.

Som det är nu på kvällarna blir dottern helt hysterisk om hon inte får vara hos mig när hon ska somna, men vi funderar ändå på att låta hennes pappa ta de två första kurnätterna. Eller är det dumt? Är det bättre att jag gör det eftersom hon känner sig mer trygg med mig?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hysteri är ett sinnestillstånd så outhärdligt att ingen människa, varken stor eller liten, ska tillåtas hamna i det. Så gödsla inte med det begreppet, missbruka det inte - det är som att kalla en person med snuva för döende :cry:

(En käpphäst för mig, detta, som du förstår. Folk är så erbarmligt benägna i dessa tider att söka fel och dramatisera. Fullkomligt naturliga små uppkastningar vid en rap, därför att "flaskan" rinner över en smula när luften kommer ut, kallas t ex kaskadkräkningar hej vilt :shock: )

Och som "hysteri" är felanvänt här, är nog "tryggheten" hon skulle känna mest och bäst speciellt hos dig det också. Kan man misstänka. Ty små barn gör som vi lär dem.

Det är den sakligaste av er som ska ta de första två nätterna :!: Den som verkligen sakligt, tveklöst och övertygat - =övertygande - vet vad han / hon gör och varför och därmed kan förmedla både lugn och säkerhet till lilla barnet ska vara först ut :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
Mamma till Alva

Tack för ditt svar Anna.
Jag har svårt att avgöra vem av oss som är mest saklig, men min tanke var att om vi nu ändå ändrar helt på hur hon är van att somna, så kan vi lika gärna göra det ordentligt. Min oro är bara att varken jag eller min man kommer att lyckas förmedla lugn och säkerhet. Men vi har ju några veckor på oss att läsa på och förhoppningsvis bli mer säkra på vad vi ska göra.

Jag har så många vänner som har klarat av att kura sina barn, så då borde vi ju också kunna göra det.
Alva juli 08 - Kurstart 13/2
Storebror juli 05
Mamma till Alva

Nu har jag ändrat schemat lite eftersom det bara var 14 timmars sömn. Så nu ser det ut så här:

7.15 Vakna
7.30 Välling
9.15-10.45 Sova 1,5 tim
11.00 Lunch
12.45-13.30 Sova 45 min
14.30 Välling/Gröt
15.30-16.15 Sova 45 min
17.30 Gröt
19.30 Välling
19.45 Sova
Storebror juli 05
ElinN

Inlägg av ElinN »

Välkommen hit! :heart: Äntligen! :wink:

Snart kommer ni sova gott allihop!

Tror det ni behöver jobba på mest är ATTITYDEN:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Har säkert gett dig dom länkarna förut, men du behöver nog läsa dom igen! :wink:

Och tillit till barnet -hon kan sova, precis som Storebror alltid har gjort. Hon behöver bara lite hjälp på traven av föräldrar som vet precis vad dom gör för att det faktiskt är det bästa för henne. Och viktigt att tänka på skriken som frågor, och sedan ge betryggande svar. Du kommer få massor av hjälp här!

Det här kommer att gå superbra! :heart: :!: KRAM :heart:
Mamma till Alva

Tack Elin! :heart:
Vi har varit lite sega :wink: , men nu räcker det med dålig sömn.

Jag har skrivit ut all info som jag har hittat här och ska läsa på tills jag har boken. Maken är också på nu. Fast han tror inte riktigt på att det ska funka förrän han har sett det med egna ögon.

Det är bara att hoppas att Alva är någorlunda frisk när det är dags.
Storebror juli 05
ElinN

Inlägg av ElinN »

Du kan hälsa maken att han inte bara ska tro -han ska VETA att det kommer funka! :!: Annars snappar Alva snabbt upp tveksamheten smart som hon är med dom fina generna! :D
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ett tips för den tvivlande kan vara att läsa om livet efter kuren http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010. Lätt att bli omvänd när man läser berättelserna :heart: .

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"