Vi får nog mynta ett nytt uttryck, tror jag: jollergråt. Bebisen pysslar med något som är ett mellanting av joller och gråt, ungefär som om han inte riktigt har bestämt sig för vilket det ska bli: skall jag jollra, för att låta världen veta att jag är vaken, eller ska jag gråta? Jollra? Gråta? Eller kan jag få till både och?
aaaaaaaaaaaaaAAAAAAAAAAAÄÄÄÄÄÄÄÄääääääähaaaaaaaaaaauuuummm... Titta! Det gick!
Gossen pratar. Det är helt ljuvligt att lyssna på, alla dessa vokaler, och magstöd, och mera joller, och leenden är det och skratt - han har börjat skratta!
De senaste tre nätterna. (Ni ser? Jag lär mig! Förr skulle jag sprintat hit efter en natt...) Han har - efter att ha sovit utan ett pip till klockan sex i långeliga tider med något enstaka undantag - nu haft tre nätter, inte en, utan tre, då han har vaknat mitt i vargtimmen, och vad som pysslas med varierar:
Det kan vara något enstaka pust och stön, samt lite joller. Ingen åtgärd, alla somnar om inom några minuter.
Det kan vara jollergråt. Ingen åtgärd, se ovan.
Det kan vara "riktig gråt". Vänta och se, låter det sömnigt - ingen åtgärd, låter det som om han håller på att jobba upp sig och vakna på riktigt - åtgärd i form av påminnelse = kort vagning eller skak i handtaget.
Det kan vara "Hugo supris" det vill säga en blandning av allt - jag har hoppat upp ur sängen, men när jag väl kommer till hans dörr är det tyst.
Oftast är det "ingen åtgärd" - alla somnar om. Problemet är - att han börjar låta igen ungefär en halvtimme senare. Idag var det så mellan kvart i fem och kvart i sex. = Ingen sover. Jag fick ta till tömmande av diskmaskin klockan tidigt på morgonen vilket jag inte gjort på riiiiiiiiktigt länge...
Backa mer kan jag ju inte göra - jag går in mycket sällan, och enbart då jag bedömmer det som mycket nödvändigt. Samtidigt är jag lite milt förvånad, eftersom han ju bevisligen har sovit bra i flera, flera veckor. Förra veckan hade han en orolig natt då jag ivrigt misstänkte tänder - i rena förvåningen över att han inte sov bra... Nu har jag inte velat dra några slutsatser för tidigt - men tre nätter på raken av varierande action för mig att undra. Väntar ivrigt på att han skall bli 3 1/2 månad, så att jag kan sparka igång aktiv användande av ramsan, om det vid det laget behövs.
Så vad säger juryn? Hur låter detta? Och vad kan jag göra? Sova vill vi alla...