Kurade mina små tjejer för ca ett halvår sedan med mycket bra resultat. De har de sista månaderna inte sovit någon 12 timmars natt, förutom när de varit sjuka. Vi har natt 19-07 och de somnar utan problem på kvällen och sover till ca 6-6.30. De är inte missnöjda när de vaknar utan ligger och pratar tills det är dax att kliva upp. Så jag har inte brytt mig om detta. Men de sista veckorna har det blivit sämre. Speciellt en av tjejerna har börjat strula. Hon vaknar oftast under natten och kan vara vaken upp till 2 timmar, ibland pratande men sen blir hon oftast arg. Har de haft vaken perioder under natten sovs det oftast till 7, men annars så kan hon vakna 5.30 som imorse

. De har en 30 minuters lur vid ca 9.30 och sedan långlur 12.30-14. De sover oftast dessa eftersom de tappar sömn under natten. Ibland har en av tjejerna svårt att somna, känns som hon inte är trött då, utan ligger glatt och pratar.
Det som jag funderar över är om det är dax att ta bort förmiddagsluren? Jag tycker att det känns som om de fortfarande behöver den, men så kanske inte är fallet. De verkar som om de sover förmycket under dagen, eftersom de vaknar under natten så mycket. När brukar de flesta barn vara redo för en lur :-k. De har nyligen fyllt 1 år. Jag tycker att tjejerna är trötta och gäspar mycket under dagen så har lite beslutsångest om hur jag ska göra. Om de sover 12 timmars natt så kanske de klarar sig på en lur.
Ber om lite råd igen från er kloka