Klåda i snippan!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
*frieda*

Klåda i snippan!

Inlägg av *frieda* »

Engla har klåda i snippan :( Det verkar klia något enbarmerligt, men det verkar inte vara svamp för hon är inte röd. Så fort hon kommer inomhus drar hon av sig byxa och blöja och har ett finger i snippan konstant. Om natten gnyr hon och rafsar ovanpå blöjan flera gånger per natt.

Jag ringde precis till BVC som ordinerade kortisonsalva :? Men jag har en känsla av att hon har fått in bakterier och att det är därför hon kliar.

Tankar :?:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Oftast brukar det hjälpa med inotyolsalva till min tjej när det kliar. Men det verkar ju klia riktigt ordentligt på din lilla tös. Kanske värt att kolla upp?

Hoppas det går över!
Emmy
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 14:57

Inlägg av Emmy »

Jag tycker ändå det låter som svamp, även om hon inte är röd. I så fall behöver hon en kombinerad salva med både kortison och mot svamp tex Cortimyk eller Daktacort. Jag skulle prata med vårdcentralen eller personal på apoteket.

Hoppas något hjälper! Stackars tjejen...
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kortison där huden är som tunnast utan vidare koll!? :shock: Näe, det tror inte jag på heller... :?

Bättre att kolla upp svampinfektion då tycker jag. Men klådan föder också klåda, så att smörja mycket och noga brukar vara skönt.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Håller med Torpan. Kortison i snippan låter inget vidare mysigt alls :?

Jag tar och ringer sjukvårdsupplysningen tror jag och hör...

Kram *f*
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Tjejerna här har i åldern 1-4 år haft "problem" med svamp i underlivet. Har provat med annat tvättmedel, lite tvättmedel, tvättmedel utan parfymer m.m. Ja allt. Inget resultat. Har varit hos doktorn och de menar att det inte är särskilt ovanligt på små tjejer och speciellt om det har kommit en gång. Kanske pga penicillinkur eller ändrad bakterieflora.

Inytiol eller andra feta salvor har bara gjort det värre och tyvärr har ett par dagar med daktakort varit enda alternativet (som jag känner till i alla fall).

Nu har det varit lugnt här ett långt tag men ser fram emot att höra om andra erfarenheter.

Kram :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Har du provat potatismjöl? Jag hade svamp som liten (ofta) och även min äldsta dotter har haft det. Jag/vi har använt av potatismjöl som stillar klådan och tvättat med Lactacys som återställer balansen och har ett surt Ph värde. Lactacyden var det vårdcentralen som föreslog.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Emmy
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 14:57

Inlägg av Emmy »

Konstigt att vårdcentralen föreslog Lactacyd. Det är tvål och det torkar bara ut underlivet och ger motsatt effekt, trots sitt låga pH.
Kortison i underlivet är inte kul, jag vet, men det är inte en riktig svampinfektion heller :cry: . Ibland kan det behövas för att bryta när inget annat hjälper. För det kan klia så man nästan är beredd att ta till vad som helst :shock: (hade upprepade svampinf pga min p-piller).
Men prova potatismjöl. Yogurt och fil kan man också badda med, dock lite kladdigare.
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Jag kanske ska förtydliga mig lite...
Läkaren sa självklart inte att jag ska tvätta i själva snippan utan när jag tvättar henne i underlivet tex om hon bajsat så ska/kan jag använda den istället för någon annan tvål.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Vill bara berätta om mina erfarenheter av kortison.
Jag tycker över lag att man ska kolla med vården innan man provar läkemedel även om de är receptfria, eftersom det trots allt är läkemedel.

Jag har också haft bekymmer. Jag är allergisk mot allt syntetmaterial.
Försök hitta trosor utan elastan numera :roll: . Det finns inte att få tag i bekväma bomullstrosor längre.
Om någon hittar så vänligen pm:a mig. (Jag har testat de vanliga beställningskatalogernas varianter men de har inte varit något vidare bra tyvärr).
Efter mycket om och men kom jag på att det numera även är syntettråd i alla tamponger jag hittat (apoteket hade ett tag i 100% bomull men den har utgått). Jag har nu till slut hittat ialla fall trosskydd och bindor som funkar :roll: .

Det enda som hjälper när det väl börjat klia är tyvärr receptfri kortisonsalva. Det räcker att smörja EN natt så brukar det gå över.
Sessan har fått liknande utav vissa födoämnen som vi (och till slut även dagis) undviker. Och när det olyckat sig har även hon fått samma behandling. Det går då över tämligen omedelbart eftersom det är klåddämpande också.
Sessan har då varit rödlilla i snippan på kvällen och sedan blivit bra igen till morgonen.

Jag vill INTE rekommendera det utan kontakt med vården. Jag vill bara tala om att det funkat för oss.
Det är absolut ingen daglig behandling utan har handlat om enstaka natt med någon månads mellanrum.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack alla :heart:

Engla har springmask som har spritt sig till slidmynningen. Där hittade jag två döda maskar igår vid blöjbyte.

Så, det blir till att behandla med Vanquin och hoppas att resten av oss slipper...

Kram *f*
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ah, det var så "enkelt". :( Blä. Hoppas ni klarar er!
Emmy
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 14:57

Inlägg av Emmy »

Ja, där lärde vi oss att man bör kontakta sjukvården om man inte vet vad orsaken är :oops: Tur du fann den.
Stackars liten... Hoppas ni andra klarar er :!:
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

:(
Skönt ändå att veta orsaken.
Inte konstigt att det kliade.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Torpan: Blä var ordet.
Stackars liten säger jag och håller med Emmy
Sömnlös: Ja det var bra att jag hittade de däringa snusk-djuren :x

Nu har vi köpt hem Vanquin till hela familjen. Lite dubbla bud fick jag. I bipackssedeln står det att man ska ta medicinen när man upptäcker att man har mask. Apotekstanten sa att hela familjen skulle medicinera oavsett "symptom" eller inte.

Vi gick på Apotekstantens linje. Så får det blir hela hygien-faderullan igen då... Ja vi blev av med en långdragen magsjuka för drygt en vecka sen :roll:

Tack :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"