Vaknar under natten.

Skriv svar
twins

Vaknar under natten.

Inlägg av twins »

Kurade mina små tjejer för ca ett halvår sedan med mycket bra resultat. De har de sista månaderna inte sovit någon 12 timmars natt, förutom när de varit sjuka. Vi har natt 19-07 och de somnar utan problem på kvällen och sover till ca 6-6.30. De är inte missnöjda när de vaknar utan ligger och pratar tills det är dax att kliva upp. Så jag har inte brytt mig om detta. Men de sista veckorna har det blivit sämre. Speciellt en av tjejerna har börjat strula. Hon vaknar oftast under natten och kan vara vaken upp till 2 timmar, ibland pratande men sen blir hon oftast arg. Har de haft vaken perioder under natten sovs det oftast till 7, men annars så kan hon vakna 5.30 som imorse :roll: . De har en 30 minuters lur vid ca 9.30 och sedan långlur 12.30-14. De sover oftast dessa eftersom de tappar sömn under natten. Ibland har en av tjejerna svårt att somna, känns som hon inte är trött då, utan ligger glatt och pratar.

Det som jag funderar över är om det är dax att ta bort förmiddagsluren? Jag tycker att det känns som om de fortfarande behöver den, men så kanske inte är fallet. De verkar som om de sover förmycket under dagen, eftersom de vaknar under natten så mycket. När brukar de flesta barn vara redo för en lur :-k. De har nyligen fyllt 1 år. Jag tycker att tjejerna är trötta och gäspar mycket under dagen så har lite beslutsångest om hur jag ska göra. Om de sover 12 timmars natt så kanske de klarar sig på en lur.

Ber om lite råd igen från er kloka :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Svårt det där, men jag skulle nog satsa på att kapa bort morgonluren. Det är en jobbig övergång ett par veckor, men sedan sitter det. Ofta kan man bjuda på morgonluren vid behov, men opåkallad nattcirkus brukar betyda schemaöversyn.

Så plocka bort den helt, var uppfinningsrik på förmiddagen, :wink: och se om nätterna stabiliserar sig. Då kan du framöver, vid enstaka behov, bjuda på 5 eller 20 minuter igen.
twins

Inlägg av twins »

Tack Sara :D .

Ja det känns som vi inte har så mycket val. Inatt hade Meya kast med liten kanin i ca 2 timmar, när hon somnat vaknade Hanna kl 4.30 och började prata, - Paapppa, paaaapppppa, papa... Låter ju gulligt, men vi behöver alla sova. Sover i samma rum som tjejerna så vaknar oxå :roll: . Tror det är dax att flytta nu...

Vi får ta bort luren en helg så jag får hjälp av min sambo de första dagarna. Får hitta på något roligt så de glömmer bort att det är dags att sova.

Tack för råd :heart:
twins

Inlägg av twins »

Hej igen....

Är det dumt att låta dem sova 2 timmar isf 1,5h medans de vänjer sig att sova en gång per dag. Det blir ju samma timmar då som innan, men vid ett tillfälle :?

Kram :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det är klassiskt! :D Kör så!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"