Vill bara berätta om mina erfarenheter av kortison.
Jag tycker över lag att man ska kolla med vården innan man provar läkemedel även om de är receptfria, eftersom det trots allt är läkemedel.
Jag har också haft bekymmer. Jag är allergisk mot allt syntetmaterial.
Försök hitta trosor utan elastan numera

. Det finns inte att få tag i bekväma bomullstrosor längre.
Om någon hittar så vänligen pm:a mig. (Jag har testat de vanliga beställningskatalogernas varianter men de har inte varit något vidare bra tyvärr).
Efter mycket om och men kom jag på att det numera även är syntettråd i alla tamponger jag hittat (apoteket hade ett tag i 100% bomull men den har utgått). Jag har nu till slut hittat ialla fall trosskydd och bindor som funkar

.
Det enda som hjälper när det väl börjat klia är tyvärr receptfri kortisonsalva. Det räcker att smörja EN natt så brukar det gå över.
Sessan har fått liknande utav vissa födoämnen som vi (och till slut även dagis) undviker. Och när det olyckat sig har även hon fått samma behandling. Det går då över tämligen omedelbart eftersom det är klåddämpande också.
Sessan har då varit rödlilla i snippan på kvällen och sedan blivit bra igen till morgonen.
Jag vill INTE rekommendera det utan kontakt med vården. Jag vill bara tala om att det funkat för oss.
Det är absolut ingen daglig behandling utan har handlat om enstaka natt med någon månads mellanrum.