De tre senaste nätterna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

De tre senaste nätterna

Inlägg av Gäst »

Go'morgon alla!

Vi får nog mynta ett nytt uttryck, tror jag: jollergråt. Bebisen pysslar med något som är ett mellanting av joller och gråt, ungefär som om han inte riktigt har bestämt sig för vilket det ska bli: skall jag jollra, för att låta världen veta att jag är vaken, eller ska jag gråta? Jollra? Gråta? Eller kan jag få till både och?

aaaaaaaaaaaaaAAAAAAAAAAAÄÄÄÄÄÄÄÄääääääähaaaaaaaaaaauuuummm... Titta! Det gick! :roll:

Gossen pratar. Det är helt ljuvligt att lyssna på, alla dessa vokaler, och magstöd, och mera joller, och leenden är det och skratt - han har börjat skratta! :lol: Men, ack, det finns en orm i lustgården:

De senaste tre nätterna. (Ni ser? Jag lär mig! Förr skulle jag sprintat hit efter en natt...) Han har - efter att ha sovit utan ett pip till klockan sex i långeliga tider med något enstaka undantag - nu haft tre nätter, inte en, utan tre, då han har vaknat mitt i vargtimmen, och vad som pysslas med varierar:

Det kan vara något enstaka pust och stön, samt lite joller. Ingen åtgärd, alla somnar om inom några minuter.

Det kan vara jollergråt. Ingen åtgärd, se ovan.

Det kan vara "riktig gråt". Vänta och se, låter det sömnigt - ingen åtgärd, låter det som om han håller på att jobba upp sig och vakna på riktigt - åtgärd i form av påminnelse = kort vagning eller skak i handtaget.

Det kan vara "Hugo supris" det vill säga en blandning av allt - jag har hoppat upp ur sängen, men när jag väl kommer till hans dörr är det tyst.

Oftast är det "ingen åtgärd" - alla somnar om. Problemet är - att han börjar låta igen ungefär en halvtimme senare. Idag var det så mellan kvart i fem och kvart i sex. = Ingen sover. Jag fick ta till tömmande av diskmaskin klockan tidigt på morgonen vilket jag inte gjort på riiiiiiiiktigt länge...

Backa mer kan jag ju inte göra - jag går in mycket sällan, och enbart då jag bedömmer det som mycket nödvändigt. Samtidigt är jag lite milt förvånad, eftersom han ju bevisligen har sovit bra i flera, flera veckor. Förra veckan hade han en orolig natt då jag ivrigt misstänkte tänder - i rena förvåningen över att han inte sov bra... Nu har jag inte velat dra några slutsatser för tidigt - men tre nätter på raken av varierande action för mig att undra. Väntar ivrigt på att han skall bli 3 1/2 månad, så att jag kan sparka igång aktiv användande av ramsan, om det vid det laget behövs.

Så vad säger juryn? Hur låter detta? Och vad kan jag göra? Sova vill vi alla... :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Go'morgon igen!

Strategin igår kväll var "mera mat". Gossen tömde nästan alla sina 180 ml flaskor under dagen så bra att det varje gång fanns bara en liten slatt kvar på botten - efter trugande. Så till kvällens sista tankning värmde jag upp 210 ml - varav han åt just ca 180.
Tanken var den, att eftersom de båda sista kvällsmatningarna kommer rätt så tätt inpå, och han brukar inte tömma den sista 180-flaskan, så kanske man får honom att äta mer om flaksan känns tyngre än den brukar mot slutet. Jag tycker att det fungerade. Vidare bestämde jag mig för att inte vänta alls i natt, utan påminna honom redan innan han nunnit vakna till. Således sov vi till tjugo över fyra, då jag fick höra ett nytt spännande läte: gossen muttrade i sömnen (...) ! Så jag var där inom tre röda, vagnade fyra drag till djupare sömn, och detta gick ju bra. Vid fem eller där omkring hördes lite nytt muttrande men han tystnade med en gång, och pep inte till förrän vid kvart i sex!
Ska vi då tolka detta som ett fall av mera mat? :roll:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lysande jobbat :D Vilket lugn, vilken icke-desperation :D Vlken underbar frånvaro av orosvargar :lol: :lol:

Rätt tänkt och jobbat :D Mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat :roll: tills det sprutar ur öronen. Sedan kommer sömnen - med lite eventuell hjälp precis som du gör :wink: :!: :lol: Jag blir så stolt :!: å lilla barnets vägnar :lol: Vilken mamma :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är rätt. :) Var stolt. Här har vi Lyckliga Familjer som sover äckligt bra om nätterna, :D och harmoniska små gossar som buffar näsan lite djupare ner i lakanet klockan sex på morgonen, för man kan ju sova lite till... :)

"Vem lyfter kattens svans om inte katten själv?"

- Finskt ordspråk
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.S. Stolt över det du åstadkommer, vill säga... :) D.S.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Go'morgon igen, alla pigga glada...

På måndag skall Ola hämta spjälsängen som vi har köpt nästan som ny. Skall bli intressant att se vad som händer när Herr Hugo börjar sova sina nätter i den! Detta infaller ju lagom till att han faktiskt blir 3 1/2 månad, så då... :lol:

Jag tror ju - som en sista fundering - att en del av det här nattmuttrandet handlar om att min lille kejsare växer så otroligt mycket att han - redan? - vuxit ur barnvagnens liftdel. I natt när jag gick in till honom vid ett tillfälle hjälpte jag honom med att just komma till rätta - dvs la honom till rätta. Armarna hade åkt ner längs sidorna, och jag tror att han har svårt att få upp dem igen - hans "säng" är trång! När jag väl hade lagt honom till rätta var det nämligen tyst igen...

