Kanske kan ni också ha hjälp av att verkligen betrakta hennes skrik som de frågor det är. Hon vill veta hur man gör här i världen och hon kommer inte att nöja sig förrän ni gett nöjaktigt svar. Nu har ni gett henne motstridiga svar på hur man gör när man ska sova: man hoppar omkring, man buffar och ramsar, man sitter bredvid. Förstår ni hur jag tänker?
När hon skriker som värst har jag väldigt svårt att se det som frågor. Hon bryr sig iallafall inte om några svar i form av ramsor, buffning eller liknande förrän hon börjat lugna ner sig lite.
Igår kväll gick det iallafall ganska bra tycker jag. Hon skrek bara i 5-10 minuter och då gick hennes pappa ut eftersom hon ändå inte var mottaglig för tröst. När hon började lugna sig lite i skriket gick han in och lugnade henne och gick ut med ramsan. Sen låg hon och knorrade lite i ca 15 minuter innan hon började ställa frågor. Då gick han in och la henne tillrätta och gick ut med ramsan och sen sov hon. Allt som allt tog det nog en 35 minuter, men mycket av den tiden låg hon själv och skrek inte.
Sen sov hon till ca 5.15 innan hon vaknade första gången.
Fast hon tycker fortfarande att det är morgon strax före 6.
Efter en ganska glad kväll där även badandet var uppskattat så somnade Alva på ca 15 minuter utan några större protester (jag fick lägga tillrätta en gång och klappa lite över ryggen under 1-2 minuter). Alvas största bekymmer denna kväll handlade om att bestämma sig för vilken kind, höger eller vänster, som är skönast att ha mot madrassen. Det såg ut som om höger kind skulle vinna när jag gick ut ur rummet
Jo nog har vi gjort framsteg om man jämför med hur vi hade det för ca 3 veckor sedan. Det går ju inte ens att jämföra.
Mamma till Alva skrev:Att vi kommer få fightas mycket med henne i framtiden är jag övertygad om. Hon verkar vara en liten dam med mycket bestämd vilja.
Det där gör mig inte alls glad. Det kallas negativa förväntningar. De är lika självuppfyllande som positiva.
Det är tack vare din egen "mycket bestämda vilja" du själv går kvar här på jorden.
Hjälp barnet. Besvara, i handling, hennes frågor. "Vågar jag sova lugnt? Kommer vargen och tar mig nu?"
O:)
Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anna: Jag hoppades att du förstod att jag ser det som ganska positivt att hon har en bestämd vilja. Även om det varit tufft ett tag att få henne att förstå att det är skönt att somna så tror jag att det är en bra egenskap att vara bestämd.
Ikväll gick det superbra. Jag satt brevid henne några minuter, men hon verkade inte bry sig om att jag var där, så jag gick ut med en lugn ramsa. Hon stånkade och stönade och knorrade lite och efter ca 10 minuter till så var hon tyst. Helt otroligt, inte minsta lilla skrik. \:D/
Alva har blivit förkyld och har sovit lite sämre i natt eftersom hon hostar och är täppt i näsan. Nu somnade hon lite tidigare än enligt schemat (drygt 20 minuter) på väg till dagis. Kan jag låta henne sova lite längre nu eftersom hon är förkyld? Hon ska sova 45 minuter nu, men jag tänkte att hon kunde få 20 minuter till så vaknar hon rätt tid enligt schemat.
Hon är fortfarande en bit i från sina 11,5 timmar per natt, så jag tror att hon behöver sova lite mer på dagen nu när hon är förkyld. Det är 2,5 vecka sen vi startade kuren. Är det för tidigt att mixtra med schemat trots att hon är förkyld?
personligen så har jag låtit mina små fått sova mer när dem är sjuka. men om det är för tidigt eftersom ni startat kuren nyligen kan jag inte svara på. aw skriver att dem ofta blir sjuka just när man kurar- dem slappnar av när dem får sova mer och då kommer bacilluskerna fram. men 20 min mer gör ju ingenting! men försök hålla schemat så mycket som möjligt tycker jag. du kan ju utnyttja marginalkvartarna här och där.
kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
Tack för ditt svar.
Jag har också läst i SHN-boken att de kan bli sjuka under/efter kuren, men Alva har varit mer förkyld än frisk i sitt snart 8 månaders liv, så jag tror inte att det har med kuren att göra. Snarare att storebror drar hem baciller från dagis hela tiden.
Hej! Klart man kan bjuda på mer sömn om de inte mår bra. Men liten varning för att kompensera utebliven nattsömn med mer sömn på dagen, man cementerar lätt det beteendet då. Marginalkvart på långluren (kan bli 15 min både före och efter) och lägg upp till 30 min tidigare på kvällen så störs inte schemat. Skulle vara försiktig med att mixtra för mycket så här tidigt.
Finns många bra förkylningstrådar om du går in på Google och skriver site:www.annawahlgren.com förkylning
Min favorit är hackad rödlök under sängen, kanonbra. Och höjd huvudända såklart.
Hon fick 20 minuter extra på förmiddagen igår, så jag väckte henne enligt schemat. Sen höll hon själv tiderna resten av dagen. Hon verkar lite piggare idag, men väldigt snorig och hostig.