Hur gamla har era andras barn varit när ni har övergått från att sova i barnvagn till spjälsäng?

Jag skulle gärna forsätta med utesovandet - men jag antar att det går bra även i vinteråkpåse!

Det gick att truga i honom 200 ml :shock: :roll: igårkväll, så jag hade all anledning att förvänta total tystnad... :lol: . Det som har hänt inatt är, att det har muttrats en del i sömnen, men det intressanta är, att vaken är han inte! Så min teori om att liften börjar kännas obekväm får ytterligare tillstyrkning av detta nattliga muttrande.

Tänk att han är redan så stor att han får flytta över till större säng! :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, hurra, han är redan en gammal man (nästan) :lol:

Det härligaste är din glädje över honom :lol:

Han kommer säkerligen att stortrivas i spjälsängen. "Boa" in honom lite i början, kanske med en hoprullad babyfilt på varje sida. (Varning dock för mjuka kuddar!)

Åkpåse är kanske inte så skönt att sova i på mage om man vant sig vid utrymme, men en flatbottnad hederligt rymlig gammal barnvagn - som du hittar billigt begagnad - kan enkelt lösa problemet. Du klär du honom lätt men har varmt under och över :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

Hejsan!

Jag vill bara säga att jag tror att du har rätt i ALLA dina misstankar :D

Vi slopade vagnen så fort som nätterna började sitta som de skulle, dvs. vid 2,5-3 mån. Ett tag framöver har du vagnen till hands OM han skulle vakna nån natt, eller så tränar du flitigt på buffningen :D

Nu mellan 3 och 4 månader (innan du kan införa puré och välling) kommer du att märka att lilla stora Hugo vill ha MYCKET :shock: mat! (Jag såg att Hugo hunnit bli ganska stor :!: :D ) Men bara han får det kommer han antagligen att själv förlänga sina nätter (så bra som han redan sover!).

Till sist: ju större vår tjej blir desto mera muttrar hon om nätterna... Dock utan att ha vaknat mitt i natten på flera månader! Den enda som vaknar om nätterna här hos oss är stackars pappa... Hoppeligen sover du djupt :lol:

Kram :D
mamma till nova f?dd i januari -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen alla!

Åh späjlis! Åh ramsa! Hmm...

18.00 Mannen i mitt liv kommer hem med spjälsäng till sonen. Den är fin. :)
Ivrigt börjar vi sätta ihop den. Minns ni barndomens mekano..? :roll:

18.30 Säng bäddad och klar inför natten. Spännande! Kan jag inte få lägga lille man med en gång..? :lol:

19.30. Nattning. Har boat in gossen med filtar, han accepterar den nya sängen utan vidare. Ut. Ramsar vid dörren.

19.31 Tyst.

20.00 Tyst

21.30 Öh? Tyst.

22.00 Jag går och lägger mig, tyst.

04.30 Maestoso con fuoco
Ja jisses. Ramsar bestämt x4 vid dörren. Calmando. :shock: :D

04.35 Murmurando.

04.36 Det är väl inte meningen att jag ska ramsa så fort han piper? Nej. Vad skulle jag gjort om han lät så och låg i barnvagnen? Inget. Då så. :roll:

04.38 Dolorosa disperato. Okej, nu vill jag veta hur han ligger där inne egentligen. Går in, känner efter var jag har huvud och...fot? Ja, öh, okej, så kan man också ligga, men mamma tror mera på den klassiska posen. Börjar tillrättaläggande av 7,5 kg Hugo i total mörker.
Han hjälper till! Söta barn! Mammas lilla hallon! (... just det där lät lite vettigare på finska...) Stoppar om med täcket, går. Ramsar x 4 i dörren, mjukt.

Murmurando.

Tyst.

04.50 Tyst.

05.50 Dolcissimo. Visst, men det har du inget för.

06.03 Animato. Ramsar x 4 bestämt. Grave murmurando. Min son.

06.04-06.15: con entusiasmo. Grimalkin går in till honom med bestämda steg. (..?)

06.15 Ramsar bestämt x 4. När tystnad råder går jag in och gör morgon. Då blir han purken.

:arrow: Dagens fråga: Jag har bekräftelseramsat när det blivit tyst. Men borde jag har gjort det varje gång? Då när han höll på med sitt murmurando bekräftelseramsade jag inte. Nöjde mig med att han lugnade sig.

:!: Fru Fagerström! Tack! Det är alltid spännande att höra hur andra gör/har gjort, och vad ni anser om rådande situation. Nu skall jag gå och avbryta ensamlek!

Kapellmästaren
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.S. Fagerströmskan: han har redan förlängt sin morgon till halv sju - själv... :D Den tidigare morgonen idag kvittar vi mot första natten i ny miljö... D.S.
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.P.S. Jag har öht inte ramsat särskilt mycket inatt. Inte mera än det som står. Har försökt utgå ifrån att det är ingen skillnad inatt mot andra nätter. Ramsat i sådana lägen då jag annars skulle gått in och vagnat eller skakat handtag. D.S.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"